Keresés

Részletes keresés

Platon Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49922

Teljesen. Persze nem zárom ki hogy másnak is eszébe juthatott már.

Előzmény: Aws (49908)
Platon Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49921

Nem, egyáltalán nem, csak ekkora méretekben nagyon macerás megoldani. Inkább ballon fújnak fel a tartályban. De az sem praktikus mikor 100T üzemanyagról van szó.

 

Igen, az androgün az általánosan használt terminológia a Soyuz-Apollo óta.

 

Pl:

https://en.wikipedia.org/wiki/Androgynous_Peripheral_Attach_System

 

 

 

 

Előzmény: atherton_ (49910)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.21 -1 0 49920

Az lehet a cél, hogy minél kisebb tömegnövekedés és átalakítást szenvedjen el a SpaceShip a feltölthetőséggel.

Nem tudom hogyan oldják meg a földi feltöltést, de logikusnak tűnik, hogy üresen emelik rá az indítóállványon a Super Heavyre és azon keresztül történik a tartályok feltöltése, esetleges leeresztése.

Ebben az esetben viszont ráemeléskor meg kell történnie a csővégek csatlakozásának is, külön emberi közreműködés nélkül, nagyon hasonló követelmények szerint, mint az űrbeni utántöltéskor, csak a gravitáció megléte a különbség, de ez csak a tankert érinti.

A tanker tartályainak feltöltése is ugyanilyen módszerrel történhet az indítóállványon, tehát ugyanolyan csatlakozórendszerrel rendelkezik majd, mint a crew/cargo modellek.

Hogy ne kelljen duplikálni a csatlakozókat, univerzális dokkoló alkalmazása tűnik optimálisnak minden SpaceShip fenekén és a SH orrán is.

Ebben az esetben viszont nem kell külön fejleszteni a dokkolót, csak az átemeléshez szükséges eszközöket kell a tankerbe beépíteni.... viszont:

Nem kis előnyt jelentene, ha vészhelyzet esetén két SS crew is össze tudna kapcsolódni, akár marspályán is és át tudna adni üzemanyagot.

Ha nem is szerelnék be mindegyikbe a megpörgető lapátokat, ilyen egyedi esetekben elég lenne a lassú tengely körüli forgatás, többletet csak az autogenus pressurizációhoz szükséges relatíve aprócska turbókompresszor jelentene, amivel a feltöltendő tartályból tolnák át a gázt a túlnyomáshoz a kiürítendőbe.

Előzmény: szilvatövis (49916)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49919

plusz : az az 500 fok a finom mechanikának se tenne jót. Rugók kilágyulnak, csapágyak megszorulnak, kenőanyag elpárolog, stb...

Előzmény: mpx (49918)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49918

A végén a radartükör mekkora ötlet...

Azért egy ilyen kakukkos órát összerakni szerintem nagyságrendekkel több pénz, mint kellően megvédeni az elektronikát.

Nem beszélve arról, hogy csak egészen primitív méréseket tudna elvégezni (hőmérséklet, nyomás, stb). Képalkotó mérések kizárva.

Előzmény: atherton_ (49917)
atherton_ Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49917
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49916

Kell még egy turbókompresszor a nyomáskülönbség fenntartásához, néhány szelep, csatlakozó....

Előzmény: szilvatövis (49915)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49915

Igazából nem kell válaszfal, vagy az űrhajó megpörgetése.

Elegendő egy lapátot forgatni a belsejében, ami centrifugaként megpörgeti a folyadékot, az odapréselődik az oldalfalhoz, onnan elvezethető.

Előzmény: szilvatövis (49914)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49914
Előzmény: mpx (49913)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49913

Vagy kazán tágulási tartályban....

Amúgy csak harci gépen használják mint bélést, hogy ne repedjen/törjön a lövéstől, max pici luk legyen benne. Utasszállítókon nincs.

Mondjuk nem nagyon tudok olyan rugalmas anyagot, ami a -161 fokon ne válna eléggé törékennyé.

Előzmény: szilvatövis (49911)
atherton_ Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49912

ha az könnyebb/egyszerűbb/megbízhatóbb/....

Előzmény: szilvatövis (49911)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49911

Ballon, mint a repülőgépekben?

Előzmény: atherton_ (49910)
atherton_ Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49910

nagyon dilettáns ötlet ha olyan megoldást gondolok el hogy a tanker hasonlatos egy nagy fecskendőhöz, a tartályokba épített csúszó rekeszfallal amit valami sűrített gázzal tolja át a naftát? így nincs instabil forgatás, és nem kell annyira masszív dokkoló, mert súlytalan maradna a rendszer.

( off: az androgün bevett terminológia? tudtommal az androgün úgy kétnemű hogy kifelé semleges, vagyis nincs kapcsolódása, szemben a hermafroditával, aki mindkét nemmel képes kapcsolódni. )

Előzmény: Platon (49905)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49909

"nem a hajtóműszekció körül kell megpörgetni, mert azt se el nem bírná, se nem működne a súlypont változása miatt"

Miért ?

Nem 1G-t eredményező, vad pörgésre kell gondolni, bőven elég pár század G, hogy a lé az elvételi ponthoz löttyenjen. utána a két tartály nyomásával lehet játszani, hogy az anyag a megfelelő irányba közlekedjék.

Az álló hajtóműves nyomás menedzsmentet meg amúgy is meg kell oldani, tankolás nélkül is...

Előzmény: Platon (49905)
Aws Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49908

Ez saját ötlet?

Előzmény: Platon (49897)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49907

Magnézium+széndioxid. Új értelmet nyerne a szilárd hajtóanyagú rakéta elnevezés. :-)

mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49906

Plusz a fékezés nemkevés G-jéhez ez még hozzárakna jópárat... Illetve a terminális szakaszban - ahol tényleg kellene valami tolóerő, mert már nincs elég légellenállás - meg már se elég meleg, se elég CO2...

Ez a fém-Co2 rakéta ötlet viszont érdekes... Főleg mert akár a hozzávaló fém is lehet a bolygón.

Viszont úgy a gyújtás... Hááát az lenne a kihívás !

 

Előzmény: Platon (49903)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49905

Más megoldás nem nagyon van. Annyi különbséggel, hogy nem a hajtóműszekció körül kell megpörgetni, mert azt se el nem bírná, se nem működne a súlypont változása miatt, hanem a hossztengely mentén kell neki adni egy rotációt, és radiálisan kellene kialakítani az elvezetést. Persze ettől még kell egy pressurizációs rendszer is, mert az autogenous pressurizáció itt nem fog működni. És a buborék tartályok nyomását is gondosan felügyelni kell nehogy szétessen az egész. 

 

Viszont ehhez egy nagyon masszív teljesen új dokkoló rendszert kell fejleszteni. Aminek egyenlőre ugye nyoma sincsen. Valamint jó sok rcs üzemanyag a manőverhez.

 

A jó hír hogy nem kell hogy dokkoló rendszer androgün legyen, mert két starship között nem kell tudni a tankolást, csak starship, tanker viszonylatban. 

 

De az összes többi mikrogravitációs üzemanyag management rendszer a kapillárisoktól a ballonig, simán nem működik, vagy nem hatékony ekkora méretben. 

 

Szép mérnöki feladat, pár év fejlesztés.

 

Előzmény: mpx (49904)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49904

Ez az orbitális tankolás érdekes lesz....

Én úgy csinálnám, hogy a járgányokat megpörgetném, az összekapcsolt hajtóműszekció körül. és a tartályok tetejéről venném el/tölteném be a naftát.  Mondjuk elég érdekes mozgása lenne, az egésznek, ahogy a teliből az üresbe átszivattyúzzák az anyagot, és elmászik az egész rendszer súlypontja....

Előzmény: Biga Cubensis (49901)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49903

Ja igen, a legjobb hogy hőmérséklet is megvan, gyújtással sincs gond, csak be kell szórni és már ég is mint a fáklya :) 

 

Persze a hőmérséklet extrém lesz, úgyhogy vannak műszaki kihívások szép számmal :) 

Előzmény: Platon (49902)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49902

Landolásnál bőven van elég CO2 a feltorlódó légpárnában, ez nem gond. A Magnézium jó, de a fém-hidridek még jobbak. Nyilván lehet helyben is előállítani, de akkor már a metán oxigén jobb megoldás. 

 

Ha ilyet használsz akkor az üzemanyagot otthonról hozod, cserébe nem kell se bányászni, se semmilyen bonyi gép a gyártáshoz, csak egy szivattyú.

 

Ha már gépeket viszel, hidrogén, vagy metán. 

 

De landolásnál semmi ilyesmi nem kell, ez a szép benne. 

Előzmény: jee_c (49899)
Biga Cubensis Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49901

Igen, rémlik, hogy volt erről szó, de ara nem emlékszem, hogy egy ugyanilyen lábat kap az SN16, vagy már egy upgrade-elt változatot.

https://www.youtube.com/watch?v=_kU9LR6z1xg

 

 

Előzmény: jee_c (49900)
jee_c Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49900

A lábak tervezetten rogytak meg ("crush core" technológia). Ezek még csak kísérleti lábak, csak a tesztrepülésekhez - jó lenne látni a komolyabb változatokat ebből.

Ahogy nézem, ezeket minden leszállás után cserélni kell. Hacsak nem tud egy "balerina" soft landinget produkálni a hajó.

Előzmény: Biga Cubensis (49898)
jee_c Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49899

Jópofa elképzelés. Milyen lenne a tömegarányos kifejtett erő?

A helyi CO2 használata soegít, az biztos. Olyan, mint levegőt használó jet-ek a Földön, csak itt levegő helyett az atmoszferikus CO2-t használná.

 

lehetne-e vajon ilyen fémport összerakni ISRU? Ahogy nézem, magnézium jó erre, mi más még?

MgO van a Marson, azt meg kell kicsit dolgozni, hogy az oxigén le legyen választva.

Aluminium is jó, abból van Al2O3.

https://en.wikipedia.org/wiki/Composition_of_Mars#Primary_rocks_and_minerals

 

Ha energiabefektetéssel tudunk oxigénre és elemi fémekre ezeket széátválasztani, akkor az oxigén használható a helyi bázisokon, de akár hagyományos üzemanyagokhoz is.

 

Kérdés, hogy mennyire praktikus ez, mennyi energiát igényel.

 

A másik kérdés, hogy a légköri CO2 mennyiség mennyire elég ezen fémek égetéséhez?

Előzmény: Platon (49897)
Biga Cubensis Creative Commons License 2021.05.20 0 1 49898

eközben SN16 hamarosan, eltérések az SN15-től:
- metán szivárgás megszüntetése - top prio volt a tűzesetek/veszély miatt

- +hővédő csempék

- kísérleti komm hardware a Starlink hálózattal
- lábak/leszállótalpak cseréje, mert azok megrogytak az SN15 leszálláskor

Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 1 49897

Amúgy nekem van egy elképzelésem nagy tömegek lerakására a Marsra, rendkívül olcsón.

 

Persze a technikai kihívások hatalmasak, de megoldhatóak, cserébe Isp=1-2000s lenne elérhető a fékezési szakaszban.

 

A lényeg az hogy a hőpajzson kialakított reakciókamrákba (zsebekbe) valamilyen fémport, vagy még inkább fém-hidridet juttatunk, ami a Mars légkörének szén-dioxidjában azonnal elég tolóerőt generálva. Egyfajta pulso-jet-ként működne. A legjobb talán a Berilíum-hidrid lenne Isp szempontjából, de magnézium is megteszi.

 

Nagyon kevés üzemanyaggal lehetne ledolgozni a belépési sebességet. 

 

Egy ilyen rendszerrel egészen nagy tömegek is biztonságosan lelassíthatóak lennének olyan sebességre amit már le tudnánk kezelni hagyományos motorokkal. 

 

Ugyanígy amúgy a felszállás is megoldható lenne cseppfolyósított marsi CO2-vel és fémporral működő rakéta-hajtóművel. Semmi bonyolult felszerelés nem kell csak egy szivattyú.

Előzmény: jee_c (49894)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49896

A 75 m/s valószínűleg nem frankó, nagyon kevésnek tűnik, akárhogy is nézzük.

 

A Marsi landolás nagyon kemény dolog. Az elv jó, a motoros fékezés a szuperszonikus szakaszban működik. De, a 100T a jelen konfigurációban egészen biztosan nem megy, mert a 7500 m/sec es entry interface-ről egyszerűen nincs elég üzemanyaga lelassulni. Így hasra azt mondanám hogy olyan 10T val talán már meglehet a deltaV, de az is csak egyirányú út lenne, és persze annyiba nem fér bele a személyzet, meg az ellátmánya. 

 

A lényeg hogy láthatóan ez a design nem alkalmas arra amire Elon Musk hirdeti. Nem zárom ki hogy valamennyi rakományt el tudna juttatni a Marsra, ha mindent sikerülne terv szerint összehozni, de személyzettel már erősen kétséges.

 

 

 

 

Előzmény: jee_c (49894)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49895

Még a betett hurrá optimista számítás szerint is margin nélkül sikerült kihozni.

 

1, Lehet persze úgy is, de az is plusz üzemanyag. Margin meg nincs.

2, Az apollo esetében ez cca +25% üzemanyag (DeltaV) volt. Ez bizony jelentős, margin meg nincs.

3, Az apollo esetében ez cca +20% üzemanyag (DeltaV) volt. Ez bizony jelentős, margin meg nincs.

4, Elon Musk tweetelte ki valamelyik korábbi verziónál, már volt bent párszor. Hővédő csempe és szárnyak nincsenek,. ez tényleg megtakarítás, van viszont helyette egy új, plusz meghajtó rendszer a hozzá kapcsolódó üzemanyag ellátással, valamint lift stb. Ezen felül a kabin a létfenntartás, és a dokkoló Low Gravity fuel management rendszer továbbra is kell, ahogy a nyomást fenntartani is a buborék tartályokban. A 120T biztosan nem tartható. A HLS lehet kijön mondjuk 140T ból, de a normál Starship az inkább 160-200T tartomány. De mindegy is, a lényeg hogy a 120T biztosan nem tartható,mert ahhoz kevesebb mint a felére kéne levinni mostani szerkezet önsúlyát úgy hogy a mostani rendszerben csak 3 motor van nem 6 + kitudja mennyi. 

 

Az összes bizonytalanság lefele mutat. Mivel margin nincs, így a 100T kizárható. Ami nem nagy baj persze a HLS esetében, mert nem is elvárás. 10-20T kényelmesen belefér, és annyi kell nem több.

 

 

 

Előzmény: jee_c (49894)
jee_c Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49894

A 75 m/s valószínűleg nem frankó, nagyon kevésnek tűnik, akárhogy is nézzük.

 

Viszont nem tudom, miért ne a Raptorral számoljunk, amikor a kis holdi segédrakétákat máűr csak a legutolsó fázisban használja, a felszínhez már egészen közel. Addig mehet a Raptor, és menni is fog, mert jobb hatásfokú. (1)

 

(2) - passz, de hogy ez jelentős különbség lesz-e azt nehéz megmondani a karosszékből ülve.

 

(3) - szintén passz. A nem túl bőséges üzemanyagellátású Apolló rendszerrel is megoldották a randevűt. Ha kell még nafta hozzá, akkor nem lesz 100t, hanem csak 80t a teher.

 

(4) - ha mondod, bár nem tudom, hogy honnan szeded ezt. A 120t a cél tömeg a sztenderd Starshiphez, míga Lunar Starship eleve könnyebb (nincsenek szárnyai és hővédő csempéi). Szóval a 120t egy biztonságosabb becslés a Lunar Starshiphez.

 

Annyi a bizonytalanság, hogy tutira kijelenteni, hogy nem fog tudni 100t-t levinni szerintem nem frankó. (az ellenkezőjét tutira állítani sem)

Előzmény: Platon (49887)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49893

Nem sóder, mindössze tisztáztam melyik deltaV-ről volt szó.

 

Ha visszatérünk a Mars/Föld légköri sűrűség gradiensre, látható, hogy a magaslégkörben nem szignifikáns a különbség.

A Föld légkörében kb. 100-60 km-ig tart a szuperszonikus fékezés, ez a Marsnál nagyjából 80 km-től (a légkör határa) tulajdonképpen a felszínig tarthat, tehát nagyjából kétszeres fékezési úthossz áll rendelkezésre a marsi légkörben.

Ezt illik is kihasználni, hiszen a szabadeséses végsebesség sokszorosa lenne a földinek, nincs értelme túl magasan lefékezni és onnan zuhanni.

Ezt csinálja egyébként majd a MarsShip is, lerongyol egészen 5 km-re a felszíntől, és ott nyeleti el a vízszintes irányú sebességet.

Tehát mintegy 80 - 5 = 75 km-es fékezési úthossz áll rendelkezésre a Marson a földi magaslégköri viszonyokhoz hasonló körülményekkel, míg a Földre visszatérő űrjárműveknek mindössze 40 km elég.

Ennek fényében viszont lehet realitása annak, hogy csupán 1 %-nyi rakétás magaslégköri többletfékezésre lesz szükség az optimális pálya eléréséhez.

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=158359151&t=9009306

Előzmény: Platon (49892)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!