Ma reggel érdemes volt fölébredni. Hat órakor mevilágosodtam, mint az ég. Ezek után ellent kell mondanom Neked (és korábbi önmagamnak).
25 011 sertés elosztva 63 kocsiban = 397/vagon.
397 db 25 kg-os átlagsúlyú utas együtt 9925 kg.
A 63 jármű az állomáson rendelkezésre állítható.
Három mozdony kell még, és három vonatot képezni.
Egy vonat rakodásához négy óra szükséges (és elégséges).
Egy kocsi önsúlya 7700 kg. A raksúly 9925 kg (lásd fönt).
21 vagon együtt 370 tonna. Minden harmadik jármű lehet fékes. Ez még 7×1 tonna. Így a gép kapacitásába még belefér egy tehervonati kalauzkocsi is (max. 8 tonna).
Ferenc újságcikke teljesen korrekt. Rendszertani besorolás szerint az áru: házi sertés. Csak éppen apró választásimalacka.
Ám ennek alapján a vagonrakományként való továbbítás valószínűsége csökken. Sebaj! Mindhárom vonat mehet együtt valamelyik hizlalóba (Kőbánya, Nagytétény).
Azért egy kis pontosítást engedj meg a tanulmány szövegét idézve: "általában 25-30.000 körül mozgott, de előfordult 80-100.000-es felhajtás is".
A kérdéses évben valószínűbb lehet a 25.000-es felhajtás, az 1887-es szöveg is ezt a számot említi. Azonban azt kizártnak tartanám, hogy mind a 25.000 állatot vasúton hozták-vitték volna; 140 éve még messze nem történt minden szállítás vasúton, a hálózat is távol volt a teljes kiterjedésétől. (A hivatkozott dokumentumban később írják is, hogy a csapadékos, sáros idő jelentősen befolyásolta a vásárok nagyságát, mert az állathajtóknak lehetetlen volt átkelni a megáradt folyókon, ereken, és csak nagy kerülővel tudtak volna eljutni Gyulára. Magyarul: az állatok jelentős része lábon került oda - meg nyilván onnan el is.)
Az igazság a fentiek alapján szerintem ott lehet, hogy a 25.000 állat hamar elszállításra került, de messze nem mind vasúton, hanem csak egy része, és ennek a meg nem nevezett rész (darabszám) elszállításában lehetett érdeme az állomásfőnöknek. Azt meg valószínűleg soha nem fogjuk megtudni, pontosan hány disznó utazott el vonaton.
A januári vásárra a felhajtás már novemberben elkezdődött. (Ott áll a könyvben.) Nem is az egybe gyűlt állatok száma a tét.
Januárban pirkadattól fáklyafényig (tehát tíz óra alatt) egy négyvágányú állomason 25000 sertést, hiányzó kocsikba bevagonírozni és meneszteni. Ez itt a kérdés.
El kellett viselnie, elvégre a szilárdsági teszteknél az egyik beugró a 2,5 MN (plusz rátartás) maradó alakváltozás, törések-repedések nélküli felvétele, és ebből a szempontból mindegy, hogy a két vonókészülék között egy gerinctartó van (vagy azt kiváltó vázszerkezet), vagy azt valahol megszakítja egy vagy több csuklós kapcsolat. Ennek ellenére "hernyókat" még nem dobtak piacra az 1520 mm-es térség gyártói. A buktathatóknál ez érthető, hiszen speciális buktatóra lenne szükség, ami önmagában véve persze megoldható (létezik is ilyesmi), de a szerkezet akkor csak ilyen kocsikhoz lesz használható, és maguknál a kocsiknál szintén feltételez speciális berendezéseket. Szigetüzemben rendben van, de annál általánosabb használati esetekre már nem volna népszerű a járműtulajdonosok körében. Egyébként a két ízből állók között, a "kötelező" konténerszállító pőréken kívül, meg a már bemutatott magasoldalfalún kívül, jelenleg tartálykocsi és önürítős (műtrágyás) kocsi létezik. A konténerszállító pőrés műfajban pedig, az ércnél könnyebb áruk szállításához, az OVK ezt a koncepciót próbálja most lenyomni a reménybeli vevők torkán. (A két ízből álló kocsira három "puttony" megy fel: gabonához doboz, ömlesztettáruhoz felül nyitott doboz, faáruhoz rácsos doboz.)
Ferenc újságcikkében a 14 fölsorolt kereskedő azért mond köszönetet, mert ők már az első naponelvihették a maguk 2500 - 2800 disznaját.
**
Ne "költsél". A beidézett cikkben egy napon 25 ezer állat elszállítása szerepel. Nem 2500. Ezt ti találtátok ki, mert nem tudtátok elképzelni, hogy egyáltalán 25 ezer állat lett volna ott. MIHOK beidézte azt a visszaemlékezést ami szerint egy ilyen vásárra 90-100 ezer (!!) sertés lett felhajtva. Csak a Wenckheim uradalomból hajtottak fel 10 ezret!
HA tehát a Jakobs zsámolyok egy forgófcsapja képes ugyanakkora (nyíró)erőt elviselni, mint amekkora (rugóval csillapított) (vonó)erőt a két központi vonókészülék együtt, akkor a következő gyártmány akár egy hernyó is lehet: teHERnyó.
Kecskét már szállított egyet... Egy Flirt-ön. Meg egy szamarat is. És ez még a disznónál is nagyobb... :-)
De az állatszállítás nem is a Start feladata lenne, hanem a Rail-Cargo-é. Mondjuk állatrakodók hiányában feldobálni is nehéz lenne egy másfél-kétmázsás cocát... :)
Egy kis carszkojeszelói: ízeltlábúak kocsik (gudok.ru alapján)
Az OVK (uniwagon.com) megkapta a megfelelőségi tanúsítványt a 12-6877 és 12-6877-02 ízelt magasoldalfalú kocsikra. Az előbbi típus körbuktatón, az utóbbi hagyományosan is kirakodható. Hogy mire jó az ízelt magasoldalfalú kocsi, azt a képen látható példány oldalfalára írt reklámszövegeknél nézzük egy kicsit reálisabban. A 12-6877-es 117 tonna, a 12-6877-02-es 114,5 tonna raktömegű, az öntömegük 32-33 tonna, a raktérfogatuk 135 köbméter. Állítsuk szembe egy szintén 25 tonna tengelyterhelésű, de hagyományos, négytengelyes típussal, mondjuk az UralVagonZavod 12-196-01-esével.
Tegyük fel, hogy a vonatnak el kell férnie egy "akármilyen" (nem hosszabbított, nem másfeles-dupla-tripla hosszú), fővonali állomási vágányon, tehát 1050 méter szabad vágányhosszon. Ezt cirillbetűsországban úgy számolják, hogy az etalon kocsi 14 méter hosszú, és 71 kocsiból áll a közönséges, tehát nem másfeles, nem dupla (stb.) vonatunk. 14*71=994 méter, plusz pár szekciónyi mozdony, és ki is jön az 1050 méterünk. Az UVZ 12-196-01-ese 75 tonna raktömegű, 24-25 tonna öntömegű, raktérfogata 88 köbméter, vonókészülékek közötti hossza 13920 mm. Hetvenegy ilyen kocsi együtt 988,32 méter, 5325 tonna áru, 7029-7100 tonna elegytömeg, 6248 köbméter. Ha 16880 mm hosszú 12-6877-esek alkotják a vonatunkat, akkor arra a bizonyos 994 méterre 58,88, vagyis 58 darab esik. Ami 6786 tonna áru, 8642-8700 tonna elegytömeg, 7830 köbméter. (A reklámszöveg 59 kocsival számolt, aztán még egy kicsit felkerekítette az elegytömeget, és némiképp sportszerűtlen módon, nem a 25 tonnás tengelyterhelést teljesen kihasználó négytengelyesekkel állította szembe, hanem a kb. 6300 tonnásra adódó vegyes-bármilyenekkel.) A különbség reklám nélkül is egészen kellemes, persze a hagyományos körbuktatók kapásból kiesnek, bár az OVK közlése szerint az utóbbi időben egyre népszerűbb, tandem rendszerűek minden átalakítás nélkül használhatók hozzá.
A fölhozatal 25 000 sertés volt, a vásár öt napig tartott. Az összes állatnak egy nap alatti elszállítása kizárható. Te is megerősíted.
Tehát:
Ferenc újságcikkében a 14 fölsorolt kereskedő azért mond köszönetet, mert ők már az első napon elvihették a maguk 2500 - 2800 disznaját. (A többi ~86 meg várhatott, amíg a vagonok ürültek, fordultak, máshonnan előkerültek.)
Nem kellett szép lány, jó bor; az állomásfőnöknek volt zsebe. (Talán éppen ennek leplezése a nagy hálálkodás.)
Tehervagonoknál a raktérfogat is számíthat. A nádat vagy tollat szállíttató vállalkozókat inkább a térfogat érdekelte. A díjszabási árucsoportok képzésénél pl. ez volt az egyik szempont