Keresés

Részletes keresés

RHDCelica03 Creative Commons License 2021.01.30 0 0 96399

A leirasaban az van, hogy nedvessegre erzeketlen, ezert gondoltam...

Tobb helyen olvastam, hogy "fokent" zart cellaszerkezetu, de sehol nem emlitik, talajban/labazaton a felhasznalasat. 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96397)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.30 0 0 96398

"Dilemmázom, hogy belülről XPS-t rakjak vagy valamilyen páraáteresztőbb szigetelést, pl Multipor?"

 

A Multipor párakezelése erősen gyanús, belső hőszigetelésre én mindenképpen zárt cellás habot (XPS) tennék, amit még egy plusz párazárással is biztosítanék belülről.

 

"A Multipor drágább, de jobban ajánlják belső oldali pinceszigetelésnek."

 

Nem hiszem, hogy bármelyik XPS gyártó inkább a Multiport ajánlaná.

És azt sem hiszem, hogy bárki olyan, aki a te (anyagi) érdekeidet tartja szem előtt.

Aki pedig kizárólag egy kecskétől kérdezi meg, hogy hol tárolja a káposztáját, az meg is érdemli, ha jól kizsebelik :)

Előzmény: bautest (96394)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.30 0 0 96397

A lábazat talajszint alatti részén és a talajfelszín felett 30 centiig kizárólag vízálló hőszigetelő anyagokat (zárt cellás habokat) szabad alkalmazni.  A Bachl Pir MV viszont tudtommal nedvszívó (nyitott celaszerkezetű), tehát ebben a zónában nem szabad használni.

Előzmény: RHDCelica03 (96396)
RHDCelica03 Creative Commons License 2021.01.29 0 0 96396

Udv a Topiclakoknak, 

 

Szerintetek PIR tablat (Bachl Pir MV) lehet labazaton hasznalni?

(adott vastagsagban adott szigeteles erteket csak ezzel vagy ennel dragabb anyaggal tudom megoldani...) 

Tab Creative Commons License 2021.01.26 0 0 96395

Sziasztok,

 

Tanácsot szeretnék kérni anyagbeszerzéssel kapcsolatban.

12cm kőzetgyapot homlokzati és 12cm lábazati szigetelést szeretnék vásárolni rendszerben, az összes szükséges anyaggal.

Kőzetgyapotban az internet szerint a legelterjedtebb a Rockwool és a Knauf. Ezek közül melyiket válasszam, vagy esetleg valami mást? Mindenképpen rendszerben gondolkodom.

Kinek van aktuális jó vagy rossz tapasztalata a beszerzési helyekkel kapcsolatban? Ár, szállítás és bármi egyéb szempontokat figyelembe véve, amire esetleg nem is gondoltam.

 

Előre is köszönök minden jótanácsot.

bautest Creative Commons License 2021.01.26 0 0 96394

Sziasztok,

 

Van egy pincém, ami nagyon nem nyers ugyan, de van egy kis dohos szag.

Elsősorban hőszigetelni szeretném, másodsorban, ha a vízszigetelésen is javítunk, az sem baj. A szigetelést mindenképpen belülről kell elvégeznem.

Dilemmázom, hogy belülről XPS-t rakjak vagy valamilyen páraáteresztőbb szigetelést, pl Multipor?

 

Az XPS olcsóbb és nem is engedi át a vizet (jó, tudom, hogy vízszigetelésnek nem nevezhetjük), de félek attól a verziótól, hogy ha a pára nem tud a falból befelé a pince felé kijutni, akkor nehogy fenn a házban kössön ki..

A Multipor drágább, de jobban ajánlják belső oldali pinceszigetelésnek.

 

Vagy valami harmadik verzió lenne a legjobb?

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.24 0 0 96393

Jó szellőztetésű lakásokban ismert téli feladat a levegő mesterséges párásítása.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96392)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.24 0 0 96392

Még egy érdekesség: hideg téli napokon Magyarországon a levegő víztartalma alacsonyabb, mint a Szahara sivatagban a legforróbb nyári napon.

 

Szóval akinek nagyon jó a szellőzése a lakádban, az ne csodálkozzon,  ha egyes téli napokon 30% alá esik a páratartalom (eleinte nekem volt már 20% közelében is, először nem értettem, hogy miért pislogok 2 másodpercenként :)

Előzmény: LanyUss (96391)
LanyUss Creative Commons License 2021.01.23 0 0 96391

Köszönöm, hogy belinkelted!:R Választ adtál egy másik dilemmára is, ami akkor fogalmazódott meg bennünk szaunásokban, amikor azon filóztunk a hőségben, hogy hiába locsoljuk a követ, ugyan miért nem ugrik fel a páramérő 50%-ra. Csak azért nem, mert ahhoz 294.12g/m³ kellett volna legyen a levegő víztartalma :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96390)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.22 0 0 96390

Ez a kiszámoló 90 fok / 30% esetére levegő-köbméterenként 125 gramm vizet számol, 100 fok / 30% esetére 176 gramot:

https://www.rotronic.com/en/humidity_measurement-feuchtemessung-mesure_de_l_humidite/humidity-calculator-feuchterechner-mr

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96389)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.22 0 0 96389

"Megleptél ezzel a 80-100g víztartalommal!"

 

Ezt csak saccoltam (lehet akár 150g is :), mivel szinte lehetetlen az interneten olyan mollier diagramot találni,

- amin a hőmérséklet celsiusban van

- és szerepel rajta a 90 fok / 30%-os pont.

Előzmény: LanyUss (96388)
LanyUss Creative Commons License 2021.01.22 0 0 96388

Megleptél ezzel a 80-100g víztartalommal! Ez esetben valóban külvilág felé megoldom a szellőztetést :) Egyszerű gondolatmenetem az volt, ha már van benne 100 fok, akkor hasznosítsuk bent a másik légtérben, de így már tiszta a kép. Köszönöm!

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96386)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.21 0 0 96387

Még valami fontos: a szauna hőszigetelésének belső oldala kb azonos hőmérsékletű lesz a 100 fokos szaunával. A polisztirol (eps/xps) lágyulási hőmérséklete 80-90 fok, tehát inkább valami más hőszigetelő anyagot javasolnék oda :) mondjuk valami gyapot-félét.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96386)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.21 0 0 96386

Nem ismerjük a falad rétegrendjét. Valahol belül kell lennie egy belső párazáró/párafékező rétegnek, ez a réteg MEGSZAKÍTÁS NÉLKÜL folytatódjon a szaunában, tehát a szauna belső párazáró rétege légmentesen legyen  összekötve a ház falán belül lévő párzáró réteggel. A szauna párazáró rétegéek anyaga szerintem alumínuim fólia legen (min. 0,03 mm vastag), mert más párazáró anyag nem szereti a 90 fokot :) És persze a ragasztója is ennyire hőálló legyen.

Hőszigetelés: a ház falán kívül levő hőszigetelés MEGSZAKÍTÁS NÉLKÜL összefüggően folytatódjon a szauna kőszigetelésében.

A belső párazáró és külső hőszigetelő réteg között (kevés kivétellel) azt csinálsz amit akarsz :)

 

"Páratartalom átlagosan 20-30%, 90-100 fok esetén."

 

Szobahőmérsékletű egészséges levegő télen köbméterenként 8 gramm vizet tartalmaz, maximum 16 drammot képes tárolni, de olyankor már 100% a páratartalom a lakásban. Az általad említett 90-100 fokos 20-30%-os levegő viszont köbméterenként akár 80-100 gramm vizet is tartalmazhat!

Tehát ebből a szaunából NAGYON párás levegő jön ki, ha ezt beereszted a lakásba és ott lehűl szobahőmérsékletre. Sőt, ha nem brurál ventilátor fújja szét nagy erővel minél távolabb a lakásban, akkor bitzos a vízkicsapódás (penészedés) a befájási pont környékén. Ezt a durva levegőt még a fatárolóba sem szabad kifújni, a szabadba fújd ki a ház mögött, , a faltól távolodó irányban (a kifújó környékén megjelenő víztócsából fagyos időben jégpálya lesz!)

 

 

Előzmény: LanyUss (96385)
LanyUss Creative Commons License 2021.01.21 0 0 96385

A melléképületben szerettem volna egy szép, üveges finn szaunát. Meggondoltam magam. Egyrészt elég lesz egy egyszerű fa változat is, másrészt nem szeretném ha helyet foglalna az 5x5méteres szobában. Mi lenne ha áthidalóval tennék egy ajtót a külvilág felé ( ahol jelenleg fedett tárolóm van, de a fele bőven elég fának, mivel gázzal fűtünk ) és szorosan odatenném a szaunát  -> tehát a beltér részévé válna. Alá 10 cm xps-t + 2 cm osb lapot tennék. Felülről és oldalról mivel szigeteljem a fa burkolatot? Külvilág felé nem lesz szellőzése, majd beszellőzik a szobába ha lekapcsoljuk. Páratartalom átlagosan 20-30%, 90-100 fok esetén.

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.21 0 0 96384

Eszembe jutott egy másik (talán könnyebben érthető) magyarázat: nem túl tudományos, de laikus számára a lényeget jól leírja.

Tételezzük fel, hogy

- a lakásban az aktuális páranyomás 1500 pascal, a külvilágban viszont csak 500 pascal, tehát a lakás és külvilág közötti aktuális páranyomáskülönbség 1000 pascal (segítő ábra itt)

- ez a nyomáskülönbség folyamatosan ki akar egyenlítődni ahol csak tud, akár a falon/födémen keresztül is

Namármost tételezzük fel, hogy a falat a következő párafékezésű rétegek alkotják:

- párazáró fólia rétege: négyzetméterenként átlagosan 1000 pascal páranyomás hatására óránként 0,0000000001 liter (pára formájában lebegő) vizet hajlandó átengedni magán

- üveggyapot rétege:  1000 pascal nyomás hatására óránként 1 liter vizet hajlandó átengedni magán

- páraáteresztő fólia rétege: 1000 pascal nyomás hatására óránként 0,1 liter vizet hajlandó átengedni magán

Tehát ha a legbelül lévő párazáró réteg mindössze 0,0000000001 liter vizet hajlandó átengedni magán, akkor tök mindegy, hogy az utána következő 0,1 és 1 literes áteresztő képességű rétegek milyen sorrendben vannak, hiszen az előttük lévő réteg úgyis csak 0,0000000001 liter vizet enged be a falba, ennyire marhakevés vízpára tovább-áramlását egyik további réteg sem fogja megállítani.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96381)
Prézlivagány Creative Commons License 2021.01.21 0 0 96383

Nekem is Hőszivattyús Miele gépem van és amikor működik csökken a páratartalom, de szerintem azért mert üzem közben melegszik a levegő.

Előzmény: kiggyo (96376)
kiggyo Creative Commons License 2021.01.21 0 0 96382

", de ezzel senki sem foglalkozik"

 

Hát persze.... Volt sokáig egy ilyen kéményes gépem, egyszer esett le a csöve. Észrevehető volt amikor beküldött másfél liter párát és pár kWh hőt másfél óra alatt a helyiségbe, olyan volt mint egy üvegházban.

Amikor teregetsz ugyanott akkor legalább elnyújtva történik mindez van ideje kiszellőzni.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96380)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.21 0 1 96381

"de a retegeknek kifele egyre kisebb paraellenallasuaknak kell lenniuk. "

 

A pára a lakásból akar kifelé akar menni a külvilágba a falon keresztül (páranyomás). Ha a belső párafékező réteg (pl párazáró fólia) párafékezése jobb/erősebb, mint BÁRMELYIK kijjebb lévő rétegé, akkor a falszerkezetbe soha nem tud a lakásból bejutni annál több pára, mint amennyit BÁRMELYIK kijjebb lévő réteg ugyanannyi idő alatt simán át tud engedni magán.  Tehát ha a belső párazáró réteg TÖKÉLETESEN zár (pl vastag fém- vagy üveg réteg), akkor TELJESEN MINDEGY, hogy azon kívül milyen anyagú rétegek következnek és milyen sorrendban.

Az igazi baj ott van, hogy szinte senki sem képes tökéletes párazáró réteget létrehozni (laikusok pláne :), ezért biztos ami biztos minden amatőr törekedjen arra, hogy kifelé egyre jobb páraáteresztésű rétegek kövessék egymást.

 

Sok olyan dolgot mondunk itt a fórumban amatőrök számára tilosnak, amit a profi épület energetikusok (bizonyos esetekben, pontos számolgatás után) megengedhetnek maguknak.

Előzmény: wolf4ever (96373)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.21 0 0 96380

"Nálam van ruhaszárító gép, amióta használom, jóval kevesebb a pára a lakásban"

 

A szárítók többféle alapelven működhetnek. A legegyszerűbb szárítógépek nem vizet vizet gyártanak, hanem forró párás levegőt fújnak a lakás légterébe (amit persze csövön ki is lehetne vezetni a külvilágba, de ezzel senki sem foglalkozik).

https://www.youtube.com/watch?v=2xUKBtLkaeo

Ha a kérdezőnek nem ilyen szárítója lenne, akkor nem említette volna meg a párásodás kapcsán. 

Előzmény: ddsteel (96372)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.21 0 0 96379

"attól félek, hogy a gyapot hozzáérve a cseréphe"

 

A cserép alatt illik lennie egy átszellőztetett légrésnek.  Ha a kőszigetelés alulról nekinyomódik a cserépnek, az elzárja a levegő útját.

 

"a gyapot hozzáérve a cseréphez"

 

A cserép alja valóban vizesedni szokott bizonyos időjárási körülmények esetén (pl párás hajnalok).

Előzmény: Prézlivagány (96371)
kiggyo Creative Commons License 2021.01.20 0 0 96378

Hehe, nyilván nem arra tervezték... Nekem is furcsa, szerintem simán nem tömített annyira.

Van rendes páratartalom/hőmérséklet mérő, és mivel ott szokta az asszony a kutyát fürdeni, szárítani, olyankor van bőven pára is. Olyankor vettük észre hogy kétszer annyi víz van a tartályban mint egy átlagos napon.

Előzmény: ddsteel (96377)
ddsteel Creative Commons License 2021.01.20 0 0 96377

Na ez érdekes, lehet, hogy lyukas a géped? :) Nem gondolnám, hogy a lakás páratartalmának csökkentésére tervezték.

Az előbb kihagytam még egy pozitív tulajdonságot:

- tök jól kiszöszöli a ruhát.

Előzmény: kiggyo (96376)
kiggyo Creative Commons License 2021.01.20 0 0 96376

És a hőszivattyús még pluszban szárítja is a levegőt. Arra nem jöttem rá hogy hol szívja be a helyiség levegőjét, de ha megy esik a páratartalom és minél nagyobb pára volt a mosókonyhában annál több vizet gyűjt össze.

Előzmény: ddsteel (96375)
ddsteel Creative Commons License 2021.01.20 0 0 96375

Erre kíváncsi leszek én is.

A ruhaszárítóval

- kevesebb a meló a teregetéshez képest

- a ruháknak mindig jó illatuk van, mivel hamar és maradéktalanul megszáradnak

- amennyi víz a tartályba kerül, az nyilván nem a lakás levegőjébe párolog

- és mióta napelemem van, azóta már a fogyasztás miatt sem izgulok

 

Egyébként mint süt a nap és melegebb van a kertbe teregetek napra, az a legkörnyezetbarátabb nyilván - még napelemmel is. De. ilyen időben jó ez a szárítógép.

Előzmény: kiggyo (96374)
kiggyo Creative Commons License 2021.01.20 0 0 96374

Ezen én is csodálkozom, de majd Elek elmagyarázza miért jobb teregetni.

 

Előzmény: ddsteel (96372)
wolf4ever Creative Commons License 2021.01.20 0 0 96373

Ez igy van, de a retegeknek kifele egyre kisebb paraellenallasuaknak kell lenniuk. 

-párazáró fólia

-gyapot SD = ? m

-páraáteresztő fólia SD = 0,03 m 

 

A 0,03 m-es páraáteresztő fólia gyapottal érintkező oldalán nem lehet nedvesedés? 

Mennyi a gyapot SD értéke? 

 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96369)
ddsteel Creative Commons License 2021.01.20 0 0 96372

Ezt elmagyaráznád? "A ruhaszárító gép még növeli is a párát, nem is kicsit."

 

Nálam van ruhaszárító gép, amióta használom, jóval kevesebb a pára a lakásban. A gép nem hőszivattyús, hanem kondenzációs (tehát rosszabb a hatásfoka, de ez most mindegy is), viszont miután megsütöttem vele a ruhákat, azután a víztartály kb 1-2 liter vizet tartalmaz, a ruhák pedig szárazak. Az a víz, ami a tartályba kerül, nyilvánvalóan nem a levegőbe párolog vízgőz formájában - és utána kiöntésre is kerül a lefolyóba. Nem látom be, ezzel hogyan ne lenne kevesebb a lakás páratartalma a ruhaszárítón való szárításhoz képest... 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96370)
Prézlivagány Creative Commons License 2021.01.20 0 0 96371

Csomóponti rakjzom nincs, csak attól félek, hogy a gyapot hozzáérve a cseréphez meg az osb-hez vizesedhet és ott valami nem kívánmatos dolog indulna meg.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (96370)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.01.20 0 0 96370

"Nagyon rossz ötlet, ha az első cserepet feltolom és kitömnöm gyapottal?"

 

Ennyiből nem tudom elképzelni, hogy mi van ott. Csomóponti rajz kellene.

 

"mi a f@szért van pára, amikor a házban van 3 ventillátor+1 elszívó+ a régi kémény ajtaját mindig nyitva hagyom és szárítógépünk is van"

 

Ezek közül egyik sem a külvilág alacsony víztartalmú levegőjét cseréli ki a lakásban lévő nagyonvizes levegővel, tehát egyik sem csökkenti a lakás levegőjének víztartalmát. A ruhaszárító gép még növeli is a párát, nem is kicsit.

 

"mi a f@szért van pára, amikor a házban van 3 ventillátor+1 elszívó+ a régi kémény ajtaját mindig nyitva hagyom és szárítógépünk is van"

 

A mostani időjárásban ahol 50% felett van a lakásban a páratartalom, ott valószínűleg igen szar a szellőzés. Jól szellőző lakásokban (ha nincs semmi párásító), most 40% alatt van, nagyon hideg téli napokon 30% alatt.

Előzmény: Prézlivagány (96367)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!