Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Gordon Zsigmond Creative Commons License 2025.06.20 0 4 69407

RR-260 (Mercedes-Benz)

 

A-02-20 (Mercedes-Benz W114?)

 

FE-33-89 (ZiL-130)

 

UH-72-12 (Zsiguli)

 

ZR-05-22 (Wartburg 353)

 

CY-96-18 (Volkswagen Bogár)

 

MA-00-39 (Mercedes-Benz 609D?)

 

BV-59-13 (Ikarus 280)

 

BZ-62-19 (Ikarus 256)

Gordon Zsigmond Creative Commons License 2025.06.20 0 3 69406

CF-63-12 & CF-57-94 (mindkettő Trabant 600 Kombi)

Gordon Zsigmond Creative Commons License 2025.06.20 0 3 69405

CT-83-71 (Fiat 850 Sport)

trizs77 Creative Commons License 2025.06.19 0 1 69404

Akkor az ország távoli szegleteiből*** is és persze a városokból is, mi is össze tudtunk volna szedni pár nap alatt 600 személygépkocsit, ha Kecskemét felöl támad az ellen.

 

 

*** = amilyen utak voltak akkoriba 4-6 nap alatt felértek volna  Budapestre a riasztott autók.

Előzmény: pizo (69403)
pizo Creative Commons License 2025.06.19 0 2 69403

1915-ben Nagy-Magyarországon 2877 szgk. és 110 tgk. volt.

https://magyarjarmu.hu/gepjarmukereskedelem/01-a-magyar-gepjarmukereskedelem-tortenete-1892-1914/

 

Zoli

Előzmény: trizs77 (69402)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.19 0 2 69402

Párizsban akkor már volt 600+ taxi.

 

Egész Magyarországon nem tudom volt e már akkor összesen 600 db személyautó. ,

 

Előzmény: pizo (69400)
Wrecker-Wrecker Creative Commons License 2025.06.18 0 5 69401

 

PK 01-23

 

pizo Creative Commons License 2025.06.18 0 0 69400

https://mult-kor.hu/20140417_a_marnei_taxik_legendaja

 

"1914. szeptember 6-án a francia fővárostól északra fekvő síkságra hatszáz darab párizsi taxit rendeltek, amelyek egy nap alatt hatezer gyalogost szállítottak az északkeleti frontvonalakhoz, hogy megerősítsék a brit és francia seregeket, amelyek a marne-i csatában igyekeztek megállítani az előretörő németeket."

 

Zoli 

Előzmény: trizs77 (69399)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.17 0 1 69399

Magyarországon az I.Világháború előtt alig volt gépjármű.

 

Besorozhatták ha volt erre törvény.

 

De az I.világháború kitörését az európai nemzetek közül a magyar nemzet éljenezte meg talán legjobban.

Nagy volt a lelkesedés.

 

Tehát nem csodálkoznék azon ha egy hadtörténeti munkából kiderülne, hogy 1914-ben a magyar gépjármű tulajdonosok egy része a háború kitörésekor önként ajánlotta volna fel járművét a hadseregnek.

 

Hisz apánk megmondta : Mire a falevelek lehullanak otthon lesztek.

Előzmény: gumidani (69398)
gumidani Creative Commons License 2025.06.17 -1 2 69398

Olvastam, hogy az I. vh. előtti időkben Németországban biztosan, az OMM-ben bizonyára voltak az un. Subventions LKW-k.

Az állam kedvezményekkel támogatatta azon teherautó-vásárlókat, akik a katonai célokra alkalmasnak tartott típusokat vásároltak és vállalták azoknak a háború idején való átadását. 

Nem tudom, hogy az I. vh. idején történtek-e járművek besorozásai, de a II. vh. idején egyszerűen elvették a tulajdonos autóját és vitték a háborúba. Magyarországon abban az időben jó dolog volt Fiat Topolinot, vagy kétütemű motoros személyautót tartani, mert az nem kellett a hadseregnek.

Előzmény: trizs77 (69397)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.17 0 4 69397

Ezzel nem is lett volna gond.

Csak a bevonultatott 100 db teherautó legtöbbször 60 különféle márkájú volt, 80 különféle típussal és teljesen más felépítménnyel, teherbírással.

 

Nincs olyan gépjármű üzemeltető cég a világon mely ennyi eltérő járművet tudna hatékonyan napra készen tartani.

 

A sereg járműveinek több mint 60%-a nem harcokban sérült meg, hanem valahol ott hagyták az út szélén mert nem volt olyan állapotban, hogy tovább tudjon menni.

 

 

Előzmény: pizo (69396)
pizo Creative Commons License 2025.06.17 0 1 69396

"egy vegyes század leginkább magán bevonultatott vegyes magán teherautókból."

 

A háború előtt a fuvarozók támogatást kaptak az államtól tgk. vásárlásához, azzal a kitétellel, hogy adott esetben rendelkezésre kell állniuk.

 

Zoli

Előzmény: trizs77 (69395)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.17 0 1 69395

Ehhez a képhez egy szomorú történet is tartozik.

 

A második világháborúban a tengelyhatalmak (német-olasz-magyar) bizony leginkább fogatolt hadseregek voltak.

Még a németek is.

A gépesítettség leginkább a filmhíradókban került előtérbe.

 

Így hát a motorizált szállító alegységek ritkák voltak.

De voltak.

 

Az elvonult 2.magyar hadsereg is kapott 2-3 szállító vonatot.

A vonat akkoriban NEM vasutat jelentett hanem hadtáp oszlopot.

 

Ma úgy mondanák Hadtáp zászlóalj + szállító zászlóalj.

Ma kb. 2x400 fő lenne.

Akkoriban egy-egy hadtest vonat kb. 900-1100 fő volt.

Három hadtestünk volt kint, a többit ki lehet számítani.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Nem a hadtesteknél hanem a hadsereg közvetlen beosztásban volt még egy szállító zászlóalj.

s itt térünk vissza a képhez.

Ehhez a zászlóaljhoz (akkor osztálynak hívták) tartozott a postától bevonultatott szállító század.

ez van a képeden.

A másik század volt a MÁVAUT század és a harmadik egy vegyes század leginkább magán bevonultatott vegyes magán teherautókból.

 

a szállító kapacitásuk igen kevés volt.

Összkerékhajtású autójuk meg szinte nulla.

Az orosz, havas utakra.....................:-((

 

A technikájuk 80-90-100%-t egy év alatt elveszítették.

Ez nem volt meglepő.

 

Ami ennél szomorúbb az ember veszteség.

 

A legjobban a vegyes század járt kb. 40-45%-os ember veszteséggel.

 

A Postás század (ők vannak a képen) kb. 60-70%-os ember veszteséget szenvedett el.

 

Azon még vita van, hogy a MÁVAUT század  "csak"   80%-os vagy 90-95%-os ember veszteséggel fejezte be a háborút.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: gumidani (69392)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.17 0 0 69394

Az első kép a klasszikus kézi kocsi.

A második a kordé.

Előzmény: gumidani (69391)
gumidani Creative Commons License 2025.06.17 -1 2 69393

P 500 és P 501 (azt hiszem, hogy "vótmán")

Előzmény: gumidani (69392)
gumidani Creative Commons License 2025.06.17 -1 1 69392

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=295719

Rába Super 3 postakocsi

P 518 

Egyidejűleg pályázatot hirdetek a helyszín meghatározására. Ismerős a baloldali épület, de nem jövök rá, hogy honnan. Érdekes az, hogy a kockaköves úttest és a járdaszél között volt burkolatlan "parkolóhely". 

gumidani Creative Commons License 2025.06.17 -1 2 69391

A jellemző járműtípusok:

 

Előzmény: gumidani (69390)
gumidani Creative Commons License 2025.06.17 -1 1 69390

"Akkor tehát az egykerekű talicskára nem vonatkoznak ez a jogszabály? Ha Józsi bácsit részegen tolják benne haza a kocsmából?"

Így van. Józsi bácsi ezt teljesen jogszerűen megteheti. Idézet a ma hatályos változatból:

 

"Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék – ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska – azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek."

 

------

Kézikocsis élmény az 1950-es évek első feléből.

A mai Kodály köröndön levő lakóházat tatarozták. Egy délután, amikor már az építőmunkás hordák elvonultak, nagy megdöbbenésemre a családunk felnőtt férfitagjai egyszerűen magukhoz vették az udvarról az egyik kézikocsit és valamilyen bútorszállítást eszközöltek vele a család másik lakás felé, vagy felől, amely a Nyugati pu közelében volt. Engemet is magukkal vittek és nagyon élveztem azt, hogy ezen a kocsin utazhattam. Valami olyasmi is rémlik, hogy a sötétedés után valamelyik felnőtt kezében volt egy égő gyertya, amit egy papírtölcsér vett körül szélfogóként.

Előzmény: apron64 (69386)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.17 0 1 69389

a II.ker Mechwart tér környékén az egy tengelyes kordék a Bem téri hajóállomásról, oda érkezett a Kofa hajó Mohácsról, hordták fel a kofák áruit a Fény utcai piacra.

Igen megrakva egy ember húzta.

 

A két tengelyes kézi kocsikkal inkább téglát, cementet, szenet, fát, mosógépet, hűtőszekrényt, bútort szállítottak kerület szerte de főként a Vízivárosban, nem a Rózsadombra fel.

 

A '90-as évek végére ez a "szakma" kihalt.

Elterjedtek a tehertaxik.

Először az IFA Framok majd utánuk a Barkasok de leginkább a platós-ponyvás ZUK-k.

 

Előzmény: apron64 (69388)
apron64 Creative Commons License 2025.06.17 0 1 69388

Nálunk a XVI. ker.-ben kevésbé volt jellemző, inkább lovaskocsikat használtak, bár folyamatában ezek is egyre kevésbé domináltak a tgk-al szemben. Ugyan arról az időszakról beszélünk (amikor én is gyerek voltam).

 

Előzmény: trizs77 (69387)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.17 0 1 69387

Gyermekkoromban '60-as évek a kézi kocsis fuvarozás még a fővárosban is elterjedt volt.

 

A Mártírok útján kb. óránként ment egy-egy ilyen jármű.

villamosok mellett, buszok, teherautók között.

Piaci kofáknak fuvaroztak.

szenet szállítottak házhoz.

Különböző tüzép munkákat végeztek.

Pedig a II. kerület nagyon nem sík.

Előzmény: apron64 (69386)
apron64 Creative Commons License 2025.06.17 0 0 69386

Az utolsó OFF a témában.

A kézikocsi meghatározása.

"A nem motoros járművek kategóriájába tartozó jármű.

Kézikocsi, mely két- vagy többkerekű, teherszállításra való jármű, amelyet a vezető izomereje késztet mozgásra húzással vagy tolással."

(Akkor tehát az egykerekű talicskára nem vonatkoznak ez a jogszabály? Ha Józsi bácsit részegen tolják benne haza a kocsmából?)

 

Előzmény: apron64 (69385)
apron64 Creative Commons License 2025.06.17 0 0 69385

És hozzá tartozó szabályzó tábla ill. táblakombináció is létezik még.

 

   

 

Előzmény: apron64 (69384)
apron64 Creative Commons License 2025.06.17 0 1 69384

Még most, az "űrkorszakban" is van.

 

 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól  (A jogszabály mai napon -2025.06.17. - hatályos állapota.)

 

 

                                                                                                            Állati erővel vont járművek és kézikocsik

55. § (1) Állati erővel vont járművel és kézikocsival szorosan az úttest szélén kell közlekedni; ha az ilyen jármű a forgalmat lényegesen akadályozná, azzal a leállósávra, illetőleg – ha közlekedésre alkalmas – az útpadkára kell lehúzódni.

(2) Az állati erővel vont járművet és a kézikocsit éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani.

(3) Tilos

a) főútvonalon állati erővel vont járművel és kézikocsival közlekedni, kivéve ha más út (útszakasz) nem áll rendelkezésre;

b) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kézikocsival közlekedni;

c) állati erővel vont járművet – az állatok vonóerejét és az útviszonyokat is figyelembe véve – túlterhelni.

(4) *  A kézikocsival közlekedő személynek – lakott területen kívül – éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

 

 

 

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=97500001.kpm

 

 

Előzmény: trizs77 (69379)
Dacia&Qek Creative Commons License 2025.06.16 0 0 69383

Köszönöm az infót! 

Nálunk az Állami Építőipari Vállalathoz 1978 decemberében jött egy Kato és egy Tatra daru FR-77-25 és FR-77-56 rendszámot kaptak akkor. 

Előzmény: bugadoktor (69382)
bugadoktor Creative Commons License 2025.06.16 0 4 69382

1979. januárban kaptunk két nemzetközi szállításra vásárolt Rába 831-es gépkocsit, Rába 571-es pótkocsikkal. A gépesek FS - 10 - 67; FS - 10 - 68, míg a pótok YN - 68- 71; és YN - 68 - 73 rendszámokat kaptak.

Előzmény: Dacia&Qek (69377)
gumidani Creative Commons License 2025.06.16 -1 0 69381

A tatai kép a fortepan 295020

gumidani Creative Commons License 2025.06.16 -1 0 69380

Íme az illusztris példa arra, hogy mennyire nem érdemes foglalkozni az interneten bolyongó fényképek állítólagos "szerzőinek" a jogaival. 

 

Ja, ne felejtse el senki sem, hogy ha ezt a képet felteszi a féceszbukkra, akkor írja oda, hogy "DR GUMI DÁNIEL FÉNYKÉPE"!

Előzmény: Desgrévres (69378)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.16 0 0 69379

A képen az Ik-601 előtt van 2 db kézi kocsi.

 

Amikor az első KRESZ vizsgámra készültem 1969-ben még volt az akkori KRESZ-ben pár mondat a kézi kocsival való közúti közlekedésről.

 

 

Előzmény: Desgrévres (69378)
Desgrévres Creative Commons License 2025.06.16 0 2 69378

 

FA-89-50. Bp. VII.ker. 1960-as évek (Balogh Róbert képe).

 

 

YB-00-15 és GB-01-34. Tata vasútállomás, 1960. (Török Kálmán képe).

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!