Az előzetesen a Scale fans oldal által publikált, az újság illusztrációjaként is lefotózott bemutatódarab és a valóban a gyűjtőkhöz került modellek közt a megszokottnál több és látványos eltérések vannak.
- a rendszámon fehér alapon fekete betűk helyett fekete alapon fehér betűk vannak
- a lökhárító ütközőbabái egységes zöld helyett fekete festést kaptak
- a zöld kipufogódob a kipufogócsővel megegyező ezüst színre lett fényezve
- a felépítmény fülke mögötti részét zöld helyett barna színűre fújták
- a pótkeréktartó "fogait" is némlieg módosították és egy pálcával sűrűbb lett
Hatalmas pozitívum ennél a modellnél, hogy szokatlan módon az utastér nem teljesen fekete. A műszerfal megkapta a külső karosszéria zöld színét és még a belső ajtókilincseket is kiemelték ezüsttel.
Az WOMA gyártmány volt. Pár példányuk még ma is dolgozik. (Az LRI-nek Ferihegyen is volt egy, de amint lehetett lecserélték az erősebb, osztrák gyártmányú MUT típusra, MERCEDES járművön.)
Sajnos a pótkerék tartó majdnem mindegyik példanyon küzd összeillesztési hibákkal. A kerekek kicsit hajtogathatóak , plusz a gumikkal lehet annyit variálni, hogy nagyjából álljon valahogy.
Én nagyon vártam, hogy megjelenjen, mert egyedi és volt szerencsém élőben is találkozni a típussal. Összességében egy szép modell. De sajnos van pár apró és két nagyobb hibája. a nagyobb hibái a pótkerék tartó, ami az eredetin nem pont így néz ki. Ráadásul az én példányomon az illesztés is el van csúszva. De sajnos javíthatatlan hibája a plató hátulja (mellékelt képen pirossal jelölve), ahol az eredeti lenyíló rész lejjebb van, így az oldalsó bordázathoz képest a hátsó részen lejjebb fut a bordázat is. Apró hibák azon kívül amit már előttem felsoroltak (ez jellemző az egész sorozatra) a kerekek összevissza állása és némelyik nem ér le a földre. Az eredeti változatoknál volt olyan példány is, ahol a hátsó kerekek felett a sárvédő nem csak a két végén, hanem teljes egészében végig fut a plató alatt (sárga színnel jelöltem). Az ablaktörlő lapátok is csak a szigetszentmiklósi felújított változaton feketék mert a rúd eredetileg szürke, vagy króm színű. Ezektől függetlenül örülök, hogy megvan.
Én megint ott vagyok, mint a hűtős Ikarusznál, hogy nem akartam megvenni (tényleg), de délután mégis megvettem.
Olvasom, hogy nem volt megfelelő a fékereje (ileltve a levegőé), az enyémnek jó, mert nem gurul semerre, így viszont nem mászik ki a vitrinből.
5 társa még a Savoya Auchanban maradt. Nem voltak a polcra kirakva, csak egy nagy papírdobozban a könyves-újságos kezdeténél a sarokban. Majdnem eljöttem, de megláttam.
Bliszteren keresztül is látszik, hogy az első és az oldalvillogók is sárgák.
A négy fehér fényszóróból kettőt valóban megfesthettek volna -ha már katonai változatnak adták ki a modellt- infra fényszóróra. (A fényszóróvédő rácsokat lespórolták, de ne legyünk maximalisták. A két belső fényszórót sem nagy dolog átfesteni infrának.)
Ami engem egy kicsit jobban zavar (de majd megszokom), hogy a homlokfalon a két vízszintes kapaszkodó a valóságban lefelé állt, a modellen pedig felfelé áll.
"CSEPEL" felirat inkább csak a bemutató és a polgári célú használatra gondolt példányokon volt. A katonaiakra nem tettek (általában). Lásd a képeket, a teljesség igénye nélkül. Ezért a márkafelirat hiánya miatt szerintem nem kell idegeskedni.
Napjainkban, a gyári múzeumban kiállított példány.
A típusismertető borítóképén sincs felirat, pedig korabeli kép.
Ez a kép is korabeli, a gyári archívumból származik. Ezen sincs felirat.
És legyen civil változat is (a felirat miatt).
"A D-566 elõszéria egy példánya átalakítva az expedícióra" Forrás: Hajdú Ferenc - Sárhidai Gyula: A Magyar Királyi Honvéd Haditechnikai Intézettől a HM Technológiai Hivatalig (HM Technológiai Hivatal, 2005)
Az eredetin sem volt jellemző a Csepel felírat (legalábbis amikor én először találkoztam velük)
Amikor a kilencvenes évek közepén voltam katona akkor volt pár M zárolt példány a laktanyában lepusztult állapotban üzemképtelenül.
Kérdeztem a sofőröket, hogy ez milyen teherautó és mind rávágta hogy ezek MAN teherautók (egyszer valaki ezt kitalálta és szájról szájra járt évről évre a dolog).
Na ez volt az amit nem hittem el sem elsőre sem másodikra mert ezek már akkor is ránézésre 20 év körüliek voltak.
Az pedig, hogy a szocialista magyar népköztársaság a hetvenes években német MAN teherautót vegyen honvédelmi célra elég vad ötlet lett volna ezért nem tűnt hihetőnek még fiatal fejjel sem.
Megoldás akkor lett meg amikor a laktanya könyvtárában találtunk egy könyvet "Katonai gépjárművek" amiben volt erről is fotó meg információ.
Ja a könyvben van fotó a prototípus 8x8-as változatról (D-588) és műszaki mentő felépítményt kapott (ebből nem lett sorozatgyártás) és a tervek szerint ennek az alvázára készült volna el a PSZH utódja 4 tengelyen a BTR-ek mintájára.
Megérkeztek az első képek, jó a kiállása a modellnek, de a részletek nem mindenhol sikerültek.
Elég bénán nyílik a géptető, nem is szépen illeszkedik, az ajtókárpitok formája és vastagsága is hibás, nem évjárathelyes és a helye, meg a formája sem stimmel a visszapillantó tükörnek, a műszerfal is elég szokatlannak tűnik a fotókon.
A sorozat egy régebben, valahol Dél-Európában kiadott darabja bukkant fel egy honi webáruházban, elfogadható áron. Ugyanezt ugyan kiadták a Whitebox sorozatában is, de az sötétkék, nekem a fehér jobban tetszik.
Lehet valahol kiegészítő alkatrészeket kapni idehaza (ablaktörlő, visszapillantó tükör, tengely, kerekek, felni…stb.) a Legendás teherautók sorozat feljavítására?