Ez a topik kötetlen beszélgetések okán nyílt - régi és új Bulgária fanoknak, akik nem csak kifejezetten a "hol találok szállást", "mivel menjek", "hova menjek" kérdésekre szeretnének választ kapni - persze arra is kapnak - hanem társalogni vágynak salátákról, borokról, lányokról, fiúkról... mindenről ami BULGÁRIA....
Stevie szerintem egy kicsit máshol járt amikor válaszolt a kérdésedre! Nincs kész a Dragoman-Szófia szakasz. Ahol ő tavaly pályán hajtott az a Nis-Dimitrovgrad szakasz. Az idén nyáron szerintem nem is lesz kész! Mintha 2022 év végét, 2023 nyarát emlegették a bolgár kollégák! Úgy rémlik parkolói diskurzusokból.
mi a helyzet az autópálya-építéssel a szerb határtól Szófiáig. Várható-e nyárra szakasz-átadás.
Már egy éve át van adva, tavaly ilyenkor már mentem rajta :-)
Most a bolgárok építik egyrészt a Szófia körüli elkerülőt, másrészt az utat a szerb határtól az elkerülőig. Az egy kicsit fel van túrva, de még így is jobb, mint volt.
Egyrészt a liberális nyugati tagállamok nem akarnak még egy "akadékoskodó", lengyel-magyar típusú keleti tagállamot.
Időnként másképp leng az inga, és akkor ott is "balliberális" erők kerülnek hatalomra. Zoran Đinđic, vagy akár Boris Tadic azért nem voltak olyan régen.
az albánok visszaadnák Észak-Koszovót, mely felett úgy sincs hatalmuk jelenleg se: a régió gyakorlatilag egy miniállamként funkcionál, pl. a koszovói rendőrség be se mehet oda. Cserébe meg a szerbek szívesen megszabadulnának a maradék pár tízezres albán kisebbségtől, területtel együtt, azaz átadnák Koszovónak Preevót és környékét (a mai szerb-macedón-koszovói hérmashatárnál).
Egyik állítás sem teljesen igaz :-(
1) Észak-Koszovóban ma is a koszovói rendőrség, a KPS tart rendet - ott kifejezetten szerb nemzetiségű járőrökkel. Nem állítanám, hogy ideális a helyzet, de nem is tragikus. Pl. Oliver Ivanovic mérsékelt szerb politikus gyilkosát nem találták meg (nahát!), de a kisebb törvénysértéseket elég jól kezelik.
De a lényeg, hogy Észak-Koszovóban van a Gazivode víztározó, ami nemcsak ivóvízzel látja el Koszovó harmadát (beleértve albán területeket is), de az ország egyetlen erőműjének, az Obilic/Kastriot erőművek a hűtését is ellátja. Ha nincs Gazivode, akkor nincs koszovói áramtermelés egyáltalán. Nem véletlen, hogy az új amerikai támaszpont, a Nothing Hill (szóvicc) pont a víztározó mellé települt.
2) az sem igaz, hogy a szerbek lemondanának a Bujenovac-Presevo-Medveđe háromszögről. A városi lakosság valóban túlnyomórészt albán, de a városok között, a falvakban tiszta szerb lakosság van. Ha Koszovó lemond néhány tízezer szerbről Észak-Koszovóban, nem jár jobban, mert "importál" néhány tízezer szerbet a háromszögből.
3) Teljesen elképzelhetetlen, hogy a X. Európai Folyosón (Bécs-Thesszaloniki) még egy határátkelőt nyissanak. Ez a folyosó iszonyú pénzébe van az EU-nak, hogy összekösse Görögországot az EU többi területével. Hogy még egy határátkelés legyen (SRB-KS, KS-MK), az egyáltalán szóba sem jön.
Szóval ez a területcsere csak a Trump-kormányzat teljesen tájidegen fotelszakértői körében merült fel, a valóságban soha senki nem vette komolyan. (És a mostani szerb-koszovói washingtoni megállapodás során sem került elő, nem véletlenül.)
A szerbek(vezetői szinten) mindenképpen másképp látják mint te mert úgy látom tepernek rendesen a csatlakozási tárgyalások megkezdése érdekében. Attól függetlenül lehet, hogy 15-20 évig nem lesz reális a csatlakozásuk. Esetleg eljutnak oda ahová Törökország. Erőlködtek évtizedekig, hogy megfeleljenek aztán elengedték a dolgot. Csak ez Szerbia esetében azonnal egy még szorosabb orosz orientációt jelent.
Kinek gumicsont, kinek(nekem) fontos.(lenne) Szállítmányozás szempontjából közelítem leginkább meg utazási könnyítés gyanánt. Milyen fasza lenne csak a hídpénz miatt megállni Calafatnál! Stb.
Schengen egy gumicsont ügy. Egyes nyugati kormányok ezzel akarják nyugtatgatni saját választóikat a gonosz keleti bevándorlók kapcsán. Mintha az, hogy BG és RO nem Schengen-tag bármben is gátolná a bg és ro állampolgárok szabad vándorlását nyugatra. Az átlag nyugati polgár nem tudja, hogy maga a puszta EU-tagság már komplett mozgási szabadságot ad, s nem kell hozzá Schengen.
Szerbia már más ügy.
Egyrészt a liberális nyugati tagállamok nem akarnak még egy "akadékoskodó", lengyel-magyar típusú keleti tagállamot.
Másrészt a szerb vezetés csak akkor engedheti meg belpolitikailag a belépést, ha Koszovó egy részét visszaszerzi, márpedig az erre irányuló szerb-albán tárgyalásokat blokkolta a NATO jelenleg, az esély esetleg Trump újraválasztása után ismét megnyílhat. Egyébként ezek a tárgyalások komolyan előrehaladtak, az albánok visszaadnák Észak-Koszovót, mely felett úgy sincs hatalmuk jelenleg se: a régió gyakorlatilag egy miniállamként funkcionál, pl. a koszovói rendőrség be se mehet oda. Cserébe meg a szerbek szívesen megszabadulnának a maradék pár tízezres albán kisebbségtől, területtel együtt, azaz átadnák Koszovónak Preevót és környékét (a mai szerb-macedón-koszovói hérmashatárnál).
Egyszer mentünk a sok alkalom közül pár éve Ro-n keresztül, csak a változatosság és a látvány kedvéért (nagyon szép helyenként) de muszáj volt félúton megaludni, mert rettentő lassú volt a helyi és a kamionforgalom miatt. Az a sok kis tök falu. Egyszer tehát elment, de soha többé, inkább a kerülő.
Remélem nem a próféta szól belőled! Számomra nagy csalódás volt, hogy a bolgár eu. elnökség idején semmi nem történt ez ügyben. A másik meg Schengen. Semmi előrelépés RO-BG ügyben. Ezek a tények téged igazolnak de remélni azért lehet!
Tényleg tök jó. Kérdés, hogy meddig fog keringeni a környéken ez a nyomorult vírus. A hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején még két napba telt a lejutás ugyanannyiba a visszaút. Most, hogy 12-13 óra alatt lehet abszolválni, meg itt a "helyzet" ami ki tudja meddig tart. A szerbeket is felvehetnék már nagy JURÓBA és akkor tényleg nonstop lehetne lejutni, meg vissza.
Az elmúlt években egyszer volt - biztos szerencsés volt a csillagok állása - hogy 12 óra alatt jöttünk haza Nesebarból. Egyszer meg volt, hogy Szalonikiből 11 óra alatt, igaz akkor nyomtam ami a csövön kifért. Szerencsére még a szerbek sem kaptak el.
Várható "Szerbián át a bolgár tengerpart déli részére 2020 vagy 2021"?
Amennyiben van változás ezen "alapmű"höz képest írd meg kérlek. Pl. a Szófia környéki autópálya-építések, árak változása.
Nem várható, mert nem járok autóval, és úgy tűnik, idén más sem.
December végén voltam utoljára kocsival, de csak Szófiáig: az akkori tapasztalataimat megírtam. A lényeg: végig kész az autópálya Szerbiában, viszont a szerb határ és Szófia között sok a terelés építkezés miatt.