Ha valaki még emléxik, van ez a bájkmag nevű izé, ahol mindenféle biccikliket hírdetnek, keresnek, eladnak, stb. Ez régen egy viszonylag komoly újság volt, mert pl. a Morati szponzorációs cuccait némi próba után eladták, viszont jókat írtak róla.
Na, most ez megmaradt, mert van egy szponzorreklámjuk a pedelec bringákról: magánszemély vagy cég?. A cikk szerint Január 1 óta van komoly változás abban, kinek hogy éri meg az elektromos kütyü. (Töltés bazmeg, töltés!!!)
Szóval:
Ha elesek részegen a malacudvaron, akkor a rezsiszilárd nem esik rám, ugye? Vagy igen, de kap érte pénzet:)
Böngészve a szakirodalmat, most látom, hogy létezik még 11-28 kiosztású sor, CS-HG400-9 jelöléssel, a katalógusban Alivio néven van, és montihoz ajánlják.
Fontos a jelölés, mert nem jól működik egymással a HG, a HG-EV.
Nincs 36-os végű sor, a váltókanál sem bírná el. Gondolom a boltosnak olyan van raktáron, azt akarja eladni, ezért mondta.
A 12-es rendszer azért kellett, mert a Campagnolo és a Sram is használta már országúton, tehát nekik is kellett, hiszen 24 sebesség több, mint a 22:)))) Teljesen fölösleges lépés, de hát a vásárlók, ugye... ha az 12 fokozat, akkor az jobb, azt veszem meg. Mellesleg Dura Ace sorból van 11-28-as, csak nem bírod megfizetni a 6 titán lánckereket:)
Akkor vehetsz magadnak 14-28-as sort, azt szerintem nem olyan nehéz beszerezni. Viszon nézesd meg a váltódat, mert lehet, hogy ha az alsó állása mondjuk csak 13 vagy 14 fog, akkor nem feszít eleget a kanál. Elvileg a Csepel boltban (Pacsirtamező 38. vagy a Vásár utca 4.) kapsz különálló Miche fogaskereket. Azért nézd meg, hogy Shimano legyen, mert a dolgozók nem a szakma mesterei.
Az, hogy egy 105-ös szettben nincs csak 11-34 és 11-36 ezt akkor sem értem. Legyen hát, ha kell, de a 12-25 és a 11-28- at meg kellene tartani. Nem mindenki lakik nagy hegyek közelében. Főleg mi magyarok. A 12s rendszer számomra visszalépés a 11s- hez képest, mert az utolsó 2 lánckerekeket úgysem használnám. Tehát lenne egy 10s rendszerem. A 12s- ben nem az a változás mint elődeik megjelenésénél, hogy a több sebesség finomabb kiosztást jelent, hanem csak hozzácsaptak 2-3 nagyobb lánckereket szerintem fölöslegesen.
A 30-as kereket még átéri a váltóm. Tudom, mert egy régi Szitnya túrára a bontott sorban cseréltem a két nagyot egy montis sorból leselejtezettekre. Nagyon figyeltem, nehogy véletlenül keresztbe váltsak, mert a láncot nem tudtam megnyújtani:-).
A 11, 12 fogszám nekem teljesen fölösleges. Ahol azt tekerni kéne, ott bőven elég, ha csak gurulok.
Régen a hegyek nem voltak annyira meredekek:))) Anno a versenyek között ment a rivalizálás, hogy melyik a legkeményebb, legnehezebb. (A legnagyobb egyértelműen a Tour.) Az 1990-es évek végére a szervezők próbáltak változtatni, hosszabb és meredekebb hegyeket találni, és azokon végigzavarni a versenyzőket. Először az olaszok megtalálták a Mortirolót, aztán a Zoncolant, és ezekre a hegyekre már kellett a pörgősebb áttétel. A tévének köszönhetően egyre többen kezdtek kerékpározni, de nekik a profik által használt 53-39 és 11-25 nagyon kevés volt. Elkezdték a gyártók a gazdag és lusta (német, japán, angol) vásárlók részére a versenyszettes kerékpárokat, de azokkal az áttételekkel az amatőrök nem tudtak felmenni a komoly hegyekre. (A tripla első áttétel pl. az Angliru miatt van, Heras olyannal nyerte a brutális hegyen a trikót, és ezért rögtön olyan kellett mindenkinek.)
Aztán 2005-ben Savoldelli kompakt áttétellel nyerte a Girót, és ez gyakorlatilag meg is ásta a hagyományos 53-39 sírját, legalábbis az amatőrök számára. Ma már van annyi pénze az amatőröknek, hogy meg tudnak venni 12-16000 eurós kerékpárokat, amik könnyebbek a profik bringáinál, de persze nem tudnak olyan áttételekkel menni, és amiatt vannak a 32-34-es hátsó fogsorok. Amúgy az olasz-osztrák-spanyol hegyekben bőven van olyan hosszú és meredek út, ahová egy amatőrnek kell a 34-30 - esetleg 32-34.
A hátul 36, meg a 45, 50 és hasonló agymenések egyszerűen csak a gyártók próbálkozásai az "újabb" kerékpárok és újabb rendszerek eladására lásd CX-ből gravel lett, mert a Specializednek volt rá reklámkapacitása. Idén már VB is lesz belőle - gyakorlatilag nem téli CX verseny, és Aert, Poel újabb VB-címeket gyűjthet.
Kiegészíteném azzal, hogy az átlag 50+ bringás - közötük én is- valószínű több kg-val nehezebb , mint amennyivel a jelenlegi bringája könnyebb, annál amivel 20-30 éve ment a Kékesre.😉
Tehát, a régi, kevésbé hatékony kerékpárokhoz jó volt a keményebb áttétel, de a mai hatékonyabb kerékpárokhoz már kell a szuperkönnyítés áttételek esetében? Nem fordítva kellene történnie ? Még mindig nem értem országúti gépen a 34 és 36-ot hátul. 32 volt eddig is, ami mindenre is elég volt bőven.
Pénz kérdése. Kétfajta váltókanalat kéne gyártani a Dura Ace-hez, és azért az nem olcsó, ráadásul alig pár darabot adnának el. A mostani hosszú váltókanalak nem tudnak annyit feszíteni a láncon, hogy a 23-25 végű sorok esetében eléggé feszesen tartsák a láncot. A sorok 28-30-34-es végződésűek, egyfelől a versenyzők megoldják a kisebb huplit-hegyet (Alpe D' Huez) 21-24-28 végű sorral, amikor meg Zoncolan jön, akkor nekik is kell a 24-27-30 és 24-27-30-34 pörgetés.
Mennyit változott a technika is, amikor a 9-es rendszer debütált az országúton (1997), akkor 12-23-as sort is kínált a Dura-hoz a a Shimano:)))
A Sora csoporthoz 9-es fogassor tartozik, CS HG50-9 a rendelési név. 11-12-14-16-18-20-23-26-30 a kiosztása, kompromisszummal használható. A kérdés, hogy a váltókanál átfogása engedi-e a 30-es kereket? Ha nem, akkor rendelni kell egy különálló 28-as fogaskereket, és venni egy 12-25-ös sort, kivenni az egyik kevéssé használt lánckereket, és felülre betenni a 28-ast. A Michének van külön kereke, illetve gyárt Shimano kompatibilis fogassort is, érdemes megpróálni. Tartósságban ez sem a legjobb, de nem gondolom, hogy olyan sokat mennél a legkisebb áttétellel.
Én vagy 21 éve tértem át a 9-es rendszerre, azóta is azt használom. Cserélni kellett ezt-azt, egy idő után agyváltós lett a családi flotta 2/5-e, de a 9-es rendszer azóta is működik. Legutóbb a hajtókaromat törtem el 20 év után, amiatt kellett keresnem pótlást, és röhejes áron kaptam 9-es rendszerűt használtan, de messze nem nem cápafogasra hajtottan.
A gyerekek bringái is mind 9-esek, ami azért jó, mert át tudtam tenni az ő gépeikre a mi régi 9-es Deore váltóinkat, amik még mindig jobbak, mint a gépekkel kapott Altus-Alivio cuccok.
Bocs, nem írtam, hogy kivéve Sunrace. Erről a márkáról nem sokat tudok, de amit olvastam, az elég lehangoló. Eddig csak Shimano és Sram sorokat használtam.
Szerencsére a mostani még jó állapotú, de legalább 15 ezer km benne van, ezért keresgéltem. A végén úgyis azt kell venni, amit még kapok.
Hagyd el! Bő egy éve kellett áttérnem a 9-es rendszerre, de már most nem találok felül 28-as végű sort, pedig anélkül pl. a szántói fal nekem függőleges fal. A Mártonhegyi útról nem is beszélve. Leginkább 25-ös végűt kínálnak. Vagy montis, 32-est.
Nagyon szépen köszönöm az építő jellegű válaszokat..
Talán majd megpróbálom meg ragasztani ,csak sajnos nincs meg a letört alkatrész darab sem..Szóval nem egyszerű s nem tudom hol keressek ilyet,meilyk topikba ,hátha lenne valakinek egy hibás váltókar ami pont ugyanez a típus és jó rajta ez a kupak vagy mi?.
A fékváltókar alján van egy ST-... kódszám. Ezt üsd be az si.shimano.com keresőjébe, ott válaszd ki a robbantott ábrát (EV-...). Ott megvan a fedél Y-os Shimano cikkszáma- ezt beírva gugliba, találhatsz üzletet/webshopot ahol tartanak. Ha így sem sikerül, akkor komplett csere. Vagy ha jó a kompromisszumos megoldás, akkor ragaszd vissza vékonyan! Jól látom, hogy ez a fokozatkijelző ablaka?
Alkatrészként ilyet esélytelen szerezned, maximum akkor, ha valakinek tönkrement a cucca, és kidobja, és pont jó neked a kupak.
Szerintem ez egy 2015 környéki balos montis fékváltókar, mivel ez országúi topik, itt jó eséllyel nem találsz ilyet. Az is szükséges lenne, hogy hány fokozatú a (jobbos )fékváltókar, mert ahhoz illő balos kart kellene szerezni, ez kb. az Acera, Alivio kategória. A 3x7-es Altus bal karja megfelelő lenne, mert mechanikai szempontból megegyezik a tiéddel. Pesti bringaboltokban egy ilyen kar kb. 9000.- környéke, neten rendelve talán olcsóbb, de a szállítást is bele kell kalkulálni.
Üdvözletem a kedves tagoknak szép napot! A pirossal jelölt alkatrészem elpattant az első váltókaromon..mi felénk sajnos nincs olyan bringásbolt ahol tudnák kapni.. Komplett váltókart pedig ez végett nem szeretnék cserélni.. Ha valakinek lenne fiók alján elfekvőbe ez az alkatrész első váltókarhoz ne tartsa magába.. Minden segítséget előrre is köszönök A típusa: Shimano Acera Köszönöm ,hogy el olvastátok További szép napot és jó tekerést kívánok minden bringásnak!