Egy kérdés:
A Szolnok-Szentes-Hódmezővásárhely-Makó (130-as) vonalról. Ez is a bejárandó kategóriába tartozik nálam, de az időm az kevés (ha van is, a terepasztalt is be kell fejeznem végre- 2 éve készül...).
Kérdéseim:
- pályasebesség
- pályaállapot
- tengelyterhelés
- járművek (M41, Bz, MD jár, azt tudom, de még mi?)
- Szergej előfordul-e arra
- állomások (méret, biztber, utasforgalom)
Egy régebbi téma, nevezetesen Paks:
holnap fogok arra járni, bár nem hiszem, hogy megállunk (a buszban én leszek az egyetlen vasútmániás), de talán pont ott pukkad ki a kerék...
De amit kívülről látok, megírom.
Rákóczi úti villamos nem érne kalap bódiszilvát sem, ha nem hoznák át a hídon.
63-tól kb. hat éven át át is mentek, csak valami agyatlan közvetlen ráhegeszttette a hídszerkezetre az alépítményt, így félővé vált, hogy a villanyosok az egész hidat porrá rázzák, ezért levették őket. Nem tudom, most hogyan csinálnák meg, mindenesetre érdekes lenne visszatenni a villamost, bár nem sok esélyt látok rá.
Jártak a 67-esen, 44-esen, 3-ason, én a 28-ason még utaztam is rajtuk...
UV Angliába? Erről még nem...
Én úgy tudom egy tervezett gyorsvillamosi háloztahoz készültek, ezért is kaptak nagyobb teljesítményű motorokat, az előd TM-hez (Stukák) képest.
Egy villamos vezetővel beszélgettem, az mondta, hogy még az UV+p+p+UV is simán ment 60-nal! Mostanra a gyorshajtást elkerülendő, ki is kötötték az utolsó fokozatot bennük, de még igy képesek lehagyni a csehszlovák csodákat (Tatra T5C5). Nagyon birom a MUV-okat, rohadt jól néz ki egy régi villamos modern belsővel. Amelyiknek a forgovázát is rendesen felújították, azzal kész élvezet a száguldás, múltkor kukucskáltam a vezetőfülkébe, 57-t mutatott az óra...
Én örülnék a Rákoczi úti villamosoknak, egy 4-6-oshoz hasonló járat védett pályával, szerintem jól helyetesithetné a 7-es buszokat.
LG: Miskolcon már nagyon régóta nem járnak 1*5-ös kocsik (13x-as pályaszámúak voltak ezek). Volt még egy tanulójárgány, na az tényleg csak egyoldalon volt, de olvastam valahol, hogy ahelyett valamelyik 17x-est alakítják át.
Az FVV csuklósok másik nagy hibája, hogy nem forgóvázasok...azt a sikoltást, amit azok művelnek a szűk ívekben (pl. Tiszai pu., vagy az egykori diósgyőri hurok).
1014: Jártak FVV-k az egykori 44-esen, egészen addig, amíg hurokvégállomás volt a Március 15. téren, valamint jártak 63-on is (Nagyvárad tér-János kórház). Végül -állítólag- a 8-ason (Újpest, István tér-Január 10. tér) is jártak, amíg azt 78-ban meg nem szüntették. Nyilván, más viszonylatokon is közlekedtek, én ezekről tudok. Egyébként, ha megnézitek a Közlekedési Múzeumban, ott makett formájában pont egy 63-as van.
Köszönöm a bíztatást, nekem is valami ilyesmi célom van, de hát még nem tartok ott. Ha minden jól megy, ma este elkészül az M41-es képek új háttere, egységes lesz a többivel és 10-15 kép is várható. Nemsokára lesz egy új téma is, de meglepetés, hogy mi.
Tudjátok, hol jártak Pesten ezek a villamosok? Úgy emlékszem, a régen megszűnt 68-as vonalon: Örs vezér tere - Nagy Lajos király út - Bosnyák tér - Thököly út - Baross tér - Rákóczi út - Kossuth Lajos utca - Erzsébet híd - Gellért tér - Bartók Béla út - Körtér. Leírni is sok, hát még végigzötyögni. Azt hallottam, hogy az UV eredetileg Angliába készült!?
Mit szóltok a Rákóczi úti villamos visszaállításának ötletéhez?
Maradt, bár szerintem nem sok, majd felmérem a terepet. Az egyvezetőállású 3 ajtósok között szerintem nincs régi ablakú, a másik két tipusban biztos van. (Én jobban szeretem a régieket, annak ellenére, hogy félelmetesen todott zörögni az ablak).
A nosztalgia járt nyáron (313-314?).
UV rulez!
Azért az FVV is kedves nekem...
Utasként örülök a buszablakoknak, igy sokkal levegősebb a kocsi.
Azért maradt eredeti állapotú is?
A nosztalgia villamossal mi van Szegeden?
FVV gyártotta a szombathelyi és nyiregyházi keskenynyomkozű (1000 mm?) villamoskocsikat is, ezek közül egy szombathelyi a csömödéri kisvasúton ma mint fedett kocsi üzemel, egy nyiregyházi pedig a balatonfenyvesi kisvasúton látható roncs formában.
Eredetileg az FVV-ben fejlesztették ki, és gyártottak 1961-65 között Pestre, de itt nem váltak be igazán, mert nem egy túl sikeres konstrukció, gyakorlatilag egy kéttengelyes villamos széthúzva, csak 1-1 tengely van meghajtva ezért elég lomha, de a vidéki rosszabb, lassabb pályákra ez is elég igy elég hamar vidékre kerültek. Késöbb amikor vidéken újabb igény lett új kocsikra, akkor újra gyártották Debrecenben.
Ez érdekes: a 816-817-818 villamosokon vol az utastérben egy kis tábla, amelye ez szerepelt:
"Készítették a Debreceni Közlekedési Vállalat dolgozói, 1978."
Megnézem a 818-on, hátha még megvan.
FVV:Fővárosi Villamos Vasút, ennek a műhelyében készültek ezek, ezért is "házi csuklós" a nevük, mig a Ganz csuklóst az "ipar" készítette ezért "ipari csuklós".
Az FVV és sok más is, vidéki oldalak is, megtalálhatók Benda György honlapján
Jó lenne összeszedni melyik pesti FVV hova került...
Eredetileg mindegyiknek megvolt felül a viszonylatot jelző szám és alatta a szöveg helye, azonban ez utóbbit Szegeden nem használták, le volt festve fehérre, csupán az utolsóként érkezett 614-esnek maradt meg eredeti állapotban.
Az ablaktörlőket is cserélték: eredetileg felülről lógott lefelé, ezeket cserélték olyanra, ahol alul volt a rögzítés.
Az gondolom mindenki előtt ismert, hogy a vezetőfülkéket átalakították, befalazták a vezetőket, hogy meg ne fagyjanak (ugye ezeken a villamosokon nincs fűtés), azonban Miskolcon héhány éve még láttam olyan kétvezetőállásos 1*5 ajtó villamost, amelyen csak az egyik vége volt "befalazva", a másik még a régi volt.
Az FVV minek a rövidítése volt?
Az áramszedőkben is történtek változások az elmúlt időszakban. Emlékezetem szerint Szegeden korábban olyan áramszedők voltak, amelyeknek a vezetékhez éritkező legfelső függőleges eleme egy darabó állt, ez egy rugóval volt kifeszítve, és mindig alkalmazkodott az aktuális menetirányhoz. Ezeket a 80-as évek végén lecserélték olyanra, ahol ez a függőleges elem két párhuzamos darabot takar, mindkettő egyszerre ér a vezetékhez, és az áramszedő állása egyáltalán nem függ a menetiránytól. A legutóbbi időben próbaképpen 2-3 villamoson (810,817 biztos, de lehet, hogy 814 is) vadi új áramszedőt használnak, olyan, mint a mozdonyoké (legaláb is az alakja hasonlít), csak tűzpirosban, ha jól emlékszem, Újszászról szerezték be.