Úgy tettem, írtam is -különböző hosszokon és nincs egész méret, valószínűleg nem metrikus osztású.
Egyébként újszerű a tokmányom de én műanyaghoz fához használom ritkán fémhez , természetesen ettől független szeretem ha jó állapotúak az eszközeim csak ennél a tokmánynál pont hiányzik a külső cserepofa amit ha van rá mód jó állapotúval pótolnék.
A héten kaptam havertól a faesztergámra és nem ártana ha teljes lenne.
Nekem Erba-300-as van. Most nagyon feltolták az árát, én anno 100 körül vettem. Lehet hozzá tokmány venni, elég drágák, de pontosak. 0.01 mm. Egy négy pofás 100-ast vettem hátlappal együtt 50 körül postával.
Nekem egy Hyundai HYD-300 esztergám van, az pontosan ugyanez (az amúgy kínai CJ0618 típusnévre hallgató eszterga), de a Praktikerben/Baumaxban kapható Xpert400, a Sieg C2 is ezzel azonos.
Elvileg a főorsót nem kell - és igazán nem is lehet kenni, zárt, feltöltött, de hosszú távon azért majd kíváncsi leszek rá... A szánt és a szupport orsóit meg olajos ronggyal törölgesd át rendszeresen.
Szerintem gyenge pont a meghajtás, pontosabban a meghajtó fogasszíj, de még a fogaskerekek is (a szíj M1,5x70Tx9,5mm paraméterű, és érdemes venni acélsodronyos kivitelben belőle egy csomagot, nem egy pénz, de csere fogaskerék-készlet is kapható) - ahányszor megakad az eszterga, általában pár fog ugrik is a szíjról... Persze attól függ, mert ilyen kis rudakkal azért gond nélkül elbánik, de én acél óratokokat munkálok meg vele, és az azért eléggé a képességei felső határait feszegeti - de meg lehet vele jó oldani. Viszont nekem a gyári három pofás tokmány nem jött be, volt szerencsém egyébként az Xpert400-as kivitelhez is, de még a Sieg C2-höz is, és ott is ugyanazzal szembesültem: a külső fogású csere-pofák mindegyiknél annyira ütnek, hogy használhatatlan, és nem igazán nagyon pontosak a belső fogásúak sem, de azok még elmennek. Az a benyomásom, hogy gyárilag a fellelhető legolcsóbb három pofás tokmányt tették rájuk, érezhető is a nyersesség, a pofák kidolgozása is nyers, a csigamenetes betétet lezáró hátlap műanyag - ez valami 25 dolláros Tesco-gazdaságos pofa lehet, és talán a külső befogásúakat meg sem munkálták rendesen, csak alibiből adnak hozzá azt is... De mindegy is volt, mert a három pofás tokmányba az óra tokokat (a fülek miatt) be sem lehet fogni, tehát azt mindenképpen cserélni kellett volna.
Mindenesetre vettem hozzá egy így sem drága (100 dolláros) négy pofás tokmányt, és az teljesen jó - ha nagyobb átmérőjű gyűrűkkel is kell majd dolgozni, ajánlani tudom hozzá. Olajozni a tokmány menetes-csúszó részeit is ajánlatos, de nem kell túllihegni azt sem (ha sok az olaj, csak beleragad a forgács, meg szétszórja).
Ne 25, min. 30mm gondolkodj. Maradjon anyag, ami tart!
1. eset a jó megoldás, összehűl, és nagyon tart. 2. eset, kell egy bivalyerős prés hozzá, összerág az anyag, ha peched van még ki is tol maga előtt egy keveset, nem lesz stabil.
Ez már majdnem olyan jó mint a készen kapható kúpos szorító, csak az szorítja a tengelyt is és kész van benne a reteszhorony, így azt sem kell vésni. Nagyon sok méretben kapni és nem drága.
Bocsi de képet nem tudok feltölteni ezért csak linket szúrok be róla:
Felesztergálod a tárcsa belsejét, de enyhén kúposra ( mint a morse kúp ) Készítesz azonos kéziszán állással egy hosszabb betétet. Csapágy ragasztóval bekenve összesajtolod, vagy simán összenyomod, és az érintő felületbe tengelyirányban fúrsz egy menetet egy biztosító hernyócsavarnak. Így nem kell pontos illesztéssel bajlódnod, a betét kiálló részét pedig leesztergálod.
Vettem egy Einhell MTB 3000-es kis mini esztergát. Nagyon meg vagyok elégedve vele, hajtom rendesen, ezért gondolom nem ártana időnként egy kis kenés a csapágyaknak és fogalmam nincs hogy és hol.
Biztos hogy ez az eredeti megoldás, mert másik ugyanilyen gépen is ugyanígy van megoldva. Gondolom nem véletlenül. Ennek az igazi okára végül még nincs teljesen 100% egyértelmű válasz.
Tudom hogy van BKNY hernyó, csak finom menettel eléggé húzós az ára. Ezért vettem finommenetes csavarokat és abból el lehet készíteni. De első körben lehet hgoy elengedem ezt a konstrukciót és nem lesz "kétmenetes" az állítócsavar.
"Szerintem egy mechanikus (pl. ékszíj) felező áttétellel sokkal nagyobb nyomatékod van a kihajtáson, mintha a motort fordulatszámát lassítanád le a felére egy frekiváltóval."
Vagy egy dahlander motorral hajtjuk meg a gépet.
Ha jól emlékszem a csepeli FA gépek gyárilag készültek ilyen kivitelben.
Egyszerű és kényelmes volt vele a fordulat váltás, és duplája volt a fordulat tartomány.