valami brit/ír példa rejtőzik, járműtípusfüggő Á-jelzők tömkelegével
Sajnos nem, közutas példára futotta csak :)
De hogy ne maradjunk brit vasúti extremitások nélkül, íme a rugby-i jelzőhíd frissen, ropogósan, az átadását követően:
(Bocsánat, tudom, elcsépelt, de annyira jó példa a brit belterjes gondolkodásra... A képet amúgy Tim Dunn töltötte fel a Twitterre.)
Egyébként amit felvetettél, tulajdonképpen "papírozással" megvalósítható lenne. A meglévő "távolságjelzőt" kellene "vonathosszfüggő megálláshelye-jelzőnek" átminősíteni, az "Á" betűt pedig (amennyiben nem fedezendő pont előtt van) el is lehetne hagyni. Ekkor mindegy, hogy melyik irányból jön a 70m-es Flirt: ha nincs Á-betű, az 50 és 100-as tábla között kell megállnia félúton.
Megvan: előbb-utóbb úgyis önvezető lesz az az elővárosi jármű (lehet, hogy a távolsági(bb) is), és elég pontosan meg tud állni a peron mellett, tetszőleges helyen. Lesz egy default megállás helye (ahova a Megállás helye jelzés ki van tűzve), de az utasok mobilappon keresztül "magukhoz vonzhatják". Amelyik peronmenti pontra a legtöbben szavaznak, ott áll meg a vonat eleje. Természetesen a vonaton utazó, és éppen leszállni készülő utasok ugyanúgy szavazhatnak. (A sokszor arra járó, ráérősebb játékosok részéről hamar beindulnak a különféle hackelős megoldások, hogy a szavazatuk minél több szavazatnyit érjen.)
Ezt lehetőleg azért a szenvedő alany, az utas, vagy legalábbis a témában a képviseletét ellátni hivatott személyszállító társasággal egyeztetve tegye.
Tipikusan véleményes eset a Soroksári út, aminek a peron kezdőponti végére tolt megállási hely kétségkívül kényelmes a felvételi épületből kisétáló fszt-nek, de az értelmes átszállási kapcsolatot kereső utasnak a legkevésbé sem. A különbség kb. egy busz/hév megállónyi (Beöthy utca vs. Kén utca). Ahol az S25 megáll, ott a 23E és a H6 nem. Ahol ezek állnak meg, ott az S25 nem...
A példában szereplő Ferihegy peronjai ugyan egyik végükről közelíthetők meg, de vannak olyan peronok amik pl. középről. Itt már nem egyértelmű az hogy a kétszeresen hosszabb vonatnak kétszeresen arrébb is kell megállnia, hanem sokkal célszerűbb lehet kb. másfélszer arrébb (törekedve hogy a vonatnak ne a vége, hanem a közepe legyen egy fix pont közelében). A távolságjelzők ezt sajnos nem tudják kezelni amíg a kitűzésük következetesen (az elnevezésükhöz hűen) egyben egy bizonyos pont távolságát hivatott lekövetni.
Célszerűbb lehet valami vonathossz-függő Á-jelző, határozottan nem távolságjelző.
Megelőlegezem hogy a 403-asra sikerült linkben valami brit/ír példa rejtőzik, járműtípusfüggő Á-jelzők tömkelegével egy peron végén :) Az közel ugyanezt tudja.
Az új utasításban már kitértek a megállás helye dologra...
Nem új, csak módosuló, és a "kitérés" visszalépés amiatt, mert a MÁV ZRT, mint hálózat üzemeltető képtelen ezen jelző alkalmazásánál a saját maga által alkotott szabályokat betartani... ...mindez a pár évvel ezelőtti hármas gázolás bírósági ítéletének indoklása alapján is elég érdekes...
A mozdonyvezetőknek mióta tartozik az ismeretanyagába a peronok megközelítési útvonala? De ha tudja is, ahol több útvonal is van, pl. a peron két végén ott mégis mi alapján döntsön?
Jelölje meg szépen a pályavasút a megállás helyét, minden eszköze megvan hozzá!
Az új utasításban már kitértek a megállás helye dologra, figyelembe kell majd venni a megállásnál az utasperon megközelítését is (többek közt). Bár kérdés, hogy a szellemiségének mennyire fog egy-két mozdonyvezető megfelelni.
Szerintem tökmindegy. Bizberileg Szemeretelep Pestszentlőrincen belül van, mivel az E és F jelű (első) bajárati jelzők ott fityegnek a ferihegyi utashídon a peron végénél. De pl. Kiszombor mrh. bejárati jelzője és Kiszombor megálló között sincs meg 1 km sem... Ez szerintem csak nemakarás, és az amiatt való nyögés.
Figyi, ha nincs kint a hetvenméteres, csak a százas, akkor én biztosra megyek, és felhúzok, jobban, mint feltétlen muszáj volna, mert inkább gyalogolj, mint lógjon le egy ajtó. :) Ezeket a táblákat amúgy sem a párizsi platinarúddal mérik ki.
Azzal csak az utas nyer, ha a vonatok mindig ugyanott, és mindig a megfelelő helyen állnak meg.
Nálunk általában a 70 többszörösei, vagy hasonlók vannak kint (bár épp most kísérlik meg ezt a rendszert vér ostobán tönkretenni), illetve a standard vonathosszok, amik adott helyen szokásosak (pl. 210, 410), Szerelvényduplázásnál, szétakadásnál pláne 1-2 méter is számít.
Nem, semmi gond a sok táblával. Olyan túl sok úgy sincs. Vagy hát, vannak nagy állomások, nagy peronjai, 70-100-140-160-210-360-410-450, de na, akkora peronokon el is férnek. :)
Amígy csak néhány vonal, 1-2 tucat peron van programban, még megjegyzi az ember, de van egy mennyiség, ami felett már hadd ne! És hát na, járunk 26 méteres motorcsokival, meg 400 feletti vonathosszokkal is, meg a kettő közt szinte mindennel.
És hát sokkal könnyebb úgy vezetni, ha messziről egyértelmű hol kell megállni.
Hát nem tudom... Szerintem jó, hogy nem mentek bele ennyire íresen a méterekbe, a vonalon megforduló járműtípusok egységeinek hosszának egészszámú többszöröseihez táblákat kitűzni nekem túlzásnak tűnik. 70 méterenként tábla, mert általában Flirt... de 24 méterenként is, mert mi van, ha Bhv-s pótlás van? És ha feltűnik a KISS... hát most nem volt ingerenciám a hosszát kigúglizni :) Azért ha 50 méterenként vannak táblák, csak meg lehet állni egy 70, vagy 140m-es Flirttel is úgy, hogy az utasoknak ne kelljen 20m-nél többet gyalogolniuk, nem? Bár én csak fotelből okoskodom, nem vagyok mozdonyvezető, az igaz :)
Inkább én is abban látom a problémát, hogy a táblákat nem alkalmazzák.