Keresés

Részletes keresés

[tamkov] Creative Commons License 2021.09.19 -1 0 29353
1 valaki Creative Commons License 2021.09.17 0 0 29352

Az, hogy te mit gondolsz, és hogy a fizika mit csinál, nem túl párhuzamosak.

Mérd meg, és lepődj meg.

Több tonna beton hőtárolási tényezője.

De mi is a nem egyenletes vízhőfok? Mi alapján írod? Láttál már visszatérő hőfokot felfűtött házban? Menyi idő alatt, mennyit változik?

Mivel kötelező a rendszerben puffer tartály, mit akarsz még?

Miért is jobb felmelegíteni 1000 liter vizet, mint keringetni az igényeknek megfelelően?

Mit is számít, hogy többet kapcsol be?Amúgy meg miért is?

Ha a háznak 10kW a hővesztesége, betolsz egy szigeteletlen, vagy akárhogy is szigetelt tartályba 11-13 kw energiát, hogy kinyerj tízet.

Gazdaságos, és hatékony...

 

Hajrá.

 

 

Előzmény: Michael Prestley (29350)
Michael Prestley Creative Commons License 2021.09.17 0 0 29351

Megkérdeztem a kicsi kínait, hogy mi az a legalacsonyabb hőmérséklet, amit be lehet állítani hűtésre.

Érdekes, hogy már a Hozé is elfogadott kínai keresztnév lett. :D

Előzmény: mmormota (29345)
Michael Prestley Creative Commons License 2021.09.17 -1 0 29350

Azt gondolom, hogy a házban lévő fűtési/hűtési víz nem egyenletes hőmérsékletű.

Ezért ha közvetlenül a fűtési rendszerbe kapcsolnám a hőszivattyút, akkor sokkal gyakrabban kapcsolna be.

Így viszont szakaszosan üzemelne a szivattyú és a körforgó víz is egyre egyenletesebb hőmérsékletű lenne.

Előzmény: mmormota (29345)
mmormota Creative Commons License 2021.09.16 -1 0 29349

Nálam minden automata, nem sok részletet tudok. Gyanítom, hogy hűtéshez egyáltalán nem kell a hőszivattyú, csak hőcsere meg keringetés, mert a talajszonda vize eleve elég hideg.

Előzmény: nihill01 (29347)
nihill01 Creative Commons License 2021.09.16 0 0 29348

*előremenőt

Előzmény: nihill01 (29347)
nihill01 Creative Commons License 2021.09.16 0 0 29347

Nálam pl. 21-22c körüli a mennyezethűtés vize.

Ezt viszont éjjel-nappal folyamatosan keringetni kell hogy hatásos legyen.

Cserébe viszont nem kell törődni a fal párásodással, nem kell rá szenzor meg külön vezérlési feltétel.

Egyébként az én rendszerem is hasonló elvű mint itt lentebb a rajzon, én a fűtési puffert hűtöm egy hőcserélővel, kútvízzel, onnantól meg ugyan az mintha fűtenék, csak néhány csappal nyáron meg kell fordítani a puffer irányát, hogy alulról szívja az előrementőt, ne felülről.

Előzmény: mmormota (29345)
mmormota Creative Commons License 2021.09.16 -1 0 29346

Magát a fal hűtést csak ajánlani tudom (persze ha technikai szempontból jó konstrukció). Nagyon bevált. Máshol split-et is használok. Hideg levegőt fúj, hallani lehet, időnként náthás leszek tőle, kellemetlen. A fal hűtéses tökéletes csendben van, nem fúj hideg szél a szobában, egyszerűen csak kellemes a hőmérséklet.

 

Előzmény: mmormota (29345)
mmormota Creative Commons License 2021.09.16 -1 0 29345

Ami még érdekes lehet, hogy a fal hűtéséhez hidegebb víz kell, mint amire medencében szükség lehet. Ezzel együtt szerintem működne. A nagy tartály feladatát nem értem.

 

Nálam talajszondás hőszivattyú van. Valami miatt nem ugyanazokat a csöveket használja hűtésre, mint fűtésre. Külön, vékonyabb hűtő csövek vannak a falakban. Ez nem tudom miért van így.

Előzmény: Michael Prestley (29343)
Michael Prestley Creative Commons License 2021.09.16 0 0 29344

Bocs, amelyek

Előzmény: Michael Prestley (29343)
Michael Prestley Creative Commons License 2021.09.16 0 0 29343

Igen, vannak olyanok, amelyik tudnak hűteni is.

Ez van a gépkönyvében:

Előzmény: mmormota (29342)
mmormota Creative Commons License 2021.09.16 -1 0 29342

A medence hőszivattyú tud egyáltalán hűteni?

Előzmény: Michael Prestley (29341)
Michael Prestley Creative Commons License 2021.09.13 0 0 29341

Sziasztok!

 

Én sem vagyok egy nagy spíler a témában, ezért szeretném a véleményeteket kérni.

A házam fal- és padlófűtéssel épült.

Viszont most már hűteni is szeretném a falfűtés csöveivel.

Azt találtam ki, hogy veszek egy 1 m3-es tartályt, ebbe a fűtési rendszerből csőkígyóval adom át a hőt.

A tartályt pedig egy medence hőszivattyúval hűteném.

Tehát nem közvetlenül a fűtési rendszerbe kötném a hőszivattyút, hanem egy puffer tartályon keresztül és így szét is lennének választva.

Mit gondoltok erről a megoldásról?

A medence hőszivattyúk jelentősen olcsóbbak mint a normál hőszivattyúk, ezért gondoltam ki ezt a rendszert.

[tamkov] Creative Commons License 2021.09.12 0 0 29340

Sziasztok!

 

Kedvet kaptam kísérletezni hőszivattyúval, keresem hozzá a tudást. Sajnos kevés fórumot találtam ebben a témában, payagyerek is eltűnt mindenhonnan :(

Elkezdtem elejétől olvasni itt, eltart egy darabig...

A sok éve emlegetett "Alfa laval CB14" hőcserélőt már nem találom, van valami most kapható olcsó alternatíva nyomott oldalra?

Sok webshop nem hogy műszaki adatokat nem mutat de még pontos típusszámot sem hogy rá lehessen keresni.

 

Gyula20 Creative Commons License 2020.11.30 0 0 29339

Korábban egy , emlékeim szerint 1 kW-os csőbúvárt használtam .

Ezt még a hőszivattyú telepítésénél ajánlották.

Jó volt , nagy teljesítményű .

 

Pár éve elromlott , aztán nem volt itthon más  csak egy tartalék orosz gyártmányú , talán 750 W.-os

centrifugál szivattyú . Korábban azt gondoltam , hogy majd lecserélem csőbúvárra , de mivel

már pár éve ez megy inkább ebből a fajtából szereztem be még egyet tartaléknak.

Olyan 15 ezer körüli áron.

Van egy nagy kertem , kb. egy hold , azt is locsolni kell ,az is ilyen szivattyúval megy.

Ha valami gond van könnyen tudom cserélni.

 

A hőszivattyú úgy működik , hogy amikor indítási vezérlést kap , akkor indítja be elsőre

a vízszivattyút , nyilván addig nem megy a szivattyú. Majd két helyen vizsgálja , hogy

van e minden vízkörben víz -ez a védelem .

Két áramláskapcsoló érzékeli a megfelelő vízmennyiséget , ha ez nincs meg nem engedi tovább bekapcsolni

a hőszivattyút .

 

Előzmény: Üveges Imre (29338)
Üveges Imre Creative Commons License 2020.11.29 0 0 29338

Azt szabad tudni, hogy milyen szivattyút használsz? Azt jól gondolom, 24-ben megy?

Előzmény: Gyula20 (29333)
mmormota Creative Commons License 2020.11.28 0 0 29337

Valószínűleg elsősorban a cső hossza számít, több kisebb mélységű furat is jó - persze ha van hely, mert közel egymáshoz nem sokat ér. Nálunk is azt tervezték, hogy ha elakadnának kemény kőzetben, akkor több lyukat fúrnak. 

A hőátadás ezzel a zárt megoldással nyilván nem olyan jó, mint közvetlenül a kút vizét használni, de előnye, hogy nem kell szűrő. Nagyon gyorsan elkészül a fúrás. Ugyanúgy iszapolással működik, mint egy olajkúté, csak ez egy kicsi, könnyen hordozható gép. 

A talajvíz nálunk elég mélyen van. A szomszédban szinte egyidejűleg éppen kutat fúrt egy másik társaság öntözéshez. Az első géppel, amit hoztak, nem tudtak eljutni jó vízhozamú mélységbe, másodszorra valami jobb gépet hoztak. Több mint 30 méterre mentek le.

Előzmény: Üveges Imre (29332)
halaloszto Creative Commons License 2020.11.28 0 0 29336

Nincs az, kell bele ennyi tartalék.

Előzmény: 1 valaki (29335)
1 valaki Creative Commons License 2020.11.28 -1 0 29335

Kicsit túl van méretezve, a számolásod jó.

Előzmény: halaloszto (29334)
halaloszto Creative Commons License 2020.11.28 0 1 29334

tudom hogy nem ez a topik célja, csak nem bír az agyal leállni, hogy hol rontom el.

 

5m3 per óra az 1.4 liter per sec

 

4200J/Kg/C fajhő, 4C deltaT és 1.4Kg víz az 23.5KJ

 

tehát ez bő 23kW. fejben valamit nagyon elkavartam, elnézést amiért feltartottam a közönséget.

Előzmény: Gyula20 (29333)
Gyula20 Creative Commons License 2020.11.28 0 0 29333

Semmi matek , az most nem fontos , ennyi a szivattyú "vízhordása" 10m-en.

Előzmény: halaloszto (29331)
Üveges Imre Creative Commons License 2020.11.28 0 0 29332

Nálam 20métertől gránit várható, szóval a nagy mélységű fúrás felejtős sajnos. Egy ásott kút rendelkezésére áll, fogok csinálni egy próba szivattyúzást. Nekem az 5m3 inkább tűnik soknak, mondjuk én "csak" 160m2 szeretnék kifűteni. Továbbra is keresem azt aki talajkollektorral fűt. Vagy egy kutat furatok, vagy bekollektorozom a telek egyrészét, ezek árban valahol pariban lennének szerintem. Nyílván mindegyiknek van előnye hátránya stb.

Előzmény: mmormota (29329)
halaloszto Creative Commons License 2020.11.28 0 0 29331

Gyula,

 

Ez a matek hogyan jön ki?

Az 5m3/h nagyon kevésnek tűnik.

Előzmény: Gyula20 (29327)
Gyula20 Creative Commons License 2020.11.27 0 0 29330

A szívó kút a sohasem használt autó szerelő aknában van , így mindenhez könnyen hozzáférek .

A szerelő akna két méter mély , csak olyan hat métert fúrtak még le.  A fúrt kútba 200mm-es

PVC cső került.

A nyelő kút egy ásott kút , hasonló mélységű , szerintem azonos rétegben van.

A két kút közötti távolság 18-20 méter.

Gyakorlatilag nálam nem lehet kiszivattyúzni , egyszerű eszközökkel a vizet.

Volt egy HONDA WA 30-as  1200-as szivattyúm , ami 1200 litert nyomot ki percenként , na azzal sikerült

az egyik ásott kútból olyan fél métert szintet leszivattyúzni , tisztítottam a kutat, de pár perc elteltével a vízszint visszaállt.

Szerintem lassan a két kút között  elindul egy lassú áramlás, korábban sokan ijesztgettek azzal , hogy majd az a hideg víz kerül vissza

ami kikerült a hőszivattyúból. Akkor ezen kicsit elgondolkodtam , ma mát tudom, hogy ez csak riogatás , ha az a víz is kerülne vissza

már felvenné a környezete hőjét.

Mostanában előtérbe kerültek más rendszerű  hőszivattyúk, de szerintem a a víz-víz hőszivattyú a legstabilabb , hiszen más rendszerek

nehezen tudnak biztosítani 12-13 fokos bemenő vizet.

Természetesen ennek szigorú feltétele a megfelelő mennyiségű víz.

Ha ez nincs meg nyilván nem érdemes ezzel foglalkozni.

 

Előzmény: Üveges Imre (29328)
mmormota Creative Commons License 2020.11.27 0 0 29329

Nekünk olyan épül, ahol zárt rendszerben van a víz. Lefúrtak a talajba 100m mélyen dupla csöveket (függőlegesek). Egyik csövön lemegy, másikon visszajön a víz. Úgy számolták, hogy a kb. 230m2 alapterületű, földszintes, csak részben beépített padlásterű lakásnak 2 db ilyen lefúrt csőpár kell. A ház nagyon erősen hőszigetelt, arasznyi vastag hab van a lyukacsos blokktégla falakon.

Ugyanaz a rendszer fűt és hűt.

Az ilyen rendszernek akkor jó a hatásfoka, ha nagyon nagyok a radiátorok. Minél alacsonyabb hőmérsékletű fűtő víz elég a kívánt hőmérséklethez, annál jobb a hatásfok. Nem nagyon forró vízhez persze nagy radiátor kell. Padlóba, plafonba, falakba építik. Nálunk a falakba nem tettek. 

Még nincs kész, nincs tapasztalat.

Viszont megnéztünk olyan házat, ahol ez működik, a család elégedett vele.

Előzmény: Üveges Imre (29326)
Üveges Imre Creative Commons License 2020.11.27 0 0 29328

Klasz amit írtál. Akkor ez gondolom ásott kút? A kavicsréteg mint durvaszűrő müködik. Az a rettenetes m3/óra azt bírja a kút? (Bár ezek szerint igen) Milyen messze vannak egymástól?

A leválasztás hőcserélővel mindenképpen megtörténik, ha kútpár lesz a hőforrás.

Előzmény: Gyula20 (29327)
Gyula20 Creative Commons License 2020.11.27 0 0 29327

Csak a vizes hőszivattyúról tudok valamiféle véleményt mondani.

Olyan 15 éve működik egy 15 kW-os  rendszerem .

A leghidegebb télben is csak ez megy , nem kell átállni gázra.

Nagyon nagy lakást fűtök be , 3 szintes , a földszint  alapterülete

12x14 m.

Ami alapján talán el lehet indulni az a  vízfelhasználás.

Nálam közelítőleg 5 m3 /h víz átáramoltatás van .

Korábban 7-8 m3-es szivattyúm volt , de elromlott , az új csak

kb.5 m3-es.

A bemenő víz hőmérséklete 12-13 fok , tavaszra megy le

12 fokra.

A kimenő , nyelő kútba 8-9 fokos víz megy .

Természetesen a 8 m3-es szivattyúnál nem igen volt alacsonyabb a kimenő víz hőmérséklete 10 foknál.

 

Még egy lényeges dolog ,erről itt nem szoktak beszélni , de szerintem

a vizesnél a leglényegesebb , hogy mindkét kút homok vagy sóderrétegben

legyen és a visszatáplálás is ugyanabba a rétegbe történjen.

Nálam sóderréteg van 7 m-től - a kutak 9 méteresek.

Sokan hitetlenkednek abban is , hogy a szívókutam a lakás alatt van , ez okozhat vizes vagy

hőmérséklet gondot , ez nem igaz , hiszen nálam  a vízszint állandó.

A rendszert egyedül építettem ki , csak a hőszivattyút vásároltam készen.

Még egy lényeges dolog , a kútvíz egy nagyon nagy hőcserélőn keresztül adja át a hőt a hőszivattyúnak, mert a hőszivattyú

külső köre nálam kb. -20 -as fagyállóval van töltve.  

A hőszivattyúba szemiféle külső szennyeződés nem kerülhet. A hőcserélő előtt  van egy szintén nagyobb teljesítményű homokszűrő ,

ezt egy két évente tisztítom , egyre kevésbé kell úgy látszik . Évente talán egy deciliter igen finom homok kerül bele.

Ez ad némi plusz védelmet .

Valami ilyesmikből indulnék ki , egyáltalán adottak ezek a feltételek.

 

 

 

Előzmény: Üveges Imre (29326)
Üveges Imre Creative Commons License 2020.11.27 0 0 29326

Sziasztok,

Talajkollektoros hőszipkán gondolkodom. Az érdekelne, hogy mi lehet az optimális csőfektetési távolság? 320M2 áll a project rendelkezésére, a hőigény 8Kw -15C-ben. Van egy ásott kutam is, de ennek használatáról eddig mindenki lebeszélt, arra figyelmes lettem viszont, hogy a "másik rendszer" amit adott esetben ő favorizált esetleg árult az mindig a legszuperebb motyó. Talán itt lesz(nek) független vélemények erről.

Szóval opció 1: kollektor. Itt a csőtávolság érdekelne. De pláne ha lenne egy működő példa az volna csudi jó. Opció 2: kútvizes, a második kút kijöhet a kollektor árából, még nem zártam ki a kutas megoldást. Gondolom egy próba szivattyúzás mindenképpen kellene, mennyi ideig teszteljem a kapacitást? Egyáltalán vesződjek vele? Levegőst offolnám amíg nincsenek ezek a dolgok lefutva...

durkonorbi Creative Commons License 2020.10.17 0 0 29325

Köszönöm szépen, igazából nagy módosításokat nem szeretnék csinálni ezen a kis rendszeren, csak az elve érdekelt volna nagyon, hogy mennyire van lehetőség a fordulatszám szabályozással belenyúlni a rendszerbe... de ha ez már eleve a kapilláris adagolást borítja akkor nem piszkálom marad így... Ez akkor jo lesz máshova... ;)

Előzmény: 1 valaki (29324)
1 valaki Creative Commons License 2020.10.17 -1 0 29324

A fordulatszámát nem változtatnám önállóan, mert a hűtőkörrel együtt ez is tervezett.

A kapilláris cső miatt nem tudsz rajta semmit sem változtatni, mert ha visszaveszed a mennyiséget, amit szállít a kompresszor, merborítod a hűtőkört. Akár kiütheted vele a kompresszort, mert folyadék ütést kap, és kuka.

Vegyél egy ilyet:

https://www.aliexpress.com/item/32807974492.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4d0041dfB1cqyy&algo_pvid=bfa1afc9-3c97-43d4-b8da-e2692aa69e2e&algo_expid=bfa1afc9-3c97-43d4-b8da-e2692aa69e2e-36&btsid=0ab6f82215853864645125338e7408&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Ezzel be lehet lőni az adagolást, ha kidobod a kapilláris csövet.

Persze be kell állítani, és ehhez már szabályozhatod a kompresszort. Javaslom, tegyél be nézőüveget a hűtőkörbe, hogy lásd, mit is csinál a hűtőkör, kompresszor elé, után, kondenzátor után, EEV után.

https://www.ceklima.hu/folyadeknezo-sight-glass-forrasztos-58-16-mm-13944

Előzmény: durkonorbi (29323)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!