Igen, ezt gondolom. Csak az első statikus tanulsága, hogy egyelőre nekünk kell kideríteni a födém pontos mibenlétét és utána lehet komolyabban véleményt kérni. Lesz ügyvéd/jogi szaki, alakul az is... :-) Remélhetőleg tényleg hamar már.
Természetesen ez is folyamatban van. Biztosítás jogi oldalával tisztában levő szakik keresése. Kicsit sok minden van folyamatban, ezért nem halad a vésés...
Meg ugye jobb nem lehet, mint volt. Tehát a födém lecserélésével egy nagyobb terhelhetőségű, modernebb födém jönne létre, ami jogilag nem védhető, hiszen, "gazdagodnánk a katasztrófán", ami nem lehetséges. Csak kárelhárítés és a korábban létezett állapot állítható vissza.
Szóval ha bármit is fizetnek, mert ők sem tudják bizonyítani, hogy jó, az valóban max a javítás lehet.
A műholdas GPS mérés bizonyos mértékig hibákkal terhelt a légkör térben eltérő állapota miatt.
Így a GPS mérés nem tud mm/cm pontosságú lenni a gyakorlatban.
Viszont azt tapasztalták, hogy kis térbeli távolságon belül mérve a légköri hibák kb. AZONOSAK!
Azaz minden egymás közelében lévő GPS készülék UGYANNNYIT fog tévedni a méréskor.
ÉS... VANNAK ugye mm PONTOSAN ISMERT helyű pontjaink szerte az országban (geodézia mérési alappontok hálózata).
Akkor mi a megoldás?!
Fogunk két GPS-t és AZONOS IDŐPONTBAN mérve
- az egyikkel a PONTOSAN ismert alappontot mérjük
- a másikkal pedig amit mérünk éppen
A két GPS ez esetben UGYANNIT fog hibázni a méréskor !!!
Ezután meghatározzuk a PONTOSAN ismert pontnál tapasztalt mérési hibát (hiba=éppenmért-ismert adat) >> korrekciós adat.
Innentől tudjuk, hogy a másik GPS által ugyankkor mért adot mennyivel kell korrigálni.
valódiadat=mért+korrekció .... örömés boldogság, megvan a mm/cm pontosságú adat
A PONTOSAN ISMERT pontok korrekciós adatait előfizethető szolgálatásként adják el az azt felhasználóknak (földmérők, gps alapú munkagépek gazdái, stb).
Manapság már internetes adatátvitel útján így tud müködni a valós idejű mm/cm pontosságú mérés.
(régebben papír alapon és rh/urh rádión át történt)
Ami a KÖZELBEN lévő PONTOSAN ISMERT ismert ponthoz képest pontosítja az éppen mért pont mérési adatát.
Át kéne passzolni, hogy a biztosítónál pattogjon a labda. Szakvéleményt megküldeni, újraépítésre árajánlatot mellékelni, meg lehetne neki írni, hogy a szakvélemény birtokában erre a megoldásra kérsz kárrendezést, 30 nap után megbízást adsz rá, ha addig nem jelzik, hogy kifogásolnának valamit, akkor elfogadottnak tekinted. (De én nem vagyok ügyvéd).
A biztosító mindent meg fog tenni, hogy ne fizessen. Bizonyítani ugyan olyan nehéz azt, hogy nem jó mint azt, hogy jó. Azért meggondolandó, hogy mennyi pénzért kockáztatom, hogy rám dől. Lehet, hogy egy javítást fizetne a biztosító. (acéllemez behúzva a födém alá + gerendák.
Értem a problémát. Viszont akkor kell egy olyan pecsétes-mindenes szakvélemény ami ezt kerek perec kimondja és a biztosítónak be lehet nyújtani, hogy nem igazán lehet biztonsággal megmondani, hogy okés-e a födém vagy sem, emiatt cserés. Anélkül nagyon anyagi probléma lesz ez.
"Egyébiránt mégis mi célból használják a teodolitot manapság?"
Van amit csak a teodolit tud. A műhold pont helyét É-D-i és K-Ny-i irányban kiválóan meghatározza, de a magasságmérése jóval gyengébb. Mértem már meg épület magasságot teodolittal, mert nem lehetett a tetőre fölmenni. És még van más is.
Nem az enyém, de a födém teherbírásáról biztosat SOHASEM fogsz megtudni, mert valahol sikerül jól megmérni egy pont teherbírását, de ha 10 cm-el arrébb ráesett egy parázs és jobban melegítette mint máshol, vagy több vizet kapott és gyorsabban hült már más a teherbírása abban a pontban. A teherbírás pedig az összes pont közül a leggyengébbé. Pont az végtelen sok van. Én leszedném azt a tetőt ha nyugodtan akarnék rajta vagy alatta állni... Egy csomó pénzbe fog kerülni a vizsgálat, annyiért már el is lehetne pucolni azt a tetőt.
Na ebből az RTK-ból azért a technológiai ismeret nélkül nem sokat lehet kisilabizálni.
Egyébiránt mégis mi célból használják a teodolitot manapság? Hiszen elegendő lenne egy kézi vevővel végigszaladni a pontokon, és eltárolni a koordinátákat meg a magasságadatot.
"A BH tálca is tudja amit egy födémnek tudnia kell"
Ez azért jó hír akkor.
"Kerülhet bele szemét (sitt) vagy víz is, a salak lehet rosszul szellőztetett, stb."
Itt sajnos került be sitt spórolásból szerintem. Meg anno még a legelején talán csak lapostetős volt az épület és akkor úgy "szigeteltek". Persze azóta arra már nem nagyon van szükség, mert legutóbb már a szarufák köze lett szigetelve rendesen. Most meg persze az újraépítés nyitott lehetőségeket hagy.
A víz meg, akár a kis takaró beton-féle repedésein juthatott be az oltóvízből.
Ez az elvi pontosság, illetve a gép is tudja. Tehát ha van egy koordinátád, akkor 2cm pontossággal azt a koordinátát ki tudod tűzni.
DE!
A térképen lévő koordináták pontossága pedig csak méteres, fél méteres. Ez természetesen régiónként eltérő.
Tehát hiába veszel le egy telekhatár koordinátát a térképről, és szúrod le a karót a természetben "pontosan" oda, az még nem feltétlenül lesz azonos a korábbi "pontos" telekhatárral...
Vannak települések, ahol a komplett falu 1m-el "elcsúszott", tehát ha most kimész és leszúrsz karókat a térkép koordináták alapján a telekhatárokra, akkor az összes telek és ház arrébb lenne kb. 1m-el.
Nyilván nem 50-100-150-200 éve építkezett s gazdálkodott az egész falu rosszul, hanem a koordináták nem kellően jók a telekvitákhoz/kijelölésekhez.
Viszont még ez a hiba még az előírt tűrésen belüli.
Ám ha ott a térkép alapján leütnél egy karót, akkor a falubeliek megköveznének....
Az épület amíg áll addig süllyed. Csak egyre kevesebbet normál esetben. Ha lassabban készül el az nem baj, de hol a lassúság határa amikortól már értelmetlen. Egyébként ha az épület minden pontja egyformán süllyed nem reped meg. Lehet csalni is. Ha vasbeton lemezre kerül az épület (most nem arra a 10-12 cm-es vb. lemeznek csúfolt izére gondolok, hanem 15, de inkább 20 cm vtg. kétsoros hálóval vasalt lemezre) akkor SOKKAL kisebb az esélye a repedéseknek.
Ezek már az alsóbb rendű hálózat jelei, nem az "országosé". Az, hogy országos vagy nem, első, másod stb. rendű az azt jelenti, hogy mennyire pontos és azt, hogy mennyire van rombolás ellen biztosítva.