Keresés

Részletes keresés

r1232 Creative Commons License 2023.07.01 0 1 21377

A vasalómenet kifejezés is használatos.

Előzmény: nazareth (21376)
nazareth Creative Commons License 2023.07.01 0 0 21376

Hamis foglaltságon átküldeni egy vonatot, hátha rendbe rakja. Egy fszt. ismerősöm használta ezt a terminus technicust :)

Előzmény: _Nyuszi (21375)
_Nyuszi Creative Commons License 2023.07.01 -1 0 21375

Elvasalás?

Előzmény: nazareth (21374)
nazareth Creative Commons License 2023.06.30 0 0 21374

Amúgy gondolkodom-gondolkodom egy jó hasonlaton ezzel az elvasalás-dologgal kapcsolatban (mert szerintem sem a számítógépes program, sem az angol nyelv használata nem jó), de nem jut eszembe semmi szemléletes...

Előzmény: _Nyuszi (21373)
_Nyuszi Creative Commons License 2023.06.30 0 0 21373

Írtam egy hosszút, de kitöröltem.

Majd topiktalin, személyesen. 

Előzmény: benbe (21371)
superconductor Creative Commons License 2023.06.29 0 2 21372

Biztosítóberendezés fejlesztés testközelből: eszméletlen mennyiségű energia megy el a BELTÉRI BERENDEZÉS egyes teljesen agyament, ember által soha nem látott hibáinak feltárására és semlegesítésére. "Ha az pont úgy romlik el, és közben azt hazudja hogy jól működik, a védelem meg már elromlott csak nem vettük észre... AKKOR." És hasonló nyakatekert mondatok.

 

Arra, hogy a kábel végén lévő eszköznek (izzó, váltó, tengelyszámláló, stb.) 100x nagyobb a meghibásodási aránya, jön a válasz: "az már nem a mi dolgunk".

Előzmény: H_CS (21369)
benbe Creative Commons License 2023.06.29 -6 1 21371

Én csak simán informatikatanár vagyok, a kollégáim és a diákok is számtalanszor hívnak oda problémát megoldani, odállok, megmutatják mit csinálnak, és működik. Ez esetben elvégeztem a munkámat, bár nem csináltam semmit. Ha nem állok oda és nem működik, akkor nem végeztem el a munkámat.

 

Nehéz kezdeni bármit ezekkel az eseti hamisfoglaltságokkal? Persze, nyilván nehéz, értem, hogy miért. De ez normális esetben nem arra kellene vezessen, hogy nem foglalkozunk velük, hanem hogy a legjobb emberek foglalkoznak vele a lehető legkeményebben, hiszen akkor van esélyük megoldani.

 

Én angolul tanítom a fizikát és informatikát, de van az épületben anyanyelvi angoltanár több is, akiket bármikor segítségül hívhatok, ha magamtól, a saját képzettségem alapján nem boldogulok. Ha a szigsín problémájának a megoldásához PFT-s kell, akkor kellene néhány percen belül olyan PFT-snek rendelkezésre állnia, aki ebben tud segíteni.

 

És akkor itt most nem a versenyszférához hasonlítottam a vasutat, hanem a masszívan (még a vasúthoz képest is) alulfinanszírozott oktatáshoz.

Előzmény: _Nyuszi (21368)
gpz Creative Commons License 2023.06.28 -3 2 21370

Ezt laikusként pontosítanám magamban számítógépes szoftveres analógiára fordítva: ha a hiba egyszer jelentkezik, először indítsuk újra a gépet, azaz várjuk meg a következő vonatot, hátha megoldja. Ha máskor is jelentkezik ugyanaz időszakosan, de az újraindítás/vonatelhaladás mindig megoldja, akkor azért már érdemes lépéseket tenni, hogy ki tudjuk találni a mögöttes okot.

 

Számítógépnél telepíteni kell diagnosztikai programokat, amik monitorozzák az oprendszert, nézik a hálózati forgalmat, stb. Feltételezem, a vasútnál is léteznek diagnosztikai eszközök, amiket a működő bizt.ber. különböző részeihez csatlakoztatva lehet azt monitorozni, hibát keresni. Lehet, hogy akár egy hétre is oda kell vinni valamilyen műszereket, amikkel meg lehet várni, hogy újra előjöjjön a hiba, és így lépésenként leszűkíteni, hogy honnan ered. Nem?

Előzmény: _Nyuszi (21368)
H_CS Creative Commons License 2023.06.28 -3 3 21369

Akárkinek is a feladata, amíg ezek a szakszolgálatok nem csapatban dolgoznak, hanem csak az egymásramutogatás nagymesterei, addig ne számítsunk rá, hogy működjön a vasút.

Előzmény: _Nyuszi (21368)
_Nyuszi Creative Commons License 2023.06.28 0 4 21368

Mert az eseti foglaltságokat általában a szigetelt hevedernél megjelenő fémforgács, fémpor okozza, az pedig a pft. szakszolgálat feladata rendbe tenni.

Az időszakosan megjelenő hamisfoglaltságokkal egyébként érdemben nagyon nehéz valamit kezdeni, gyakorlatilag lehetetlen.

Előzmény: H_CS (21367)
H_CS Creative Commons License 2023.06.28 -5 2 21367

 A színes lámpás szaxolgálat e téren tanúsított (és bizony az ETCS-re is vetülő) hozzáállása eléggé sötét jövőképet vetít előre...

 

 

http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2021-0330-5_zj_alairt.pdf

 

A szolgálattevő jelentette a lezárva maradt vágányutat és az 5sz. váltó látszólagos foglaltságát a biztosítóberendezési diszpécsernek, aki azt javasolta, hogy várják meg a következő vonatot, hátha az megszünteti a hibajelenséget.

 

A berendezésen jelentkezett látszólagos foglaltság okainak feltárása, és annak elhárítása a biztosítóberendezési szakemberek feladata, de a tapasztalat azt mutatta, hogy sok esetben a hiba a következő vonat hatására megszűnik, ezért a biztosítóberendezési diszpécser azt tanácsolta a forgalmi szolgálattevőnek, hogy várják meg a következő vonatot, hátha az „elviszi” a foglaltságot.

 

Szervezeti, vezetési, társadalmi vagy szabályozási jellegű ok-okozati vagy hozzájáruló tényezők, amelyek a jövőben valószínűleg hatással lehetnek hasonló és kapcsolódó eseményekre, különösen ideértve a szabályozási keretfeltételeket, a biztonságirányítási rendszer kialakítását és alkalmazását, a személyzet készségeit, az eljárásokat és a karbantartást:

a) a biztosítóberendezésen jelentkező eseti foglaltság visszajelentési zavarait a személyzet megszokta, a biztosítóberendezési szakszolgálat pedig megtűri.

 

 

 

Kb. ez a biztberesek hozzáállása.

Előzmény: Vendégsín (21365)
nazareth Creative Commons License 2023.06.15 -1 4 21366

Hát ha a jelzőt tekinted a célpontnak, akkor már tudnod kellene olyan indiszkrét dolgokat is, hogy pontosan mennyire vagy a jelzőtől, mennyivel haladsz, éppen mennyivel haladhatsz, satöbbi. Ezt általában a vonatbefolyásoló rendszerek tudják. Az EVM inkább csak mozdonyvezető-befolyásoló, aki macerálja a mozdonyvezetőt, ha szerinte valamikor majd valahol meg kell állni. :)

Előzmény: H_CS (21360)
Vendégsín Creative Commons License 2023.06.14 -2 1 21365

ez nem az EVM, mint vonatmegállító rendszer hibája. Ez a trehány telepítés/karbantartás.

 

A színes lámpás szaxolgálat e téren tanúsított (és bizony az ETCS-re is vetülő) hozzáállása eléggé sötét jövőképet vetít előre...

Előzmény: segélyvonókészülék (21363)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2023.06.14 0 2 21364

Szóval igazad van, abban, amit írtál, a kezdő "Mert" nélkül.

Ugyanis a tárgyalt esetben nincs ok-okozati függés az általad (egyébként helytállóan) említett tények, és az idézett jelenség között.

PZB-ben is marad élesen mágnes, mely indokolatlanul megállít, csak hát azt a burkusok pár órán belül javítják.

Nálunk meg tizenévig marad úgy, ahogy van. Na, itt ez a probléma.

Előzmény: H_CS (21362)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2023.06.14 0 2 21363

Nem áll szándékomban védeni az EVM-et, de ez nem az EVM, mint vonatmegállító rendszer hibája. Ez a trehány telepítés/karbantartás.

Pont olyan, mintha a induktorproblémád lenne a PZB-vel, kifelejtenének pár tucat méter kábelt az LZB-ből, balíz-, vagy RBC kapcsolat hibád lenne az etécsében.

Előzmény: H_CS (21362)
H_CS Creative Commons License 2023.06.14 -2 0 21362

Köszönjük szépen, hogy kifejtetted nálam részletesebben, hogy miért "sz*r a rendszer". :) (hamár én lusta voltam kifejteni)

Előzmény: segélyvonókészülék (21361)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2023.06.14 0 0 21361

Esetünkben más a probléma.

Állomási vágányon (de egyébként bárhol is), az egyes ütem (M!-re utaló jelzőt meghaladva) kimaradása esetén a berendezés azt képzeli, hogy meghaladtuk a M! jelzőt (mert ez a rendszer így van kitalálva). Mindaddig nincs is semmi baj, amíg a kiépítettség és a karbantartás megfelelő. De sajnos, főleg állomási vágányokon, és különösen váltókon nem ez a helyzet. Van egy csomó hely a hálózaton, ahol sárgával behaladva garantált a cissss.

Előzmény: H_CS (21360)
H_CS Creative Commons License 2023.06.14 -1 3 21360

Mert sz*r a rendszer. Elavult. A fékezés célpontjának a jelzőt kellene tekinteni.

A sebességet kellene ellenőrizni, nem a légfékrendszer nyomását. PZB, LZB, ETCS ebben jobb az EVM-nél.

Előzmény: r1232 (21358)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2023.06.13 0 0 21359

Kiválóan telepített vonatmegállító berendezés...

Előzmény: r1232 (21358)
r1232 Creative Commons License 2023.06.13 0 1 21358

Az ilyen kezelésből szokott az esetek nem elhanyagolható százalékában kényszerfékezés következni. Vannak állomások, ahol 100%-ban..

Előzmény: H_CS (21356)
király2644 Creative Commons License 2023.06.13 0 3 21357
H_CS Creative Commons License 2023.06.13 0 0 21356

A megállás után azért túlzás, de mondjuk ha akkor kezelik, amikor még nem állt meg, de a bejárati jelzőt már meghaladta, az még tűrhető, ha utascsere után azonnal megy tovább a vonat, és nem áll percekig.

Előzmény: lenand (21355)
lenand Creative Commons License 2023.06.13 0 1 21355

Tatán egy időszakban volt kiadva parancskönyv, hogy megálló ablakosokat (páratlan) csak egy sárgával lehet hozni és megállás után lehetett csak kijáratot kezelni. Aztán jöttek a késések az egy sárga miatt. Kódolás pedig a parancskönyvi rendelet számra történt, persze az már nem tetszett a parancskönyvet kiadó elvtársaknak... 

Előzmény: H_CS (21354)
H_CS Creative Commons License 2023.06.13 0 0 21354

ha nincs vonat a közelítési szakaszban, akkor a sorompófeltételek nélkül a jelző szabadra megy, és a közelítési szakasz foglalttá válása (vonat) csukja a sorompót. Ezen foglalttá válása után "kis" idővel (részletezem, ha fontos, értelmezzük néhány másodpercként) ellenőrzi, hogy a közúti piros fények felkapcsolódtak. Ha igen, akkor nem történik semmi, a csapórúd alsó végállását nem ellenőrzi. Ha nem, akkor visszaesik a jelző (és bízunk abban, hogy ennek hatására nem lesz baj)

 

Nekem ezekkel a sorompókkal van a bajom. (és az állomási indításúakkal is) Ha a forgalmi szolgálattevő túl korán kezeli a kijáratot (áthaladó vágányutat kezel) emiatt a vonat csukja a sorompót.

A vonat a behatás és a sorompó között megáll (peron mellett, menetrend szerint 2-3-5 percre, nem a túltartózkodásra gondolok) akkor közben a sorompó le van zárva, közúti forgalom akadályozva van. Túl hosszú ideig van lezárva a sorompó az indokolthoz képest. Mert a forgalmi szolgálattevőnek ez a kényelmes.

 

 

Előzmény: korpi41 (21351)
D F T Creative Commons License 2023.05.20 0 0 21353

Tartósan közlekedtem arra amikor még csak a Keletiből Párkány felé közlekedő ablakosok jártak arra, akkor bizony nagyon sok esetben már bőven a "Sárga" előjelző mellett elhaladtunk, amikor a sorompó csukódott és szabad lett a bejárati jelző. Volt olyan szolgálattevő aki figyelte nagyon a berendezést, hogy mikor jelent meg a vonat a berendezésén. A másik irányból sokkal rosszabb a helyzet, mert ott egy térköz van Angyalföld-elág felől és a vonat jóval hamarabb kap "Megállj" állású jelzőre előjelzést a pálya felől.

Előzmény: gabor144 (21350)
aruzsi Creative Commons License 2023.05.19 0 0 21352

Van a 3. féle: a vágányút állításakor a sorompó nem csukódik, a jelző nem jön meg. A vonat a behatási ponton kívül.
A vonat behat: csuk a kapu, feltételek esetén jelző megjön csökkentettel, majd ha a teljes emelet sebességű feltétel megvan, akkor jelző vmax-ra kapcsol. Pl. Szajol SR2, Siemens SIMIS-IS.

Előzmény: korpi41 (21351)
korpi41 Creative Commons License 2023.05.19 0 1 21351

"vasúti jelzővel függésben lévő (tehát forgalmi szolgálattevő által kezelt)"

Nincs tehát a kettő között. Van dolgozó által kezelt jelzővel függésben nem lévő, és vonat által vezérelt jelzővel függésben lévő is, nincs a kettő között egyértelmű kapcsolat.

 

Állomási sorompó JELLEMZŐEN kétféle megoldású szokott lenni (és van még természetesen egy csomó kivétel):

- merev jelzőfüggésű: a vonat helyzetétől függetlenül, a jelző szabadra állításhoz kell az összes sorompófeltétel

- jelzővel ellenőrzött:

   - ha a vonat a közelítési szakaszban van, akkor merev jelzőfüggésűként viselkedik (dolgozó csukja)

   - ha nincs vonat a közelítési szakaszban, akkor a sorompófeltételek nélkül a jelző szabadra megy, és a közelítési szakasz foglalttá válása (vonat) csukja a sorompót. Ezen foglalttá válása után "kis" idővel (részletezem, ha fontos, értelmezzük néhány másodpercként) ellenőrzi, hogy a közúti piros fények felkapcsolódtak. Ha igen, akkor nem történik semmi, a csapórúd alsó végállását nem ellenőrzi. Ha nem, akkor visszaesik a jelző (és bízunk abban, hogy ennek hatására nem lesz baj)

 

Ha jól tudom, Rákosszentmihály merev jelzőfüggésű volt, és tervben van/volt pont az általad jelzett probléma miatt az átalakítása jelzővel ellenőrzöttre. Elképzelhető, hogy ez megtörtént.

Előzmény: gabor144 (21350)
gabor144 Creative Commons License 2023.05.18 0 0 21350

Sziasztok! Van egy kérdésem: (Nem vagyok vasutas.) 

 

Én is koptattam már a billentyűzetet a nagytopikban arrról, hogy a körvasúti személyforgalom beindítása előtt a Füredi úti átjáróban (Rákosszentmihály állomás) a vasúti jelzővel függésben lévő (tehát forgalmi szolgálattevő által kezelt), és a gyakorlatban jellemzően 3-4, néha 5 perces előzárásokkal dolgozó fénysorompót vonat által vezéreltre kellene cserélni a közúti várakozások minimalizálása érdekében. 

 

Mostanában viszont többször tapasztaltam meglepően rövid előzárásokat. Nemrég mértem egyet, a fénysorompó  tilosra váltása után 68 másodperccel jött a vonat. Ez vonat által vezérelthez képest kicsit sok (elég gyorsan jött a Flirt), forgalmi szolgálattevő általi kezelés esetén viszont már-már hihetetlenül kevés. Jelzőt gondolom a minimális előzárási idő (30-40 sec körül?) leltelte után tud szabadra állítani. (Vagy áll szabadra automatikusan, gondolom.) 80-as tempót feltételezve a vonat a bejárati jelzőn szabad jelzés legkorábbi megjelenésekor kb. 800 méterre lehetett a bejárati jelzőtől. De akkor már túl kellett lennie az előjelzőn, nem? Annyira kicentizik a vágányút állítást, hogy bevállalják, hogy fékezni kezdjen a vonat? Vagy rosszul kalkulálok, és ennyire centizni azért nem kell? De akkor is eléggé kell figyelni külön erre, és ha így van, akkor köszönet érte a közúton közlekedők (buszutasok is) nevében! :)

 

Vagy változott a bizber és vonat által vezérelt van már? 

 

Van valakinek infója? Köszönöm! 

A. G. Creative Commons License 2023.05.14 -3 1 21349

 

A Vasúti VezetékVilág 2021/3-as száma PDF forámtumban ide kattintva elérhető!

 

Tartalom

 

CSAK EGY SZÓRA...
Bodon Gábor, a VDSZSZ Szolidaritás TEB tagozatvezetője
Egy pályakezdő szakember kalandjai a MÁV-nál, avagy gondolatok a TEB szakmák utánpótlásáról

 

Antal László, Török Imre
Az ETCS L2 kulcsmenedzsment elméleti és gyakorlati alapismeretei

 

Csoma András
A nagyvasúti munkavezeték kiválasztásának és alkalmazásának aktuális kérdései

 

Pete Gábor
A GSM-R jövője

 

Pálmai Ödön, Pálmai András
A K120 hosszlánc alkalmazási kérdései 2.

 

Rétlaki Győző
Biztberes tudásmorzsák

 

Gergely Balázs
Siemens ETCS L2 projektek Magyarországon

 

BEMUTATKOZIK: Garaguly Zoltán, a BI-LOGIK Kft. ügyvezető igazgatója

nazareth Creative Commons License 2023.04.25 0 2 21348

Hát a "jó" azért nem itt kezdődik... Az első majd' 8 percben a körtét hasonlítja a gázórához jelzésképenként. Aztán a 8. perc környékén elmagyarázza, hogy tulajdonképpen a Hl egy teljesen más, de ugyanúgy egyszerű logikát követ. Aztán folytatja az összehasonlítgatást.

 

Meg lehetett volna oldani a dolgot úgy is, hogy első körben elmondja az alapvető különbséget a két rendszer között (pl. hogy a Hl-rendszerben egy jelzéskép mindig tartalmaz elő- és önmagára vonatkozó jelzést, míg a H/V-ben a két fogalom élesen ketté van választva), majd egy mátrixban összefoglalja a Hl jelzéseket. Aztán mindenki nyom egy szünetet, fél percig nézi, és megérti.

Előzmény: oldmumus_v.2 (21347)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!