Az „Excel” fórum célja, hogy keretet adjon az Excel felhasználók széles táborának tapasztalataik megosztására, és lehetőséget a segítséget kérőknek. Az alábbi összefoglaló azért készült, hogy segítse a helyes kérdésfeltevést.
– Írd le szabatosan a problémát. Úgy fogalmazz, hogy ne csak te magad, de a szakértő is megértse, mire szeretnél választ kapni.
– Írd le, hogy milyen verziójú Excellel dolgozol. (Vagy ha nem – ill. nem csak – Excel, akkor micsoda?)
– Írd le, hogy milyen úton indultál el, és hol akadtál el rajta.
– A kérdés megértése szempontjából sokat segíthet, ha feltölteszt egy képet, amin látszik, hogy mit szeretnél, vagy illusztrálja azt.
– Még jobb, ha feltöltesz egy minta munkafüzetet valahová (pl. data.hu). Feltöltés előtt távolítsd el belőle a nem publikus adatokat.
– Ha a feladat jellege olyan, célszerű az "előtte" és "utána" állapotokat bemutatni. (Miből kellene csinálni mit?)
– Ha VBA kódon kell javítani, másold be a releváns kódrészt. Rövid kód mehet hozzászólásba, hosszú kód inkább ide: http://pastebin.com/
– Ha valami nem úgy működik, ahogy kellene, add meg a rendellenes viselkedés jellemzőit, a hibaüzenetet, és a hibát okozó programsort.
Éééén? :-) Sajnos többet kellett foglalkoznom ezzel a dologgal, mint szerettem volna, és tényleg azt látom, hogy még az ezzel foglalkozó szakjogászoknak is csak álláspontjuk van. Ez teljesen más világ, mint amihez mi az informatikában szokva vagyunk, mert az Excelben vagy jól számoltál ki egy átlagot, vagy nem, és ezen két informatikus ritkán fog vitatkozni. Itt nincsenek objektív igazságok, csak lehetőségek, főleg a jogászok szép megélhetésére.
Tavaly május előtt is volt egy alapvetően jó szabályozásunk, ugyanazokkal az alapelvekkel, csak áttekinthetőbb, követhetőbb és végrehajthatóbb volt. Ez van.
Nem tudjuk, melyik az a cég, és milyen okból őrzik a belépőkártyák adatait. Valóban más eset, mint a munkaviszony adatai, de nem ítélhetjük meg innen, csak felhívhatjuk a figyelmet a problémára, ahogy nagyon helyesen meg is tetted.
Pl. nálunk az adatbázisban minden módosítás mellett van egy név, hogy ki mikor követte el. Aki tíz éve kilépett, annak a neve is ott van, mert adott esetben jelentősége lehet, ha egy adat útját vissza akarjuk követni (és ez is kötelesség).
Bocs, talán rosszul hangsúlyoztam. Nem a tíz év vagy a 80 év számít, hanem a cél. Olvashattad 32819-ben, hogy "addig tárolható, amíg a cégnek a feladatai ellátásához szüksége van rá, és ezt igazolni is tudja, és a mérlegelés során az derül ki, hogy nagyobb érdek fűződik a megtartásához, mint a törléséhez"
A HR dolgok tárolása törvényi előírás, nyilván kell a nyugdíjszámításhoz, meg ki tudja mihez. Vannak még ilyenek. Ha például veszélyes üzemben dolgozol, akkor a munkaalkalmassági orvosi vizsgálataid eredményét, az összes leletedet is évtizedekig tárolják, ha már rég nyugdíjba mentél, akkor is, sőt, ha meghaltál, akkor is még egy darabig, mert bármikor előugorhat az unokád, hogy egy munkaegészségügyi pert akasszon a volt céged nyakába, mondván, hogy a halálodat vegyi/biológiai expozíció krónikus hatása okozta. Így tehát ezek az adatkezeléseket nagyon is indokoltak, amellett valószínűleg törvények is előírják/szabályozzák, amelyeket a GDPR nem ír felül.
De a belépőkártyád számának összerendelése a neveddel, születési dátumoddal, kocsid rendszámával, és még ki tudja mivel, annak mi a létjogosultsága, miután kiléptél a cégből, és leadtad a kártyádat? Főleg úgy, hogy ezeket az adatokat feltehetőleg nem is a HR kezeli, hanem a biztonsági szolgálat, ami nagy valószínűséggel nem a munkáltató cég része, hanem egy külső szolgáltató.
Ha belépsz hozzánk, de a próbaidő alatt megszűnik a munkaviszonyod, 80 évig tárolni fogják az adataidat. :-)
(A belépőkártya-adatokat és mondjuk a szakszervezeti anyagaidat nem, de a bércuccokat, munkaköröket (mettől meddig) igen. De mi mondjuk egy óriási cég vagyunk, és érdemes különszedni. Simán el tudom képzelni, hogy valahol ez egy naaagy tábla, sok oszloppal és kész.)
"Irányárat tudnátok mondani, hogy ha valaki nekiáll, mennyiért lesz reális megoldania?"
Elég nehézkes ezt jól belőni, mert - ahogy SK megjegyezte - még sok a nyitott kérdés. Üzleti nyelven: a beszerzési igény műszaki tartalma nincs megfelelően specifikálva.
Először tehát pontosítani kell a feladatot úgy, hogy a fejelsztő is megértse. (Sőt, várhatóan ő fog feltenni olyan kérdéseket, és megvilágítani a feladatot olyan szempontokból, amelyekre eddig nem is gondoltál, így te magad is jobban meg fogod érteni.) És már ezért is simán kérhet pénzt, pedig még semmi nem történt, csak azt fizeted meg, hogy az illető rászánja az idejét, energiáját a feladat pontosítására. Ez olyasmi, mint egy kiszállási díj, vagy mint egy javítandó gép állapotfelérése. Aztán ha már a fejlesztő átlátja a teljes feladatot, akkor mond egy árat arra, hogy mennyiért csinálja meg, mennyiért vállal 1-2-3-12 hónap utógondozást, egyéb kívánságok teljesítését. Fontos lehet az időfaktor is, hiszen a nap csak 24 óra, és lehet, hogy abból a fejlesztő csak 1-2 órát tud kényelmesen rááldozni erre a munkára. Ha sürgetős a dolog, akkor annak nyilván felára van.
Egy dolog biztos: minden egyedi fejlesztés többe kerül, mint egy átlag dobozos bolti szoftver. Egy ilyen rendszer igényes összerakásába simán belemegy 15-20-25 esetleg több fejlesztői munkaóra, és ugyan nem vagyon naprakész az aktuális piaci trendeket illetően, de szerintem 2000 HUF/óra alatt nem találsz fejlesztőt, hacsak nem valami önbizalomhiányos szamaritánust. Mert itt van pl. ez a 2018-as cikk:
Meg hát tudtommal a régi munkakönyves időkből való adatok egyáltalán nincsenek is meg ott, ha jól tudom, de lehet, hogy tévedek. Ha elvesztette valaki a munkakönyvét, csak a cégtől szerezheti be a másolatot.
Ott elveszhetnek adatok, és időnként el is vesznek. A cégeknél megmaradó munkaügyi adat a biztonsági másolat. Kerülnek emberek olyan helyzetbe, amikor azt mondják, hogy szerezd be magadnak az adatokat, és ezen múlik a nyugdíja, a megélhetése, az egész öregkora. Ez egy nagyon is fontos cél.
Az szerintem picit más. Olvass csak vissza, a kérdező szerint van aki X éve elment a cégtől, de még mindig tárolják az adatait az egykori belépőkártyájával összefüggésben. Ezt ugyan milyen igazolható üzleti cél érdekében teszik?
De nem időhatárhoz, hanem célhoz köti a jogszabály az adattárolást. Tehát addig tárolható, amíg a cégnek a feladatai ellátásához szüksége van rá, és ezt igazolni is tudja, és a mérlegelés során az derül ki, hogy nagyobb érdek fűződik a megtartásához, mint a törléséhez.
Bár nem a megoldáshoz kapcsolódik, de azért én megnézném ezt a célkitűzést GDPR szemüvegen keresztül. Szerintem kizárt, hogy a GDPR engedi több évtizedre visszamenőleg, kvázi határozatlan ideig a személyes adatok tárolását/nyilvántartását. Így még az is kiderülhet, hogy nem kell megoldani a feladatot, vagy nem ezt a feladatot kell végül megoldani.
Ez a ChartObject szembe jött már korábban, csak amennyire tudom, .NET 4.8 kell hozzá, és kétséges, hogy ez elérhető lesz ott, a hová a program készül. Amúgy VB.NET-ben készül.
Viszont a kérdésre a cikk részben választ ad, ha jól látom. (A C# kottaolvasás még nem megy folyékonyan, de majd kibogarászom.) És akkor már csak a form méretváltozás lekövetését kell még valahogy kezelni.
A legegyszerűbb az, hogy a születési dátumot és a nevet összekapcsolod - mivel ettől egyedivé válik egy-egy dolgozó.
Ezt megteheted egy segédoszlopban (tehát név&szüeltési dátim, vagy jó az összefűz fgv is), ami aztán az fkeres függvényed keresési (első) oszlopa lesz, a keresési feltétel pedig szintén összefűzve, hogy egymásra találjanak.
Fentieken kívül még meg kéne nézned, hogy nincs e esetleg egy olyan ID, ami a dolgozót azonosítja egyedileg - ez lehet akár egy adószám is. Ha van ilyen, akkor ezzel már lehetne keresni fentiek nélkül is.
Ha a Kártyák tábla tartalmazza a dolgozó nevét is akkor abban a táblában szűrj rá a kártyatípusra és megkapod a kívánt listát. Persze ha a néven kívül nincs más azonosító a kártyák táblában, akkor sajnos azonos nevek esetében nem tudhatod, hogy melyik kártya melyik dolgozóhoz tartozik !
Ha a Dolgozók táblában szeretnéd jelölni, hogy ki milyen kártyával rendelkezik - kvázi kereszttáblás módon -, akkor ugyanez a probléma áll fenn. A név nem megfelelő egyedi azonosító. Kell valami más kulcsot találni, ami egyedi azonosító. Cégeknél ilyen szokott lenni a törzsszám pl.
Ezt az egyedi azonosítót kell mindkét táblára applikálni. Utána készíthetsz összekapcsolt listákat.
A problémám amelyhez segítséget kérnék nekem bonyolult és kevés a rutinom egy jó megoldáshoz.
Lényeg: -Van egy cég, ahol dolgoznak 7000-en (Dolgozók tábla)
-Van egy szigorúan sorszámozott belépőkártya nyilvántartás (Kártyák tábla), visszamenőleg több évtizedre személyre kiadva
A Kártyák tábla több tízezer soros, mert többféle kártya van, továbbá aki elmegy a cégtől és visszajön, az ismét új kártyát kap, tehát ebben a listában ugyanaz a személy akár 6X is előfordulhat (több féle kártya, elmegy-visszajön...)
Listáznom kéne azokat a (Dolgozók) táblából, akik rendelkeznek ilyen kártyával
Fkeres függvénnyel kezdtem (A dolgozó nevét összevetette a kártya tábla "név" oszlopával), de nagyon sok név ismétlődik (Nagy János, Tóth Gábor...) és többen születtek egy napon is, ez bonyolítja a listázást.
(570 alkalommal ismétlődő név)
(236 alkalommal ismétlődő születési dátum)
Egy pozitívum van, hogy nincs olyan egyező nevű, aki egy napon született volna a másikkal :)
Van valami ötletetek, hogy milyen logikai úton lehetne áthidalni ezeket a dolgokat?
Felvetném az alábbi kérdést, mert szerda az ötletgyűjtő napom.
Dolgozom egy programon, amelynek van egy olyan része, amely grafikonon ábrázolja egy bizonyos mennyiség változását az idő függvényében. Nem Excel program, tehát nem az Excel beépített grafikonjait használom, hanem - jobb híján - nekem kell gondoskodni a teljes ábra kirajzolásáról, beleértve az X és Y tengelyeket, meg magukat az adatsorokat is. Egy-egy adatsor több tízezer vagy akár százezer pontból is állhat, ezért be kell építenem egy zoom funkciót, amivel a finomabb részletek is megjeleníthetők. Mindez azért lényeges, mert zoom közben változik mindkét tengely nullpontja és a befoglalt értéktartományok is.
A tengelyeket természetesen feliratozni kell, mellé- illetve alátenni a skálát, nagyobb és kisebb beosztásoknak megfelelő kis vonalkákat behúzogatni, hozzájuk tartozó értékeket kiírni. Ennek favágó módja az, hogy fogom a tengely elejét meg a végét, felosztom pl. 10 egyenlő részre, kiszámolom, hogy az egyes osztásokhoz milyen érték tartozik, megrajzolom, és kiíratom a számokat. És így kapok egy időtengelyt, pl. ilyen osztásokkal:
7,7658
8,2327
8,6996
9,1665
9,6334
10,1004
10,5673
11,0342
11,5011
11,9680
12,4350
Aztán ember legyen a talpán, aki erről bármit leolvas. Ezért én egy nem-favágó módszert szeretnék, ahol a tengelyek intelligens módon követik az aktuális zoom-ot, és a lehető legkerekebb értékeknél vannak a beosztásjelek elhelyezve. A fenti példánál talán úgy lenne optimális, ha 7,8-tól kezdve 0,1 percenként helyeznék el számozott osztásjeleket, 0,02 percenként pedig nem számozottakat. Vagy esetleg 0,2 percenként számozott, 0,05 percenként nem számozott osztásokat. Vagy nem tudom. De fontos, hogy az eredmény jól nézzen ki.
Hab a tortán, hogy a grafikon (természetesen) egy form-on van, és a form átméretezhető. Ha átméretezik, akkor a grafikon mérete is változik. Nagyobb grafikon tengelyein több karakter fér el, pl. egy teljes képernyős grafikon X tengelyén el tudok helyezni akár 20 vagy több feliratozott beosztást is. De ha ugyanezt a form-ot lekicsinyítem mondjuk 400x100 pixelre, akkor az X tengely által befoglalt értéktartomány ugyanaz marad, de a 400 pixel helyen nem fér el 20 felirat, csak egymás hegyén-hátán.
A kérdés tehát a következő:
milyen algoritmussal lehetne meghatározni, hogy
- az aktuális, pixelben mért grafikonméret, és
- az aktuálisan befoglalt értéktartomány
mellett mi lenne az - esztétikai és leolvashatósági szempontból - optimális tengelybeosztás?
Másodsorban: Ez egy jó hely a segítségre szorulóknak
Harmadsorban: Ez egy jó hely a vállveregetést, elismerést($) más fáradtságán bezsebelő, tudást nélkülöző kollégáknak.
Negyedsorban: Ez egy jó hely a játékhoz, a fejlődéshez, feladatok megoldásához - azzal az eszközzel, amit szeretünk.
Ha a kereslet(kérdés) és a kínálat(válasz) megfelelő szinten találkozik, működik. De van amikor:
Ahogy JTH írta: "...meghaladja a jótékonysági keretemet...."
Ennél az embernél nincs jótékonysági keret, elfogadom - "Harmadsorban" gondolkodik. Persze lehet, hogy itteni másodnick és majd itt kérdezi meg, ha kap valakitől "cash" típusú feladatot ;)
...és tényleg nem egy ilyen közösségben kéne szpemmelni...
Pont azon töprengtem, hogy megkeresem ezt a Tamást egy szaftos kis problémával, hogy oldja meg nekem.
Meg azon is, hogy vajon ki lesz az első, aki a fórumon elérhető ingyenes tanácsadás helyett az ő fizetős megoldásait választja majd. Anélkül, hogy egyébként bármit bizonyított volna itt.
Borsos Miklós szobrász a tihanyi háza elé kőoroszlánokat faragott, és alájuk ezt véste: "Nem haragom, alakom Őrködik e falakon"
Mivel az oroszlánok inkább hasonlítanak kutyákra, a szobrász barátja, Szedő Dénes írt egy kétsorost, ami annyira megtetszett Borsosnak, hogy ezt is bevéste. "Ülök napszám, áloroszlán, ebül vésett ki a gazdám."
Figyu, ezt egy nappal és 5 hozzászólással ezelőtt írtad be utoljára, még félig se süllyedt el. Ez agy nagyon nem lesz jó! És fogadni mernék, hogy nem tartottad be a netikettnek azt az ajánlását, hogy olvass vissza, és ismerd meg a szokásokat, és nem olvastad el a fórumszabályzatot sem.
Ez itt egy segítő fórum, nem egy ingyenes reklámfelület. Az első beírásodért nem szólt senki, elfért. De ez már sok így. Ha idejössz közénk fórumozni, és 100 alkalommal ingyenesen segítesz másoknak, és a 101. alkalommal azt mondod, hogy bocs, de ez már pénzes meló, megint nem fog szólni érte senki. De azért nézz körül, hogy mások mekkora munkát tesznek bele, amit még jófejségből csinálnak, pl. mekkora makrókat írnak meg. Bizonyára nem kerülte el a figyelmedet baloldalt a nicked alatt a Maga itt mit reklámoz? link, ahol a legális reklámozás feltételeiről tájékozódhatsz.
Excel megoldások területén (is) dolgozom, szívesen ajánlom fel szolgáltatásaimat szakdolgozatok excellel összeállítandó részeinek (kimutatás, diagram, pivot, vizuális megjelenés-tervezés stb.) kreatív előállításában. Vállalom továbbá munkahelyi rutinfolyamatok automatizálását, prezentációk összeállítását, összefoglalva: bármilyen excel alapú feladat megoldását. Bármilyen jellegű excel problémába ütközöl, kérlek, keress az alábbi elérhetőségen, találunk rá megoldást!