Vonatos képernyővédőm van. Most figyeltem csak fel rá, hogy vannak benne dán festésű Nohabok is. Nameg magyar AB kocsi (1.és 2. osztály, gyorsvonati, fehér csíkkal, asszem ez a jele) nagy ritkán. Amúgy nyugati cuccok, mivel németek csinálták.
Nem ...egyszer a studióban vettek fel minket amikor a Personal Jesust énekeltük fel...én akkor 2-os voltam volt ott még egy akkor 4-es gépész asszem Kaucska Balázsnak hívták de a többiekre már nem emléxem...én az Alle Éva osztályába jártam.
Nem voltam kóteros (csak néha jegy nélkül jártam le kajálni)
Ha nem emlékeznél rám :az egyik Mechwart napon benne voltam a DM alterego együteseben....ja ésa Marciék osztálya tiszteletbeli gépésszé avatott.
csak annyi, hogy Perbálon nevelgeti asszem 4 éves gyermekét. A kor nem biztos, kb. Az unokatestvére a barátnom immáron 6 éve, de kicsit összevesztünk a Marcival. koleszos voltál, vagy nem?
Csak annyit tenék még hozzá ehhez, hogy az alkatrész tartalékolást se nagyon látom: jópár Nohabot müködöképes állapotban vágtak szét, ha azok alkatrészeit eltették volna, akkor ma nem ennyi gép müködne...
Amit Sátoraljaújhelyen láttam, az se gondos szétszerelést mutatt, ahol a használható dolgokat elteszik...
Több helyről is úgy hallottam, hogy ez az egész úgy működik, hogy a MÁV eladja a gépeket ócskavas árban (szinte egészben) egy Kft.-nek, aki aztán szétszed, közben csak arra ügyel, hogy a különböző fémeket szétvállogassa, és csomót keres rajta, főleg a dizel-villamos gépekkel mint pl a Nohab vagy Szergej, mivel sok rezet tartalmaznak...
Azon se csodálkoznék ha ennek a Kft-nek tulajdonosai főállásban a Mávnál döntenének a selejtezésekről...
Én igy hallottam, várom a cáfolatot vagy megerősítést...
M47 elboldogul 3 kocsival, én Tapolcán júniusban
12 kocsival láttam M43-ast. Kihúzta, betolta :-) , fel is
gyorsult vagy 6-7 km/órára.
Egyébként szerencsétek van, az imént omlott
össze a Neccképem, így megúszatok egy irgalmatlanul
nagy levelet. Így csak annyit írok a MÁVról,
hogy nem a NoHABok irtása a legnagyobb baj (legfeljebb nekem), hanem
a koncepciótlanság és az évrõl évre
drasztikusan romló színvonal (ma egy gyorsvonat 35-40 perccel
lassaban ér le Tapolcára, mint 81-ben).
A NoHABokkal csak az a baj, hogy ha a gõzfûtés a
gond, akkor miért a fûtéssel egyáltalán
nem rendelkezõ M62-esek járnak helyettük, és
ha kicsi a sorozat, akkor mit szóljunk a 3 Volvo-motoros Bz-hez,
a 3 Pielstickes Daciához, a tervezett 3-4 Mercedes-motoros Daciához,
a néhány Caterpillar-motoros Bobóhoz, az egy szem
M42-höz, amik így hirtelen eszembe jutnak.
A NoHABok öregek, ez tény. De a Norvég Államvasutaknál
1957-es NoHABok is vannak napi menetrendi üzemben, egyszerûen
azért, mert nincs jobb gépük. Egy szavunk nem lehetne,
ha a MÁV jobb (=korszerûbb) gépekre cserélné
õket, de az M41-es és az M62-es sorozatra átruházni
a munkájukat egyszerûen hülyeség, ill. visszalépés.
Persze, miért pont ezen a szinten ne lenne visszalépés
a MÁVnál?
Egy biztos: az IP-k az 50-es, 60-as pályákon nem Európába
vezetnek.
M62 215-tel én is találkoztam:
a Csömödéri kisvasút napján (1999.06.26) visszafelé Bobától a 215-ös húzta a vonatot, az ablakon kinézve sürű füstre lettünk figyelmesek, jobban füstőlt mint az Ábel (csömödéri 490-es gözös), majd megszünt füst...
"Mi van? elfogyott a fa?" poénkodtunk, majd elkezdett lassulni a vonat, és Devecser bejárati jelzője elött meg is álltunk.
5-6 perc várakozás után egy bent álló személy 2182-es Csörgöje behúzott minket az állomásra, majd félre állította a döglött Szergejt. Kb fél óra múlva jött értünk az ütött-kopott rozsdás M62 218, de az a külsejével ellentétben kitartott Székesfehérvárig.
Ott a kalauzok beszélgetéséből meg tudtuk még a vezér becenevét is:
"Citrom Vili megfektette a gépet..."
Itt van par kep, eddig jutottam a 3D Studio-s Gigant modellel. Az aramszedoben bizonytalan vagyok, mar jo parszor ujrakezdtem, most ez a legujabb. Mindegyik kep 640x480 jpg, nem veszes nagysagu. Ha ez kesz, johet a Pupos es a Nohab :-)
Kep-1 Kep-2 Kep-3 Kep-4
Itt van par kep, eddig jutottam a 3D Studio-s Gigant modellel. Az aramszedoben bizonytalan vagyok, mar jo parszor ujrakezdtem, most ez a legujabb. Mindegyik kep 640x480 jpg, nem veszes nagysagu. Ha ez kesz, johet a Pupos es a Nohab :-)
Kep-1 Kep-2 Kep-3 Kep-4
Szerintem az M62 265 a MAV legszebb mozdonyai koze tartozik, ha mar itt tartunk. En is lattam amikor a konteneres kocsikkal ment a forgovazas kocsikert az Eszaki ele :-)
Mas: figyeltetek mar, hogy egyre tobb Papagaj van? (Szili 2xxx) Mar a mi vonalunkon is jarnak, a Keletiben minden nap latni oket.
Persze hogy jók!
Én különösen nyári estéken szeretem bámulni őket, elsősorban kisebb vidéki állomásokon tehervonattal. Legutóbb az EUROFIMA-s M62,215- tel találkoztam így Nagycenken. A remek diesel-hangulatot csak fokozta, hogy jött szemből 2190-es Csöresz a Balatonfüred-Sopron vonattal jónéhány GySEV kocsit húzva.
Egyébként nálam a Csörgő a kedvenc, utána a NOHAB, a Szergej, majd a Púpos.
A Daciákkal kapcsolatban annyit, hogy még mindig üzembiztosabbak (szerintem), mint a Bz-k, ráadásul a Dacia még vonatnak is nevezhető. A Pielstick motoros Daciák pedig jónéhány vonalon felválthatnák a Bz-t, a Bz javításainak költsége miatt nem hiszem, hogy ez olyan gazdaságtalan lenne, ráadásul mi, vasútbarátok még szívesebben is utaznánk vele (bár aki a nyári hőségben zötykölődött már Bz-ben az tudja, hogy valószínűleg az utasok is - nem beszélve a mozdonyvezetőkről).
Jók azért azok az öreg Szergejek is! O.K. tudom, hogy a diesel "top-lista" valahogy úgy néz ki, hogy NOHAB - Púpos - Szergej - Csörgő, de azért klassz dolog ám reggelente arra ébredni, hogy egy M62 jön ki a fűtőházból, és dudál egyet a jellegzetes kürtjével... Erről jut eszembe: ez valami speckó duda? Nem mindegyiken ilyen van, ha jól tudom, főleg azokon hallom, amelyeket régebben renováltak.
"Azért lehetett nekünk 20 db (és nem több) NOHABunk, hogy valahogyan a Szergej is megszülethessen. Gondolod, ha a Szergejt gond nélkül sikerül összedobni, akkor akár 1 db "kapitalista" mozdonyunk is lehetett volna 1963-ban...???" Az anyja köcsögit! Ezt a dolgot én kisgyerekként hallottam a hetvenes évek elején, kicsit konkrétabban: a Nagy Testvér bizony alaposan "megszemlézte" az általunk beszerzett gépeket, hogy aztán ő is előállhasson a Szergej verzióval. Később ezt a hírt, mint amolyan intimpistás butaságot el is felejtettem. Ezek szerint mégis van benne valami?
A Déliben jelentem folyamatosan dolgoznak, tegnap óta sok változás nem látható.
Lentebb megelőztem a témát. Úgyhogy ismét leírom a Dacias storymat. Tanulságos!
"Ja, a Daciáról (M43-M47 sorozat) jut eszembe. Egyszer mentem Győrből Zircre vonattal. A szerelvény: egy Dacia, meg két Bhv kocsi. Pannonhalmánál azonban megadta magát a román csúcstechnika, lefeküdt a Dacia. Nosza, jött Győrből egy másik. Így már 2 Dacia, két kocsi ment tovább. Aztán Veszprémvarsánynál ismét halál. Ez a Dacia is elment lefeküdni. Nosza, jött Zircről egy. Így mire Zircre beértünk, már három mozdonyból és két kocsiból állt szerelvény, meg 2 órás késésből...
Több mozdony, mint kocsi! Ez már döfi!!!"
Sem Szergejjel, sem Nohabbal, sem Csörgővel nem feküdtem még meg soha, pedig vonatoztam már eleget!!!
"Ha nem rám célzott, akkor ezen a fórumon is megkövetem és elnézését kérem!"
Valóban nem. Éppen én is egy íróasztal mögött ülök jelenleg. :-)
Valszeg én fogalmaztam rosszul, a divby0 által idézett hivatalos MÁV-válaszra céloztam. Ebből is látszik, hogy a napi problémák között (adminsztráció, vezetés - vontatási dolgozók, mozdonyszemélyzet) mekkorák a különbségek. A kettő közti összhang hiányzik szerintem az M47 megítélésével kapcsolatban is.
M47-re még egy kicsit visszatérve:
bizony egy ilyen mozdony is jól tud mutatni olyan ínséges helyeken, ahol személyvonattal csak BZ közlekedik. Augusztus elején voltam Szilvásváradon, és 3 fás kocsiért jött a fatelepre M47 1033: ott a hegyek és fenyők közelségében bizony jól mutatott (azt nem tudom, hogy utána meghalt-e a 3 kocsitól: legközelebb, kb. 2 óra múlva a szarvaskői alagútnál láttam, M62 205 előfogatolva, hosszú tehervonattal).
Véleényem szerint a 20 db NOHAB elekrtomos fűtéssel korszerűsítve Tapolca állományában gazdaságosan ellátta volna a máig sem villamosított "Tapolca környéki vonalak személy és gyors forgalmát és mindet egy helyre állomásítva még a homogenitás elve sem sérült volna... "
Lehet, hogy meg a 29-es vonal teherforgalma is belefert volna(?). Tenyleg, ma kb. hany gep kell Tapolcanak a 29-es + egyebek (8806,8807) forgalmanak lebonyolitasahoz a nyari csucsidoszakban?
Bagojj: Akármennyire fáj a szívem a NOHABért, el kell ismerni, hogy a nagy fejlődés elment mellette. Ugyanakkor a nálunk gazdagabb nyugati országokban még van létjogosultságuk bizonyos helyeken (Norvégia, skandináv magánvasutak), mert alkalmasint megbízhatóbbak mint a ma gyártott mozdonyok (a norvég Di6 pl. katasztrofálisan állt helyt). Ugyanakkor a korszerű vasút amit tud elektronikusan vezérel, villamosan szállít el, modulrendszerű mozdonyokat alkalmaz amellyel személy-motorvonat és tehervonat egyaránt vihető, a személyszállításban kizárólag motorvonatokat alkalmaz.
Ebbe a képbe a NOHAB nem fér bele ez tény, de bizonyos dolgokkal vitatkoznék:
"Ha jobban belegondolunk, örülhetünk, hogy egyáltalán vannak Nohabok Magyarországon, mert ha előbb jön az "elvtársi direktíva", akkor eleve csak Szergejek lennének."
Azért lehetett nekünk 20 db (és nem több) NOHABunk, hogy valahogyan a Szergej is megszülethessen. Gondolod, ha a Szergejt gond nélkül sikerül összedobni, akkor akár 1 db "kapitalista" mozdonyunk is lehetett volna 1963-ban...???
"Sajnos, a Nohab flotta már jó régen nem 20 db-os, így nem lehetett ezzel számolni."
A NOHABok lassú halála már sok éve el van döntve. Annak idején volt rá lehetőség, hogy viszonylag olcsón korszerűsítsék a járműveket, de a MÁV nem tette meg. Pedig lehet, hogy jobban járt volna. Véleényem szerint a 20 db NOHAB elekrtomos fűtéssel korszerűsítve Tapolca állományában gazdaságosan ellátta volna a máig sem villamosított Tapolca környéki vonalak személy és gyors forgalmát és mindet egy helyre állomásítva még a homogenitás elve sem sérült volna...
"Nem tudom, mennyi Szergeje van a MÁVnak, de jóval több, az biztos."
Normálnyomtávon 105 db, ebből használatban max. 86 db.
Szélesnyomtávon van 10 db, használatban 5-8 db.
"Az M47 2000 pedig lehet, hogy nem olyan szép és aranyos, de jelen helyzetben a MÁVnál előrébb valók az üzemeltetési kérdések."
Azt tanácsolom, nézz körül néhány vontatási telepen, hogy mik a tapasztalatok az M47,2000-ről. Ez egy tolatómozdony, amit meg kellett venni, úgy-ahogy adaptálták személyvonatra (=fűtőgenerátor kifejlesztés, beépítés, motor kihegyezés 1480 fordulatra), beleöltek egy valag pénzt, eredmény egy nagy kalap sz@r.
A legtöbb viszonylaton valamivel helyettesítik (Bz, M41, még a gazdaságtalan NOHABbal is!)... Ma már rendszeres forgalomban sehol sem található. pedig 12-16 évvel a NOHABok után került beszerzésre...
Cimbora!
Lehet, hogy van egy (?) nagy bűnöm, mégpedig az, hogy egész nap íróasztal mögött ülök? (Ez témy) Mondok valamit: van ennél sokkal több is: nem értek a TC-khez, ketyerékhez, abszolút nem ismerem a szakzsargont, műszakilag antitalentum vagyok, szinte egy szöget sem tudok befúrni a falba, de... Szeretem a vasutat, a mozdonyokat, és válaszaimban próbálok arra koncentrálni, hogy ne legyen benne rossz szándék. Lehet, hogy a múltkori ásványvizes választ félreértetted, de hidd el, nem a rossz szándék vezérelt. Válaszom - mármint M47 2000-re vonatkozó - csupán arra vonatkozott, hogy többek között a lev.listákon megjelenő információk (ledöglések, megbízhatatlanság, max. sebesség stb.) alapján a MÁV hogy építhet egy ilyen mozdonysorzatra? Ez a fórum arra van, hogy mindenki kifejtse véleményét: nyilván nagyon sokan nem értettek egyet azzal a mondatommal, illetve nem is értették, hogy mit akartam mondani, de több módja van a reagálásnak: az egyik, ahogy bagojj tette, a másik, ahogy Te. Van egy kis különbség...