Albertus: "Legszemleletesebb pelda Budapest Deli pu. -- Kelenfold. Itt azert van baloldali kozlekedes, mert a Deli pu. rendezojebol a nyilt vonal fele idonkent kihuzast kell vegezni. A kihuzast celszeru arra a vaganyra vinni, amelyiken nem kozlekedik szembe vonat. (Menetirany Deli pu. felol all.) Ha a bal oldali vaganyra huznak ki, akkor termeszetesen elfoglaljak a paros vonatok vaganyutjat, viszont nem zavarjak a paratlan vonatok kozlekedeset. (Paratlan sz. vonatok kozlekednek Budapest fele.) Ha a jobb oldali vaganyra huznanak ki, akkor a paros sz. vonatok kijarati vaganyutjat is elfoglaljak, de a paratlan sz. vonatoket is, mivel azt meg keresztezik. Itt maradt ezert a baloldali kozlekedes. "
Az alapfeltevesed hibas, es abbol leszurt kovetkeztetesek szinten. Mar miert lenne celszeru a kihuzast arra a vaganyra vinni, amelyiken nem kozlekedik szembe vonat? A Th-t egyik vaganyon sem haladhadjak meg, tehat a kihuzovagany hossza ugyanannyi. Az nyilvanvalo, hogy semmikeppen nem huznanak ki a jobb vaganyra, mert akkor mindket vaganyutat lezarnak. De semmikeppen nem a kihuzas "megkonnyitese" indokolja a forditott kozlekedest.
Miért késik a záhonyi sztrájkvonat?
Nos, kb. így néz ki a menetrendje:
26219 sz. vonat
Záhony 5:10
Nyír1 6:22/6:25
Debr 7:09/7:12
Ladány 7:46/7:48
Karcag 8:00/8:02
Kisúj 8:15/8:17
Szolnok 9:02/9:10
Cegléd 9:33/9:35
Nyugati 10:55
Szolnokon a makói személyre vár (é. 9:07).
Na, lessük az okokat. Ez az egyetlen vonat Záhony felol Bp-re, ergo tele van, mint a déli busz. Tehát az állomási tartózkodási idok megnonek. Tegyük fel állomásonként (kb. 55 db) 1 perccel (nagy állomásokon több -- pláne minél közelebb van Bphez, tehát már oda zsúfoltan érkezik, szvsz Debrecenig nagyjából tartható volt a menetido), ebbol lejön a szolnokon a késés miatt megspórolható 5 perc, így pontosan kijön az 50 perc késés. Ez egyébként MINDENNAP így volt.
Miért van akkor ez a menetrend?
1. A T. menetrendszerkeszto is sztrájkol
2. A fent említett személy sz@rik az egészre, egész 1xuen összerakott egy személyt a megszokott menetrendi adatokkal.
3. Továbbra o a végrehajtó, de utasításra tesz ilyet. Pl. a menetrendjét úgy kell tervezni, hogy a reggeli még de. 11 (az esti meg 10 elott) megérkezzen és ne hajnalban induljon.
SzVSz a következoket kellett volna figyelembe venni:
1. Inkább Záhonyból hajnalban induljon, de "emberi" idoben felérjen. Ui. Ha már valaki a világvégérol útra kell személyre Bp-re (5 óra!!!), azt azért teszi, mert valamit NAGYON el akar intéznie ott, tehát inkább még korábban kel, de korábban akar érkezni, hogy még visszaérjen a 16:10-es visszaindulóhoz.
2. Egy-két csatlakozó vonalra azért oda lehetne figyelni...
3. minden állomásra +1 perc állás
4. Szegedrol a ceglédi személyt nem 7:15-kor, hanem két órával korábban küldtem volna (plusz indok ua. mint záhonynál), így az azokról átszállók nem a záhonyira próbáltak volna meg felnyomulni (5-10 perc alatt) hanem a 7:35-ös ceglédról induló személyre.
Ma Pesten jártam és ha már ott voltam fél tízenegy körül kinéztem a Nyugatiba. A következőt láttam illetve hallottam:
"A Záhonyból érkező személyvonat előreláthatólag 50 percet késik." Ilyenkor? Miért?
"Azt meg tudnád mondani, hogy a 218-asban milyen motor van (2500LE-s ennyit tudok)? "
A legtöbb gépbe MAN V6V 23/23TL típusú motor van, mostani típusjelzése MTU MA 956 TB. Teljesítménye az 1. és 2. gyártási sorozatban 2500 LE (TB 10 motorverzió), a 3. sorozatban 2700 LE és a 4. sorozatban TB 11-esként 2800 LE. Fordulatszáma 1500 1/min, Furat 230 mm, löket 230 mm, közvetlen befecskendezés, turbófeltöltés, töltőlevegő-visszahűtés, 12 hengeres V-elrendezés.
A 4. sorozat egyes mozdonyai Klöckner-Humboldt-Deutz gyártmányú SEMT-Pielstick 16 PA4 V 200 típusú motorral vannak ellátva. 16 henger V-elrendezés, 2 turbó, töltőlevegő-visszahűtés, 2800 LE 1500 1/min, 200 mm furat, 210 mm löket, közvetlen befecskendezés.
>>> 16:25-kor indul a 2117-es Lajosmizsére, a 11. vágányról. Több gépet nem láttam, de a másik szerelvényre (az is hatkocsis) valahonnan csak kerül gép... az ha jól emléxem 17:50-kor startol, utána újrea se kép, se hang.
>>>
A 16:25-ös Kecskemétig ment, utána 17:20-kor, 18:35-kor, 19:55-kor megy még Lajosmizsére személy.
>>> És GIGANT az elején!!!!!!
Sajnos, rossz hírem van egy Szili birkózott meg a 15-kocsis szerelvénnyel.
Abban, azt hiszem, itt senki nem kételkedik, hogy ha nem kezdik el a Nohabokat tűzzel-vassal irtani, akkor sokkal jobb lenne a helyzet.
Én csupán azt az elméleti tételt próbáltam érthetővé tenni, hogy a kis sorozattal relatíve több költség jár együtt. De ha egy szar gép nagy sorozatát kell egy jó gép kis sorozatával összehasonlítani, akkor már van mit fontolgatni - számolgatni.
Gödény:
"Ha van 5 gép, nem tarthatok a műhely sarkában 0.1 db alkatrészt, egy egészet kell vennem - tehát az 1 működő gépre vetített lekötött, raktárban pihenő pénz kb. a tízszerese. És sok kicsi sokra megy."
Uuuh... De elméleti..... A számításokkal egyet kell értsek.
Az viszont elfelejtetik, hogy a 0,1 alkatrész helyett az 1 alkatrész nemcsak gyakorlatilag indokolt, hanem esetleg a járműfenntartó vagyonát is növeli. Idézett mondatodból is látszik, hogy nem igazán az a fontos, menjen-e a verkli...
Azonban előfordulhat olyan eset is, hogy a nagyobb sorozat fajlagosan jóval több alkatrészt fogyaszt, mint az adott kisebb sorozat, akkor olvadozik az előny... Réven-vámon. Ezt sajnos a NOHABoknál nem vették figyelembe.
> A kis sorozatnál a készeltek se túl nagyok, és elférnek a műhely sarkában.
> Ebben pedig mi olyan piszok drága?
Relatíve drága. Ha van 50 gép, és átlagban valami 1-2 évente kell, akkor elég belőle 1-2 darabot tartani, és utánrendelni, ha felhasználták. Ha van 5 gép, nem tarthatok a műhely sarkában 0.1 db alkatrészt, egy egészet kell vennem - tehát az 1 működő gépre vetített lekötött, raktárban pihenő pénz kb. a tízszerese. És sok kicsi sokra megy.
"Nagy soroztanál ... van értelme készletezni. A kis sorozatnál ennek nincs értelme (nem gazdaságos, hiszen átlagban csak sokára lesz rá szükség)."
A kis osrozatnál e készeltek se túl nagyok, és elférnek a műhely sarkában. Ebben pedig mi olyan piszok drága?
"Úgy tudom, arra jó, hogy a Kelenföld felől a Keletibe érkező, majd Rákos felé továbbmenő (illetve ugyanezen az útirányon visszafelé közlekedő) vonatok a Keletiben ne keresztezzék a fél világot."
Ilyen problemák meg nagy zsúfoltságok nem lennének, ha lenne egy Budapest-Népliget, és ott állnának meg az említett vonatok.
"Az egyik közlekedő tehervonat miatt 20 percet álltunk Szentgál bejáraton. A tehervonat M41 2160 - as gépből illetve 29 db Es, 2 db Eas-y, 3 Eas kocsiból állt."
Bravo! Nem lehet NOHABot selejtezni... a 2160-as Csörgőnek Tapolca felé keéne személyeken dolgozni... ehelyett majd szépen kifingik... a Szerjok pihentek?
rm40: ""Szóval a Dacia-motor elődje..." - Nem egészen..."
Kösz az infót. Sajnos beleestem abba a hibába, hogy a jelzésekből érdemi információkat vontam le...
"Maybach-Mercedes-Benz MB 835 Ab típus...effektív középnyomás 10,35 kp/cm2"
Nem is annyira kihegyezett...
Azt meg tudnád mondani, hogy a 218-asban milyen motor van (2500LE-s ennyit tudok)?
"Szerintetek holnap délután lehet számítani Csörgőre Kőbánya-Kispesten?"
16:25-kor indul a 2117-es Lajosmizsére, a 11. vágányról. Több gépet nem láttam, de a másik szerelvényre (az is hatkocsis) valahonnan csak kerül gép... az ha jól emléxem 17:50-kor startol, utána újrea se kép, se hang.
"Werner, miota van M62 171 Tapolcan? A szivem fajdul mag azert a gyonyoru gepert!"
Az ősszel (szeptember 29-én) láttam Fradiban, aztán mint Ákos írta nem sokkal később már ott volt. Én október 28-án utaztam mögötte, azóta gyakorlatilag végig ott van és jelenleg ő az egyetlen Szerjó arrafelé. Megjegyzem, kicsit sokkal jobb, mint a fehérváriak, bár ővele is akadtak gondok.
Igaz, hogy két szerelvényt összeraktak (636-692, így 15 kocsi, melybol 4 elso osztály, 1 büfé, 1 bisztró, 1 kerékpár+a nagyja termes..."
És GIGANT az elején!!!!!!
"29-en mikor és hová szokott menni teher?"
Most már a kővonatokon kívül nincs teher. 6 évvel ezelőtt, amikor "második korszakomban" figyelni kezdtem a vasutat, láttam a M40,215-öst 3 kocsival, mint tolatóst, 1994-ben az M61,004-est (először csíkosan!) harckocsivonattal Fűzfőn, szintén katonavonattal a 013-ast Révfülöpön gyorsítani - atom hangja volt, ahogy a csövön kifért - gyerekek, azt köllött volan videózni... 1996 novemberében pedig a 010-est láttam tolatós teherrel Szabadbatyeszban. A kővonatokon kívül november 4-én vitték el a Polgárdi-iparon tárolt kocsikat. Akkora vonat volt, hogy Csajágon csak két részletben fért el. A 190-es Szerjó vitte őket, Veszprém felé.
A közelmúltban is volt rá példa, hogy a NOHABok messzebb vetődtek (Kókai Karcsi írta, hogy Dunaújvárosban látta a 010-est gépmenetben visszatérni), valamint a paksi atomvonatokat is ők vitték pár évvel ezelőttig.
Régen pedig... hajjaj, pl. mennyi bort meg badacsonyi bazaltot vittek tapolcás Szerjókkal! Tomajon egész éjjeleket tolattak...
Leginkább a soha és sehová a megfelelő válasz, elvétve Uzsáról kővonatot visznek sv-re. Én most láttam talán másodszor igazi tehervonatot arra (hétfőn-szerdán-pénteken de. van egy tolatószolgálatos forda M43-mal), NoHABbal talán valamikor 83-84 környékén Kiliántelepnél utoljára. Persze volt azóta is, csak nekem nem volt szerencsém hozzá.
Irtam, hogy talalt, a bingo-val erre utaltam.
Amugy ez se rossz, erre nem gondoltam. Amugy public, mert
az egyes szamu potlekban kiadtak a 9-es menetrendjet.
GYSEV CIV dijszabassal lehet belfoldon utazni, ez nem tom mennyi arra a14 km-re. Erdemes megnezni a mentrendet is, itt kisse jobbak a csatlakozasok, mint a MAV-nal.
Lazar wrote:
"Nekem is van egy talalos kerdesem: Van egy hatarallomas, ami csak egy helyen szerepel a menetrendkonyvben, de sem
az allomasnevmutatoban, sem a belfoldi menetrendi mezokben
nem szerepel, hogy hivjak, es melyik vonalon van? "
Egy masik tipp - mert mar volt egy, de nem irtad, hogy talalt-e - a 9-es GySEV kezelesu Fertoszentmiklos-Pamhagen vonalon levo Fertod (vagy regebben Mekszikopuszta). De ez csak megallohely, a (kozos) hatarallomas az osztrak oldalon levo Pomogy(Pamhagen).
Jartam ezen a vonalon, es van minimalis belfoldi szemelyforgalom is (nehany helyi lakos, akik tudnak rola). Pedig meg kozel is a falu, vajon miert not public a menetrendkonyvben?
>>> Szerintetek holnap délután lehet számítani Csörgőre Kőbánya-Kispesten?
Tegnap du. volt a 17:20-as mizsein.
Egyébként csókoltatom:
1. Azt a hüjjje menetrendest, aki a 100a-n nem indit ceglédi személyt az egyetlen du-i záhonyi vonat (16:10-kor, 26216) elott (ugyanez hatvan-miskolc felé). Igaz, hogy két szerelvényt összeraktak (636-692, így 15 kocsi, melybol 4 elso osztály, 1 büfé, 1 bisztró, 1 kerékpár+a nagyja termes, amibe kevesebb ember tud beállni, mint egy termesbe), de mivel errol a vonatról van az utolsó lehetoség Cegléden át Szegedre menni így már ezen utaznak a 100, 140-es + 100a-s utasok.
2. Azok a bunkó utasokat, akik "én már fent vagyok, más nem érdekel" hozzáállással megállnak a kocsik végében csomagjaikkal, pedig a vagonok közepén kívülrol jól láthatóan sok ember elférne. A jegyvizsgálók meg sz@artak az egészre nekik biztos helyük volt a vezérállásban. Ja, és lazán elmenesztették a nyugatiból a vonatot, kb. 50 utast hagytak ott.
Du. 5-kor dolgom volt Kispesten, metróval mentem KÖki-re, ahonnan ennek a vonatna 16:29-kor kellett volna mennie. 16:53-kor indult el. Ui. az ottani szolgálattevo addig nem menesztette, amíg az összes cegléden túl utazó nem tudott felférni! (És addigra már 'utolérte' a következo ceglédi személy, 7 kocsival jött!)
OFF Szerintem, ha a hétvégén nem tudtak hazmenni a heti bejárósok+egyetemisták itt valami nagy botrány lesz a tegnapi tapasztalataim alapján......
Jól tudod, valóban ott. Ha a Boráros téri állomásról elindulsz Csepel felé, akkor balra ágazik ki a vágány a kijárati jelző után nem messze. Itt egyébként volt egy összekötő vágány valamikor a 2-es villamos és a HÉV között, de ez megszünt az üzletközpont építésekor. Itt egyébként korábban egy komplett teherpályaudvar volt, ami feltehetően a Fradihoz tartozott, de mára már csak ez az egy vágány maradt.
Meg tudja valaki mondani, miért hívják a Burma vonalat (Szemeretelep – Soroksár) épp pont Burma vonalnak?
Továbbá lehet, hogy kicsit off kérdés, de MÁV is van benne: hol van összekötve a ráckevei és a csepeli HÉV a gödöllői vonallal?
Azt tudom, hogy a túlsó végén Törökőrnél, de ezen a végén hol? Csak sejtem, hogy a ráckevei Soroksári út MÁV pályaudvarnál, és a csepeli HÉV meg ugyaninnen, de a másik irányba kiinduló vontatóvágánnyal valahol a Lágymányosi híd alatt találkozik a MÁV hálózattal. Jól tudom?
Azért megkérdem a BKV topicbanis, ha rálelek.
marslakó
Újra működik a Gigant Club lapja!
Szerintetek holnap délután lehet számítani Csörgőre Kőbánya-Kispesten? Normál esetben szokott lenni, de a sztrájk miatt bizonytalan vagyok.
""A motorok (MB 835 Ab) kis lökettérfogatú, kis tömegű, nagyfordulatú gépek. Ez, pláne akkoriban magában hordozata a kudarc lehetőségét"
Szóval a Dacia-motor elődje..."
Nem egészen... A német motorok régi típusjelénél mindig volt egy kis kavarás. A Daimler-Benz MB836Bb és az MB820Bb (MÁV M43, ill. M47 típusba kerültek beépítésre) ugyanannak a motorcsaládnak a soros 6-os, illetve a V 12 változatai . Ez utóbbi a V200.0 (új 220 sor) mozdonyának volt az alternatív erőforrása (az MD650 és a MAN L 12 V 18/21 típus mellett), és beépítési teljesítményük 1100 LE volt. Ezeknek a motoroknak a teljesítményük már nem volt tovább növelhető.
Eközben került kifejlesztésre a 16 hengeres Daimler-Benz MB839, például a V160 (216 sor.) számára. Ebből a motorból készült 12 hengeres változatként a Maybach-Mercedes-Benz MB 835 Ab típus, későbbi típusjelzése: MTU MB 12 V 652 TA. A 652 egy henger lökettérfogatát jelöli. Adatai: előkamrás égéstér, UIC-teljesítmény 1400 LE, névleges teljesítménye 1350 LE, V-szög: 45°, Névl. fordulatszám 1500 1/min, üresjárati fordulat terhelve 600, terhelés nélkül 650 1/min. Furat 190 mm, löket 230 mm, turbófeltöltő: BBC VTR250. A motor tömege 4830 kg, összlökettérfogat 78,25 l, effektív középnyomás 10,35 kp/cm2.
Ez a típus beépítésre került még a 212 és 213 sorozatokba.
Magyar viszonyok között pedig ehet bennünket a sárga irigység, hogy a német vasutak hányféle közepes teljesítményű motortípus között válogathatott, míg nekünk max 1000 Le-ig sikerült eljutnunk, azt is csak '67-re. Másrészt az a motor (16 VFE) 7000 kg tömegű...
Végül saját magamat helyesbítem: az említett angol vasúttársaság a Great Western Railways; a 'Western' az egyik (hidraulikus) mozdonytípusuk beceneve.
"Ráadásként" csak annyit, hogy a Keleti és Déli pályaudvarok érkezési és indulási oldal elnevezése is a baloldali közlekedéshez van alkalmazva, talán ez még régről maradhatott. A mostani Délinél már nem annyira észrevehető a dolog (a háború előttinél külön a régi csarnok két oldalán volt az érkezési-indulási oldal, és az Alkotás utca felőli volt az érkezési, a másik oldalon, a Vérmező felől voltak a pénztárak), de a Keleti pénztárterme (ugyebár az indulási oldalon van) a mai napig a bal oldalit "jelöli ki" helyes vágánynak. Érdekes módon viszont a Nyugati pályaudvar mindig is jobb irányú volt? Ott (is) a posta felőli oldal az indulási, és ott vannak a pénztárak is!