Sikerült megbontanom és egy kis részen benéznem a karton mögé. 5cm üveggyapot van egy vakolt, de nem glettelt falon. Legalább is azon a részen, ahol megbontottam. Azon a kis részen száraz az üveggyapot és a fal is. Ugye ez mögött van kint a terméskő "dísz"...
Asszem tavalyelőtt volt tartósan -10 fok alatt is, ha ekkor már csurom víz volt a tégla a lakáslevegőtől, akkor rezeg a léc... szerencsére állítólag a jó B30 nem túl érzékeny az ilyesmire.
Lehet, hogy ott a tetőt már csak a díszburkolat tartja :)
(ez persze csak vicc volt - remélhetőleg)
Tavasszal lekapod a belső szigetelést és ha nincs pénz szakemberre, akkor a gyanúsított falba egy ütvefúróval fúrsz (jó) pár lyukat (teljes vastagságban) és ezeket összehasonlítod egy ép téglában fúrt próba-lyukkal (szétfagyott téglában SOKKAL könnyebben halad az ütvefúró).
Persze egy szakember véleménye komolyabb a fúrógépénél :)
"Célszerű akkor a vakolt B30-as fallal egy síkba hozni"
Nem szükséges mindig mindennek egy síkban lennie, lehat azon a részen pl egy centivel vékonyabb a hőszigetelés, vagy lehet "lépcső" is a ház falán, ezt ügyesen lehet úgy csinálni, mintha készakarva (dizájn elem) lenne, pl színezéssel: a másik síkot lehet más színre színezni.
Hasonló trükkel lehet pl hőszigetelt házon utólag ablakot cserélni: az ablakok köré csinálsz jó széles látványos keretet, eltérő síkban és eltérő színben.
Ősrégi dizájner trükk: "ha egy hibát nem tudsz észrevétlenül elrejteni, akkor emeld ki látványosan és mondd azt, hogy készakarva csináltad ilyenre" :)
"Sajnos ezt nem gondoltam át teljesen. Igen, amit írsz az sajnos simán baj lehet."
Baj nem valószínű, ha a födémnél a párazáró réteg felett felül jól kiszellőző gyapot van.
De a jó párazárásnak van egy másik haszna is: nem engedi a lakás levegőjét kiszáradni a téli száraz-levegős időkben, tehát ha jó a párazárásod, akkor télen kevesebbet, vagy egyáltalán nem kell (jódrágán) párologtatni a lakásban.
"párazáró sértés nélkül a villanykábeleket nehezen tudom elképzelni."
Vannak olyan villanykábelek, amelyeket mindenképpen muszáj keresztülvinni a párazáró rétegen, ezeket tömítsd le jól. De minél okosabban intézed a kábelezést, annál kevesebb helyen kell kábel-tömítéssel bajlódnod :)
Azt mondta az előző tulaj, hogy 4-5 éve csinálták ezt a belső szigetelést, remélem nem nagyon sérült még a szerkezet ennyi idő alatt. Ez sajnos majd csak tavasszal fog kiderülni, ha indul a szigetelés.
Vannak kövek amik kiállnak a falsíkból (ezeket le kell faragni), eléggé egyenetlen, de picit a mellette lévő vakolt fal síkja alatt van. Célszerű akkor a vakolt B30-as fallal egy síkba hozni és az egyenetlenségeket rávakolással kiegyenlíteni, ugye?
"ez a szoba van belülről 5 v. 10cm-es kőzetgyapottal szigetelve karton mögött"
Ez igen nagy butaság volt. Peches esetben lehet, hogy az a belső hőszigetelés mögötti fal már olyan fagykáros (morzsalékosra fagyott), hogy azt a falat le kell bontani vagy meg kell erősíteni.
"mert eléggé egyenetlen ez a köves rész"
A képen nem látszik, hogy ez az egyenetlenség kiegyenlíthető pár centi vakolással, vagy neki kell esni vésőgéppel lesimítani a magasabb "hegycsúcsokat". De az is lehet, hogy ezeket a köveket viszonylag könnyen le lehet vésni az eredeti házfalról.
Én próbálnék egy egyenletes felületet valahogy kialakítani, pl. gletteléssel. Így képről annyira nem jön át számomra, hogy pl. a köves falrész az most kijjebb ér min t a vakolt? És milyen mélységbeli különbségek vannak a kövek között? Mert ha arra még ráglettelnek, akkor lehet pár cm-re magasabb lesz, mint a fal. Vagy megoldás, hogy a falas részre is rávakolnak és egyszintbe hozzák.
A háznál a front oldalon egy részen ilyen kő díszburkolat van (mögötte kisméretű vagy beton lehet, de sajnos nem tudtam még megnézni, mert ez a szoba van belülről 5 v. 10cm-es kőzetgyapottal szigetelve karton mögött). A ház többi része B30-as falazat.
Az a kérdésem, hogy a tavasszal rákerülő 15cm-es grafitos szigetelés kivitelezésénél mire érdemes figyelni, mert eléggé egyenetlen ez a köves rész és félek, hogy a nem tökéletes kivitelezés később problémákat okozhat).
"De az OSB vagy betonyp lapoknak nem lehet jól megcsinálni az illesztését beltérre szerintem."
Ha ragaszkodsz az OSB-hez , akkor a csaphornyossal lehet az illesztések repedését elkerülni . Méretre szabni , faragasztó a nútba és a helyére csavarozni . ( MFP is van csaphornyos ) Minden másra ott a gipszkarton :-)
Oké, hogy akkor ilyen akril pasztával az árkot kihúzom. Az akril még bírhatja is a kiképzést, de ha ráfestek akkor a festék nem fog újratöredezni ott a mozgásokkor. Amit a kemény festék nem tolerálna? Vagy fehér falfestésnél nézzem meg hogy mutat a sima paszta, mennyire üt el a festéktől?
A kettő között ne felejtsd el felrakni az új párazáró fóliát :)
ami jó erős legyen (min. 0,2 mm vastagság!) hogy ne lyukadjon ki könnyen pl vezeték-dugdosás közben.
Tetmészetesen. Az új fólia jön mindenképpen. Max marad a régi a betonyp túl oldalán. Már ahol nem lesz megbontva a szerkezet.
Egyébként valószínűleg olcsóbban kijössz, ha nem a régi vezetékeket és dobozokat hasznosítod újra, hanem benn hagyod őket a helyükön és mindenből újat veszel
Jogos. Bár a fali dolgok nem süllyesztettek hanem kidudorodóak. Szóval nagyon nem maradhatnak a helyükön.
Úgy érted, hogy az oldalfali párazáró rétegre vigyázol, mint a hímes tojásra, a mennyezeti párazáró réteg meg lehet akár olyan lyukas is, mint egy ementáli sajt?
Sajnos ezt nem gondoltam át teljesen. Igen, amit írsz az sajnos simán baj lehet. Ámde a padlás legalább valóban jól szellőzik. És így a falnál talán kevésbé érzékenyebb.
Az a baj, hogy párazáró sértés nélkül a villanykábeleket nehezen tudom elképzelni. Főleg, hogy gyárilag a padláson van vezetve a gerinc. Irgalmatlan munkával a pince irányából újra lehetne építeni, de ez kicsit túl sok lenne. Akkor meg a monolit vb födémen lennének felesleges lyukak. Ott legalább páraérzékenység nincsen.
Úgy érted, hogy az oldalfali párazáró rétegre vigyázol, mint a hímes tojásra, a mennyezeti párazáró réteg meg lehet akár olyan lyukas is, mint egy ementáli sajt?
Végülis miért ne?
Ha a padlás olcsó gyapottal van szigetelve és át van szellőztetve akkor a pára ott nem okoz kárt.
A baj akkor van mikor a belső párazárás beengedi a falszerkezetbe, a külső eps viszont nem engedi a távozni.
Sőt ha a padlás felé a falszerkezetből is tudna távozni a pára az is jó lenne.
"Szóval felhúzni őket és egy pár centivel beljebb levő lyukon ledugni azért lehet, hogy megoldható."
A kettő között ne felejtsd el felrakni az új párazáró fóliát :)
ami jó erős legyen (min. 0,2 mm vastagság!) hogy ne lyukadjon ki könnyen pl vezeték-dugdosás közben.
Egyébként valószínűleg olcsóbban kijössz, ha nem a régi vezetékeket és dobozokat hasznosítod újra, hanem benn hagyod őket a helyükön és mindenből újat veszel. Az anyag X forinttal lesz drágább, de a munkadíj viszont 10X forinttal lesz olcsóbb, ha a villanyszerelőnek nem bontott szeméttel kell dolgoznia.
Ráadásul az új konnektorok máshova is kerülhetnek, sőt szaporodhatnak is :)
"Az átszellőztetett padláson jól hozzájuk lehet férni."
Úgy érted, hogy az oldalfali párazáró rétegre vigyázol, mint a hímes tojásra, a mennyezeti párazáró réteg meg lehet akár olyan lyukas is, mint egy ementáli sajt?
Ennyi lyuk mellett én úgy tekinteném, hogy NINCS párazáró réteg... és ennek megfelelően csinálnék/számolnék mindent a külső oldalon.
VAGY az összes elektromos szerelvényt/vezetéket behoznám az új párazáró fólián belülre, hogy a fólia összefüggő (luktalan) maradhasson. De ez nem olcsó játék.
Értem, igen a párazárót lyuggató dolgokat át kell gondolni. Az a szerencse, hogy a vezetékek valahogy be vannak csak lógatva a szendvicspanel közepébe. Szóval felhúzni őket és egy pár centivel beljebb levő lyukon ledugni azért lehet, hogy megoldható. Az átszellőztetett padláson jól hozzájuk lehet férni.
Nyugodj meg, a külsők is repednek :)
Nekem is sajnos úgy rémlett, hogy a korábbi próbálkozások sikertelenek voltak. Ezt az akrillal való kitömést még nem próbáltam, de szerintem mind a sima OSB-t mind a betonypot nehéz illesztés-repedés mentesre csinálni.
Nem véletlen, hogy GK lapokat ragaszt az egyik nagy hazai gyártó is a rétegrendre belülről.
A falon a GK lapozás belül megoldaná ezt a gondot és a csöveket is elrejthetném.
Az erre az egyik bevett megoldás, hogy a repedezős felületre ragasztasz 1 centi EPS-t és azt lefested az eps-nél szokásos módszerek valamelyikével.
Egy centi EPS kívülről sem okozna akkor még egy igazán jól párazáró réteget? Vagy ezt csak belülről csinálják?
"Egy szerencse van, hogy elég gány a ház most és csak a vezetékek vannak rejtve a betonyp és a párazáró mögé."
Ennyi lyuk mellett én úgy tekinteném, hogy NINCS párazáró réteg... és ennek megfelelően csinálnék/számolnék mindent a külső oldalon.
VAGY az összes elektromos szerelvényt/vezetéket behoznám az új párazáró fólián belülre, hogy a fólia összefüggő (luktalan) maradhasson. De ez nem olcsó játék.
"a belső betonyp illesztések repednek"
Nyugodj meg, a külsők is repednek :) A nagy merev lapok berezegnek minden nagyobb zajra és az illesztési vonalak mentén megjelenek a hajszálrepredések.
Az erre az egyik bevett megoldás, hogy a repedezős felületre ragasztasz 1 centi EPS-t és azt lefested az eps-nél szokásos módszerek valamelyikével.
Valaki öntapadós üvegfátyol szalagot ragasztott az összes illesztési vonalra és állítólag szerzett valamiféle RUGALMAS anyagú glettanyagot és festéket, de hogy eredményes lett-e a kísérlete, azt sajnos nem tudom.
Talán elég lenne csak az egyik oldali borítást leszedni(ha úgyis a belső a gond, akkor a belső oldalt), gyapotokat kiszedni, tégla a helyére. A kiszedett gyapotot meg kívülre rakni szerelt hőszigetelés megoldással.
Ilyen módon viszont azért nem igazi téglafalat kapnék közel igazi téglafal árban. Ezzel az ötletemmel valóban túlbonyolításba kezdtem.
Visszatérve az eredeti kérdésre, ha kívülről csak a hézagtakarók a probléma, akkor leszedni, esőálló akrillal kinyomni, és/vagy az egész külső falat hálózni-glettelni, majd festeni.
A hézagnak lehet, hogy valamelyest szellőzés szerepe is van, nem tudom. Valószínű inkább csak akkoriban a léc volt a megoldás. Szóval akár az akril működhetne kintről.
Szerencsére a glettelés már adott. Festve is van, csak ugye a hézagtakaró lécek elég érdekesen néznek ki...
Az én véleményem, az egyszerűség felől közelítve :)
Köszönöm a választ! Igen lehet, hogy kívülről egyszerűsíteni kell... főleg a gazdasági racionalitás érdekben.
Én úgy tudom, a betonyp inkább páraáteresztő.
Az OSB párazáró gyakorlatilag, ha leragasztják az illesztéseit. Ebből vonatkoztattam el, hogy ez is haosnló lehet, legalábbis párafékező.
Innen nézve szerintem sajnos közel sem páraáteresztő. Már ha jól értelmezem ezt a tényezőt és a levegőjé lenne 1.
Én azt csinálnám, hogy kívülről keresztbe stafniznám a falat (nyilván a tartóoszlopokra rögzitve), és tennék közé 5 centi sima táblás gyapotot
Végülis ez igen alternatív megközelítés, de működhet is akár
A belső repedéseknél meg megpróbálnám akrillal kinyomni, és arra vakolni.
Ilyen akrillal kinyomás nem volt próbálva még az igaz. Belülről mondjuk a GK réteg az a csövek elrejtését is szolgálná a fal esetében. A plafon OSB lapjainak megmentése ilyen módon viszont jó lehet. (Bár akkor az esetlegesen falra kerülő új páragátlót nehezen lehetne a plafon páragátlójával folytonossá tenni...) Bár emlékeim szerint voltak már próbálkozások ilyen szalaggal (ez lehet az üvegfátyol, amit említesz, ilyen gk süllyesztett találkozásainál amit használnak) okosítani az illesztéseket és nem jött össze.
Az egész lehálózása és vakolása az lehet vetekszik költségben a gipszkartonozással.
A GK illesztésenél szted nem repedne?
Másik ház tetőtér beépítésénél ossem volt ilyen probléma, hogy bármi repedt volna. Az a sülyesztett illesztésbe rakott szalag az jól működik. De az OSB vagy betonyp lapoknak nem lehet jól megcsinálni az illesztését beltérre szerintem.
Nem mindenki zárkózik el a ksz-től. Most is épült egy az utcánkban és mi is abban lakunk.
Értem, persze, de azért, ha potenciális vevők körét nézzük, akkor jó részük elzárkózna.
A falcsere nekem abszurd ötletnek tűnik.
Ha ilyen meredek dolgokról nemigen hallottatok még, akkor annak gondolom oka van :-) Műszaki vagy gazdasági. Szóval akkor ilyet tényleg nem kéne erőltetni, még gondolni se rá nagyon...
No de ettől függetlenül nehéz volna ilyen nagymértékű átalakításokat anyagilag ésszerűvé tenni, nehéz megmondani, hogy mennyit emelne az ingatlan árán egy ilyen megoldás, már ha kivitelezhető igényesen egyáltalán.
Kívülre mehet más burkolat is a dryvit helyett ha nagyon elégedetlen vagy a mostanival. Szerintem nem kell téglának beállítani azt ami nem tégla. Pinteresten vannak fotók modern ksz-es házakról, faházakról...pillants rá hátha megtetszik valami.
Jogos, ez a dryvitezés kicsit erőltetett valóban, hogy mindenképpen téglának nézzen ki az épület. De a piacnak lehet, hogy ez kell, hogyha széles körben alkalmazza mindenki.
Most már kicsit világosabban látom és egyet kell hogy értsek az okfejtéseddel.
Annyit mindenképpen javítanék a helyzeten hogy az ablakokat kitetetném falsíkba hogy ne kelljen tökölni az ablak körüli homlokzati szigeteléssel, ami szerintem amúgy is egy kompromisszumos megoldás lehet csak.
hogy vázra bontod a házat, tehát csak a favázak maradnak, és a közöket kitöltöd téglával
Talán elég lenne csak az egyik oldali borítást leszedni(ha úgyis a belső a gond, akkor a belső oldalt), gyapotokat kiszedni, tégla a helyére. A kiszedett gyapotot meg kívülre rakni szerelt hőszigetelés megoldással.
"Falcserét" úgy lehetne kivitelezni, hogy vázra bontod a házat, tehát csak a favázak maradnak, és a közöket kitöltöd téglával.
Sztem hülyeség.. Drága, munkaigényes stb.
Visszatérve az eredeti kérdésre, ha kívülről csak a hézagtakarók a probléma, akkor leszedni, esőálló akrillal kinyomni, és/vagy az egész külső falat hálózni-glettelni, majd festeni.