Keresés

Részletes keresés

feketefelhoo Creative Commons License 5 napja 0 0 109341
attus germanicus Creative Commons License 6 napja 0 0 109340

Ez még csak nem is olyasmi, amihez szakértelem kellene, középfokú angol nyelvtudással érteni kell. 

Előzmény: Kront (109339)
Kront Creative Commons License 6 napja 0 0 109339

elég csúnyán összetört a gép orra. ennek ellenére a cikk szerzőjének (akit egy jó autós újságírónak tartok) sikerült megnevettetnie a fordításával.

 

totalcar: https://totalcar.hu/hirek/2025/10/02/osszeutkozott-ket-repulogep-new-york-egyik-repteren/

eredeti: https://abcnews.go.com/US/1-injured-after-delta-regional-jets-collide-laguardia/story?id=126140423

 

és a kiválóra sikeredett fordítás:

>Their right wing clipped our nose and the cockpit we have damage to our windscreen and ... some of our screens in here," a pilot can be heard saying on the Air Traffic Control audio.

>there was no impact to airport operations, according to the Port Authority.

 

----------

 

>Az orr-részén sérült gép pilótái az eset után a rádión azt mondták, hogy az ablakuk megrongálódott, néhány monitorjuk tönkrement, de ők megúszták.

>A hatóságok közleményében az áll, hogy az eset nem befolyásolja a repülőgép működését.

A210 820 08 21 Creative Commons License 6 napja 0 0 109338

Én a saját verziómat hallottam valamelyik dumaszínházastól, de ez sem rossz.

Előzmény: feketefelhoo (109337)
feketefelhoo Creative Commons License 6 napja 0 0 109337

Engem a pénz nem izgat !

Nyugtat.

 

 

Bocs :-)

Előzmény: A210 820 08 21 (109336)
A210 820 08 21 Creative Commons License 2025.10.02 0 0 109336

A pénz nem boldogít, de megnyugtat.

Előzmény: Kront (109333)
XANTIi Creative Commons License 2025.10.02 0 0 109335

10 pont!

Előzmény: Kront (109333)
Biga Cubensis Creative Commons License 2025.10.02 0 0 109334

Indiai mérnökök egy speciális megoldással érnék el, hogy a lezuhanó repülőgép utasai minél nagyobb eséllyel túlélhessenek egy balesetet.

https://hvg.hu/tudomany/20251002_repulogep-baleset-legzsak-vedelem

Kront Creative Commons License 2025.10.01 0 2 109333

nagyon off!

 

a szárnyra ható erőről jutott eszembe, amibe ma belefutottam.

 

nem a repülőgép szárnyának profilja biztosítja a repülést. Az alsó képen lévő profil biztosítja: https://www.instagram.com/reel/DPMgn5lj6AM/

Előzmény: feketefelhoo (109322)
Kront Creative Commons License 2025.10.01 0 1 109332

amit össze lehetett szedni a történetről, azt már megtették. szerintem is ez az egyik legjobb összefoglaló, amit linkeltél. ha létezik olyan téma, amit túl lehet tárgyalni, akkor talán ez pont az az eset. az esemény 90%-ra valószínűsített okát nagyjából minden ember - aki hallott az esetről - tudja. még az is, akinek nincs kötődése a repüléshez. további bizonyítékok, roncs kiemelés, helyszíni érintettek meghallgatása stb. nélkül boncolgatni, csak az indulatok felszínre hozása. (szerintem)

Előzmény: Biga Cubensis (109331)
Biga Cubensis Creative Commons License 2025.10.01 0 1 109331

Sok cikk foglalkozott vele megint, szerintem ebben az 5 évvel ezelőtti videóban van a legszebb megemlékezés régi felvételekkel.

https://www.youtube.com/watch?v=-FAuDyGvzeU

Tartok tőle, hogy a bővebb kitárgyalása jobban illik az elfeledett Rejtélyes repülőgép-balesetek topikba.

Előzmény: XANTIi (109319)
forumless4 Creative Commons License 2025.10.01 0 0 109330

hordfelület

Előzmény: forumless4 (109329)
forumless4 Creative Commons License 2025.10.01 0 0 109329

A MiG-29 és hasonló stilusú usa-orosz gépeknek alig van hagyományos törzse, a "törzs" is a hordlelület része.

Az a hajtómű hely ott a szárnyban ("zerberus") a kényszerleszálláskor hasra hasznos ha nem jött ki a futó.

De más tipusoknál is fontos a kényszerleszállás (magyar-görög, usa-Hudson ...stb sztorik) 

Előzmény: Kront (109325)
XANTIi Creative Commons License 2025.10.01 0 0 109328

Az is fontos, hogy a törzs vagy a szárny, vezérsíkok keltette turbulenciáktól lehetőleg távol legyen a hajtány. De még az utastérbe bekerülő zaj sem mellékes.

Előzmény: Töck Jenő (109327)
Töck Jenő Creative Commons License 2025.10.01 0 0 109327

"Ugye a 737 Max problémája, az alacsony futómű és nagy átmérőjű hajtómű miatt a hajtóművek  kicsit magasabban és előrébb vannak az "optimálisnál".

 

Szerintem az optimális az nlenne ha hajtómű tolóerejének az eredője egy tengelybe esne az ellenállások eredőjével. Lásd Caravelle, DC-9. Amiért nem így van azt gondolom azéert mert így előnyösebb a karbantartás szempontjából. Ha tévedek örömmel veszem ha egy hozzáértő közli a helyeset.

Előzmény: forceberg_avs (109320)
TtK Creative Commons License 2025.10.01 0 1 109326

Amúgy a DC-6-on sem a szárnyban vannak a motorok, hanem előtte ;)

Előzmény: forceberg_avs (109320)
Kront Creative Commons License 2025.10.01 0 0 109325

az AM-3 egy turbojet hajtómű, érdemi kétáramúság nélkül, így az átmérője 140 centi. 

a Boeing LEAP-1 turbofan hajtóműve, 9-es kétáramúsággal (kilencszer több levegő tol kívül, mint belül) közel 180 centi. nem egy liga beépítésileg. 

 

a vadászgépekbe most is berakják a lopakodás miatt a törzsbe, szárnyba a jet hajtóművet. turbofan más kihívás. 

Előzmény: zerberus (109323)
forceberg_avs Creative Commons License 2025.10.01 0 0 109324

Az biztos, hogy így sokkal egyszerűbb szerelni.

De a nagyobb átmérőjű hajtómű lejjebb is kerül, tehát a forgató hatás megmarad.

Igazából ez mint probléma csak a 737-est érintette, érinti, az alacsonysága miatt kellett trükközni a nagyobb bypass miatt megnövekedett hajtómű helyével, hogy ne kerüljön túl közel a földhöz.

 

Előzmény: feketefelhoo (109322)
zerberus Creative Commons License 2025.10.01 0 0 109323

TU 16-osokon beépítették

 

Előzmény: forceberg_avs (109320)
feketefelhoo Creative Commons License 2025.10.01 0 0 109322

+ a felhajtóerő támadáspontja elé lógatott tömeg csökkenti a szárnyra ható csavaró nyomatékot

Előzmény: Kront (109321)
Kront Creative Commons License 2025.10.01 0 2 109321

jelenleg elég sok oka van. ami hirtelen eszembe jut.

 

- egyszerűbb gyártani és készre szerelni a gépet hajtómű nélkül. most is vannak "raktárakban" évek óta porosodó null mérföldes gépek, mert hajtóműre várnak. amennyire csak lehet, érdemes logisztikailag külön szedni ezt a két, árban összemérhető alkatrészt (hajtómű a gép árának harmada-negyede), hogy az egyik raktározható legyen a másik nélkül;

 

- pilonban könnyű szerelni. azt, hogy egy szárnyban mennyire nehéz bár mit is csinálni, ahhoz érdemes megnézni ezt a videót: https://www.youtube.com/watch?v=4Ivi4UdDMbE

 

- a legtöbb gépet úgy tervezik, hogy legalább két különböző gyártó hajtóműve használható legyen hozzá. ha lepadlózik a hajtómű gyártó, ne kelljen kidobni az egész típust. gondolába viszonylag könnyű eltérő gyártmányú hajtóművet betenni;

 

- a mai modern hajtóműveknek olyan nagy a bypass aránya (ezáltal az átmérője), hogy némi túlzással az eleje már inkább burkolt légcsavar, mint turboventilátor. ilyen nagy átmérő úgy elrontja a szárnyprofilt, hogy teljesen újat kellene tervezni. amit senki nem szeret (nem is szoktak). jóval erősebb, ráadásul nagyobb is kellene. ami a kiszolgálást, besorolást és egy csomó jogi problémát eredményezne;

 

- forró hajtómű, gyúlékony tüzelőanyag egymás mellett tárolása a biztonsági füzetek szerint nem ideális;

 

- azon a helyen, amit a hajtómű elfoglalna, jelenleg kerozin van. azt hova teszed? utastérbe vagy pilonba lelógatva a szárny alá?

 

- nem tud leszakadni, csak a szárny elvesztésével. jelenleg a hajtóműveket (minimális túlzással) 6 csavar tartja a helyén. ha erős rezonancia jelentkezik, akkor leszakad a szárnyról, de repképes marad a sárkány. ha benne van a szárnyban, viszi magával;

 

- üzemi rezonancia szeparálás. pilonban könnyebben lehet csillapítani a rezonanciát, ezáltal a zajt. hangos lesz;

 

- hűtés lógatva megoldott, míg a szárnyban valahogy el kellene vezetni a felesleges hőt.

Előzmény: forceberg_avs (109320)
forceberg_avs Creative Commons License 2025.10.01 0 0 109320

Erről a képről ugrott be egy kérdés, sugárhajtóművet miért nem építenek így be szárnyba? Ugye a 737 Max problémája, az alacsony futómű és nagy átmérőjű hajtómű miatt a hajtóművek  kicsit magasabban és előrébb vannak az "optimálisnál".

Előzmény: zerberus (109318)
XANTIi Creative Commons License 2025.09.30 0 0 109319

Az RTL Fókuszban volt ma megemlékezés a bejruti MA240-es járat elveszésének 50. évfordulója okán.

zerberus Creative Commons License 2025.09.30 0 2 109318

Alaposan most is. :)

 

Előzmény: XANTIi (109317)
XANTIi Creative Commons License 2025.09.30 0 0 109317

Bizony Tökölön alaposan megnézhettük. Még belülről is. Mikor még volt RedBull Race.

Előzmény: V.Gy. (109316)
V.Gy. Creative Commons License 2025.09.30 0 0 109316

Ez Tito volt elnöki gépe

  

cikk róla

Előzmény: XANTIi (109294)
Kront Creative Commons License 2025.09.30 0 1 109315

tud ez a rendszer (ARCAL) szép meglepetéseket okozni. nem feltétlenül kell a "torony"  frekijére telepíteni. ha van szabad csati, simán átteszik a kattogtatás fogadását másik csatornára. ami persze nem gond, mert minden gépen ott figyel a matrica, hogy melyik csatornán vannak a fények és azok "K" vagy "J" eljárásban hívhatók. a kettő között a kattogtatási darabszám a különbség. 

 

szóval, ez egy egyszerű, problémamentes eset, hacsak nem sikerül a szomszédos reptérről bérelned a gépet, amin spóroltam ugyan 150 USD-t, de matrica nem volt rajta.

ez akkor már nyilvánvaló volt, amikor egy profi rádiótávírász sebességével nyomkodtam vagy huszadszorra az adásgombot. persze a reptér csatiján, három klikkre az ARCAL csatijától.:(

 

a másik szívatós, ha előtted valaki már leszállt, te meg elfeledkezel final előtt ráklikkelni. azután tágra nyitott szemekkel nézed, amikor a küszöbb felett rádkacsintanak a pályafények. (kettőt villant, mielőtt lekapcsolja a lámpákat). köszöb felett, kilebegtetés közben, a pilóta minden vágya a villanykapcsolót keresni... 

Előzmény: névtelen (109314)
névtelen Creative Commons License 2025.09.30 0 0 109314

Volt olyan sztori, hogy egy hirtelen időjárás romlás kapcsán, VFR-ben elkeveredett kis gépnek egy arra járó katonai gép kapcsolta fel az automata pályafényt (a műszeres megközelítés miatt ők sokkal biztosabban meg tudták oldani). Az eset szerencsésen végződött, a kisgép pilótája pap volt, tehát jól imádkozott..:) Sajnos linkem nincs hozzá, youtube-on volt, régen.

Előzmény: Kront (109312)
Kront Creative Commons License 2025.09.30 0 0 109313

jogos! ha lesz időm, kikeresem. :) (SPO üzemben) izé, rossz válasz, már érkezés előtt tudom fejből, akár csak a kitérőknél. max belapozom gyorsan az EFIS-re.

Előzmény: wadam (109311)
Kront Creative Commons License 2025.09.30 0 0 109312

ahol nincs torony, ott a repülőn van egy rádiós szerkezet, amivel a pilóta kapcsolja be és változtatja a számára szükséges fényerőt. ha nincs ilyen szerkezet a gépben, akkor a pilóta a mikrofon kattogtatásával élesíti, illetve változtatja a fényerejét. ezek időzítetten (mondjuk, 20 perc) kapcsolnak le a bekapcsolás után. ha közben új "clicket" kap, akkor újraindítja a lekapcsoló visszaszámlálót.

már nem a pilóta dolga, ha van toronyirányítás (akár remote is). akkor a torony irányítása kapcsolgatja a fényeket és a pilóta őt kéri meg esetleges fényerő változtatására. (pl. ködhöz)

 

ezen kívül lehetnek biztonsági fények, melyek felhasználják a pályán vagy mellette telepített fényeket is, és saját külön telepített lámpáikat is. ezeket a radarok, térkép, repterv, érzékelők, ATC kiadott utasításai... vezérlik és a TCAS-hoz hasonlóan beavatkozhatnak a repülésbe. ezek a felhajtóknál, kereszteződéseknél, esetleg a gurulókon és magán a pályán vannak. a jelzéseik mind a földi, mind a légi járművekre vonatkoznak. ezek maguk kapcsolgatják magukat az érzőkelőiknek/programnak megfelelően. a pilóták felé jellemzően csak fényt adnak, a kontrollernél (kiépítettségtől függően) megjelenhet az is, hogy hol, mi és miért aktiválódott a potenciális esemény elhárítása céljából. (azaz hol állította meg a guruló gépet/autót és miért)

Előzmény: feketefelhoo (109310)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!