Szeretnék segítséget kérni, hátha valaki tudja a választ a kérdésemre. :D
A lococlub.hu oldalán található néhány fotó a 324,01-es fűtőgépről, amik elméletileg 2002-ben készültek róla Vésztő állomáson. Lehet tudni valamit róla, hogy mi van ezzel a fűtőgéppel és a dátum, helyszín helyes lehet-e?
Tisztában lehet, hogy nem megy semmire, mint Józsi bácsi a feneketlen vödörrel, de ha neki így jobb... már Arany János megírta, hogy: "Tudja Pál, mit kaszál..."
Gőzmozdonyba való jó szenet nem bányásznak ma Magyarországon. De a Mátrai Erőmű itthon az egyetlen villanytermelő, amit, ha nagy baj lenne, tisztán magyar üzemanyaggal is működtethetünk. Ezért a meglévők mellé Salgótarján környékén is nyitunk barnaszénbányát.
De ezzel a gőzvontatás nincs kisegítve. Azzal lenne, ha beindulna a magfúziós erőmű, és akkor a korlátlan mennyiségű és olcsó villannyal a levegő széndioxidjából szín szenet és oxigént állíthatunk elő :-)
Semmilyen szeneslapát. A 303-as sztókerét tenném bele, a pedig vezérléshez sűrített levegőt használnék (ahhoz értek), LED-es világításhoz meg kompakt ipari elektronikás vezérléshez még csak annyi elektromos teljesítmény sem kéne. Ez lenne az i601-es (a szerkocsin áramszedővel, a kazánban naaagy merülőforralóval :D ) ...persze csak a korhű 601.061-es után :D (a hadijel csak helyfoglalás miatt van ott, a késői sorozatokra nem került fel)
Pedig mekkora lenne már egy XXI. századi gőzös, LED-es világítás, érintőképernyős, dizsitál vízszint és szénkészlet-jelző, iPad-en a kvantumos Haushalter :D nekitámasztva a dzsuvás szeneslapát...
Tényleg, egyáltalán honnét van szén az országban? A nosztalgia gösöket milyen szénnel fűtik? (mintha valamikor lengyel szénről hallottam volna, de a sajtó azzal is tele van, hogy a lengyelek is Ukrajnából vesznek szenet...)
Ha már Visonta: az ottani lignitet (a helyiek "virágföldnek" nevezték) tudomásom szerint mindig is (az üzemkezdetet követő egy pár év után) javítani kellett barnaszén belekeverésével. Miután az országban úgy tudom, valódi szénbánya már nincs üzemben, ennek a szénnek is külföldről kell jönni.
Még, ha a Jóisten csodát tenne is, és egyik napról a másikra lennének fűtőházak, széntöltő, salakoló berendehzések, vízdaruk, fordítókorongok, meg húsz gözmozdony, (hozzájuk személyzet) mekkora forgalomhoz volna az elegendő?
Nagyapám mesélgetett ilyet a hatvanas években, hogy a gőzmozdonyokat félreteszik háború esetére, ha tönkremegy az elektromos hálózat, meg nem lesz olaj, de nekem már akkor se tűnt hihetőnek.
Az oroszoknál van egy nagy pályaudvar, gőzmozdony és azt hiszem, tartálykocsi-rozsdatemető, azt éppen ilyen céllal hozták létre a II. világháború után, de azóta is úgy van. Uszty-Kishert, a permi régióban, a "Kладбище паровозов, Россия" több orosz weboldalon is megtalálható, és fordítóval jól fordítható. Jó darabig hadititok volt, mint arrafelé minden:
A 424 247-es ami most szerepelt a hétvégén Szolnokon. Van még üzemképes vagy azzá tehető - 109-es, a 009-es 424-es, a 242-es, egy 375-ös darabokban, a 204-es (Az 1026-ost most ebből a szempontból el kell felejteni. Nem tudok elképzelni akkora szükséget, hogy ezt is be kelljen vetni. :-)) -, ám a pénz nagy úr. Aztán, hogy ebből melyik teheti ki a kerekeit a parkból, s mi szükséges mind ehhez, az már egy másik kérdéskör. Arról nem is beszélve, hogy alkatrész, karbantartás, stb. Nem is kell azonban messzire menni az üzemeltetés kapcsán, hisz személyzet, szén- és víz vételezési lehetőségek híján bizony a napi szintű gőzösüzemnek nem sok realitása van.