Abban igazad van, hogy a hosszirányú vonaljáratokra a hagyományos (jelenlegi) balatoni flotta hajóinál gyorsabb hajók kellenének, mert -részben- a hosszú és unalmas út miatt rossz ezek kihasználtsága.
Erre (mármint ilyen hajókra) egyébként van létező koncepció:
http://lmate.hu/project-galeria/balaton_gyorshajo/ Ha megkapják a 4,9 milliárdos fejlesztési pénzt, abból részben ilyeneket vennének. Ezzel nincs is semmi gond, ezek jók lennének Keszthely-Badacsony, Földvár-Badacsony, Siófok-Csopak-Almádi-Siófok stb. útvonalakra.
Viszont a rövidebb, átkelő jellegű járatokra nem ilyen hajók, hanem nagy tömegek szállítására alkalmas hajók kellenek. Itt (Fured-Tihany, Badacsony-Fonyód közt pl) már kb tökmindegy hogy 20 vagy 10 perc alatt ér át az utas, ezért kell itt lenni a lassabb katamarán hajóknak. Itt csak annyi a fontos, hogy sűrűn, ütemesen és pontosan pörögjön a hajó.
Teljes mértékben nem értek veled egyet.
Attól, hogy a szart gyurmázzuk és fos lesz belőle, az élvezeti értéke nem nő meg.
A Balatoni sétajáratok legnagyobb gondja, hogy unalmasan lassú. Dög unalom egy hosszabb út. És nem a táj szépsége okozza ezt, hanem az utazásra elcseszett felesleges idő.
Ezt kéne már belátni a döntéshozóknsk.
Egy Bécs-Pozsony twinliner érdemben dobná fel a hajózást, mert élményt adna.
Egy vizibuszon órákon keresztül a gépmorgást hallgatni, ki se látni => nem élmény.
A két nagy vizibuszon kivételével az összes többi nem alkalmas semmire ekkora vízen ekkora távokon. Be kéne már látni.
Egy Twinliner Keszthely-Tihany/Földvár szinten a kikötésekkel két óra alatt meglenne. Ez már szempont lenne kirándulásra, stb., hogy az ember ne autóval mozogjon.
S a menetrendnek sem arról kell szólnia, hogy mikor kényelmes a személyzetnek, hanem hogy az úticél szempontjából van-e elég ideje a turistának valamit megnézni.
Amikor senkit nem érdekel a távolsági mozgás az pont dêlidőben van. De se reggel kilencig bezárólag el, sem estate hattól indulólag hazafele senki nem tud már hajót fogni, mer a személyzet alszik.
Ezen kell hajókkal, úticélokkal, stratégiával változtatni.
A megváltozott menetrend még vastagon kiszolgálják az őszi és tavaszi forgalmat is.
Fel kêne êbredni. Mert a balatoni hajózás házban êve csirkejózsikát játszik.
Ez egy ilyen becsípődött sztereotípia. Az, hogy lenne, aki a túlparton az Apátságon kívül mást is látna és hát nem délben akar nekiindulni az Apáti hegynek, Aranyház tetőnek vagy épp a Belső tó partjára, az meg kit érdekel. De ugyanez van több déli partról induló járatnál. Északi parti nyaralónak meg már rég eszébe sem jut déli parti programot keresni...
Ezt az átépítés dolgot most játszották el 4 éve, viszont nem igazán sikerült.
Az utastér nem lett sokkal használhatóbb (bár kétségkívül szebb lett, de az eredeti praktikusabb volt)
A gépészeti rész meg szintén kudarcos, az új motor sokkal rosszabb mint az eredeti (nem oda való). A Badacsonyban nem volt csere, csak felújították az eredetit, és az így sokkal jobb lett.
Ezeket nem kéne feltétlen átalakítani, csak meg kéne tanulni használni. A két lassúnak rövidebb járatokban (Fonyód-Badacsony, vagy Tihany-Füred közt) lenne a helye, a Füred mehetne hosszú átkelőben vagy vonalban is.
A Dunán ez megy: veszel egy sétajegyet, ami indul Bp. belvárosból - Margitszigeti megállással.
A Dunakanyarban is így jár a Visegrád-Nagymaros-Dömös-Zebegény hajó. Egy jegy egy napig érvényes, és leszállhatsz Zebegényben vagy Dömösön a délelőttiről, a délutánival meg visszamehetsz.
Mesekönyv alapján nem lehet eltévedni, max. valaki nem érti a mesét.
Nagyon is jó, hogy a dunaiszigetek feldolgozta az útvonalat és az is, hogy rámutatott a történet "valós" szigetére. Tisztázva a sok-sok agybajt.
Mert valóban - nem ok nélkül - hívták az elsüllyedt Ada Kaleh-t senki szigetének, de az két ország államhatár kérdésében volt senki. Nem pedig egy regény szempontjából.
Azonban nagyon nagy baj az, hogy valaki nem akar a mese szintjén átlényegülni egy utazásban.
A népmesékben sem egyenesen úton halad A-ból B-be a főhős, hanem bizony néha visszább is lép kettőt, hogy egyet előreléphessen.
Siófok-Füred-Tihany közt tényleg nem sikerült előrébb lépni, sőt, idén egyáltalán nem lesz közvetlen tihanyi járat...
Azt se értem, hogy mi az oka annak, hogy a leggyorsabb katamarán jár a legrövidebb katamarános útvonalon, és a lassú (és tömegek számára kényelmetlen) Siófokkal szivatják az utasokat keleten. Visszaállhatna a 2014 előtti rendszer, azaz Siófok=N, Füred-E (vagy C), Badi=F. Így lehetne megint egységes 50 perc menetidő Sf-Tihany közt..
F-ben sem ártana valamit fejleszteni, mert egyre több utas meggondolja, hogy
-1050-ftért vár kb 30-60 percet a katamaránra, majd kb 30-perc alatt átmegy vele (összesen kb 60-90 p)
-vagy 2000 ftért vár kb 5-10 percet motorcsonakra, aztán 5-10 perc alatt átmegy vele (összesen kb 15 p)
És sokan válasszák utóbbit.
A séták+menetrendi dolog legnagyobb pikantériája, hogy részben működik is, ugyanis tavaly sokszor előfordult, hogy Boglárról nem tudott indulni a séta, mert nem jött össze a szükséges minimum létszám, csak 3-4 ember akart sétázni egyszerre. Ilyenkor a jó szervezőkézségű Pénztáros hölgy felajánlotta nekik a Révfülöpről azonnal visszainduló B fordulókat sétaként. Ezzel a hülye utas élt is, így kaptak egy 2100 ftos retúrjegyet azonnali visszaindulással, a matróz rutinosan már Bogláron lepecsétalte a jegy mindkét oldalát, így az utas simán a hajón maradva ”megúszta“ a rébfülöpi utascserét, és egy óra háborítatlan hajózas után szállt ki Bogláron végül. Volt, hogy egyszerre vagy 15 ilyen Révfülöpön fennmaradó utas volt a hajón.
...főleg hogy a "bulihajóknál" a dolog elvben, azaz logisztikailag már működik:
a boglári bulihajó 2,5 órás, és 20.30-kor indul át Révfülöpre, felveszi a bulizókat - akinek már csak 1,5 óra bulihajózás jut, mert a hajó onnan 21.00-kor indul, 22.30-kor kiköt Révfülöpön, majd visszaindul Boglárra, ahova 23.00-kor érkezik.
Gyakorlatban erről ugye senki nem tud, másrészt bár a személyzet nem hiszem, hogy stukkert nyomna az utas fejéhez, hogy 20.55-kor le ne szálljon Révfülöpön (ha már a drága bulijeggyel felszállt), ellenkező irányban viszont biztos nem engednének fel, ha 22.30-kor szeretnék Révfülöpön felszállni...
Persze mi van akkor, ha én már korábban megvettem a bulijegyet Révfülöpön - mondván hogy nekem minden pénzt megér, hogy 22.30-kor hazajussak a déli partra -, azaz de iure csak a buli utolsó fél órájára akarok csatlakozni?
Szóval a kérdés csak tarifapolitika és akarat kérdések, a hajók megvannak és mennek...
A Siófokon nyaralók biztos mind sokat isznak, így nem szeretnek korán kelni.
Azt is bajnak látom, hogy ismét nem sikerült elszakadni attól, hogy a keleti háromszögben minden hajó végig menjen, azaz Tihany csak Füred érintésével lehessen megközelíthető - plusz félóra kerülővel.
Tehát ha valaki Siófokról tihanyi hajókirándulást tervezne, akkor nettó 3 óra hajón töltött idővel kell számolnia, amire a mai világban vélhetően egyre kevesebben hajlandók.
Még szomorúbb, hogy a menetrendi és séta járatok integrálása most sem sikerült, sőt, pl.:
A boglári átkelő (leánykori nevén B járat - ami amúgy most a legkorábban indul), átnyargal Révfülöpre 9-kor és 10.10-kor, azaz rögtön fordul vissza 25 + 10 + 25 = 60 perc alatt.
11.10-kor van Boglárról séta, ami azt jelenti, hogy ugyanaz a hajó, ugyanabból a kikötőből elindul, ugyanúgy 60 percig van úton, ugyanoda érkezik, stb., csak nem átnyargal és vissza 60 perc alatt, hanem pötyög valamerre körben a tóközépen.
Miből állna, ha minden átkelő pár egyben 1 órás sétának lenne meghirdetve - révfülöpi megállással? A sétautast zavarná, ha a sétahajó nyílegyenesen menne, és az út felénél 10 percre kikötne?
Egyedül annyi kéne, hogy az I. díjzóna menettérti jegyárát össze kéne hangolni az 1 órás sétahajózás díjával.
És ha ez sikerülne, akkor ugyanezt el lehetne játszani Füred - Tihany, vagy éppen Mária - Györök relációban.
A Dunán ez megy: veszel egy sétajegyet, ami indul Bp. belvárosból - Margitszigeti megállással.
Ahol - ha akarsz - kiszállsz, és bármelyik következő sétával visszajössz. Ha nem akarsz, akkor meg a hajón maradsz.