Keresés

Részletes keresés

divaoni01 Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50013

Milyen oltási kártyákat fogadsz el?:)

Előzmény: ShaReRe (50007)
Platon Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50012

 Dreamchaser hasa lapos, véletlenül sem áramvonalas, szemben a Starshippével.

 

 

 

Előzmény: szilvatövis (50004)
Manic Miner Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50011
jee_c Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50010

Találkozóban benne vagyok!

Előzmény: ShaReRe (50007)
_Berci Creative Commons License 2021.05.31 -5 0 50009

Stabilizalja a rendszer siklasat. Haz egyik oldalan "vizszintesebb" lesz a szarny (az elfordullas miatt), akkor ott megnö a felhajtoerö ...

Előzmény: szilvatövis (50005)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50008

:-)

Észre sem vettem.

Előzmény: ShaReRe (50007)
ShaReRe Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50007

  Hopp, hopp! Szilvatövis elkaptad az 50ezredik hsz-t. Ez nálam ajándékkal jár. A 40ezredik Warlié volt, de nem tudtunk azóta sem találkozni. Szóval egy irl találkozó már igencsak kijárna a csapatnak! Kezdjünk szervezni vmit (szigorúan oltási kártyával)?

Előzmény: szilvatövis (50000)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50006

Előzmény: szilvatövis (50005)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50005

Az előd, BOR-4. Bónuszkérdés: miért ferdék a szárnyak?

Ezeknél a repülőknél a sűrű légkörbeni sikláshoz kellenek a szárnyak. Az orbitális sebességről fékezéshez minden bizonnyal túl nagyok lennének, áramvonalasították? Miért ilyen szögben?

Miért nem tapad rá a plazma?

Előzmény: szilvatövis (50004)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50004

Ami alapján a Dream Chaser szárnyai biztosan leégnének...

Előzmény: Platon (50003)
Platon Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50003

A Starship hőpajzsa áramvonalas, a nyomáshullám nagyon közel van a felülethez. A szárnyakat csak nagyon kis mértékben lehet nyitni hogy ne érjenek bele, ha egyáltalán. 

 

Ez itt hiperszonikus áramlástan, amit nem nagyon lehet ilyen bonyolult felületre kellően pontosan szimulálni. Ez azt jelenti hogy a szárnyak kis nyitása is óriási változásokat idézhet elő a shock layer geometriájában, jó eséllyel a légörvények visszacsatolják a lökéshullámot a hőpajzsra, és kalap kabát.

 

 

Előzmény: jee_c (49999)
mpx Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50002

Egyébként én is ilyesmire gondolok. Gyakorlatilag a felület íveltségét változtatják, pont mint ahogy egy repülőgép szárnyáét a fékszárny...

Előzmény: szilvatövis (50000)
mpx Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50001

Igen.

Érdekes próbálkozás a mozgatható szárny, ugyanis ha működik, javarészt meg lehet spórolni a légköri fékezés első fázisában a kormányfúvókák üzemanyagát. Azt már láttuk, hogy lejjebb ez korrektül működik.

Mondjuk nekem a kezdeti, aktív hőpajzsos ötlet (spricceljünk cseppfolyós metánt pici lukakon ) is nagyon tetszett, innovatív volt, de valszeg túl innovatív, és maradtak a konzervatívabb csempéknél, eliminálva a shuttle problémáit ( ezerféle méretű, egyedi gyártású kellett).

Vagy így, vagy úgy, én is nagyon várom az első igazi orbitális repülést, kb itt dől el, hogy működőképes lesz, vagy zsákutca. De bízzunk benne, hogy ezek a kérdések nekik is eszükbe jutottak, és lehet hogy olyan emberük is van, aki ért hozzá... ;-)

 

Előzmény: jee_c (49999)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.31 0 0 50000

No várj csak! A fékezés miatt kb. 40-60°-os szögben tartja a hasát előre, ezért a "szárnyak" maguk is annak a felületnek a részeivé válnak, ami létrehozza a lökéshullámot. Minél inkább kinyitják, annál jobban eltereli a légáramlatot, tehát talán nem is becsukott, hanem éppen a kitárt pozícióban éri a kisebb hőterhelés.... vagy legalábbis nem számottevően nagyobb?

 

Mindenesetre az érzékenyebb csuklós rész megvédésének a kitárt szárny tűnik kedvezőbbnek, a szárnyvégek megvédése pedig nem problémás feladat.

Előzmény: jee_c (49999)
jee_c Creative Commons License 2021.05.31 0 0 49999

Szerintem ugyanarról beszélünk mindannyian.

Hogy aztán ez mennyire lesz elégséges, és hogy milyen repülési profilt tudnak összehozni a Stasrshippel, azt a gyakorlat, azaz a tesztrepülések fogják eldönteni.

 

A szárnyak állásszögével kapcsolatban a kérdés az, hogy egy nagyobb nyitás szög mellett a lökéshullám még mindig nem éri-e el a szárnyak élét, és hogy ezzel lehet-e lényegileg befolyásolni a repülés útvonalát, vagy nem?

 

Platon szerint a szárnyakat mindenképpen a lökéshullámon belül kell tartani, de ez azt is jelenti, hogy gyakorlatilag nem lehet szabályozásra használni azokat.

Nem tudom, hogy így van-e, de én elképzelhetpőnek tartom, hogy a szárnyak szögének változtatásával el lehet érni szabályozást még úgy is, hogy azok nem fognak kilógni a lökéshullám frontjából.

 

Ráadásul, még az is elképzelhető, hogy a fronton túlnyúlva is meg lehet védeni azokat, hasonlóan pl. az űrsikló órrához.
Ezért lesz igen izgalmas az első tesztrepülés, sok mindenre választ ad, illetve rengeteg értékes teszt adatot nyújt a SpaceX-nek. Ehhez mi nem hiszem, hogy hozzá fogunk férni, maximum utalások szintjén.

Előzmény: mpx (49998)
mpx Creative Commons License 2021.05.30 0 0 49998

"A tompa hőpajzs jobban távol tartja a hőt, mert a shock layer elviszi a nagyját mielőtt elérné a felületet"

Naaa... :-)

Lassan megérkezünk. Mintha a linkelt videóban pont erről elmélkednének. Mindenesetre a Starship hasát nem nevezném hegyesnek... Ellentétben a Suttle nózijával- szárnyai belépőélével szemben...

Előzmény: Platon (49993)
jee_c Creative Commons License 2021.05.30 0 0 49997

A Virgin Galactic bemutatta a SpaceshipThree-t:

https://www.youtube.com/watch?v=UKiLv95mIVo

 

szilvatövis Creative Commons License 2021.05.28 -1 0 49996

Úgy tűnik Bezos akciója minimum fél évvel késlelteti az Artemist. A GAO-nak augusztusig kell döntést hoznia, addig a szenátusi vita biztos nem zárul le a BO-nak juttatott 10 milliárdos injekcióról. 

A versengés jót tenne a projektnek, ám sajnos Bezos teljesen alkalmatlan a feladatra. Kiváló üzletember, jól tud kapcsolatokat építeni, de erőltetett menetű rakétafejlesztés nem az erőssége.

Ennek ellenére hatalmas lobbierejével lehet, hogy a pénzt megszerzi de, hogy a Holdra nemigen küld űrhajót belátható időn belül az borítékolható a NS/NG történetet tekintve.

 

Still, Cantwell’s amendment shows Bezos’s growing influence in the nation’s capital. Employees of Amazon represent one of Cantwell’s biggest sources of donations during her time in the Senate. Cantwell represents Washington state, home to Amazon and Blue Origin.

In recent years, Blue Origin also has given its operation in the nation’s capital more muscle. It spent nearly $2 million in lobbying last year, up from a little more than $400,000 in 2015, according to OpenSecrets.org, which tracks spending. The company’s political action committee has amped up its donations as well, spending $320,000 in 2020, up from $22,000 in 2016.

https://www.washingtonpost.com/technology/2021/05/21/elon-musk-jeff-bezos-moon-rivalry/

atherton_ Creative Commons License 2021.05.28 0 0 49995

(épp egy újabb szegmens emelődik a toronyra..)

Platon Creative Commons License 2021.05.28 0 0 49994

Az a baj hogy csukott vagy részben csukott állapotban vannak a re entrynél. Ha nyitva lenne akkor ugye lehetne rácsúszó hőpajzs elvileg, bár az illesztések és törések gondot okozhatnak a shock layer tekintetében mert ugye ott légörvények fognak kialakulni. De ez nagyon bonyulult kérdés.

Előzmény: atherton_ (49992)
Platon Creative Commons License 2021.05.28 0 0 49993

1, Ez önellentmondás :)

2, Értem hogy elsőre annak tűnik, de így van. A shock layer fizikája miatt. Googlizz rá H. Julian Allen (NACA) munkásságára. A tompa hőpajzs jobban távol tartja a hőt, mert a shock layer elviszi a nagyját mielőtt elérné a felületet. Minél áramvonalasabb a hőpajzs, annál közelebb kerül a shock layer a hőpajzshoz, és annál magasabb lesz a hőmérséklete.

3, Az LD ratioban a D az a vízszintes irányú Légellenállás jelöli. Nézd meg a Space Shuttle-t ;) a hőpajzs irányában hatalmas a légellenállás, az orr irányában áramvonalas. Ideális a formája a légkörbe lépéshez. 

Előzmény: mpx (49991)
atherton_ Creative Commons License 2021.05.27 0 0 49992

a csuklókat akkor gondolnám problémásnak, ha a 'szárnyaknak' mindkét irányban teljesen be kellene tudniuk hajolni, de gondolom csak a hát(r)a felé kell hogy tudjon.

mpx Creative Commons License 2021.05.27 0 0 49991

1. Nem teljesen hajtják be. épp csak olyan szögben, hogy a megfelelő ellenállást fejtse ki, és a sokkhullám se érje el. nézd meg a DreamChasert. annak a kis csutka szárnyai tök ugyanez az elrendezés, pont ezért vannak nagy V állásba állítva.

2." A Space Shuttle alja azért volt lapos mert minél magasabb a Drag, annál alacsonyabb a hőmérséklet" Ez nettó hülyeség. Vezesd már le légyszi, hogy egy nagyobb ellenállású test, ami a nagyobb ellenállás miatt jobban fékeződik, miért kap kisebb hőterhelést ?

Nem barátom, a Shuttle alja azért volt lapos, mert a sűrűbb légrétegekben utána siklórepülnie kellett, és szépen kilebegtetve le is kellett szállnia, és ehhez alacsony sebességen is értelmezhető mértékű felhajtóerő-tényező kellett. A formája a hiperszónikus tartományban inkább hátrány volt, mint előny.

Amúgy a mondandód második része a nagy L/D arányról totál ellentmond a mondandód első részének... Döntsd már el : nagy a drag, vagy kicsi ? :-) ( L/D : Lift/Drag...)

De, voltak csuklók, a szárny klilépőélén végig a flaperonoknak, illetve az oldalkormány/féklapoknal...

 

 

Előzmény: Platon (49989)
Platon Creative Commons License 2021.05.27 0 0 49990

Megnéztem a videót, nem rossz, de azért van benne pár alapvető tévedés.

 

1, A Starship ugye leszálláshoz szükséges üzemanyaggal együtt nem 100T hanem sokkal közelebb a duplájához, de még az SpX fanok is is 120T száraz! tömeget reklámoznak, ami nagyon nem mindegy

2, Az SS lapos aljának NAGYOBB a légellenállása mint a Starship áramvonalas kidolgozásának, ezért a lökéshullám is közelebb lesz a Starship felületéhez mint az SS esetében volt. A szabályt jól mondja, de mikor alkalmazza a két esetre akkor elrontja.

 

Előzmény: jee_c (49983)
Platon Creative Commons License 2021.05.27 0 0 49989

Az a baj hogy szárnyak nélkül nem tudja tartani a megfelelő belépési szöget. Plusz mivel sokkal áramvonalasabb mint a Space Shuttle, kisebb a légellenállása, és ezért a sokkhullám is közelebb van, és a hőmérséklet is sokkal magasabb.

 

A Space Shuttle alja azért volt lapos, mert minél magasabb a Drag, annál alacsonyabb a hőmérséklet. Ráadásul az SS magas L/D aránya lehetővé tette a lapos siklást a felső légrétegekben ami jelentősen csökkenti mind a túlterhelést, minda hőmérsékletet. 

 

És nem az SS esetében nem voltak csuklók, csak egy csempézett/RCC-zett felület. Itt viszont egy mozgó elemet kéne megvédeni sokkal magasabb hőmérséklettől. 

 

 

 

 

Előzmény: mpx (49982)
Platon Creative Commons License 2021.05.27 0 0 49988

Ha behajtják őket akkor nem is használhatóak abban a fázisban semmire. És igen én is ezt írtam korábban hogy be kell hajtani őket hogy ne égjenek le.

 

 

Előzmény: jee_c (49983)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.27 -1 0 49987

SN15 utolsó útjára indul, végső nyughelye felé.... minden bizonnyal múzeumi tárgyként szolgálja majd tovább a SpaceX-et. :-)

 

szilvatövis Creative Commons License 2021.05.27 -1 0 49986

GAO jelentés az Artemisdől, sok bizonyalanságot látnak a NASA eljárásában is, de a technológiák kiforratlanságát is szóvá teszik.

Companies, though, offered designs that used technologies still in development. “Our analysis of HLS critical technologies data for all three contractors showed that the contractors proposed only four mature technologies out of a total of 11 critical technologies at the time of the base contract award,” the report concluded.

https://spacenews.com/gao-report-identifies-technical-and-management-risks-with-artemis/

szilvatövis Creative Commons License 2021.05.27 -3 1 49985

Legfrissebb hírek szerint önmagukban valóban nem alkalmasak a világűrből való visszatérésre a jelenlegi szárnyacskák, de Musk megoldotta a problémát: dragon-wings.

szilvatövis Creative Commons License 2021.05.27 -2 0 49984

Bocs, se ezt a kommentet bemásolom. Számomra nagyon érdekes volt. 

A hővédő csempék titka.

The physics behind those HRSI tiles and the Starship tiles is called Mie scattering. The tiles are made from ultrapure silica fibers (silicon dioxide, or quartz) that are about 1.5 microns in diameter. A human hair is about 70 microns diameter. The fiber diameter is selected to match the wavelength of the thermal radiation at the maximum use temperature (2400F, 1316C). The fibers scatter this radiation far more efficiently than they absorb the thermal radiation. Two parameters characterize this scattering process: the backscattering coefficient and the absorption coefficient. For Lockheed's LI1500 tiles, the backscattering coefficient is 223 while the absorption coefficient is 0.3 at 2400F. So that tile scatters thermal radiation about 743 times more efficiently than it absorbs that radiation. That's the secret behind the tiles. Side note: My lab at McDonnell Douglas developed the equipment for measuring those two coefficients way back in 1969 during the early conceptual design phase of NASA's Space Shuttle program. Those coefficients are measured in units of inverse surface density (ft^2/lb).

Előzmény: jee_c (49977)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!