Nem követsz el ilyen hibát, ha MEGÉRTED a dolgok fizikáját.
Sajnos sokan elHISZNEK minden homályos hátterű városi legendát és bizonyos mennyiség felett már azt hiszik, hogy ők jók fizikából
tehát ismereteik valójában nem TUDÁS/MEGÉRTÉS, hanem HIT (=vallási) alapú :) és amikor józan /fizikai érvekkel lerombolom valamelyik városi legendát, akkor ők úgy megsértődnek rám, mint akit mgsértettem a vallásában :)
Régi (nyitott) rendszereknél hőcserélő van közbe iktatva a kondenzációs kazán és radiátorokban lévő víz közé , hogy a rozsdás víz ne csessze tönkre , szóval a kondenzációs kazán egy viszonylag állandó hőmérsékletű vízkört fűt . Esetemben 50 fokos víz áramlik a hőcserélőben ez csinál 40 fokos előremenőt .
A régi radiátoros rendszerek javarészt túlméretezett radiátorokkal rendelkeznek , mert ezek még a huzatos lakásokhoz lettek méretezve . Épp ezért jó hozzájuk a kondenzációs kazán (plusz ablakcsere) . Esetemben a gerébtokos , huzatos ablakokkal 60 fokos vízzel fűtve volt 20 fok a házban , most 40 fokos előremenővel ( 25 fokos visszatérővel ) van 25 fok . ( háromoszlopos 600-as lemezradiátorok , majd teljes hosszban az ablakok alatt )
Ha valaki kondenzációs gázkazánnal fűt, akkor az államilag támogatott hőmennyiség FELETT minden plusz kilowattórát legalább 100 forintjával számolnék. (sajnos sikerült annyira megemelni a nem-támogatott gáz árát, hogy még az egyszerű villanyfűtés is jóval olcsóbb, nem is beszélve a hőszivattyús/fűtő klímás /H tarifás villanyfűtésről)
Sokan elfelejtik sajnos, hogy a kondenzációs működés feltétele az alacsony visszatérő fűtővíz hőmérsslket. Tehát pl akimek olyan a háza, hogy csak 60-70 fokos vízzel lehet kifűteni (pl túl kicsik a radiátoroka négyzetméterekhez képest ), az tök feleslegesen költ el egy rakás extra pénzt szuper kondenzációs gázkazánra, mert hatékony kondenzációra40 fokosnál minél alacsonyabb hőmérsékletű visszatérő fűtővíz esetén lehet számítani. Tehát a kazáncsere sok háznál szart sem ér, ha nem előzi meg pl okos radiátor csere.
Azaz a házunk domboldalba van belevájva, az hátsó oldala az teljesen betemetve , a talajszint kb a födém szintje, elől meg kb 1 méterrel alatta, ablakokkal bevilágítókkal, meg garázzsal és bejáróval. Ezen a szinten van egy 2 beállós garázsunk egy nagy szekcionált garázskapuval.
A garázskapu mérete 4.5x2.1m, szóval mindennel együtt kb 10m2, ennek szigetelését szeretném megcsinálni, mert elég nagy hőhíd. A szuterén falazata 38as pincefalazó m( a lábazati szigetelés lefut valamennyit rá), eme szekcionált garázskapu elemei kb 2.5-3 cm vastagok, benne elvileg pur hőszigetelés. De jó nagy hőhíd ahogy van.
Sok leheteőség nincs igazából szerintem, belülre kellene vanlamit felragasztani. Pár centi vastag xps/eps lemezre gondoltam, olyan kiképzéssel, hogy ahol mozognak az elemek és elfordulnak bevágnám valamilyen alakra, hogy pont jó legyen.
Viszont szeretnék csinálni valami lehetőleg normális felületet, hogy esztétikailag ne nézzen ki nagyon hülyén. Erre van esetleg valamilyen meglátás/javaslat?
Milyen módszerrel lehet a sárpadlást javítani? A faltól körben elvált 1-2 cm -re. Purhab esetleg? Jópár flakonra szükség lenne szerintem. Vagy vékony hungarocell táblát felszabdalni és betömködni? Ásvány és kőzetgyapot gyömöszölése gondolom nem jöhet szóba mert akkor nem fog szigetelni.
Csak tanácsként mondom , ami nagy megtakarítást hoz , kazáncsere kondenzációsra , födémszigetelés , ablakcsere . A szigetelés ezután jön . Nálam az első három a harmadára csökkentette a gázfogyasztást , miközben a lakásban a hőfok 20 fokról 25-re lett növelve . A szigetelés most megy fel szeptemberben , arról még nem tudok nyilatkozni .
Csináltam egy új verziót, ebben az is benne van, hogy a tetőtéri ablakon kb mennyit fog besütni a nap a fűtési szezonban. Persze a két ablak közötti különbséget ez nem befolyásolja, mert azonos az üvegfelület, de azt lehet látni, hogy a télen besütő nap kb mennyi energiát ad.
Igen, csak példa. De amúgy sem lehet tudni, pontosan hol lesznek az árak pl 5-10 év múlva.
Ha pl valaki gázzal fűt, akkor 1kWh amúgy is jóval jóval kevesebbe kerül, mint amit én írtam 80 ft/kWh. Mert ha 80 forintra felmegy egy kWh gázár, az már kb 7-szeres emelkedés a pár évvel ezelőttihez képest és kérdéses, hogy pl ha elül a háború, akkor hol lesznek az árak. Tippre magasabban, mint voltak, mondjuk 2,3 szor de ez sem biztos, ahogy az elmúlt időszak olcsósága sem tartott örökké.
Tudom, ezt csak a jelenlegi állapotokra írtam. Én 6-8 éve évekig szabályosan rimánkodtam a szüleimnek, hogy csináltassák meg, nem tették, pedig rég megtérült volna. Most meg csak az anyag 2x annyiba kerül mint akkor az egész munkadíjjal került volna. De hát megúszásra játszottak, játszanak ők is, mint az ország nagy része, főleg a rugalmatlan nyugdíjasok, erre lettek szocializálva, amire a rezsihazugság még rá is tett egy lapáttal.
Nem ennyi lesz a gáz ára hanem többszöröse a mostaninak.
A gazdasági környezet nem kiszámítható sehol, mivel a világpiaci ára brutális a gáznak. Ha azt veszed kiszámíthatatlannak hogy meddig finanszírozza az állam a közösből a különbözetet akkor valóban az, bár adddig örülj míg van ilyen.
Szóval nem érdemes agyalni, szigetelni kell(ett volna már rég), mert ennél olcsóbb nem lesz az energia.
Számolgattam kicsit gazdaságosságot, kíváncsi vagyok a véleményetekre, elszámoltam-e valamit.
Vegyünk egy átlag Kádár kockát, ami szigeteletlen állapotában zabál mondjuk 3000 m3 gázt egy szezonban. Egy alapos födémszigeteléssel + némi fa elégetésével és/vagy klímahasználattal le tudunk menni 1729 m3 alá. Na most innentől jön az érdekes része, hogy érdemes-e - szigorúan a jelenlegi állapotokat figyelembe véve gazdasági szempontból - megcsinál(tat)ni a homlokzati szigetelést. Ahogy néztem 1 m2 10-15cm homlokzati szigetelés anyagköltsége 10-15e Ft jelenleg (vakolattal, dübelekkel, háló, élvédő, ragasztó, polisztirol), a munkadíj mondjuk 12eFt m2-enként. Összehozunk mondjuk m2-enként 1,2 W/m2K megtakarítást, a fűtési szezonban 16 fok deltával számolva az m2-erenként 19,2 W. Nem tudom hány órával szokás számolni, itt láttam 4800-as értéket, máshol 2880-at, számoljunk 4800-al, a fűtési szezonban így minden szigetelt m2-en megtakarítunk 92,16 KWh-t, ez mondjuk egy közepesen sz*r gázkazánnal is 13m3 gáz megtakarítás m2-enként évente. Ami ugye jelenleg az eltorzított árak miatt kb. 1300 Ft m2-ekentént - még egyszer: évente... Szóval én arra jutottam, hogy ha sikerül bemenni a kvóta alá, nagyon nem éri meg tovább szigetelni, mert amíg fennmarad a mostani kvóta, addig nagyon sok (ha nem tudja valaki magának megcsinálni, akkor cirka 20) év a megtérülés. Persze jó kérdés meddig tartható ez fenn, mennyire szállnak el még jobban az árak, ha megszűnik és egyben meg is mutatja miért baromi káros ez a fajta ártorzítás, gazdasági szempontból ellenérdekeltté teszi a lakosságot egy ponton túl a szigetelésben. Aztán persze ha gondolnak egyet és leviszik a kvótát 1000 m3-re, akkor mindjárt leesik a megtérülés 3-4 évre a 20-ról. Éljen a kiszámítható gazdasági környezet.:)
Ugyan itt tartunk mi is. Miért írtad, hogy "kérdéses a redőny jó működése ez után"? Nem redőnyös céggel csináltatnád az átszabatást? Nálunk már voltak felmérni, egyeztetni és semmi működési problémát sem prognosztizáltak előre. Ahogy a kőműves sem akivel szigetelünk. Illetve ha nem szereled le a redőnyt az ablakkáva felső részébe, hogy raknál XPS-t?
homlokzati hőszigetelés előtt állunk régi Kádár-kockára kerülne fel 15 cm eps. A gondom az ablakoknál van, ezeket már korábban kicserélte ez előző tulaj műanyag ablakokra, redőnyökkel, külső redőnytokkal mindegyiken. Az ablakok a falnyílás közepére kerültek. A káva szigetelése lenne a kérdés. Két megoldást ajánlottak: vagy a redőnyből vágnak le 2-2 cm-t és akkor lenne helye ennyi xps-nek körbe, de kérdéses a redőny jó működése ezután. A másik, hogy körbe kivágni a falból 2-3 cm-t kívülről, az ablakokig és akkor ide kerülne be a szigetelőanyag. Egyik sem tűnik jó megoldásnak, ti melyiket ajánlanátok, vagy létezik valami jobb módszer? A redőnyt mindenképpen megtartanánk. Köszönöm előre is.
Én is a bedobozoláson gondolkodom, az még kivitelezhető. Sajnos a szabványból nem tudtam értelmezhetően kiolvasni, hogy ez így jó megoldás-e. De az a pár méter műanyag csatorna nem gond, és nem bonyolult a felrakása sem. A szellőzőt meg több helyen is láttam.
@Jocjoc123: Tudomásom szerint ha a cső ugyanazon a nyomvonalon marad, nem kell újraterveztetni. Rézcső esetén meg roppantás esetén még forrasztani sem kell. Egyébként az óra utáni részről beszélünk, az órához és az előtte levő csőhöz nem nyúlnék.
Tetőfólia vásárlás előtt állok és tanácsot szeretnék kérni. A tető egy cseréptető lesz, ami beépített tetőtér lesz 25 centi kőzetgyapot szigeteléssel.
Azt tudom, hogy kívülre kell a páraáteresztőt, a szigetelésen belülre a párazárót, ezeknek utánanéztem, tudom, melyik, mire szolgál.
Amit nem tudok:
Vegyem meg a legolcsóbbat? Vegyem meg, amire a leghosszabb garanciát mondják? Számít a garancia pl egy külső fóliánál, reális, hogy mondjuk 20 év alatt tönkremegy az "ocsó" fólia a melegtől?
Nagyon-nagyon nem tartanám jó ötletnek házilag hozzápiszkálni a gázcsőhöz... Az óra előtti részt amúgy sem tudnád odébb tenni, nyilván az is a fal mellett fut pár centire.