Hát igen, a szegedi gyorsok és IC-k nem a pontosságukról híresek. Tegnap is lehetett valami zűr: az este 6 előtt néhány perccel érkező személy 7-kor érkezett, az IP Bcsbára este 7.05-kor ment, míg a pesti IC 19.15-kor indult, 18.25 helyett.
Viszont van Szegeden valami, amit eddig még más állomáson nem hallottam: ha egy vonat késve érkezik, a hangosbemondó a beérkezés után tájékoztatja az utasokat a tényleges késés mértékéről, és elnézést kér. Pl:
"Szeged állomás, Szeged állomás. Tájékoztatjuk Tisztelt Utasainkat, hogy a Budapest Nyugati pályaudvarról érkezett gyorsvonat 12 perc késéssel érkezett Szeged állomásra. A késésért szíves elnézésüket és megértésüket kérjük. Köszönjük!"
Na igen bufekocsi....
Amikor kezdtem egyetemre jarni, akkor
meg a 30-ason is voltak WRy-k a gyorsokon, manapsag aztan gyorson, csak Bcsaba meg Szombathely fele lehet talalni beloluk. Hat igen nem volt penz a felujitasra.
Scsabi!
Nem tudod hanyfele ilyen etkezo-bufe
van volt forgalomban mostanaban? Volt
egy olyan is, ami Bo -ra emlekeztetett
fele fulkes ,fele bufe, amikor indult
a Venezia eloszor (94-95 korul), akkor jart rajta ilyen.
Az igaz, hogy a gyorsok akkor sokkal gyorsabbak voltak, mint ma és nem álltak meg minden fánál. A gyors menetideje 2.20-2.30 volt, míg az expressz (több megállással, mint a mai IC) 2 óra 17 perc alatt is megtette a távot (indulás 6.34 volt. érkezés 8.51). Persze, akkor még Szeged-Cegléd között végig 100-as volt a pálya (lehet, hogy néhol 110-es, nem tudom, ilyen kategória létezik-e), míg Cegléd-Bp. között 120-as.
Hosszú vonatot Szegeden ma is lehet látni: mint korábban írtam, nyáron hétvégén a reggeli 5.20-as 20 kocsival ment (8 Bp, 6 Tapolca, 6 Miskolc, a 20 kocsi néha 3 kerékpárszállítót is tartalmazott), de a szombat reggeli (Bp+Miskolc+Eger) most is 16-17 kocsival megy. (V43-mal)
Tíz évvel ezelőtt a vonatok lényegesen hosszabbak voltak. Egy Bp-Miskolc gyorsvonat akkoriban 2 db 1.o. és 6-8 db 2.o. kocsival járt. Majd minden vonatnak volt büfékocsija is. Mára megmaradt a 2 db 1.o és van még 4-5 db 2.o. mellette, büfékocsi csak a nemzetközieken van. Igaz, a vonatok száma kicsit nőtt. Az arányváltozás azt jelzi, hogy a MÁV alkalmazott utasok száma változatlan, a fizető utasoké pedig csökken. Céges úton volt alkalmam néhányszor a termes 1.o. gyorsvonati kocsin utazni, de szinte mindenki valamilyen igazolványt mutatott a jegyvizsgálónak. Jeggyel nem igazán utaznak ott.
Komfortkocsi az tényleg tuti! nem úgy mint azok a szar IC kocsik...
Írtam egy emailt a Metro-nak zöld Muki ügyben, a válasz:
"
Az akcio eredetileg Szeptember 7.-ig tartott, am a nagy sikerre valo
tekintettel szeretnenk meghosszabitani. Remenyeink szerint a jovo hettol
ujra jarnak a "Mukik". 2 Muki es 2 kocsi kerult atfestere. Ha Ismetelten
megindulnak akkor a Metro ujsagban kozolni fogjuk a menetrendjuket,
ammenyiben ehez nem jut hozza akkor a Metro internet kiadasn biztosan
megtalalja majd ezeket az adatokat. (http://www.metro.hu/)"
Abban az időben katasztrófa volt a Szeged - Bp. - Szeged utazás: Szegedről Pestre reggel volt két vonat (fél 6 körül gyors, rá egy órára a Napfény expressz), aztán kora du. gyors, majd negyed 7 körül a Szeged expressz. Vissza délelőtt csak Expressz volt (7 körül), majd du. fél 2, fél 4 gyors, és 6 előtt 5 perccel a Napfény. Emellet még volt persze - ha jól emlékszem - 3 pár személyvonat.
A gyors viszont akkor meg gyors volt,
nem gyorsitott szemely, mint manapsag,
es tisztabb is. Igaz, joval kevesebb
gyorsvonatpar volt.
Elokaptam egy 86/87-es menetrendet a
hitelesseg kedveert:
Szg-Bp: napi 4par gyors (ebbol 2 exp)
Bcs-Bp: napi 3par(2 exp)+2 nemzetkozi
exp. amire felszallhatott belf. utas is
Pecs-Bp: 4par (2 exp)
Valo igaz, kesobb, a kihasznaltsag
javitasa erdekeben tobbfele is
probalkoztak a kozlekedtetesevel, ha
jol tudom legtovabb Pecs fele jartak.
Akkoriban viszont a video es a
tisztasag miatt egy szuk torzskozonseg
nagyon megszerette. (Akkor meg ugyebar
belf.expressz=gyors+potdij, semmi
extra)
Egy db komfortkocsi Miskolc felé is járt a 80-as és 90-es évek fordulója tájékán. A Borsod-Expresszel ment reggel Pestre (6.30-8.33), délelőtt gyorssal a szerelvénnyel vissza Miskolcra (10.00-12.20), délután a szerelvénnyel ismét Pestre (13.30-16.03), majd a Borsod-Expresszel vissza (17.00-19.00).
Nem volt túlságosan kihasználva, az a 100 ft akkor még pénz volt ám.
Sziasztok!
A szemelykocsi temahoz, Lazarnak:
A komfortkocsi akkor keszult meg,
amikor a Lehar-expressz eppen hogy csak
belepett az EC kategoriaba. Elozoleg kb
egy evig jart - akkoriban eleg
borsosnak szamito 100 Ft-os potdijjal -
Bp.-Szeged (es Bp.-Pecs) kozt a
Napfeny- ill. Mecsek-expresszel.
Kedves Armand,
Helytálló értesülések.
WSpz 89-70 (ún. nagykomfort)
Dk gyártotta 20-41-es győri légfűtéses főjavításával. 2 db van ezek alegtöbbet tudó komfortok. Friedmann egycsatornás légfűtés teljes értékű (nagyteljesítményű)klímaberendezéssel, Krupp négyfeszültségű energiaellátó. (nemzetközi forgalomra alkalmas, honállomás Bp. Déli)
ARp 84-35 (ex 84-41 0 és 84-41 1)(ún. kiskomfort)
Kocsi eredete ua. mint nagykomfort, de a főjavítás után megmaradt a régi kétcsatornás Friedmann légfűtés és a tengelyvéggenerátoros energiaellátás. 1999 június-júliusában mind a négy kocsi az eredeti légkezelőhöz illesztett légjavító berendezést (kisteljesítményű klíma), és egyfeszültségű statikus töltőt kapott. (meg új kocsivezérlőt, belső berendezés javítást és alváz alatti [fekete] újrafújást). Az egyfeszültségű töltő miatt a kocsik belforgalmúvá minősültek, és középsorozatuk módosult. Honállomásuk Nagykanizsa, Baross IC-vel (is) járnak.
Off
Ha van infótok hogy váltak be a módosított kocsik írjatok!
On
Minden komfortkocsi jellemzője az egyedileg dönthető háttámú, forgatható utasülések (37-38 ühely6kocsi), kis konyhafülke a kocsikisérőnek (már csak különmeneteken használják), műsorvevő rádió, belső utastájékoztatás, magnetofon. Fülhallgató csatlakozók az ülések melltt. Pincérhívó. Kártyás rádiótelefon (nem mindegyik kocsin) Eredetileg video is volt mindegyik kocsin és a teremhomlokfalakban elhelyezett tv-ken lehetett a műsort nézni. Ez utóbbit megszüntették.
Bhv főjavítás ügyben (szürke vonatok) ezek a leendő tömeges Bhv főjavítás prototipusai, különböző készültségi fokban. (megér egy külön cikket de azt csak szabi után) A kérdezett madzag valószínű az UIC kábel (fekete kb. 12-16 mm átmérőjű kábel hengeres csatlakozófejjel.
Üdv
Csabi
Szia Csabi!
Ha mar ennyire belementunk a szemelykocsikba,akkor szeretnem megkredezni, mit tudsz a Komfort kocsikrol(ezek most Kanizsa-City)
fele jarnak IC 1.osztalykent, es rohadt
kenyelmesek, teljesen padloszonyeg boritasuak, nem ugy mint a 10-67-es Ap-k).Ugy tudom ebbol ossz-vissz 6 db van, WSpz es ARp sorozatjellel.Mi ezek ozott a kulonbseg, es honnan lettek ezek
atalakitva?(Ugy tudom a 2db WSpz a Deli
allomanyaba tartozik, a 4 ARp pedig Kanizsahoz (remelem meg sokaig birjak)).
Azer en meg lattam Bko-t IC-n a minap is. Vasarnap este nezzetek ki a Keletibe
a Zengo-Zselic IC-re.Na ott lathatjatok
a 2 db Bko-t IC-kent. Kicsit rohejes, hogy ezert ugyanugy el merik kerni a 320
forintot, aztan se legkondi, meg a retyo
is rondabb, es meg sorolhatnam..
Jo lenne,ha ugyanazert a penzert ugyanazt a szolgaltatasi minoseget kapna mindenki.
a