Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Én az ablak kialakítást és a lámpa kialakítását értelmeztem amatőr kérdésnek.
Hogy válaszoljak akkor arra is: Csinálnék egy ablak méretű idomszert alumíniumból (mégjobb 3D nyomtatni) és annak a segítségével kireszelni. Dremel és tsai. felejtős.
Ha a lámpatest a kérdés, akkor 3D az is.
Ha én csinálnám (ami folyamatban is van, csak nem fuggerth alapon...), akkor legyalulnám teljesen az egész kasztnit simára, és minden részletet újra csinálék rajta. A méretpontatlanság (pl. 4-5 mm-el rövidebb mint kéne) miatt így se lesz tökéletes.
Szerintem elég konkrétan kérdezett lacus117, sőt még opciókat is leírt, hogy mivel kapcsolatban mire gondolt (ergó már utánanézett a dolgoknak amennyire tudott). Ha végigolvasod amit írt, akkor azért ez kiderül onnan. A részleteknél meg pont azokra az apróságokra volt szerintem kíváncsi, amiket te is akkurátusan ki szoktál dolgozni a Bz-n mondjuk, ilyen kis bizbaszok az alvázon, kiegészítők, amik nem feltétlen láthatóak egy mezei fotón.
Aztán szerintem nem mindenkinek van bejárása fűtőházba mozdonyt méregetni, még akkor sem ha nincs "járvány"...
Akkor miért kérdezel triviális dolgokat mint egy kezdő?
Sajna pont a hozzászólásod baszta ki a biztit nálam, mert ez az n+1-edik kérés a fórumon, faszbukon stb. a "van e valakinek képe, jellegrajza" stb. témában.
2301 eltérései a hagyományoshoz képest:
légkondi az A-vég felett, kipufogó, régi hőntartó kémény megszűnt, új hőntartó kémény+ segédüzemi aggregát kipufogó készült, lámpatestek, fűtési fej, szerelőnyílások az alvázon, dugaszoló aljzatok megszűntek, akkuláda, hűtővíz feltöltő, olajleeresztő csövek, vezetőállás mindenestül.
Kép van rengeteg igazad van a 2301 Szombathelyen van én BP-en. Igen a korlátozások miatt elég nehéz elmenni, gondoltam itt majd segít valaki.
Mivel a proto-k különböznek a sorozattol így erre voltam kiváncsi, hogy van-e valami rejtett dolog ami nem szúr szemet a képeken.
Pl a klíma lenne az első amiről jó lenne mértet találnom, és így a hozzászólásodban sokat is segítettél ennek megoldásában.
Az ablakhoz praktikát kértem, hogy aki csinált ilyet ki hogyan oldotta meg... én valami sablonban gondolkodtam, illetve dremellel kicsiszolni, kocsi oldalfalán pl. lézer gravírozással vágattam már ki.
Az hogy kezdő lennék ez egy vicces feltételezés, XD... de azért köszi a bizalmat. Igen itt váltál a köcsög stílusba... ;)
Nem mínuszollak, de már tudom miért nem látogatom évek óta a fórumot, és miért lett olyan ez a társadalom amilyen.
A régi hozzászólásaim között is keresgélhetsz, hogy mikben vettem részt/ terveztem meg/ vagy építettem meg.
Kb. 10 éve hagytam abba az ilyen típusú hozzáállás miatt a közösségi munkát, hát úgy érzem beérett az a 10 év.
Először is a google használatával (varázsszó: m41 230x, vagy 418 230x x=1 v. 2) átnézed az összes létező képet (megnéztem, rohadt sok van) és össze hasonlítod a hagyományossal. Ami nincs rajta a remoton de a hagyományoson igen, abban különbözik. Visszafelé ugyanez.
Még jobb megoldás ha veszed a fáradságot és kis nyomozás után kideríted melyik fűtőház üzemelteti, és még egy kis utána járással meg is tudod nézni, fotózni, stb. (bár itt a pandémia bekavar még egy darabig, de a modellezés a türelmesek sportja).
Ablak átalakítás: Tolómérő, és tűreszelő kell hozzá. Ezek használatával sűrű méregetéssel kireszeled. A fuggerth kasztnitól csodát ne várj, sok sebből vérzik, a pontossága kritikán aluli (mielőtt valaki letámad: a nyilvánvaló hibái ellenére egy korszakos modell volt a maga idejében ,és én is rajongtam érte gyerekként).
Ezen alap kérdéseket látva feltételezem ,nem vagy járatos a témában. Biztos, hogy bele akarsz kezdeni?
Egy Remot M41-es átalakításába fognék bele, de két út előtt állok, hogy a 2301/02-t készíteném el így nem kellene "ablakot faragnom" de nem találok infót skicc/méreteket a Klímáról, ezen még csak egy oldalon van a kettő, ebben tudna valaki segíteni, hogy milyen lehet? Illetve hogy kinézetre miben tér el a sorozat többi típusától. pl nincs rajta távvezérélési csatlás sem stb...
A másik lehetőség hogy a sorozatban készült típust készíteném el, de ehhez hogyan lehetne jól megoldani az ablak nagyobbítást?
Illetve mik azok amikre igazán oda kell figyelni, hogy ki ne maradjon?
Ami mind két típus esetén érdekes, hogy a lámpát hogyan lehet szépen elkészíteni? Esetleg a posch féle fényvezető jó lehet erre a célra, a csiszolást követően?
Köszönöm a tippet. Azt hiszem, hogy akkor előbb a rézelemeket kell összeforrasztani, majd fölül a tetőhöz, alul pedig az alvázvéghez ragasztani. A két oszlopot összekötő tartó - melyhez a kézifék forgattyú is rögzítve van - beforrasztása segíthet a pontos méret megtartásában.
Lehet ragasztani, de attól tartok, nem lesz tartós. Lassú epoxival kellene próbálkozni és az összeragasztás után felmelegíteni. Pl. betenni a sütőbe, 100 fokra egy órára. Ehhez persze az kell, hogy még ne legyen a műanyagba beépítve.
De a ragasztás mindig gyenge marad, pláne ilyen kis felületen. Még a hozzáéréstől is eltörhet. A forrasztás sokkal jobb. De én a forrasztott kötéseket is meg szoktam mechanikailag támogatni. Pl. átfúrni és a furatba beleforrasztani egy kis darab drótot vagy rudacskát.
Lassan, de biztosan haladok az SzGV segélykocsival. Rézgaras tanácsára a fékálláson lévő sarokoszlopok 1 x 1 mm-es rézprifilból lesznek. A tetőt lezáró függőleges felület alá is kerül vízszintesen egy "szögvas tartó", ugyanebből a profilból. Lehet-e a két rézprofilt ragasztással rögzíteni, mert forrasztásban nem vagyok gyakorlott? A fölső, vízszintes tartó alsó felületéhez csatlakozna az L profil. Alul a fékállás padlója, ill. az alvázvég elegendő felületet ad a ragasztáshoz, de fönt kicsinek tűnik a felület.
Milyen tapasztalataitok vannak ilyen technológiára?
"Ha csiszolni akarsz, akkor azt így tudod jól: kis méretes fa téglatestekkel belülről kitámasztani, kívülről meg rászorítod a csiszolópapírt (polírpapírt) egy másik fakockára"
Ezt a technikát tanították anno' 40-45 éve a suliban Politechnika órán.
A Bat-tá való átalakítás első fázisának képét a múltkor betettem. Folytatás:
Mielőtt lecsiszolod a Fugi kocsi tetejét, előbb gitteld le az öntőelem csatlakozásokat, mert különben később többet kell vele tökölni!
Ha csiszolni akarsz, akkor azt így tudod jól: kis méretes fa téglatestekkel belülről kitámasztani, kívülről meg rászorítod a csiszolópapírt (polírpapírt) egy másik fakockára:
Az ablakot meg így csináld meg:
Bejelölöd ceruzával az ablak helyét
A méret elleőrzése után egy karctűvel bekarcolod a vonalat
Lyukakat fúrsz úgy, hogy a fúró palástja megközelítse a vonalat (de ne menjen túl, mert akkor lehet gittelni!). Én 1,5 mm-essel csináltam most.
Kireszeled, de közben azért a sublerral figyeled a méreteket
Nem tudom, hogy a Bz és az Az kocsi ablaka miből volt, mert egy modellezőtárstól kaptam hulladékként. Talán plexi, 1,5 mm vastag. De ha az ablakok környékén nincs túl nagy eltérés a kocsid falvastagságában, akkor érdemesebb csináltatni ablakokat, mert a belső perem mentén fel tudod ragasztani, sokkal egyszerűbb, mint darabonként pontosan reszelgetni. Az anyagvastagságot meg egyeztessed le azzal, aki csinál ilyet. Én a kocsijaim ablakát (ha nem éppen gyári volt), akkor tomaszmodellel csináltattam. Megtalálod a neten, szombathelyi modellező.
Ha nincs más mód, mint bereszelni, akkor a 0,5 mm vastag plexi (vagy más, átlátszó anyag) jó tud lenni, mert egyrészt gyorsabban lehet alakítani, de arra viszont vigyázni kell, hogy ha nem pontosan illeszkedik a helyére, akkor ugyan be lehet tenni, de elgörbül. Szóval összességében nem tudom, melyikkel könnyebb dolgozni, mert 0,5 mm vastag ablakom nem volt.
Köszönöm a tippet. A javasolt anyag igencsak minimális szelvényű, gondolom hajlékony is, de megpróbálom. Ezt a méretet pont nem vettem meg legutóbbi vásárlásomnál.
Miből van az "üveg", amit a keretekre ragasztottál? A vastagsága is lényeges lenne. Gondolom ilyen anyag is kapható a VMC-ben. Én csak 0,5 mm-es átlátszó lapot vettem, az jó lehet-e, mert a fotódon levő vastagabbnak tűnik.
Én csak azt javasolnám, hogy Evergreen profilból ragasszál rá keretet, amit befestesz. Különös tekintettel arra, hogy a keret kívülről nem egyformának látszanak az ablak különböző sarkai között. Itt a bal felső sarokban láthatod azt, amelyiket én barkácsoltam a DV-s Da kocsi átjáró ajtajához.
A makrós képen nem tűnik annyira jónak, de ha a modellt nézed, akkor már lényegében nem látszanak az illesztések.
A VMC-ben sokféle méretet lehet kapni, van 0,25 mm vastag:
Szerintem a 0,25x0,5 jó lesz, én is azt használtam emlékeim szerint.
Ha az oldalfal vastagsága ekkora eltérést mutat, az már nehezebb dió. Akkor lehet, hogy darabonként kell kireszelned az ablakokat, és szoros illesztéssel rögzíteni (ragasztás nélkül). Én az első két Bz kocsimat csináltam így (nagyon olcsó költségvetéssel még), nem lehetetlen, de nagy szívás.
Folytatom a segélykocsi építését, és az ablakok megoldása okoz fejtörést. Először is van egy talán fémkeret és párkány, ami jól látszik az eredeti fotón. Azután az ablaküveg fa keretben van, elég széles, kb.60-80 mm-es kerettel. Mivel az egész ablak 600 mm széles, nehéznek tűnik a helyes arányok megtalálása a modellen a 6,9 mm szélességben.
- Gondolkodtam külön keret összeállításában, de még a 0.5 mm vastagság is 1 mm-t vesz el a teljes szélességből.
- Gyári épületablakból készítettem keretet, de annak is 0,85 mm oldalanként a szélessége. Erről csatolom a fotót. Ráadásul a keret szerkezeti vastagsága több mint 2 mm, így ha a belső oldalra ragasztanék vmi átlátszó anyagot üvegként, az nagyon mélyen ülne az oldalfalhoz képest.
- Ezek után még jön az "üvegezés", az előbbi, vagy más megoldással. Az "ablakkeret" már valószínűleg festéssel oldható meg.
- Nehezíti a helyzetet, hogy a kocsiszekrény még öntött műgyanta, ezért a vastagsága nem egyenletes, a homlokfalaknál az átmenetben 2-3 mm-t is eléri.
Szóval van 7 oldalablak és a bejárati ajtó üvegezése, utóbbi a saját készítés révén síkban van, ott talán lehet rá belülről "üveget" ragasztani.Milyen megoldást javasoltok?
Az kimaradt, hogy a "fűrészelés" az két ablak között elvágva az átlátszó részt, majd a kasztni és az ablak anyaga közé óvatosan bevágva haladtam. Vastagabb szike kell, mert a vékony könnyen elpattan. Az ujjak pedig folyamatos veszélyben forognak, mert erősen kell nyomni, hogy haladjon, így viszont könnyen megszalad a szerszám. (A kasztni belseje is kapott pár karcot emiatt, de az nem látszik/eltüntethető).
Én két kocsival végigszenvedtem, így bevált technikáról nem beszélhetünk. Szóval szikével/tapétavágóval kisebb darabokban sikerült "kifűrészelnem" az ablakokat. Sajnos erős a ragasztó és feleslegesen a teljes felületen megkenték, pedig elég lett volna pöttyözni a szélein. :( Gondoltam, hogy lesz valami oldószere, de amit én próbáltam, az vagy nem használt vagy bántotta a műanyagot. (Nem beszélve arról, hogy nem is nagyon lehetne bejuttatni a ragasztott részekre.)
Persze lehet, hogy nem minden évjáratban/kiadásban volt így, de általában ez van, hogy Fuggerth ablakcsere az macerás.
Olyan kérdésem lenne, hogy a Fuggerth kocsik ablaksorainak kiszedéséhez van valakinek bevált technikája? Rendesen bele lett ragasztva, feszegetve félek, hogy eltöröm a kasztnit...
Na, ma megnéztem a klubban egy Bbmot-ot. Hasonló a kotró, de más a tartó, a négy helyett csak három van, egy középen. A kotró felső részén a kis kivágás sincs meg.