Egyebkent igen, a napsutes a legdurvabb, nekem is latszik, hogy az utolso napon "letort" a csucs, pedig a kertben legalabb olyan meleg volt, mint elozo nap. Viszont delre befelhosodott. Ugy tunik nagyon megeri arnyekolni, amit lehet.
Na! Orulok hogy sikerult beuzemelni, a bovites mar gyerekjatek. Most mar csak turelmesen varni kell, hogy gyuljenek az adatok. Sajnos az 5 perces bontas max egy hetig latszik, de a min/max/avg az evek mulva is visszakeresheto.
Szia! Engem érdekel a dolog, majd less ide vissza pár nap múlva, rakok fel egy-két érdekességet.
A méréseiden felbuzdulva összeütöttem egy wemos d1-et 2 ds18b20 szenzorral és feldobtam egy domoticz-et a nas-ra.
A külső hőmérséklet VS. Belső hőmérséklet érdekel igazán, hogy valóban igaz-e a fáziskésése a cellulóz szigetelésnek, és hogy mire lehet számítani, mennyire kell majd hűteni odafenn. Idén még nem lakjuk, ellenben kész a szigetelés+kartonozás, úgyhogy jó teszt lesz.
Az eddigi tapasztalatok viccesek, egyelőre a külső hőmérsékletnek nem sok ráhatása van a belsőre (bent folyamatosan melegebb is van) ellenben a napsütésnek annál több, mivel a tetőablakokon nincs roló.
A héten megjönnek a külső árnyékoló rolók, és folytatom az elemezgetést.
"Érdekesség: komoly passzívházas körökben is felmerült már a kérdés, hogy
- bizonyos alacsonyenergiás épület-típusok esetén a nyári hűtés többe kerül, mint a téli fűtés
- a nyári hűtésben segít egy picit, ha nem túlságosan vastag a padló alatti hőszigetelő réteg
Persze az ilyen épület még az alacsonyenergiás házak között is ritkaság, csak érdekességképpen jegyeztem meg."
Annál kellemetlenebb nincs, amikor télen hideg a padló, ezért nem érdemes túlzottan spórolni a padlóhőszigeteléssel. Passzívháznál meg a szabvány előírása, hogy mennyi hőszigetelés kell. Mind a fűtési, mind a hűtési energiaszükséglet borzasztóan alacsony, kb szarrágás kategória ezen elmélkedni + építészeti kialakítássokkal is csökkenthető a hűtési költség (pl eresz túlnyúlás, stb, stb). Mondjuk egy passzívháznál nem kevés pénzt meglehetne spórolni vékonyabb padlóhőszigeteléssel az kétségtelen, mert ott is brutális vastagság van, még egy 2021-es házhoz képest is.
Van. 12cm vtg hőszigetelés már nem rossz, de ha meg akarsz felelni a 2021-es energetikai előírásoknak, akkor kevés. Tán grafitos EPS-ből lehet elég ennyi is, utána kell nézni.
Nekem a padloszint es a labazat teteje kb egy magassag, labazat teteje kb 30cm a talajtol.
Bent padlora min 15cm EPS-t tervezek, valamint labazatnal teljes tablakat fektetve (20cm foldben) gondoltam.
Szerintetek ez eleg, hogy a hohidat kikuszoboljuk? (a honek kb 65cm-t kell megtenni, hogy elmenekuljon)
Valamint lepesallo hoszigeteles temaban kerdeznem, hogy erdemes e 150-es vagy 200-as EPS-t hasznalni a 100-as helyett, ha pl rigidur szarazpadloval van boritva es arra szeretnek egy epitett zuhanykabint tenni (szoval legkissebb sulyedes is nagyon rosz lenne...)
Már évek óta olvasgatom a fórumot időnként, de nem vagyok naprakész. Szeretnék egy garázst/hétvégi házat építeni szendvicspanelből, és szeretném megkérdezni, hogy hogyan érdemes szigetelni a padlót. A szendvicspanel minimum 10 cm vastag lesz, de hajlok a 20cm-es felé. Ha már megcsinálom, akkor szeretném rendesen megcsinálni. Tudnátok adni egy rétegrendet?
A talajtól számítva nem 15, hanem 30 centi az ajánlott esővíz-felfröcskolési (és olvadó hó) határ. Tehát a talajfelszinhez 30 centinél közelebb mindenütt XPS legyen.
"A lábazat belső oldalára 30 cm magasan 5 cm xps"
Mihez képest 30 centi?
"Kavicságy szükséges, vagy elhagyható?"
Szerintem elhagyható, de döngölt földből nagyon nehéz egyenes felületet kialakítani, kavicsból viszont könnyű.
"Drénlemez, 8 mm magas dombornyomású,"
A drénlemez nem erre való. Pl a toldásai nem vízzárók, csak egyszerű átlapolások.
Ha a vízzáró réteg nem merev réteggel van alátámasztva (pl szerelő beton), akkor a tetejére kerülő súly elmozdíthatja, eltépheti, kilyukaszthatja.
"Folyékony bonomittal gondoltam."
A polietilénhez és a polipropilénhez NAGYON kevés anyag hajlandó hozzáragadni.
"Geotextília legyen a drénlemezen?"
Nem tudjuk, hogy mi lesz raja, ezért azt sem tudhatjuk, hogy szükséges-e oda elválasztó réteg.
Vagy a döngölt (nedves) talajra fektetett, vízáteresztő (csak átlapolással toldott) drénlemezre akarod fektetni a nedvszívó EPS réteget? Eben az esetben kellene a geotextília, de a lágyíatóvándorlás lesz a legkisebb bajod, mert a vizes hőszigetelés már nem hőszigetelés.
"hogy hány liter víznek megfelelö pára jut át azon az x nm-en egy év alatt"
Akkor, ha hetenként egyszer beül valaki két órára számítógépezni, vagy akkor, ha minden nap tartanak egy hajnalig tartó húsz fős házibulit?
SOHA ne hidd el, ha valaki azt állítja, hogy ott csak ritkán lesz valaki és akkor is csak egyedül. Egyszer esküdj meg valakinek, hogy "azt a kevéske párát simán elvezeti maga a fal is"... és az illető másnap török fürdőt nyit az épületben és amikor a falak csurom vizesek és penészesek lesznek, akkor rád fog mutogatni, hogy de te azt montad, hogy nem lesz semmi párakicsapódás.
A fórumban adott tanácsok szerintem legyenek mindig hülyebiztosak, a kétséges határesetek precíziós számításai azoknak járnak, akiknek papírra kinyomtatott rétegernjük van egy profi szakember által jól olvashatóan aláírva
Ha gyors válaszokat akarsz (lehetőleg több helyről), akkor úgy fogalmazz, hogy a kérdéseidre röviden lehessen válaszolni. Ha egyetlen fórum bejegyzésben tíz kérdést teszel fel, arra senki sem fog nekiállni válaszolgatni, senkinek a világon nincs annyi feleslege szabadideje, hogy fél napig folyamatosan csak neked dolgozzon :)
Van olyan időszak pl amikor én el sem olvasok olyan fórumbejegyzést, ami szemmel láthatóan tovább fog tartani kb 15 másodpercnél. Vagy elolvasom, de ha a vászt nem lehet megoldani egy perc alatt, akkor ugrok a következőre. Ha fórumozás közben figyelembe veszed a potenciálisan segítők igényeit, akkor tízszer annyian fognak segíteni neked.
Tudom, hogy te arra számítasz, hogy az általad felsorolt kombinácóra létezikegy szavas válasz: "TÖKÉLETES!", de sajnos nem így van, mert erre csak több száz szavas jó válasz van, annyi szabadidő EGYBEN pedig nem létezik senkinek a világon :)
Írd már le légyszíves , hogy hány liter víznek megfelelö pára jut át azon az x nm-en egy év alatt . Azért írtam a biztonság kedvéért , hogy " precízen kivitelezett ... "
"Nem családi házról van szó , hanem egy barkácsolásra használt épületröl ."
Tapasztalataim szerint az eredetileg barkácsolásra kialakított 40 m2-es melléképületbe rövid időn belül be fog költözni egy anyós, vagy egy albérlő vagy pl egy haveri ivóhely bortártolóval és biliárdasztallal. A lényeg, hogy az ideiglenes fűtés/tartózkodás egyszer csak állandóvá válik :) szóval én már az elején odavinném a házból a villany mellett a vizet és a csatornát is.
"EPS vagy graffitos mehet precízen illesztve és teljes felületen ragasztva, nem pogácsa és keret"
Sajnos a garafitos és az EPS is páraáteresztő anyag, tehát belső hőszigetelés esetén a mögöttük lévő jéghideg falion ki fog csapódni a lélegzés párája.
Szerintem két irányba lehet menekülni:
- vagy TÖKÉLETESEN párazáró legyen a hőszigetelés (vagy anyagában, vagy belső oldali párazáró réteg által)
- vagy a (nem párazáró) belső hőszigetelés és a fal között készakarva kialakítunk egy, a külvilág levegőjével folyamatosan átszellőztetett légrést. Tehát olcsó belső hőszigetelés (akár párazárás nélkül) -> átszellőztetett légrés -> tartófal.
"Dolgoznék benne, szóval napi több órát kellene fűteni."
Ebből még mindig nem lehet megtudni, hogy az évente kb 200 napnyi fűtési szezonból mindössze 10 napon szeretnél ott több órán át fűteni, vagy 100 napon.
Nagyon nem mindegy, hogy 10 ezer vagy 100 ezer forintnyi éves (hőszigetelés nélküli) fűtésszámlát próbálsz jelentősen csökkenteni kb 1 millió Ft árú energetikai befektetéssel (hőszigeteléssel).
Idöszakosan akarsz fűteni , napi pár órát . Azért annyit tudni kell , hogy amennyiben szigetelsz is kívülröl és esetleg belülröl is , akkor a három faladnak nem lesz ideje felmelegedni az alatt a pár óra alatt amíg ott vagy a házikóban , így ugyanaz a végeredmény lesz , mintha nem szigetelt házban lennél . Más lenne a helyzet , ha temperálnál és akkor amikor ott vagy , felemeled a hömérsékletet a kívántra . Meg kell gondolni , hogy van-e értelme szigetelni és ha igen , akkor hogyan optimalizálni a fütést a komfort és a gazdaságosság oldaláról .
( Mondanám , hogy akkor inkább olyan helyzetet kellene létrehozni , mintha könnyüszerkezetes ház lenne . Azok ugye gyorsan felmelegednek , mert nincs hötárolótömegük . Nálad a belsö höszigetelés lenne ez a megoldás . De ezt nagyon halkan mondtam , mert én is abba a csoportba tartozom , aki ellenzi a belsö höszigetelést . De ez más eset , itt nem keletkezik akkora páramennyiség , hogy a téglába jutva nagy hidegben sztatikai problémát okozzon . Természetesen precízen elvégzett EPS-es szigetelésre gondolok . )
Mivel egy kis hőszigetelés előtt állok csemegézgetek a fórumból....
De egy két dolog még homályos ehez kellene egy kis segítség.
Adott egy csupasz beton lábazat rajta ytong fal + 4cm eps hállózva ragasztózva szinezés nélkül. A beton lábazat és a 4cm eps most egysíkba van. Ez kb 40m2.
Ezt szeretném pluszba szigetelni . Saját kezűleg.
Amim van hozzá. Xps l olyan 60x60 as lapok 8cm.
12 es és 5cm eps egész táblák., meg egyjópár fél tábla.
Üvegszövet hálló. Dűbelek azt hiszem 220 hosszúak.
Amim nincs polisztirol ragasztó és ragasztóhab , élvédők.
Elképzelés: beton letisztítva 8cm xps lap ráragasztva zsákos polisztirol ragasztóval dűbelezés nélkül. Második 8cm xps ragasztóhabbal felragasztva eltolva vízszigetelés fölé feljönni 30cm. És akkor ittjön a kérdés le kell e hálózni az xps lap azon részét ami a földbe lesz? Van dren lemezem is azt érdemes lenne még odarakni az xpslemez mellé és úgy vissza a föld? A járda fölötti vizszintes víz szigetelés alatti xps lapokat mikor hállózom azt milyen ragasztöval tegyem vagy jó a sima polisztirol ragasztó?
Fal: régi hállót 1.5m enként bevágni kisflexel feszültségmentesítés miatt. Sarkokná élvédőket le kellene e szedni?
Utána alapos portalanítás majd falfixel átkenés zsákos ragasztóval 12cm eps felragasztása. Majd dűbelezés. Majd ragasztóhabbal 5cm eps felragasztása eltolva majd síkbacsiszolás ... hállóás ....stb
Akkor EPS vagy graffitos mehet precízen illesztve és teljes felületen ragasztva, nem pogácsa és keret . Minél kevesebb pára tudjon átjutni a hideg oldalra , a szétfagyás elkerülése végett .
Erre olvastam egy példát, talán itt még régebben. Olyan mintha felveszel egy kabátot, de nem gombolod be. Hiába fogja meg a meleget 3 oldalon, amennyiben a 4. oldalon kihűl.
Esetleg amit peterch írt, hogy belülről, de nem szigetelni, hanem Multiporral. Azt nem tudom, hogy milyen vastagságban kell rakni, és hogy milyen hőszigetelőképességgel rendelkezik, az Eps hez képest.