Ma is volt egy kerékpáros az Árpád híd úttestjén, Pestről Budára, 7:15 körül.
Vékony gumi, mez, versenyző testtartás.
Mentségére legyen szólva, hogy a Szigetnél a buszmegállóban megállt, és felrakta a bringát, és onnan a járdán folytatta. De azért adódik a kérdés - hogy került oda?
Na látod, PONT ezért utálják olyan sokan az ún. versenybicikliseket.
Menjél te is a főútvonal melletti kerékpárúton, NEM FOGSZ BELEHALNI! Olyan pedig nincs, hogy az úton mész, ha kicsit is rossz, mert ki vagy tiltva olyankor arról az útról. NEM mehetsz ott és kész. Autópályán sem mehetsz, autóúton sem, metróalagútban sem, Árpád hídon sem mehetsz az úton, ha tök üres akkor sem.
Jó, akkor: ha úgy érzem, hogy számomra ott nem biztonságos haladni, akkor nem vagyok köteles igénybe venni. Valamelyik kerékpáros portálon olvastam, egy szakértőt idéztek.
És hol menjek, ha a méhészribanc által megalkotott kerékpársáv mellett kerékpárút is van? Mármint más hol menjen, mert én az úton.
"... Nincs olyan szabály, hogy kötelező a kerékpárútnak nevezett szaron haladni...."
Sajnos jelenleg van.
Érdemes tanulmányozni az igen sokszor módosított, de jelenleg is hatályos 1/1975( II.5.) KPM-BM együttes rendelet 54 § paragrafust (1) és (11) bekezdését.
Mi lehet az ok? Talán hogy a kerékpárútnak csúfolt szaron MTB gumikkal lehet közlekedni, és nem 8,5 bar nyomású külsőkkel a gödrökben ugrálni. Az úton nem kell kerülgetni a random vektorú gyalogost, babakocsit tolókat, rolleres és görkorcsolyás kreténeket, gyereket és kutyákat sétáltatókat, turistákat, csövest, üvegcserepeket, stb.
A kerékpár jármű, és mint ilyen az úton a helye. Ráadásul az úton csak bal/hátulról jöhet másik jármű, míg a bringaút jellegű szarokon bárhonnan, bármikor előkerülhet valaki kapualjból, üzletből, kinő a földből.
Ha nincs kint a főútvonal tábla városban, de van mellette kerékpárút és nincsenek külön kitiltva a lovaskocsiva, traktorral szentháromságban a biciklik, akkor tekerhet az úton is. A lényeg, ha főútvonal mellett van egy kerékpárút is, akkor mindenképpen ott kell mennie.
Márpedig, ha városban a főútvonal mellett van kerékpárút is, de nincs egyéb kijelölt kerékpáros alternatíva az úton, akkor bizony a versenybiciklistás is a kerékpárúton fog tekerni, vagy szarrá lesz dudálva és anyázva, majd hatóságilag megcsekkezve.
Nálunk a polgibácsi is keresztülmegy a járdán úgy ahogy 100-ból 120-an plusz a rollerosok is. Merthát épelméjű útvonalvezetést soha nem sikerül csinálni.
"Csak azt nem értem ez miért a sport céllal kerékpározókra lett kihegyezve, mintha más kerékpáros soha nem közlekedne másokat veszélyeztetve."
Egész egyszerűen azért, mert aki sportolási céllal, és kifejezetten teljesítmény sportot űzve közlekedik kerékpárral, az várhatóan a jobb eredmény, teljesítmény elérésére törekszik (mennyi idő alatt mássza meg a hegyet, milyen átlagot megy, stb.), ezért hamarabb lesz mérges azokra, nem előzékeny azokkal, akik akár szabályosan közlekedve, akár szabályokat megszegve, de feltartják a sport kerékpárost. Nyilván irritáló, ha fékezni kell, mert ketten jönnek szembe, beszédül a gyalog a kerékpárútra, de erre nem lehet megoldás a versenytempó tartása, hogy vegye észre, hogy rossz helyen van és menjen az útból, mire a sport kerékpáros odaér.*
Ugyanígy statisztikailag többen izmoznak nagyteljesítményű (akár utcai versenyre alkalmas) autókkal, és ők gyakran csak azért közlekednek ezekkel a járművekkel, hogy menjenek vele, és nem azért, mert A-ból B-be el szeretnének jutni.
Nyilván a sport kerékpárosok között is van egy csomó normális, meg a többi között is van egy csomó barom. De szerintem a kerékpározás célja miatt a sportosok között több lesz az olyan, aki olyan helyzetben sem fékez, ahol kellene. A (budapesti) személyes tapasztalatom is eléggé ilyen, a teljesen elektromos üzemmódban is közlekedni képes bringás futárok után a sportosok (országúti, komoly gép, mez, lehajtott fej, testtartás) azok, akik a leginkább leszarják a közlekedés többi résztvevőjét. Persze, elfogadom, ha másnak teljesen más percepciója van, sőt, biztosan helyszínfüggő is.
---
*Amikor megépült az Által-ér menti kerékpárút, öcsémmel volt egy napi "versenyünk". Átmentünk Tatabányáról Tatára ezen az új kerékpárúton, majd egy tókör, és aztán haza. Ez kb. 20 km mindösszesen, tök egyforma mountain bike-jaink voltak gyerekként, 1:05 - 1:10 között sikerült megtenni ezt az utat. Persze, minden nap jobbat akartunk menni, de leginkább attól függött az elért idő, hogy mennyire fújt a szél és a Várnál mennyi gyalogos volt.
Így felnőtt fejjel nem volt egészséges, hogy azon a szakaszon akartunk faragni, hogy bemenjünk egy óra alá, és nyilván a "hülye gyalogra" voltunk mérgesek, ha nem sikerült és tényleg csak azon múlt.
Aztán később a Vár sétányáról a kerékpáros forgalom ki lett tiltva. Okkal.
"Ha a te logikád lenne érvényes, hogy aki tilosban járt, az így jár, "
Olyat látsz bele az általam leírtakba ami nincs benne.
Az autós példád nem releváns, részben azért mert a gépjármű veszélyes üzem az általánosnál sokkal szigorúbb felelősséggel, és főleg azért, mert abban a szituációban már csak a gépkocsi vezetőjén múlik a baleset elkerülése. De ha a gyalogos féktávolságon belül lép be a tilosba, akkor felmentik a gépkocsi vezetőt a halálos gázolás után is, bár nem szeretnék soha ilyen szituba kerülni. De aki gépkocsit vezet az potenciális gyilkos egy nagyon jó ismerősöm sarkalatos véleménye szerint és én elfogadom, hogy igaza van és ebben a tudatban ülök volán mögé.
Két kerékpáros esetében a példa szituációban - ha nem kiskorú a másik fél - akkor az előre látható kis oldal távolág miatti veszélyhelyzet felismerésével arra szükséges reakcióval kapcsolatos elvárás azonos mindkét fél esetében. Én amennyire lehet kitérek a másik fél ezt nem teszi meg, pedig az oldal távolság növelés egyetlen lehetősége nála van. Nyilván konkrét baleset kapcsán sok mindent fognak vizsgálni, de itt nem agy balesetet vizsgálunk, hanem egy gyakori szituáció legegyszerűbb biztonságossá tételéről beszélgetünk.
A lámpás példád értem és igazad is van csak szerintem a probléma nem abból adódik, hogy ezt a veszélyetetést milyen kerékpárral haladó műveli.
Igazad van abban is, hogy a szabályokat mindenki tartsa be és legyünk a közlekedésben is előzékenyek és figyeljünk a másikra. Ha mindenik így tesz, akkor máris szebb és jobb lesz a világ.
Csak azt nem értem ez miért a sport céllal kerékpározókra lett kihegyezve, mintha más kerékpáros soha nem közlekedne másokat veszélyeztetve.
Az egész eszmecsere egy tragikus halálos balesetre érkezett alábbi reakcióból és annak is az aláhúzott mondatából indult, mert a hírek szerint az egyik fél - aki vétlenként nem tudta elkerülni a balesetet - országúti kerékpárral haladt :
a szpídesekről néhány szót ..
értem én, hogy száguldás bringa szerelem
de látom , hogy némelyik úgy meg tud indulni tökön- paszulyon át
ha valami eléje keveredik esélye sincs megállni
verseny bringa elzárt versenyre való
Gyakorlatilag ezzel az aláhúzott résszel értettél egyet a 239845 hozzászólásodban, csak azért, mert találkozol néhány szabálytalan országúti kerékpárossal.
Mi ez ha nem általánosítás és sztereotípia gyártás ?
Szabálytalan, száguldozó, másokat veszélyeztető autóssal motorossal nem szoktál találkozni?
Csak azért kérdem, mert a Közlekedés fórum csoport TotalCar-autó és TotalBike-motor szekciójának egyik fórumában sem látom a hozzászólásaidat amiben kioktatod Őket a szabályok tiszteletére javasold, a számukra egyébként létező és bárki által használható, verseny pályák használatát.
Csak a kerékpárt sport céllal használókat akarod eltüntetni az utakról néhány szabálytalankodó miatt.
Persze, el lehet menni közforgalomtól elzárt magánutakra versenyfelkészülés gyanánt.
Vagy ha én autóversenyre készülök fel, akkor mehetek 200-at, ahol épp kedvem szottyan?"
Ne haragudj meg a kérdésért: te hülye vagy? Egyrészt ez egy kerékpáros topik, vagyis ha mondjuk pornósztárnak készülsz, akkor itt nem releváns tanácsot kérni anális tágítási ötletekkel kapcsolatban - lásd autóverseny.
Másfelől, ha a magánút el van zárva - ahogy pötyögöd - akkor hogyan kéne odakerülni? És abba nem is mennék bele, hogy ha veszek magamnak egy 187 méteres magánutat, amit elzárok a forgalomtól, akkor ott hogyan készülök fel egy Balaton-körre, ami 204 km? Mennyek 545alkalommal oda-vissza? És a szint?
A leírt példádban (ketten jönnek szemből a kerékpárúton, te pedig a szegélyről nem lehajtva elmész mellettük) az lesz szabálytalan, aki középen megy. Ha te lassítás nélkül szépen elzúgol mellettük és összeakadtok, akkor viszont vizsgálni fogja az eljáró hatóság:
-A sebességedet (amely túllépés esetén hozzájárul a baleset súlyosságához)
-Azt, hogy te mindent megtettél-e, hogy a felismert veszélyes helyzetet elkerüld.
Ezután pedig nagyon hamar te is büntetőeljárás alanyaként találod magad, nemcsak a szabálytalan kerékpáros.
Ha a te logikád lenne érvényes, hogy aki tilosban járt, az így jár, akkor az autósok kb. bárhol nyugodtan halálra gázolhatnák a piroson átkelő gyalogosokat, hiszen minek mentek oda, ők a szabálytalanok, ennek ellenére azért szerencsére mégsem ez az általános gyakorlat, és aki látja, felismeri a másik szabálytalanságából adódó veszélyhelyzetet, és ennek ellenére szándékosan belemegy, az ugyanúgy felelős lesz az esetleges baleset esetén - nagyon helyesen.
Egyébként sem alapvetően a szemből 10 cm oldaltávod sérelmezem elsősorban, hiszen ha jönnek szemből, azt látom, és tudok rá készülni, sokkal inkább, ha a sporttárs mindezt hátulról teszi, és sokan akkor is erre a 10 cm-re vannak fixálva, ha amúgy elég széles lenne hely előzni. A lámpától elindulók közé berombolásnál pedig amúgy tök természetes, hogy a bringára felülök, aszfaltról elrugaszkodók nyomvonala nem lesz egy geometriai egyenes a kerékpár sajátosságai miatt - ilyen szituációban 10 cm oldaltávolságra bízni, hogy lesz-e a baj vagy sem, az nem sport, hanem hazárdjáték.
Én azt szeretem amikor a kerékpárúton a 90 centi széles gyerekhurcolászóssal megy valaki, természetesen a közepén, lassan és senkire sem tekintettel. Pogacar se tudja megelőzni. (Városban, főútvonal melletti kerékpárút esetén csak ott kerékpározhat.)
Na igen, ha én 30-45+ sebességgel elmegyek valami bicciglis mellett, az veszélyes. Ha két-három kretén egymás mellett teker az úton (bármilyen út, kerékpár, közút, stb.) azzal nincsen baj, hiszen ők nem mennek gyorsan.
Engem az zavar, hogy negatív városi tapasztalataitok miatt általánosítotok és olyan megvalósíthatatlan hülyeség is leírásra került, hogy aki sport céllal kerékpározik annak ezt lezárt pályán kéne megoldania.
(csak halkan jegyzem meg, hogy amatőr karékpár versenyeket rendeznek teljes út lezárás nélkül és a részvevőknek kötelező a KRESZ betartása )
Csak ismételni tudom, amit már írtam a 239878 hozzászólásban. Nem kétlem, hogy országúti kerékpárt is használnak felelőtlenül. Ami a 10 cm-re elhaladást illeti velem is előfordul, hogy országútival így megyek el valaki mellett, de nem azért mert szeretek kockáztatni. Azaz nem én megyek el így mellettük, mert mindig a másik fél döntése, hogy ennyi lesz a távolság, mert én mindig az aszfalt szélhez olyan közel megyek ami még biztonságos. Jön szembe egymás mellett két kiránduló és aki középen jön úgy gondolja elférünk hárman is a kb 2,5m széles 2x1 sávos kerékpárúton. Végül is el szoktunk férni, csak előfordul, hogy 10 cm-re megyek el mellette, mert azért az aszfaltról nem megyek le miattuk. Én megyek 25-30-cal Ő jön szembe 20 km/h sebességgel Az 45-50km/h sebesség különbég ami már lehet félelmetes ilyen kis oldal távolságnál (Én sem örülök amikor egy autós kis oldaltávolsággal előz, pedig lehet lehetőége normálisan kerülni) Szerinted ilyenkor álljak meg és várjam meg míg elhaladnak nehogy megijedjen? Pedig ebben a szituban aki középen van az nem közlekedik előzékenyen, netán szabályosan. Én tudok egyenesen menni, ha miatta összeakadunk akkor ki a hibás szerinted?
Ha egy párost utolérek, akkor pedig használom a csengőt és megvárom míg helyet adnak, mert amúgy sem férnék el mellettük, de akkor is előfordul, hogy úgy gondolják elférünk hárman is és nem húzódik be teljesen a társa mögé vagy nem megy be teljesen elé azaz középen marad. De a kerékpárutakat használók többsége szerencsére normálisan reagál akár szemből találkozunk, akár utolérem őket. Amúgy elég távol élek a fővárostól és igen ritkán használok kerékpárutat, mert abban a régióban amerre én kerékpározom csak egy útvonalon épült az út mellett, így legálisan közlekedhetem az országutakon amikor nem azon az útvonalon haladok.
"Mi a gond azzal, ha valaki erősebb, és gyorsabb haladás lehetőséget biztosító kerékpárja van és ezért a Te sebességedtől gyorsabban is tud menni ha akar?
Attól, hogy szubjektív véleményed szerint valami veszélyes, még nem lesz belőle általános igazság."
Egészen addig nincsen semmi gond, amíg az ember versenyen, a verseny céljából közforgalomtól elzárt területen próbálgatja a határokat.
Az viszont nem oké, amikor 10 cm oldaltávval előz meg egy ilyen a kerékpárúton (vmax=30 km/h) jelentős gyorshajtással, vagy épp a piros-sárgánál a bringára felszállók közé vágódik be ilyen sebességgel.
Ahol másik is közlekednek, ott a szabályoknak és a forgalmi helyzetnek megfelelő sebességet kell választani, nem azt, amit a gyors kerékpáros a napi átlagsebességét, mint célt tűzött ki maga elé.
Meg is éri megvenni, 2010-es modell és ha 195-200 cm között vagy, akkor kiváló társ lesz. 24 tonna szakítószilárdságú, előfeszített karbonszál, aminek a szövési sűrűsége pont megfelel az amatőröknek, mert hajtáshatékony, de nem brutálisan merev a gép, és az Onda villák valóban kisimítják az utat. Patika állapotban, gondolom, becsülte a gazdája.
Mindenki menthető, aki tenni akar az egészségéért, és szereti a mozgásnak a kerékpáros változatát. Ki az aszfalton, ki az erdőben, a lényeg, hogy kerékpározzon.
A világ minden részén röhögnek az emberek, nem csak itt, Magyarországon.
Igen, kompenzáció, mert leszbikus vagyok, és ezzel próbáltam szebbé tenni a napjaimat. Meg talán az is játszhatott egy pici szerepet a döntésben, hogy a világ egyik legszebb kerékpárja, és menettulajdonságait tekintve kiváló a kanyartartása, az egyenesfutása, stabil és "kényelmes" az Onda villák kialakítása miatt. Mivel már építettem egy Paris vázra kerékpárt, ezért amikor szerelmes lettem a Marvel nőies kecsességébe, akkor megismételtem az alkotás folyamatát. Amúgy: csak Tour összetett győzelemből 14 áll a Pinarello márka mellett. Olyan kultuszmárkák, mint a Colnago vagy a De Rosa 3 ilyet tudhatnak magukénak. Kompenzáltam?
Vagy csak olyan kerékpárt használok, ami szemet gyönyörködtető műszaki alkotás.
Mi a gond azzal, ha valaki erősebb, és gyorsabb haladás lehetőséget biztosító kerékpárja van és ezért a Te sebességedtől gyorsabban is tud menni ha akar?
Attól, hogy szubjektív véleményed szerint valami veszélyes, még nem lesz belőle általános igazság.
A sebesség nem csak a kerékpáron múlik, az csak a sebesség lehetőségét adja meg. Ugyan azon az országúti amatőr kerékpár versenyen az MTB-vel indulók közül nem kevesen az országútival indulók közül igen sokat megelőznek, főleg szintes terepen. Az amatőrök esetében hegymászásban többet számít az erőnlét és egyéni adottságok (65kg vs 90+ kg ) mint a kerékpár fajtája, meredek lejtőkön már lehet előnye az országútinak, de ugyancsak az amatőrök esetében ez sem egyértelmű szerintem. Szóval még mindig azt mondom, a kerékpáros haladási sebessége nem attól függ milyen kialakítású a kerékpár.
Ezzel a verseny felvétellel mit akarsz megmutatni?
Az illető az egyik sokszoros Tour győztes, és ez volt egy egyik olyan extrém lejtőzése verseny közben, amit a profi mezőnyből sem sokan próbáltak utánozni, és igen veszélyes. Mára a profi versenyeken is betiltották ezt a pozíciót. Én egyébként nem is tudnék igy tekerni, mert nem férek el a nagy hátsófelem és a derekamon lévő úszógumim miatt.
Tudom, hogy veszélyes a kerékpározás. Hogy egy közhelyet írjak maga az élet a veszélyes. Kilépsz otthonról és bármikor meghalhatsz, nem kell hozzá kerékpárra sem felülni. Hányan haltak meg a fővárosban és környékén buszra, villamosra várva, közlekedési balesetben?
Aki kerékpározik és nem vigyáz az zárt pályán is összetörheti magát. Az országúton jó látási viszonyok között is nagyobb az esélye, hogy egy figyelmetlen autós elsodorja elüti, mint a saját hibás balesetnek, és egyik sem attól függ milyen kerékpárral van valaki az úton és ott milyen gyorsan halad vele.
Ha a saját hibát nézem és a sötétben, sötét ruházatban, kivilágítatlan kerékpározás közben elgázoltakról szóló híradásokra gondolok, akkor ha jól emlékszem az áldozatok nem országúti verseny kerékpárral közlekedtek.
Szóval nem értem mi a gond azzal aki koskormányos kerékpárt használ akár közlekedés akár hobbi célra ? A koskormány nem egyenlő a gyors haladással, mert az hogy mi gyors relatív és a kerékpáros erőnlétén múlik hogy milyen lehet a legnagyobb sebessége.
Remélem azért, mert ha nem, akkor életbe lép a B verzió, a kompenzációs vásárlás ténye. Pinarello... A világ többi részén is elröhögik magukat a népek, vagy ez csak magyar specialitás?