Amit te bitumennek látsz, az egyáltalán nem biztos, hogy valóban bitumen, ma már rengeteg anyag helyettesít más anyagokat. Olvad el a tetődre öntött anyag eredeti gyári leírását, hogy valójában miből áll.
Az öntött/olvasztott vízzáró anyagok sok esetben tartalmaznak lágyító adalékot, ami össze tud veszni a vele közvetlenül érintkező polisztirollal. (szokás közéjük tenni valami elválasztó réteget) Írd be a google keresőbe, hogy "lágyító vándorlás" és olvass utána ennek a jelenségnek (sajnos alig van értelmes leírás erről a dologról).
"a grafitos eps 150 lapokat"
Az eps150 (lépésálló) polisztirol teherbírása 15 tonna négyzetméterenként,
a sokkal olcsóbb eps80 polisztirol teherbírása 8 tonna négyzetméterenként.
Van-e valami oka annak, hogy a jóval drágább anyagot választottad?
Az a negatív sarok nem lesz kötésben.. Ez mennyire probléma? Javíttassam?
A másik pedig, hogy az ablakok körül sehol sem vágtak L alakú polisztirol darabokat, és még a sarkokhoz ferde "zászlócskákat" se raktak be hálóbol. Erre rá is kérdeztem és azt mondták, hogy ott L alakba vágták a hálót, ezért nem kell zászlós megerősítés.
Ide ugye nem lett volna szabad hálót ragasztózni? Ezeken a helyeken, amit pirossal jelöltem, csatlakozni fog hozzá hőszigetelés, a hálózott ragasztó pedig hőhidat képez, jól gondolom?
Jelenleg bitumenes párazárás van ott, ahhoz kéne ragasztanom a grafitos eps 150 lapokat, de nem akarom hogy emiatt még 1 centis levegős hézagok keletkezzenek még plusszban.
És szinte biztos, hogy a hab ki fog dagadni az 1 centis gödörből, tehát fel kell készülnöd arra, hogy a megkötés után szép egyenesre kell majd csiszolnod a nagy felületet (én forró dróttal vágtam egyenesre, de nekem könnyű, mert értek az elektromossághoz). Ilyen lapos gödröt szerintem sokkal könnyebb kiönteni valami folyékony trutymóval.
Ha a tető jelenlegi felülete polipropililén vagy polietilén: ezekhez szinte semmi sem hajlandó rendesen odaragadni, kivéve eges speciális PP, PE ragasztókat.
Bocsánat, ragasztóhabra gondoltam. Amelyik nem dagad annyit. Nem hozhatom a ragasztóhabbal vízszintesre az alsó sort (lejtős polisztirol alatti réteg) önterülő helyett? Illetve el tudom érni ragasztóhabbal azt, hogy kb 0 legyen a födém és a polisztirol lapok alja között a hézag?
Én meg kerek 28 éve kivitelezek, nem lakóházakat, hanem középületeket és 100 alkalmazottam van, 5 mérnököm, minden előírást be kell tartsak és 5 éves garanciát kell adjak minden munkálatra.
Úgyhogy hidd el, hogy tudom mit írok ide és minden építkezéssel kapcsolatos topikban. Egy nagyobb munkánál van 1000 jegyzőkönyv, melette az anyag minősítési bizonyítványa és ezeket minden alá kell írják, a megrendelő műszaki felelősei és a tervezők is.
Használhatsz szerelőhabot is ragasztásra (olvad el az adatlapját). A ragasztóhab miért nem jó?
"Ha nem kell ragasztó, egy kis homokot alászórva is ki tudnám egyenlíteni az egyenetlenséget."
Valószínűleg csak akkor nem kell a polisztirolt a tetőhöz ragasztani, ha tökéletesen vízszintes a tető. A ragasztóhab a homokhoz nem ragad, próbáld meg előtte mondjuk önterülővel (vagy pl cementes homokkal) feltölteni azt az 1 centis mélyedést. A megkötött felület lesikálása után arra már lehet ragasztani.
"nem fog elválni vagy csak tegyek rá pl. téglákat addig?"
Van kevés kis tégla és van sok nagy tégla. Kis/kevés tégla esetén bármikor jöhet olyan szélvihar, ami téglástul leviszi a tetőről. Fordított rétegrendű tetők telepítői tudnak érdekes történeteket mesélni :)
Egyenes rétegrendű terasztető készül, attika nélkül. Azt szeretném kérdezni, hogy a grafitos eps lejtésképzést, meg az alatta levő nem lejtett táblákat le kell ragasztani? Használhatok hozzá pur szerelőhabot? 1 centi biztos van a beton födémben helyeként (volt egy nagy tócsa pl. amikor esett), lehet hogy ezt nem ártana ezzel az alsó hőszigetelő réteggel megszűntetni. Ha nem kell ragasztó, egy kis homokot alászórva is ki tudnám egyenlíteni az egyenetlenséget. Ha nincs leragasztva, de még nem került rá a beton, nem fog elválni vagy csak tegyek rá pl. téglákat addig?
A lejtésképzésre vízszigetelés kerül, vízelvezető geokasírozott drainlemez, majd 6 cm betonnal le lesz terhelve.
Elek sokszor még olyasmire is felhívja a figyelmet, ami nem is szerepel a hivatalos gyártói leírásokban/tankönyvekben. De mindezt sajnos csak azok veszik észre, akik képesek önálló gondolkodásra (tehát szinte senki :)
Bocsi, de mi a baj Elek leírásával. A ragasztóhabok használati leírásában is kb. ez van leírva: Tiszta pormentes falra lehet velük ragasztani.
Azt is leírják, hogy nagy felületen fújjuk be a lapot (körbe plusz cikk-cakkban).
Azt is leírják, hogy mikor lehet felrakni, és utána mennyit szabad mozgatni.
Elek is kb. ezekre hívta fel a figyelmet.
Az nem érv, hogy csak az építési vállalkozók érthetnek ilyesmihez.
Kőműves építési vállalkozó hozzáértésére példa (egyetlen egy építkezésnél):
Földmérő által kitűzött cövekeket kihúzza, elhajítja (mert útban áll az neki, meg hát ő jobban tudja, ...), majd az egyik alapot fél méterrel arrébb akarja építeni.
A beton darázsfészkes, több helyen kilóg a vas (mert ő azt is jobban tudja - Eleknél mindenképpen - hogy hogyan kell tömöríteni a betont).
A ház egyik felén betonfödém van, a másik felén egy lejjebb engedett koszorúra ültetett fafödém, amiknek a tetején a padlószint kellene egy szintben legyen. Naná, hogy a fafödém alja van ott, mint a másiknak a teteje :-)
Neki a szakmája, papírja van róla, írhat bejegyzést az eNaplóba, én meg kijavíthatom utána amit elrontott.
- erre jött habbal 14 cm Baumit open lemez PU habbal, ecotwist dübel majd ragasztó, háló stb.
A PU ragasztó terén többfélét kipróbáltam, mivel a második réteg 2 évig készült ilyen olyan ok miatt - így kipróbáltam többféle nem tágulónak mondott PU habot is. Sajnos a legtöbb hab a valóságban tágul, nálam két hab volt a végén a befutó:
1. Soudal Easy - ez valamennyit tágul, így hagytam pihentetési időt. Mindig előre levágtam egy sort meg beszabtam, és egy-két táblával előre ki volt nyomva mint amit feltettem. Azaz táblánként a kinyomott PU hab pihent mindig pár percet, ez pont elég volt ahhoz, hogy kitáguljon végső méretére a táblán, felrakva tovább nem tágult. Szóval odafigyelős, de működik.
2. Idén kipróbáltam a Tytan 60 másodperces habot. Ezzel gyakorlatilag azonnal felrakható a lap, és nem tágult tovább. De ezzel nagyon odafigyeléssel és ésszel kell bánni, jól előkészíteni mindent. Kipróbáltam kíváncsiságból, ha 4-6 perc múlva raktam fel, akkor az már levált a falról, nem ragadt meg rajta, hiába tűnt úgy elsőre. Szóval jó előkészítés kell, odafigyelés, de iszonyat haladós és gyors - és valamivel drágább is a hab.
Te csináltál sk életedbe hőszigetelő rendszert, vagy volt homlokzatos csapadot, akit vezettél? Építettél nagyobb épületeket valamikor vagy vezettél le nagyobb munkákat (és ezzel kerested a betevőt)?
Értem, hogy időd van és szorgalmad is, de az építészet egy szakma, ne válaszolj mindenre, ne adj mindenkinek tanácsot- mert elég sok hibás elképzelésed van.
Millió részlettől függ, hogy sikerül jól megépíteni egy épületet, az alapozástól a tetőig.
Amikor a lapot rányomod a falra, akkor a közöttük lévő ragasztóhab szétlapul/szétterül és a polisztirol lap felültének X százalékán összeköti a fallal.
Ha ez meghaladja az 50 százalékot, akkor a ragasztásod nagyon erős lesz.
Ha az összenyomás után egy picit visszahúzod a lapot magad felé, attól a mögötte lévő összenyomódott hab egy része megszűnik hab lenni (a visszahúzáskor kipukkad pár tízezer pici hab-buborék) ezzel gyengülhet a ragasztás erőssége.
Ha a ragasztás előtt a fal (tégla) felülete poros vagy zsíros, ahhoz nem tud profin hozzáragadni a hab, tehát kár volt belekezdeni :)
Baj akkor lehet, ha ezek az üregek összeköttetésben vannak egymással (pl a téglák közötti függőleges rések által), legrosszabb, amikor az egész házfal egyetlen hatalmas üreg (szokásos "pogácsás" ragasztás).
"Lehet vajon ezeket a táblákat is a téglákhoz való vékonyhabarccsal ragasztani?"
Nem hinném, hogy az a vékonyhabarcs műgyantát is tartalmazna, ami a zsákos polisztirol ragasztóknak fontos alkatrésze (kivéve, amelyik occó gyártó kispórolja belőle :)
Ha valóban nagyon egyenes a fal, akkor meg lehet próbálni a telibe ragasztást pl fogazott glettvassal felvitt zsákos ragasztóval. Ha a felületkezelés (mélyalapozás) és a ragasztás sikeres, akkor a ragasztás brutálisan erős lesz (szerintem felesleges dübelezni). De csak akkor, ha a falban nincs nagyobb görbület 0,5- 1 méteres szakaszon, mint a glettvas által léterehozott ragasztó-csíkok magassága.
Ha a falsík görbülete (horpadás/mélyedés/gödör vagy kiálló "domb") nagyobb, mint a ragasztó vastagsága, akkor a ragasztás nem fog létrejönni (érintkezni) a teljes felületen.
Ha fal egyenessége nem tökéletes, akkor én megpróbálnám félbevágott (tehát pl 50 x 50 centis) polisztirol lapokkal csinálni (kisebb lapnál a "gödör" mélysége is kevésbé számít).
1. osztályú munkával épült, csiszolt téglás falazatnál mennyire lehet ezeket a szigetelő táblákat a falsíkra illeszteni?
Láttam már olyan építkezést, ahol a nikecell tábla mögött két-három ujjnyi légrés volt, de az a fal minősége miatt kellett. Egy jó fal viszont kb teljesen függőleges, szinte csak ront rajta véleményem szerint, ha kézzel, egyesével nyomkodják el alatta a ragasztó pamacsokat.
Lehet vajon ezeket a táblákat is a téglákhoz való vékonyhabarccsal ragasztani?(csak ötlet, elvi kérdés)