Ugy latom lavinat inditottam el a 'vonat elobb
nem indul, mint a menetrendben meghirdetett'
kijelentesemmel.
Nos, amint latjatok, azert lehet ellenpeldat
hozni sajnos. Azt az esetet amit LG. emlitett a
nenivel, sajnos elhiszem, figyelmetlen
munkavegzes itt is a Volannal is akad. Gondolom a
Volannal is, ha bebizonyosodik, nem marad el a
felelossegre vonas. De azert osszessegeben joval
ritkabb az elobb-indulas vonatnal, mint busznal.
Amit Capry emlitett a mentesito jarattal, az
logikus, praktikus, el tudom fogadni, csak az a
baj vele, hogy ezt az utasok es a varakozok 99%-a
nem tudja! Talan ezutan ...
Akkor nem tudom. De tényleg abban láttad ezt? Ötletem van, de ez csak úgy eszembe jut. Szóval, ott már konkrét szerelvényekről van szó többnyire, és akkor lehetnek annyira különbözők sebességek, meg miegymás, szóval előfordulhat, de ehhez jó lenne látni a konkrét esetet.
Ha a Hivatalos menternedet nézed, tehát amit meg lehet venni, abban -ha nincs külön feltüntetve érkezési és indulási idő-, akkor az egyes megállók és állomások mellett az indulási idő található. Tehát, ha áll mondjuk 10 percet, akkor úgy néz ki, mintha az előző közben 10 perccel hosszabb ideig jött volna. Ez különösen jól megfigyelhető egyvágányú vonalakon.
Bocs, szoval "a cel olyan menetrend tervezese volt, hogy a buszoknak ne kelljen varniuk a megallokban arra, hogy a hivatalos menetidejuk utolerje oket, hanem inkabb egy-ket percet kessenek, de a vegallomas elotti kozben szoksegesnel tobb idot adva a vegallomasra erkezve pontosak legyenek." Ezt akartam irni lejjebb.
Amugy egyetertek azzal, amit Gabor irt, valoban elofordul az, hogy vonatot allomasrol is elobb kiengednek, mint az ideje lenne. En nagyon soxor latom azt, hogy bizonyos szakaszon ugyanabba a kategoriaba tartozo ket vonat menetidejeben olykor akkora kulonbseg, hogy egyik menetideje fele a masikenak. (Nyiregyhaza kornyeken jellemzo)
Pont errol irtam, hiaba tudna tartani a busz a szukebb menetidot, nem lehet szukebbre venni, mert szigruak a szabalyok es senki nem akarja vallalni a felelosseget.
Valaha keszitettem buszmenetrendet, kiismertem egy-ket fogast arra, hogy mikeppen lehet a dolgot megkerulni. A cel az volt, hogy ne kelljen a buszoknak az egyes megalloikban bevarni az eloirt menetidot, de megis a leheto leggyorsabban, legrovidebb menetidovel kozlekedjenek.
Nem tudom, melyik busz volt az, amire vartal, de elkepzelheto, hogy a vendeged egy mentesito (masodresz) jarattal jott, ami olyan gyorsan mehet, ahogy a forgalom engedi, felteve, hogy az alapjarat, amit mentesit, betartja a menetrendet. Ezaltal a hosszabb tavu utasoknal lenyegesen gyorsabb eljutast biztosit a jarat, ugyanakkor nem marad le senki sem. En ebben semmi kevetnivalot nem talalok.
Melyik nap es melyik jarat volt?
kicsiton
"vonat nem indul hamarabb
(legfeljebb elobb erkezik)a menetrenben
kozoltnel"
Kiinduló állomásról lehet, hogy nem indul korábban, de közbensőről igen. Szeptember 26-án utaztam S9705-tel (remélem, jól emlékszem a vonatszámra) Almáditól Akarattyáig. A menetrend igen laza, Almádiba, Fűzfőre és Kenesére is hamarabb ért a vonat. Itt azonban nem menesztették idő előtt. Kenese-Üdülőről viszont már 1, Akaratyáról pedig 3 (!) perccel hamarabb elindult a vonat a menetrendhez képest (M61 006 volt).
Június legelején utaztam a 87-en Eger és Szilvásvárad Szalajkavölgy között. Ott ugyanez a tapasztalat: megállóhelyeken nem figyelnek az időre.
Szentes és Hmhely között viszont utaztam már úgy is hogy Mindszentről (ami ugye állomás) 2 perccel korábban elengedték a Bz-t.
Ehhez a vonalhoz kapcsolódik a következő történet (a helyi újság reklamáló rovatában jelent meg):
70 év feletti nénike felszállt a vonatra Vásárhelyen, mutatta a személyit, minden O.K. Ebből nyilván a kalauz (bocs: jegyvizsgáló) nem tudhatta, hogy a nénike meddig utazik. Szegénykém pedig a Szegvár előtti megállónál akart leszállni (Kórogyszentgyörgy vagy valami ilyesmi a neve), de a vonat - mivel nem volt felszálló - nem állt meg. Reklamálására az volt a kalauz reakciója, hogy miért nem jelezte előtte, hogy le akar szálln. A MÁV válaszában azt ígérte, hogy kivizsgálja az ügyet, de mivel nem olvasom rendszeresen a helyi lapot, nem tudom, mit lett a következmény (talán peterr tud róla valamit?).
kicsit off a busztema de..
Capry!
Azert ne vedd annyira a buszosokat, mert a
menetrend fogalma ott sok dologban mast jelent.
Csak egy pelda: vonat nem indul hamarabb
(legfeljebb elobb erkezik)a menetrenben
kozoltnel, a buszoknal, foleg helyijaraton es
keves utasnal ez rendszeres!
A multkor Fehervarrol erkezett vendegunk Szegedre
es az erkezesi idopont elott 20 perccel ertem ki,
de akkor mar kb. 10 perce megerkeztek.
endoff
Hanem a másik, a londoni katasztrófáról. Nem tudtam, hogy az angoloknál nincs befékezés a tilos jelzés meghaladásakor. Ez meglepett. Viszont lúdbőrzött a hátam a "piros" jelzők emlegetése láttán. Brrrrr. Piros a majom feneke!
A Tatra tipusjeleben az utolso szam jelzi a kocsi szelesseget:
ha ez 2-es, akkor 2.2 m szeles; ha 5-os, akkor 2.5 m.
Pl: [T5C5] - Motorkocsi [T] 5-ik szeria [5], rovidebb 6.7 m-es forgocsaptavval [A vagy C], 2.5 m-es szelesseggel [5]
pl: [T6A2] - Motorkocsi [T] 6-ik szeria [6], rovidebb 6.7 m-es forgocsaptavval [A vagy C], 2.2 m szelesseggel [2].
Bocs - egyebkent nem hosszabb a T5C5 a T6A2-nel.
A Pecs-Szeged kozott kozlekedo buszok menetideje papiron 3 ora 55 perc es 4 ora 33 perc kozott van. A 3 ora 55 perces jarat menetrendjebe meg egy 15 perces eu. szunet is be van kalkulalva Kisszallas vasutallomas bejarati utnal a vendeglonel.
Az autobuszjaratok menetrendjenek tervezesekor nagyon szigoruak a szabalyok. Az altalanos sebessegkorlatozasokon tul figyelembe kell venni az emelkedoket, az utasok beszallitasahoz szukseges idot, a sofor munka- es pihenoidejet, es meg ezernyi dolgot. Ha tul szuk a menetrend es baleset tortenik, a sofor hivatkozhatna arra, hogy a szuk menetido miatt hajtott gyorsabban, es akkoir maris a menetrendtervezot veszik elo.
A vonatkesesek ugyeben valoban erdemes kimenni egyszer egy palyaudvarra, mert garantaltan nem 9* szazalek lesz a pontos vonatok aranya. A kesesi statisztikaba ugyanis csak azok a vonatok kerulnek bele, amirol a vonatvezeto jelenti, hogy kesett. 1-2 perces keseseket nem jelentenek, mert lustak kitolteni a megfelelo papirokat. Egyebkent mi szamit kesesnek? 1 mp? 30 mp? 1 perc? 5 perc? Ennyit a statisztikarol, valoban nevetseges a 90 szazalek folotti menetrendszerusegi arany.
A buszok kesesevel kapcsolatban vallalom a megmerettetest, szerintem inkabb par perccel hamarabb ernek be, mint kesobb. Legalabbis a gyengebb forgalmu napkon biztos.
Én az alábbi képben véltem felfedezni a szegedi Tatra-k testvérét, már csak a lepkeszárny ajtók miatt is. Ez T6A5:
http://www.th-zwickau.de/~jo/tatra/foto/prag8732.html
(Bocs, hogy nem linkeltem, de hát link vagyok ;) )
Az egy 415-os troli volt, tudomasom szerint csak probara kaptak. Fenykep rola:
http://www.tramway.com/bs/h-tb-debrecen-800.jpg
A Tatra T1-T4-ig csupa ilyen kocsit gyartott, aminek 3+2-es ablakosztasa van. Drezdatol Moszkvaig ilyen jarmuvek jarnak (sot Budapesten is voltak probauzemben). Van szelesebb- keskenyebb, hosszabb-rovidebb, normal-keskeny nyomtavu Tatra. Errol reszletesebb info (auf deutsch sajnos):
http://www.th-zwickau.de/~jo/tatra/tatra.html
Itt a szegedit a T6A2-nel kell keresni: itt ki is derul mennyire egyedi vagy nem egyedi ez a 13 kocsi. (Nekem ugy tunik, hogy van osszesen 216 ugyanilyen kocsi Berlinben, Lipcseben es Szofiaban.
Egyebkent itt reszletes leiras van arrol, hogy az egyes betuk mit jelentenek - pl. mitol T5C5 a Budapesti tipus.
Pár éve láttam Debrecenben IK435 trolit. Asszem, nagyon lila volt. Ott van az még?
Más:
Szófiában láttam a budapestihez hasonló Tatra villamosokat, azzal a különbséggel, hogy csak egy oldalon voltak ajtók. Kettes csatolt szerelvény volt, mindkét kocsi előre nézett. És mindez 1000 mm-es nyomtávon. Viszont a hálózatot folyamatosan alakítják át 1435 mm-re, ottjártamkor (múlt héten) épp nagyban építgettek egy ilyet, de találtam olyan viszonlyatokat is, amik már új nyomtávval mentek. Na, itt láttam érdekes Tatrakat. Egyfelől szélesebb volt akocsiszekrényük, másfelől pedig az első és második ajtók között nagyobb távolság volt, mint a második és harmadik között (három ablak, két ablak). Élőben ilyet még nem láttam. Megnéztem azt a Tatra oldalt, na ott valamelyik nagyon hasonlított erre. Volt Szófiában német területről vett használt villamos is, de zömében iszony zörgős, baromi ronda bádogkasznik.
"LG:
- a Szegedre kerult BDt-ket lattam mar
kettesevel+V43 helyi szemelyvonatokon is. Igy kb
annyi az ulohely a vonatban mintha egy kocsi
lenne... miket megcsinal ez a ceg, no comment"
Szombatonként az este 6 előtt néhány perccel érkező félegyházi személy 5 kocsiból áll: a csúcs az volt, amikor így nézett ki: Bdt, Bhv, By, Bdt, Bd? (nem vezérlőkocsis poggyász).
Ugy tudom, 9-en szombaton lesz a 80-as villamos utolso napja. 18:00-kor indul az utso menet, tobben jeleztek a megorokitest, sajnos en nem tudok fizikailag ott lenni. Ha esetleg valakit erdekel, latogassa meg...
basher:
-a Db-ben latott Skoda troli a szegedi 606-os
volt, amit eleg hosszu idore (kb 1 evre)
kolcsonadtak, hatha Db is vasarol beloluk. Ugy
tudom nekik meg csak ZIU-9-eseik vannak.
- a szegedi Tatrak is -ahogy irtad az 'egyes
nemet viliknel' - tudnak hatrafele menni a
kulccsal nyithato szukseg vezerallassal, megpedig
akar az eng. max. seb-bel is. Volt is erre pelda
amikor probamenet kereteben az egesz szegedi
halozatot bejartak mar (meg ketkocsis csatolttal
is)
gyurmosz:
- a kelebiai vonalon a szergejek repavonatokat
vihetnek amelyeket Bo:szto:ro:n, Solton
Szalkszetmartonban, Kiskunlachazan rakodjak.(a
fovonali rakodok felett sincs altalaban madzag)
LG:
- a Szegedre kerult BDt-ket lattam mar
kettesevel+V43 helyi szemelyvonatokon is. Igy kb
annyi az ulohely a vonatban mintha egy kocsi
lenne... miket megcsinal ez a ceg, no comment
Most olvasom a mai Világgazdaságot, van benne egy cikk Bp. közlekedés fejlesztési tervéről (koncepció). Ha valakit érdekel, beszkennelem és tudom küldeni mailban.
Megnézem majd a hétvégén.
A 81-en Hatvan és Salgótarján között rendszeresen vezérlőkocsival megy a Csörgő, a mozony van Hatvan felől, a vezérlőkocsi S.tarján felől.
A vonal Szemeretelep és Soroksár között van és a vasutasok mint nagy Burma vasutat ismerik. A második világháború alatt épült, hadi célokból, hogy Fradi esetleges bombázása esetén azt ki tudják kerülni. Az Imre felsónél lévő keresztezést tavaly szedték ki, mert az 87 fokos volt a szükséges 9ö fokos helyett.(A megszünt 51 villamos keresztezését tették a helyére hajdanán, ezért állt más szögben.
A másik vonal az ún Kis Burma ami Fradit kötötte össze Soroksárral és a hahdani szemétvasút későbbi 51 villamos vonala mellett a Nagykőrösi úton ment Sorira. Ezt valamikor a 80-as évek elején szüntették meg az M5 út bevezető szakaszának építésekor.