Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 1999.12.12 0 0 4549
Ki tudja, hova tuntek a Keleti oldalepuletbol a nagy modellek? a jol tudom, volt ott V43, V42, V60, egy gyorsvonati kocsi es a masik oldalon egy Pupos. A pupos(hoz hasonlo) a Deak modellsportnal lehet, mert az uzletuk falan lattam egy olyat; a tobbi merre van? Miert vittek el?
Törölt nick Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4548
Sziasztok!

Ma lattam a Deli vasuti-osszekoton egy nemzetkozi gyorsot V63 151-el, ami az erdekessege volt, hogy az elso 3 (2 szemely es egy poggyasz) kocsija valami hihetetlen szep volt, regi, mintha az Orient felujitott kocsijai lettek volna, melyzold (majdnem fekete) szinuek voltak, es az oldalukon fenn illetve kozepmagassagban egy eddig szamomra ismeretlen felirat volt: Majestic Imperor. Ismeri valaki ezeket a kocsikat? (nehany perccel kesobb lattam az Ulloi ut feletti hidon is)

Udv

B

kkalmi Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4547
Üdv!

Kiadták a módosítást a 2.pótlékhoz.

A honlapom vasúti részében még ma olvashatók
a legjelentősebb változások.
Egy vonatnak már megkegyelmeztek... (35249)

Részletek (hamarosan):
http://kweb.ini.hu

Kozma Kálmán

Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4546
"Csütörtökön a Kiskunfélegyházáról 10.3x-kor induló személy nem Bz volt, hanem M41 2202 3 Bx és 1 Ax kocsival"

Azt elfelejtettem írni, hogy a Kfélegyháza-Csongrád-Szentes személyről volt szó (M41 2202)

Előzmény: Lehoczki Gabor (4545)
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4545
Üdv mindenkinek!
Egy rövid kis csütörtök-szombat beszámoló:
Csütörtökön a Kiskunfélegyházáról 10.3x-kor induló személy nem Bz volt, hanem M41 2202 3 Bx és 1 Ax kocsival. Valaki néhány napja említette, hogy M41 2177 a 142-esen jár. Nos, csütörtökön a Kecskemétrők 10.3x-kor induló Lakitelek-Szolnok személyt vitte. A kecskeméti fűtőház előtt pihent M41 2118, gondolom, ez a gép volt e reggeli előfogat.
Lajosmozsén a friss EUROFIMAs (de ritka koszos) M41 2109-et láttam. Legközelebb Piliscsabán álltam meg, ahol a bombabiztos menetrendnek köszönhetően épp kb. 5 perces dekkolását töltötte az IP (Bzmot 403). Esztergomban M62 230 pihent, aznap más vonatot nem láttam.
Pénteken a tatabányai vasútállomáson voltam, egy barátomtól kaptam kölcsönbe egy 75-300-as telét, ezzel kaptam le az Orientet (V63 138) és az Arrabonát (V63 154). Az állomási tartalék M44 102 volt.
Ma Almásfüzitőn láttam V46 029-et, valmint M40 234-et tehervonattal. Almásfüzitő felsőről a Komáromi Sörgyárba tologatott kocsikat az A23 005-ös ZETOR, szép volt! Komáromban pihent M44 102, valamint érkezett teherrel (Szfehérvár felől?) M62 147. Fehérváron állt a messzeségben egy NOHAB egy rezsóval, talán a 19-es (kb. fél 2-kor). M62 165 rendezgetett teherkocsikat, valamint M62 221 jött ki a fűtőházból. Hátul a "parajos" irányában elég sok gép dekkolt, igen bizonytalan állapotban. Ha jól láttam, M62 214 is itt volt, valamint a 2119-es és 2164-es Csörgő. Ez utóbbi nagyon-nagyon ramaty állapotban van. Érdekes látvány volt, hogy másodpercre pontosan egyszerre indult 2 vonat Fehérvárról Bp. felé (egy sebes és egy személy), az egyiken hátul is volt egy gép, és annak is fenn volt a szedője.
Most este 6 után néhány perccel indult Algyőre teherrel M62 057 (ha jól láttam a sötétben).

Más:

Ákos, köszi a festős képet, megjött. Szenzációs... 019 van rajta?

Szűcs Lajos: ha kell a kép 1123-ról, tudom küldeni postán.

gyurmosz Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4544
Bocsika :-)))))))))
Előzmény: Carpy (4541)
SzigDani Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4543
Vagy amikor mi ott voltunk a nyaron. Oros es Gyoparosfurdo kozott _lepni_nem_lehetett_ a Bz-n!!!! Egyszeruen a kalauz megallt a tomegben es jegykezelni nem tudott!!! Aztan Gyoparos utan kiurult a vonat...

SzigDani

Előzmény: ifj. Kiss_László (4538)
Carpy Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4542
Akkor legalabb a linket megcsinalom:

Nepszabadsag cikk

Előzmény: Carpy (4541)
Carpy Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4541
Ebben a pillanatban jottem ide, hogy en is bemasoljam ide ezt a hirt. Megeloztel...
Előzmény: gyurmosz (4540)
gyurmosz Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4540
Ezt a mai Népszabadságban olvastam:
"Jövőre megkezdődik a Déli pályaudvar utasforgalmi létesítményeinek rekonstrukciója is. A már megkötött megállapodások alapján a 2000-2001-es menetrend életbelépésétől erre a pályaudvarra érkezik majd a német vasút (DB) nagy sebességű villamos motovonata is."
Tehát jövőre ICE3 a Déliben?
Carpy Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4539
Ez faj. Ilyen vonatokra pazaroljak a Nohabokat...
Előzmény: nohab (4537)
ifj. Kiss_László Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4538
Sziasztok!

Ma teggel IP-vel robogtam át Tanya Cityből (Orosháza) Szegedre. Bzmot 412 + Bzmot 355 összeállítás volt, naná, hogy tegnap este, amikor Fábiánsebestyénben megvettem a jegyet, Orosházán a pótdíjasba utaltak. De sebaj, az én székemre csak egy helyjegyet adtak ki, ellentétben néhány ülésre (most is) 2 jegy szólt.

Fábiánsebestyén és Gádoros állomásokról úgy összesen bagatell 33.000 tonna cukorrépa röppent el Szolnokra és Hatvanba.

Reggel Gyopárosfürdő mh-ról a 37450-es sz. vonattal jöttem be Orosházára. Bzmot 214 volt, 19 utassal. Miért nem ilyenkor van utasszámlálás?

S ha már Fábiánsebestyénnél tartunk...
Nem akarom magamat sztárolni, de amikor én elkezdtem ott a jegyeket fogyasztani, a 04-es pénztárban volt 6 féle jegy, most meg van 9 féle, s közben 3 fajta elfogyott, egyet pedig selejteztek (200 km-es félárú gyorsvonati).
A 60-asban volt 11 féle jegy, most van 16 féle, s egy fajta elfogyott.
A megszűntetéssel kapcsolatos híresztelések ellenére lelkesedésem töretlen, szorgalmasan próbálkozom újabb kuncsaftok beszervezésével.

Január elejére meg kiderül, mekkora hányadát termelt a "Kiss László és Barátai" csoport az állomásnak.
De elég a dicshimnuszból.

NOHAB!
Megkerested X.Y. urat a Vezérigazgatóságon a mozdonyok ügyében?

nohab Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4537
Ez így igaz. Pupiból biztosan megtartanak egy-két darabot, de egyelőre még vannak egy jó páran és a 2004-es állománytervezetben is vagy 20 darab szerepel - szemben 0 darab M61-gyel.

Carpy:

A héten volt ilyen felállású személyvonat Tapolcáról Keszthelyre:

M61,020; vfk; 1 db Bhv

Szép.

Á:

Előzmény: DLala (4535)
nohab Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4536
Az lenne az igazi, Csörgő + rezsó!!!!

8-O .,đ~*עР(hányó smiley (c) galaxy)

Előzmény: rm40 (4531)
DLala Creative Commons License 1999.12.11 0 0 4535
Attól még, hogy üzemelnek, tehettek volna vmelyik csörgore egy selejtezni tilos táblát, mint M62,001-re. Nem is fontos az elsore, bármelyikre jó az elsok közül. Majd aztán álldigál a múzeumban, ha már nem kell. De legalább elore meg lenne határozva, hogy nem lesz szétvágva.
Vágyálom?
Tudja valaki, Púposból terveznek megorizni egyet?
Zolcsi67 Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4534
Division:
A CFR kocsis vonatot még mindig nem tudom hova tenni, a menetrendtől se lettem okosabb. Ez most a Claudiopolis volt 1 órával később, vagy az Amicus 1 órával hamarabb? Vagy csak egy speciális "sztrájkvonat" ?
Előzmény: division by zero (4404)
division by zero Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4533
"Aki ert tar-hoz, legyen szives csinalja mar meg, hogy kepeimhez feltett txt ne csak ftp-vel legyen elerheto, hanem http-vel is. Hatha erdekel valakit. "

tettem rá egy linket

Előzmény: plebejus (4522)
Carpy Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4532
Igen, a lazar altal emlitett vonatokkal meg utaztam is. 2 par volt, egy nappali es egy ejszakai. A nappali gyors 11.30 korul indult Kanizsarol Hegyeshalomba, Repcelakon keresztezett az ellenparjaval, ami talan 16. 35 korulre ert Kanizsara. Eleinte volt hozza valami nemzetkozi kocsi is csapva, kesobb ez megszunt, megmaradt belfoldi gyorsvonatnak, de nem sokaig. Nem egyszer lattam: 1 db szergej huzott egy db by-t. (!) Ez volt ez a gyorsvonat. A szama is remlik, talan 1984 es 1985, majdnem megegyezett az inditas evevel.
Az ejszakai szemely meg poenosabb volt, a 2. evetol kezdve eltoltak egy kicsit, ugy, hogy reggel az elso Zalaegerszeg-Szombathely szemelyvonat fekveseben kozlekedett Zalaszentivantol, visszafele meg az utolsoeban. Tehat kivaltott VOLNA egy-egy par szemelyvonatot, de nem valtott ki, mert a fordakat nem igazitottak at, ezert a kivaltott vonatok szerelvenyvonatokkent kozlekedtek. Az egyik ugyanis Bz szerelveny volt, a masik meg a nehai Miskolc-Szhely,Sopron gyors szombathelyi reszenek szerelvenye, Bo-kbol allva es nem talatak meg a modjat, hogy val;ahogy ezeket osszecsereljek. Elkepeszto baromsag volt ez igy.
Kb 3-4 evig jartak ezek a vonatok, minden evben csak szeptember vegeig. Elobb az ejszakai szunt meg, aztan a nappali is.
Hihetetlenul rosszul voltak megcsinalva a csatlakozasaik is, Zalaszentivanon pl abszolut holtidoben tudtak megallni, igy Zalaegerszeget nem szolgaltak ki egyalatalan. Illetve ugy, hogy ugyanakkor erkezett a motorvonat Zalaegerszegrol, mint amikor a gyors indult. Allitolag hol bevarta, hol nem.
A nemzetkozi jelleg is balul utott ki, a kozvetlen kocsikat egy ido utan ujra Budapesten at tovabbbitottak.
Ennek ellenere szerettem ezeket a vonatokat, es az osszes ilyet, ideertve a Pecs-Szombathely gyorsokat is. Teljesen mas egy Budapestet nem erinto gyorsvonat hangulata. A nehai Miskolc-Debrecen-Szeged gyors is tok jo volt, a Salgotarjan-Debrecen, a (Celldomolk)-Tapolca-Pecs sebes, ezekekel mindig is nagyon szerettem utazni.
Előzmény: lazar (4525)
rm40 Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4531
Egyébként az ÖBB kocsik továbbításánál(valószínűleg 1500 V 50~ -re is alkalmas RIC-s kocsikról lehetne szó) nem okozna problémát a Csörgő vonatfűtési frekvenciájának a motorfordulat változása miatti 33...50 Hz közötti ingadozása? Ez a frekvenciaintervallum -úgy olvastam- nem nemzetközi szabvány (az 48...51 Hz lenne). Ha minden igaz, az M63-asoknál ilyen esetre a szabályozást úgy lehetett beállítani, hogy a dízelmotor fordulata konstans 1500 1/min volt. Egyébként maradna a rezsó... Vagy az osztrák 2043-as vagy 2143-as típus.
Előzmény: werner (4521)
rm40 Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4530
15-ös vonal rulez!
Előzmény: werner (4521)
Nogo Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4529
Tehát a képek
Archívok:
A gőzösök közűl a 242-es, 301-es, 342-es, 411-es, és a 424-1.jpg biztosan a Déliben megrendezett mozdonykiállításon készült a 60-as évek végén (Plebejusnak is onnan van egy csomó ragyogó képe). A képeket apám meg egy ismerőse fotózták, apám nagyította otthon. Talán a 327-3 és a 328-1 kép is ott készült, de nem esküszök meg rá. A 424-2, 424-3, 424-4 képeket apám csinálta a Déliben a 70-es években (akkor még jártak ezek a gépek!) Ott készült a szerintem nagyszerű m40 kép is (a toronyból lett fotózva). Ha a Bobó számozása 101-ről indult (én úgy tudom, jól tudom?) akkor az m44-101 kép az első M44-est ábrázolja a Déliben.
A többi gőzös-kép gőzöm sincs hol készült.

Saját képek:
A 220-ast és a nosztalgia 424-est Keszthelyen fotóztam asszem 92-ben.
A 109-es, 275-ös, 324-es, 370-es és a "gozosok" képek (ott látszik, hogy a fűtőházban sem akármi figyel) Tapolcán készültek 1993 nyarán. Volt ott akkor egy mozdonykiállítás, ott készült az m61004 és az m40-2 kép is. A Nohab kép csak azért érdekes (ezer jobb kép van Ákos oldalán), mert akkor még nagyon friss volt a régi-új festés a Csíkoson (látszik is hogy milyen szépen csillog).
A 490-1 és 490-2 kép Balatonfenyvesen készült 1993-ban, akkor készült a C50 kép is.
Az Mk48 kép a királyréti kisvasúton készült 1994-ben.
A V46 kép Kecskeméten készült, onnan van a dizelek1-2 is 1991-ből.
A cegléd kép Cegléden készült (gondoltátok volna?) 1991-ben, van ott egy 424-es fűtőgép is (elég szomorú állapotban van). Ott készült a v43 kép is.
A paks1-5 képek a vasútmúzeumot mutatják, 91-ből valók, akkor még egész tűrhető állapotban volt (most állítólag borzalmas). Azért a sín-Csajka nem gyenge!
A hz1142 kép a Déliben készült 1994-ben (akkor elég nagy újdonság volt nekem ez a gép).
A 310-1 és 310-2 képek az angyalföldi mozdonyparádén készültek 1993-ban (fantasztikus volt!) A gép gyönyörű, de szerintem egy eredeti állapotra helyreállított 301-es elhomályosítaná.
Az ae4-7 kép Bázelben készült 1995-ben, ez egy igazi matuzsálem mozdony, ahogy befutott az ICE mellé, hát elég nagy élmény volt...
Az ae8-14 kép (lehet hogy ae8/16 a neve, majd utánanézek) a luzerni Közlekedési Múzeumban készült, ez EGY mozdony, kb. 11000 lóerős volt, a Gotthard vonalra építették, ha jól tudom a 30-as évek végén.
A francia1-3 képek a Francia Nemzeti Vasútmúzeumban készültek Mulhous-ban. A francia2 elég Gigant... a gőzmozdonyépítés csúcsa.
Az ice kép idén készült a Rajna völgyében (csodálatos hely!). Diáról szkenneltem, azért ilyen betegek a szinei (vászonra vetítve azért elég hatásos...)
A pkp1-2 képek Krakkóban készültek 1995-ben, fogalmam sincs milyen mozdonyok ezek, nekem tetszenek. Érdekes a feltűnően nagy lámpa.
A vinye1-7 képek a Veszprém-Győr vonal Porva-Csesznek-Vinye szakaszán készültek (az ország talán legszebb szakasza). Az 1-5 idén ősszel készült, a másik kettő 94-ben. Nem tudom mennyire ismeritek azt a környéket, elég jó meredek sziklák vannak ott, a 6-os az egyik tetejéről készült (felmásztam, megérte). A vinye7 kép egy alagút tetejéről készült. Ott a dákóromán elmélet bizonyítéka, a szocializmus és a KGST diadala, minden mozdonyok legfényesebb gyönygyszeme jön szembe, közben az égből is figyeli Stepherson, Rudolf Diesel meg Jendrassik György, elégedetten bólintanak: Igen, ezért érdemes volt!
:-)))

Előzmény: Nogo (4475)
totyus Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4528
A Kádár-vonatról lesz hamarosan 1-2 képem, ha végre előhivatom. A képek a miskolci
pályaudvaron készültek 11.29.-én, aholis az 1-es vágányt foglalta el, emiatt a 13:00-ás IC a 3-as vágányról indult Pest felé. Akkor még nem tudtam róla semmit, de az látszik rajta hogy annak ellenére hogy szép, nem mai csirke. Az ütközői viszont nagyon brutálisak.
Csokis2 Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4527
Kicsit dolgoztam. :-( Szoval mi lenne, ha nyitnank egy topicot, hogy "Nem tud valaki 500 ezer forintot adni vonatozni?" :-)))
Előzmény: Carpy (4511)
nohab Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4526
Carpy 1999-12-10 09:32:13 (4509)

Opel Astrabol tobb 10.000 van, megis muzeumban van az elso.

Éppen ez az. Egy autógyárnak egy egymilliós tétel egy filléres marketingkiadás, a MÁVnak vagy az államnak nincs mit reklámozni. Más egy soktízezres szériából egyet kihúzni a múzeumnak és megint más 100 gépből.

Egyébként is nehéz a két dolgot összehasonlítani:

Az Astra értéke kb. 1 millió Ft (akkor) vs. Csörgő értéke több száz millió
Az Astra a háború utáni legelső Magyarországon gyártott autó volt vs. Csörgő az x. hazai mozdonytípus...

division by zero 1999-12-10 09:45:39 (4510)

valahol a mercurion láttam, azt hiszem a németeknél, hogy ma futó gépekbol már múzeumban van az elso...

Mindegyikből, vagy csak a régiekből? Nem mindegy, ha kihalófélben lévő típuról van szó, akkor OK, de az M41 az egyetlen biztos jövőjű dízel. Nem igazán érné meg egy múzeumba elmenni és olyan kiállított gépeket nézni, amik a Mucsaröcsögei állomáson is full 3D-ben szaladgálnak.

Vagy akkor rajta, Buzenkát a múzeumnak, végül is abból is volt egy első...

werner 1999-12-10 13:01:56 (4515)

Tervezik két új vonatpár közlekedtetését Bécs-Zágráb között, Sm, Nk érintésével. Gondolom ezek ÖBB kocsikkal és magyar Csörgokkel járnának. Ez esetben nem ártana kicsit korszerusíteni a 15-ös vonalat.és rendbehozni a 2101-est.

Már ne is haragudj, de mi köze ehhez a 2101-nek, mint fehérvári gépnek? Néha kicsit megértem Bagojjt, az OK, hogy szeretnénk jobb és szebb vasutat, de teljesen haszontalan pufogtatással felesleges indulatokat kelteni. Marad elég Csörgő, elég nagy baj, hogy a MÁV az első példányt szanálta, de egyéb M41 típusú mozdonyok is alkalmasak ÖBB-kocsik húzására, és nem a 2101 az egyetlen üzemképtelen közülük.

Továbbá mindannyian pontosan tudjuk, hogy selejtezett gép újbóli üzembe állítására mennyi az esély! 0! Mindannyian marha könnyen tudnánk olyan dolgokkal dobálózni, amit jogos sérelemnek érzünk, de tudjuk, hogy soha nem fog megváltozni. Én is írhatnám, hogy hülye MÁV, miért nem küldi főműhelybe a 013-at. Nem írom, mert nincs realitása. Belekötni könnyű a dolgokba, de legalább Te ne csináld, aki már hosszú évek óta a szakmában mozogsz és pontosan ismered a dolgok menetét!

Ha meg Csörgőkön akarsz segíteni, akkor a 2121 vagy a Kishetes érdekében szólj inkább egy pár szót, mert ők még nincsenek elveszve - és az utóbbinak csak több köze lenne ehhez a vonathoz, mint bármelyik fehérvárinak.

üdv,Ákos

lazar Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4525
Talan nem is lenne olyan rossz, mindjart tobben utaznanak vonattal Kanizsa-Szombathely kozott. Egyebkent regebben volt egy Pozsony-Zagrab-Rijeka jarat errefele.

Armand

Előzmény: werner (4521)
werner Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4524
Tegnap láttam, amikor az Aranycsapatot hozták vissza Magyarországra, a V40,025-öt egy 424-essel előfogatolták (Keleti).

Ha már sport: kézis lányaink mehetnek Trondheimben NOHABot nézegetni...

Werner

plebejus Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4523
hhtp=http
Előzmény: plebejus (4522)
plebejus Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4522
Ha ma nem kerul muzeumba 1-1 peldany, akkor annyi marad beloluk, mint a gozosokbol. Mar az en idomben sem futott tul sok fajta, de a mozdonykiallitasra 1967(?)-ben azert meg akadt eleg sok, es mind mukodokepes volt.
1972-ben Miskolc-Bp kozott 4 tengelyes FAPADOSon utaztam, ket vege termes, kozepe fulkes volt.
Ha lenne meg fapados, ma potdijat fizetnek erte.

Ket keres:
1. Ki tudja pontosan mikor es milyen alkalombol volt az altalam emlitett mozdonykiallitas a Deli-ben? En 1967 tavaszara emlekszem, talan majus es talan mert 100 eves volt a MAV.

2. Aki ert tar-hoz, legyen szives csinalja mar meg, hogy kepeimhez feltett txt ne csak ftp-vel legyen elerheto, hanem hhtp-vel is. Hatha erdekel valakit.
Egyszer mar kertem, tobbet nem fogom.

Előzmény: division by zero (4516)
werner Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4521
Most olvastam a vasutas hírlapban, hogy a pécsiek 28 millió forinttal (ebből 20 mio PHARE) rendelkeznek a Dél-Dunántúl mellékvonalainak hasznosítására kiírandó programhoz. A tervek kidolgozása folyamatban.

Egyébként a dec. 19-től való vonatmegszüntetések békén hagyják a 62-es vonalat és a 64-esen lesz egy új vonat is. Több mellékvonal kimarad a szórásból.

Tervezik két új vonatpár közlekedtetését Bécs-Zágráb között, Sm, Nk érintésével. Gondolom ezek ÖBB kocsikkal és magyar Csörgőkkel járnának. Ez esetben nem ártana kicsit korszerűsíteni a 15-ös vonalat.és rendbehozni a 2101-est. Bár az is lehetséges, hogy a 17-es vonal gyorsvonatai megszűnnének ill. nemzetköziesednének így a két új vonatpár nem okozna mozdonyhiányt.

Elkészült Kisvác megállóhely.

SzigDani Creative Commons License 1999.12.10 0 0 4520
Udv!

A szentes-oroshazi szakasz honlapjat elvileg meg lehet tekinteni az MKKK honlapjan. Gyakorlatilag:
1.: az meg csak beta;
2.: eppen atmeneti allapotban van a server.
Szoval prob a cseresznye. A kepek szepek, csak a scaner volt rossz. Lesznek jobb kepek is, amint megjavul a konyvtari gep. Ott a legoregebb altalam latott sin 1898-as volt, es a legtobb helyen 1905-os 8m hosszu 23 kilos sinek vannak. Erdemes meghallgatni ott a Bz-t!

SzigDani

Előzmény: ifj. Kiss_László (4517)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!