Első körben azért nézd meg egy nagyítóval, nem szedett-é össze a tű némi piszkot, vagy egyszerűen csak tisztítsd meg a tűt, nagy valószínűséggel meg fog oldódni a probléma.
Szeretném a nálam tapasztaltabb, hozzáértőbb tagok véleményét kérni.
xnc olvtárs régi audiofil motoros, tízezres bakelit-gyűjteménye és hozzá kiváló lemezjátszója is van, nála hozzáértőbb tagot itt égen-földön nem találsz, hallgass rá nyugodtan, mindenkinek segít, mint a jó kisdobos
Szeretném a nálam tapasztaltabb, hozzáértőbb tagok véleményét kérni. A lemezjátszómban jelenleg AT 120eb hangszedő van. Szűk három éve használom. Átlagosan napi 1-2 órát hallgatok vele lemezeket. Elképzelhető, hogy ennyi idő alatt teljesen elhasználódjon? A héten kezdtem észrevenni, hogy rohamosan leromlott a hangzásminőség. Torz lett az egész hangkép, különösen az ének és a magasabb sziszegős hangok. És természetesen mindezek egyre erősebben jelentkeznek a belső barázdák felé haladva. Szóval, lehet, hogy ennyi volt? Azért nincs ebben nagyon tapasztalatom, mert az eddigi hangszedőimmel (nagyon alap Ortofonok) nem jutottam el idáig mert mindig hamarabb, kis minőségi ugrásokat végrehajtva cseréltem le őket. Mivel ezt a típust már nem lehet kapni (mert amúgy szerethető hangja volt), esetleg javasolnátok ebben a 40-70 ezer Ft közötti árfekvésben jó hangszedőket alapvetően rockzene hallgatásához?
Két emailt küldtem, a reggeli szerintem felejtős, a délutánit viszont a helyedben nem hagynám ki... persze mindenekelőtt rá kell kérdezni az eladónál a lényeges dolgokra.
Csak azért jár a pofám, mert Dual 505 pörgettyűm nekem is volt - igaz, volt mellette másik lemezjátszóm is -, tehát átérzem a problémád. Az 505-ben a felfüggesztett sasszi volt az, ami tulajdonképpen jótékony fátylat borított az amúgy nem túl igényes soundra, ettől lett sokáig "hallgatható" a zenéje.
A felfüggesztett futóművek valamivel érzéketlenebbek, megbocsátóbbak arra nézvést is, hogy milyen állvány, stelázsi vagy polc van alattuk. A Rega féle fix sasszikra tett lemezekről némiképp konkrétabban, pontosabban szól a zene, mint a Dualról, de a hangban benne van minden más is, amit a lemezjátszó alatt lévő tárgyak belepofáznak. A Regákat ezért sokkal gondosabban kell installálni, mint a Dualt, ahhoz, hogy a kvalitásaik kijöjjenek.
Ilyen szempontból nagyobb előrelépés kevesebb gonddal pl. a szintén függesztett sasszis Systemdek, ezekből is az újabb, módosított példányok, a IIX vagy a 2x2 jelű. Ha a Dualt elpasszolnád, és hozzáteszed azt a 100-150-et, talán be is takar egy ilyen lemezjátszót a zsé. Ráadásul ilyen itthon is előfordul hirdetésekben.
A Dualban nem is tervezem váltani MC-re, ezért kérdeztem a lemezjátszót, mit érdemes. Igazából, úgyis cserélek - talán az erősítő kivételével (Musical Fidelity) - előbb-utóbb mindent.
Sajnos rossz irányban ülsz a lovon, de ebben az ársávban amúgy is nehéz lenne megsarkantyúzni a gebét;)
Nem érdemes csak úgy találomra csereberélni egy lánc komponenseit. Például egy gyengébb futóműbe tök felesleges drága MC pukit tenni, de még az se mindegy, mi van a folytatásban, milyen készülékek, hangfalak vannak a forrás után.
Mert ha elég jó felbontású a lánc, akkor előbb érvényesül a lemezjátszó futómű minősége, mint a pickupé. Az első láncszem - minden híreszteléssel ellentétben nem a pickup, hanem a mindenféle mechanikai rezonanciával megáldott/megátkozott futómű. A lemezjátszó futómű karaktere fogja meghatározni az egész lánc zeneiségét, és nem a pickup.
Ezért sokkal jobb befektetés hosszútávon egy minőségibb futómű + állvány, mint bármilyen csili-vili pickup. Magyarán: Értékesebb és zeneibb hangot fogsz kapni egy drágább és jobb minőségű futómű + közepes, akár MM hangszedővel is, mint fordítva: gyatra futómű+kar párosba csavarozott kurvadrága MC puki kombinációval. Nem nyitok vitát, mert aki nem így hallja, annak ráadásul még a lánca is pocsék a hangfalával együtt ;Đ
Ez a NAD majdnem olyan jó, mint a legolcsóbb Rega, amely viszont nem kicsit marad el az egykori Planar 2-estől.
MC-hez (a magaskimenetű Denonhoz is) mindenekelőtt jobb futómű kellene... a jó hír, hogy nem akármit találtam neked a nemzetközi használtpiacon. Konkrétum csakis emailben, mert ha ide belinkelném, lényegesen romlana a licit-esélyed.
Köszönöm mindenkinek a válaszokat. A Dualban még az eredeti Ortofon PU van, amivel szállították. Pont egy használt Rega-ban gondolkodtam. A NAD-ra rákukkantottam, szimpatikus első látásra és még talán az ára is rendben van. Igazából később, ha lesz pénzem, MC-re váltanék, azt meg a Dualban nem lehet. A Nad alkalmas rá? Köszi!
Sajnos eltaláltad a legszerencsétlebb ársávot:( Ennyiért már nem árulnak igazi középkategóriát, kisebb előrelépéshez pedig pénzszórás... főleg, ha azt is nézzük, miket szerezhet meg 200-250e között, aki elég kitartóan keres.
A NAD C556 újan még épp belefér a keretedbe, az erősen Rega alapokra épül. Talán a Pro-Ject- ek között érdemes még körülnézni.
Nekem vagy 20 éve Rega Planar 2-em van, a még üvegtányér szériából, egy NAD 5120-at váltott, Denon DL110 pu.-al. Na, ahhoz képest elég nagy előrelépés volt.
Most egy Ortofon Vivo Blue van benne és egész jól elvagyok, és elleszek vele a következő néhány tucat évben.
Most ha cinikus lennék - de nem vagyok az ;) - akkor azt mondanám, hogy ennyi pénzért vegyél egy használt Dual 505-öst. Ha reálisabban nézzük, akkor vehetsz esetleg egy használt Rega 2-t, ami az árakat nézve némi előrelépés, ha szerencséd van, még egy jobb puki is lenne benne. Viszont én magamnak nem vennék semmilyen regát semennyiért. Szóval nem kis problém ennyi pénzért számottevően jobbat találni, esetleg csak hasonló kvalitásút lehet, de MÁST...
Nem látom, milyen megoldást találtál ki... remélem, nem nyújtottad meg a jobb oldali rugót, mert az nem valami jó megoldás.
Nem, nem nyújtottam meg a jobb oldali rugót. A kar mértani középpontjához közel, egy 4. rugót tettem a karbak szendvics és a Sherwood kar alá, , amely összeállítás a balza szendvicsszerkezet miatt 67 g-al nehezebb, mint az eredeti NAD5120 liftmunkahenger, csapágyház, "karcsapágy" antiskating mechanizmus együttesen össz 256 g-jától.
Közdarab ("kardeszka") ugyebár mindenképpen kell, melynek anyaga igencsak ott van a lemezjátszó hangjában. A rögzítés módja, stabilitása is számít.
Nos ez a üvegszövet plusz epoxy laminátum, balsa lemez, üvegszövet plusz epoxy laminátum, balsa lemez, üvegszövet plusz epoxy laminátum szendvics anyagú, 67g ra sikeredett. A balsa szendvicset 3 db M3-as, süllyeszett fejű csavarral-anyával rögzítettem a préselt acéllemzhez. A kart 3 db M 2,5-es csavarral-anyával rögzítettem a szendvicsszerkezethez.
Nem tudom eléggé megköszönni a szakmai segítségedet, ezért (is) maradok Tisztelettel:(P)istju.
A NAD5120 saját karjánál + annak szerelvényénél szinte csak nehezebbek léteznek, így ha másfélét szerelünk rá, a szubsasszit vízszintezhetetlenné ill. "kalimpálós" rugózásúvá tesszük. Nem látom, milyen megoldást találtál ki... remélem, nem nyújtottad meg a jobb oldali rugót, mert az nem valami jó megoldás.
Közdarab ("kardeszka") ugyebár mindenképpen kell, melynek anyaga igencsak ott van a lemezjátszó hangjában. A rögzítés módja, stabilitása is számít.
Köszönöm Neked, hogy annak ellenére, hogy láttad a munkámat, mégis foglalkozol az agymenéseimmel.
Jól van, jó úton haladsz, mert ebből a büdös életben nem lesz jó lemezjátszó
Na ez a mondatod valahogy olyan Kőszívű Ember Fiai-sra sikeredett...remélem nem a vérpad lesz számomra a végállomás, mint amit Rhidegváry jósolt a tanácsokra fittyet hányó személynek.
Határozottan jobban nézett ki, és kiegyenlítettebben is szólt az egész kóceráj, mint az eredeti szülők
Az első mondatrészben leírt tény az én lemezjátszómnál nem áll fenn...a második mondatrész pedig egyszerűen nem igaz, mert a hangkép minden, csak nem kiegyenlített...ezt megváltoztatni bármilyen irányban...valószínűleg csak pszichikailag sérült ember tudja.
Erről viszont harminc évre visszamenőleg, évenkénti papírom van.
Ez áll újmagyarul rajta:"bátor, buta, jó közelharcos h....ó szolgálatra IV-es rovat szerint korlátlanul alkalmas"!
Ez egy empirikus világ, a bőrödön érzett kudarcok nélkül nem lehet továbblépni.
Fentiek alapján elképzelheted, hogy a kudarcok ugyanúgy nem tartanak vissza, mint az alkimistákat...habár Hatvani István életművét ebben a kérdésben (is) nehéz felülmúlni.
De én meg fogom tenni.
tedd át egy másik asztalra, állványra, polcra, és rájössz, hogy az (is) szól ;))
Minden vágyam ez, ugyanis amikor "szétbarmolok" valamit az LP játszómon, akkor egy olyan acélszerkezet/üveglap asztalon van, amely egész egyszerűen szárnyakat ad az indiai nyomású Styx, Saga lemezeimnek is. Az ilyen szerelések után az egyik igen figyelemre méltó hozadék, hogy soha nem hallgatom azóta a lemezjátszómat a fedőlappal...nem azért mert ezt írták hajdan a HFM-ben is az olvasói levelek rovatban, hanem azért mert tényleg másként, jobban másként szól a hang, mint Gárdos Péter filmjében, ahol a főpoén a "mondom másképp"-en (is) nyugszik.
Válaszodat, eddigi segítségedet köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.
Azert le.ezjatszoepitesben nebez felvenni a versenyt parszaz szakemberrel akiknek meg mindenfele meroeszkozok is rendelkezesukre allnak. A forgalmazokban lehet biizni, eletem legjobb vasara volt egy NAD lejatszo, amit ketfele pickuppal forgalmaztak elvileg 3-5 ezer forintert, es nekem a jobb pickuposat sikerult haromezerert megkapnom. Bar par evvel kesobb amator modon vegeztem egy hallasvizsgalatot, es abbol kiderult, hogy nem tudtam volna eszrevenni a cseh meg a nyugati pickup kozti kulonbseget.
Jól van, jó úton haladsz, mert ebből a büdös életben nem lesz jó lemezjátszó, de ennek a megépítése nélkül nem fogsz tudni továbblépni, mert ezen jössz majd rá (hallod meg), hogy mit kell elkerülni a következő projektben - nem, nem lehet mindjárt a másodikat megépíteni ;Đ
Hasonló elv mentén kombináltam anno én is a NAD felfüggesztést az ős NC440-nel, azzal a különbséggel, hogy magát a vicces, giling-galangozó fémlemez NAD sasszira szendvicsszerűen ráragasztottam egy rétegelt lemezt. Határozottan jobban nézett ki, és kiegyenlítettebben is szólt az egész kóceráj, mint az eredeti szülők, de sose szólt olyan magabiztosan, mint pl. egy Rega, és sosem szárnyalt úgy a zene, mint pl. egy függesztett Systemdeck hajtányon.
Ahhoz azonban, hogy kiismerjük a lemezjátszó futóművek lelkivilágát, meg kell építeni egyet, mert a mechanikai rezonanciák világában nem lehet fejben hifizni - és tanácsokat adni sem. Ez egy empirikus világ, a bőrödön érzett kudarcok nélkül nem lehet továbblépni. Az elmélet pedig roppant egyszerű, végig kell menni az egymással fizikai kontaktusban lévő összes alkatrész vonalán, amely kiadja a "rezonáns kört", mert ennek minden egyes összetevője kölcsönhatásban van, és benne lesz a zenében, sőt, minden egyes megszólaló hangszer hangjában és persze a zenészek játékában is:
Mint mindig (még mailban is), nagyon türelmes voltál és vagy velem szemben, bármekkora marhasággal is néztél szembe akár az elküldött 5-6 kép, akár a hozzászólásaim okán.
Eddigi és jövőbeni segítségedet köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.