Teljesen jogos, ugyanis most sem tiltja semmi és senki, hogy valaki átüljön egy szabad ülőhelyre. Miskolc-Budapest távon Füzesabony után a kör-IC-nél is szabad préda minden üres szék, mert helyfoglalással már nem jöhet oda senki. Ilyenkor nyáron tényleg a legrosszabb opció a nem működő klímás IC kocsi...
Alapjaiban kéne ezt az egész IC rendszert megreformálni. Ugyanúgy mint a volánnál , had döntsem én el hova akarok ülni. Amíg van 3 üres kocsi, ne az elsőbe adjon jegyet 100 másik ember közé, egy ablaktalan, levegőtlen vagonba.
Engem személy szerint pont nem érdekel, hogy hova adja ki a rendszer a helyjegyet, simán beülök az üres vagonba , ami nem IC mínőségű kocsi.
Én nem fogok a 21-esbe menni 100 ember közé, ahol több esetben állnak is már az utasok. Miközben a vonat végén meg ott van rákötve mondjuk 3 full üres posta bhv, vagy akármilyen kocsi, nyitható ablakokkal.
Időnként használok csak ilyen vonatokat, de egyre többször tapasztalom, hogy más is így gondolkodik. Többen az utolsó kocsikban utaznak is akár gyerekekkel is, hiába a 21 -es be dobja ki a jegyet, más se kér a heringpartyból.
OK, csak akkor ne buzdítsuk itt a népeket a trükközésre, hogy akkor vegyenek vasutas kerékpáros jegyet vagy hogy volt.
Mert ha már ennyire a "kényelemről" szól az IC, mint vonatnem, akkor hadd ne kelljen már n+1. heringként a rendszerint tömött 21-es kocsiban helyet foglalnom Gipsz Jakab mellett, ha utazhatok a klíma nélküli ablakosban is, ahol emiatt eleve jóval kevesebben utaznak.
Sok ember, zárt ablakok, klíma (vagy légjavító jó ég tudja) => garantált szemszárazság, köhögés, légszomj.
Kevés ember, nyitható ablakok, klíma nélkül => szar lesz a levegő minősége, de legalább LESZ és az ablakok miatt talán légszomjtól sem kell tartani.
Szerintem semmi extra nincs ebben, a szolgáltató egy IC-vonatot kínál, amelyet vagy megveszel, vagy nem. De ha mindenképp akarsz utazni, és már nincs IC-minőségű hely, akkor épp vehetsz az olcsóbból is.
A boltban sincs mindig kirakva a napvégi leértékelt pékáru, sőt, nem vehetsz lejáratközeli élelmiszert olcsóbban, ha akarsz, csak akkor, ha van ilyen, mert az alapértelmezett a teljesárú élelmiszer.
Rengetegszer jöttem már Pestről úgy, hogy vonatindulás előtt 10-15 perccel vettem a jegyet. SOHA nem adott az automata olcsóbb jegyet vagy olyat, ami nem IC kocsiba szól.
Hát azért elég beteg az, hogy itt az olcsóbb helyjegy a pénztárosok jóindulatán múlik.
Mert szerintem erre nincs is szükség. Ugyanis, ha jegyet váltasz egy szolgáltatásra, azaz fizetsz valamiért, amit aztán a veled szerződéses viszonyban álló nem teljesít, akkor egyértelműen kártérítési felelőssége van a másik félnek. Amennyiben nem így tesz, akkor az akár a büntetőjogi csalás fogalmát is kimerítheti.
Pl. megrendelsz egy autót a kereskedésben és azt nem azzal a felszereltséggel, motorizáltsággal szállít le amiben megállapodtatok és amiért fizettél és ezt elfogadod, akkor vissza kell térítse a különbözetet. Mondjuk a példa itt abban sántít, hogy dönthetsz úgy, hogy nem veszed át és vársz amíg az nem jön amit rendeltél. Akkor meg a kötbér jöhet képbe. A vonaton ugye ez nem játszik, mert ha elindultál valahova, akkor oda is akarsz érni, nem érsz rá várni.
Először az alap kontingenst értékesitik (drágabbat), az alap ajánlatban ez jelenik meg. A helyfoglalás után mutatja a fizetendő (valós) összeget.
Pénztárban is így kell eljárni, azért írtam úgy, hogy "ha jó fej a pénztáros". Nyilván ha a 21-es kocsi félházas, elvileg nem osztogathatja a helyeket a 31-esbe, vagy kör IC esetén a postásba.
Ha egy adott szerelvény áll IC és nem IC minőségű kocsikból és állítólag megkülönböztetik ezt árban is ugye 650 Ft vs. 300 Ft. Akkor amikor listázza a vonatokat a rendszer, akár automatán, akár weben, miért nincs KÜLÖN feltüntetve a +300-as opció?
Mondjuk ha a teljes áras verziót nézem, akkor miért csak 4060 Ft-os opció választható és 3710 Ft-os miért nem? Illetve ez utóbbihoz miért kell trükközni? Arról pedig nemigen szól a fáma, hogy mi van, ha csak egy sima Fecske van rákapcsolva biciklitároló rész nélkül?
A vonatkésés miatti átalány-kártérítésről van szabályozás, 30 perc felett 25%, 120 perc felett 50%, mint a sima jegy+helyjegy esetén.
Arról az esetről, ha nem áll rendelkezésre a hely, vagy nem megfelelő minőségű a szolgáltatás (amelyekre hoztam példát), konkrétan nincs hivatkozás sehol sem.
Egyelőre várom, hogy 1000 Ft-nyi késés összegyűljön.
Ma az 521 (193) is beállt a sorba, újhelyi részen a Bpee csak szenved, a nyitható ablaknak köszönhetően legalább kibírható. Kassa felől nem jött 1. osztályú kocsi, ott nem tudom, mi a helyzet. Hugi utazik rajta, természetesen Okosjeggyel, szóval ismét zsákbamacska. Ügyfélszolgálatnál jelezni fogom.
Elvileg már nem adnak helyszám nélküli helyjegyet, a Zágrábból hazatérő Schlierenekbe sem. Csak helyszámos létezik.
Mint ahogyan leírták, ha aznapi vonatra veszed, 990 Ft, ha más napra, akkor 650 Ft.
A Hernád szlovák kocsijai IC minőségűek, a Zemplén 21-ese szintén.
Nem IC minőségű kocsiba egységesen 300 Ft a helyjegy (Zemplén 30, 31-es kocsija, Schlieren, Posta, Bd a kör IC-n).
Zemplén IC esetén kérhetsz a pénztárban a 30-31esbe is jegyet, a pénztáros ha jófej, kifoglalja oda.
Mávappban a kiskapu: sima menetjegy pl egy egri IR-nyiri személy kombóra időtartamon belül + új tranzakcióban CSAK HELYJEGY kereséssel egy díjmentes kerékpárjegy (vasutas). Ilyenkor kerékpárszállító kocsiba ad helyjegyet 300 Ft-ért.
De ennek teljesen más a magyarázata, ugyanis a helyjegyrendszernél az alábbi szempontot nem törölték el:
Ha elővételben veszed vagyis minimum előző nap valamikor és nem csúcsidőben, akkor 650. Ha aznap veszed vagy csúcsidőre, akkor 990.
Mit tekint a MÁV csúcsidőnek?
Ha jól emlékszem péntek 12-től éjfélig illetve vasárnap 12-től éjfélig. A péntek tuti, a vasárnapban nem vagyok biztos, hogy csak 12-től vagy egész nap. Mindenesetre soha nem utazok hétvégén, szóval fogalmam sincs. Az tuti, hogy ha hétfő-csütörtök intervallumban az indulás előtti nap veszed bármelyik Pestre menő IC-re a jegyet, akkor 650 az ára.
Vagyis az infódból kapásból lehet tudni, hogy pénteken vagy vasárnap utaztál.
Akkor most mi újság van a Miskolc-Bp. távon közlekedő IC-kre szóló helyjegyek árával? Egyértelmű, hogy minden szerelvényt úgy állítanak össze, hogy vannak benne nem IC minőségű kocsik is. De a rendszer azokra is 650 Ft-ot ír.
Akkor most valójában mi a helyzet?
Úgy látom a Miskolc-Debrecen távot sikerült visszaalkudni 300 Ft-ra. :D
Biztos, hogy megpróbálnám a kártérítést! Attól, hogy okosjegy, attól még fizettél mindenért, IC szolgáltatásért is. Azért is van külön ára a nem IC minőségű helyjegynek (300) és az IC minőségű helyjegynek (650/990) is. Az a Te pénzed, eleve szégyen, hogy futni kell a pénz után, de tűzön-vízen átvinném én is. Az, hogy az 1000 Ft alatti kártérítést nem fizetik ki, azt nem tudom, milyen jogalapra hivatkozzák, szerintem bíróságon simán pert vesztetének, hiszen jogos tulajdonoddá válik akár az 1 Ft visszatérítendő összeg...
Mindenesetre általánosságban elmondható, hogy olyan pofátlan lett kártérítés ügyileg is ez a szégyentársaság, hogy még az alsógatyájukat is le kellene perelni... úgyhogy hajrá! :)
Szerintetek jár kártérítés, ha Okosjegy olyan kocsiba szól, amely nem közleledik a vonatban? Tovább cifrázva, IC minőségű kocsiba szól a jegyem, de nembIC minőségűben foglalhatom el a szabadon maradt helyeket.
Konkrétan a mai 186/526, 21-es kocsijáról van szó, amelyet csak Miskolcon kapott meg (persze senkit sem figyelmeztettek erre Miskolcig/Miskolcon).
Van értelme reklamálni, vagy kontingentált jegyről van szó, nem helyjegyről, maradjon csendben az utas?!
Ez egyébként remek kibúvó lehet az eltérő minőségű szolgáltatás kibliccelésére - vonatkésés esetén természetesen változatlanok a szabályok, jár kártérítés.
Lentebb írtam, hogy ha viszont a 77-esre kattintasz, akkor ott a szöveges részben a "vizsgálat alatt lévő átalakítás"-hoz kapcsolódóan már olyan átszállási időket ír, ami csak módosított 80a vonali menetrend (a Keletiből óra:55-kor induló és oda óra:05-kor érkező Agria IR-ek) esetén lehetséges.
A 80a-ra kattintva azzal kezdi a dokumentum, hogy "A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.". Ez azt jelenti, hogy semmit sem változtattak, vagy mit?
Tessék ide írni minden szépet és jót. Bár kételkedem abban, hogy valaki egyáltalán végig fogja olvasni. Anonim, lehet sok azonos választ küldeni (hatvani megállítós kolléga kedvéért írom) :P
Csak nem a tehervonatokét! Lassan már lehetetlen Pesten átvergődni 2 óra alatt. Ácsorgás az elágazásokban, S76 is kell mint egy falat kenyér! Egyébként a plusz vágányt se nagyon használják, igaz az első Bj. jelzőnél elfogy. A tároló vágányokon már nem megy, visszakanyarodik a kőb. érkezőbe.
De ha valaki itt a 77-es vonal tervezetéhez írottakat is megnézi, az mégiscsak arra utal, hogy a 80-as vonalon az Agriákat óra:55-kor tervezik indítani a Keletiből, úgy ahogy a két nappal korábban nyilvánosságra hozott menetrendi ábrákon látható.