1957-től 1991-ig Szovjet bázisként működött, de az ötvenes évek végén sportreptérként is használták. Volt ott repülőnap is, meg láttam a HA-PAM balesetét 1959. november elsején. A Szovjet légierő An-14-es, Mi-4-es, An-2-es, később Mi-8-as repülőgépekkel járt oda. Akit bővebben érdekel, olvassa Vándor Károly kiadványait. (A képen nagyapám, mint vámtiszt látható.)
Talán a "reprika" járhatóbb út. Mai modern anyagok felhasználásával az eredeti tervek szerint megépíteni. Erre egy jó példa egy Junkers F-13. Igaz csak P&W csillagmotornak volt érvényessége, így az került rá. Nem baj, mert egyes források utalnak arra, hogy készült BMW csillagmotorral is.
Aki legalább 3000 Forinttal támogatja a Goldtimer, régi repülőgépeket üzemeltető és fenntartó alapítvány munkáját, egy 2024-es falinaptárt kap ajándékba.
(Akkor "papíron" -tehát csak elmélet- a Parkban található volt MALÉV (Il, TU) gépek is repülhetnének, a sárkány (elvileg) kibírhatná. Legalábbis a DC gépekkel kb. azonos korszak. :-) Az már más kérdés, hogy egy-egy ilyen "nosztalgia repülés" még az összes jegyet eladva is nyilván veszteséges volna...)
Pár dolgot meg kell említeni. Ezek a repülőgépek még nem túlnyomásosok, tehát ciklikusan nem terhelődik a sárkányszerkezet. A másik, hogy az ötvözet is jobb, korrózió állóbb, bár más tulajdonságokban elmarad a maiaktól. A gazdaságosság is közbeszól, egy korszerű JET repülőgép teljesmértékű felújítása nagyon sokba kerül, ezért célszerű újat venni.
Véletlenül akadtam bele neten, hogy az EVERTS AIR Alaszkában a mai napig használ (kb. 60 éve) DC-6 -os repülőgépeket áruszállításra. ("Mert a mostoha körülményeket, a hideget jól bírja, a leszállópályák állapotára sem kényes", stb.) Érdekes belegondolni, hogy ezeknek e gépeknek a sárkánya hogy a manóban bírja ilyen sokáig. (Avagy a kérdést fordítva feltéve: Az "átlagos" repülőgépeket (többek között pont a sárkány miatt) miért nem érdemes életben tartani húszon-akárhány év után.)
Tudom, "emberhiány" van, de bízom benne, hogy jövőre a "betárolt" másik motor is a helyére kerülhet. Így (először) megélhetnénk, hogy 5 (?) évtized után mindkét motor egyszerre pörög fel! :-)
Abban az időben nem lehetett fénymásolni, így csak a mellékelt skicc van és egy rövid feljegyzés. Sajnos nincs több részletem.
Tehát –
A repülőgép 1977. november 23-án Isztambul – Bukarest – Budapest járaton volt 32 utas és nyolc fő személyzettel. 22:00-kor leszállt, eső, rossz látás mellett a „D” úton a vonalon gurulva haladt a forgalmi terület fele. Egy B707-est pakoltak és egy kamion ott állt. Balra fordulva a jobb szárny ütközött, a repülőgépet jobbra berántotta. Vészfék, hajtómű leállítás.
A B707-es repülőgéptől öt méterre megálltak. Az orrkúp egy másik kamionnak is nekiütközött.
Megállapították, hogy a kamion belógott a guruló útra és ez volt a kiinduló oka a balesetnek.
A repülőgép olyan mértékben sérült, hogy javítása nem lett volna gazdaságos. Szétbontották, használható részeit helyben értékesítették. (Tarom használta a típust, gondolom vevő volt rá.)