A kiépült rendszeremhez a gyári CO2 érzékelő 96000 Ft-ba kerül. Azért nem építettem én ki eddig, mert ez az adott helységben méri a CO2-t. Ha a nappaliba szereltetem be a szellőzés szabályzója mellé, akkor a hálószobákban nem mér. Több darabot pedig nem vásárolnék belőle. Ha lesz erre a problémára jó, költséghatékony megoldás, akkor kérni fogom a beépítését.
Egyszer már leírtam, most mégegyszer felteszem a költői kérdést.
Miért van az tömegesen, hogy a milliós tétel mellé amit a szellőzésre elköltenek emberek sajnálnak egy pár 10ezres valós CO2-es vezérlést?
Teljes mértékben elvonatkoztatva a megtérüléstől, hiszen az gyári milliós rendszereknél már ygakorlatilag nem létező dolog.
És akkor bejött ez a másik dolog, hogy nonstop megy a szellőzés mert -én azt feltételezem- az eladó/telepítő ezt javasolta.
Nekem az egész ház világítása kb 100W, mégis ha elmegyünk otthonról lekapcsoljuk. Elképzelhetetlennek tartok olyan dolgot ami indokolná, hogy egy sokkal komplikáltabb rendszert 24hban hajtsak akkor is ha nem szükséges.
Látom Barátom Te évek során sem érted a dolgot . Több mint valószínü nem laksz ilyen házban , mert akkor volnának tapasztalataid és nem csak az elmélet síkján irogatnál . Én régen a feújítás megkezdése elött nagyon körbejártam az ide tartozó rendszerek témáját . Hisz tudod Te is . Nekem elsödleges célom a rezsi minimalizálása a lehetö legkomfortosabb kialakítással . Aki PH-t ,vagy ahhoz közeli energiaigényü házat épít , szerintem hasonlóan gondolkozik . A pluszban elköltött milliókat nem azért fizették ki , hogy a jövöben feleslegesen pazaroljanak . Mint már régebben is írtam , ha van pénzem elfekvöben és ilyen rendszert építek , akkor hajlandó vagyok megfizetni . Nem érdekel a megtérülés , amit Te állandóan szajkózol . Igen az is bizonyos százalékban közbejátszik ,de a komfort és a rezsi minimalizálása fontosabb. Ha estleg visszakeresnéd a régi hsz-eimet , akkor tudnád , hogy én annak idején azt írtam , hogy vész esetén egy " gyertyával " kifüthetö házat akarok . Ezért van a dizelaggregát is a rendszerben .
Kizárólag rezsicsökkentés végett való szellöztetést Te találtad ki , én ilyet nem írtam .
Úgy , hogy a szellemi problémát keresd elöször magadnál !
"Gondolom ez a cél vezette öket , hogy minél kevesebb legyen a rezsi"
A szellőztetésnek az egészséges lakáslevegő a célja. Ha valaki egy jól tömített házban kizárólag azért szellőztet, hogy alacsonyabb legyen a rezsi, annál szellemi problémákra gyanakodnék :)
"ha csak akkor szellöztetünk , amikor az érzékelök szerint kell."
A folyamatosra+egyenletesre belőtt szellőztetés helyett jó ötletnek tűnik a szellőztetés vezérlését/szabályozását inkább okos vezérlésre, érzékelőkre bízni. De ez csak akkor jó ötlet, ha ez a szellőzés speciális vezérlése nem kerül többe, mint amennyi pénzt megtakarítunk a segítségével.
Tehát mielőtt az "ingyenes alapcsomag" helyett megrendeljük a full extra csomagot, előtte számoljuk ki, hogy a felárból mennyi lesz a hasznunk belőle évente (és ez a haszon hány év múlva kezd majd csörgedezni).
Azért jó lenne , ha figyelembe vennél még egy tényt . Sokan már PH közeli házakban laknak , ahol az éves fütésköltség minimális . Gondolom ez a cél vezette öket , hogy minél kevesebb legyen a rezsi . Így hamarabb elfogadhatónak tartom azt , ha csak akkor szellöztetünk , amikor az érzékelök szerint kell. Elvégre azok azt felügyelik , amit mink elvárunk tölük . Hiába 80%-os a hövisszanyerés , akkor is pazarlás az állandó szellöztetés .
"Sztem akinek van hővisszanyerős szellőzése, az éjjel-nappal üzemelteti, akkor is, ha üresen áll a ház délelőtt."
Az sem mindegy, hogy hány forint áramot eszik a cucc. Egy alacsony fojtású és EC motorokkal működtetett szellőző rendszert ki lehet hozni akár mindössze 20 watt elektromos fogyasztással is, de ha ugyanabbaan a házban magas fojtású a csőhálózat (vékony csövek, éles iránytörések, kis felületű szűrők, stb), akkor ugyanannyi friss levegő produkálása igényelhet akár száz watt feletti villamos energiát is.
100 wattot zabáló szellőztető rendszer napi 24 órás üzemelés esetén havonta 2.600, évente 32.000 Ft villanyszámla, ez már van akkora összeg, hogy elkezdjünk gondolkodni azon, hogy hogyan lehetne csökkenteni.
Persze aki az elején okos volt pl a jóvastag csövezéssel meg az EC ventilátor-választással, annak az éves villanyköltség akár 5 ezer Ft alatt is lehet, őt persze jogosan nem érdekli, ha állandóan megy a szellőztetés :)
Nekem is pont ugyanez a problémám, CWL-300-am van, a váz burkolatába víz jut vhonnan, ami a lefolyó és a váz között csöpög. 2,5 évig nekem se volt vele semmi bajom, de most ez előjött...
Szétszedtem a gépet darabokra, kerestem a hibát, de egyelőre nem találtam, mindenesetre leírom, amiket csináltam/eszembe jutott, hátha segítünk kölcsönösen egymásnak:
- Szédszedtem, mindent kiszárítottam, összeraktam, újra beindítottam, de ugyanúgy vizesedik
- Öntöttem vizet a kondenzvíz lefolyóhoz, hátha ott ereszt vhol, de nem, rendesen lefolyt
- Találtam jégdarabot is a gépben ott, ahol a beszívás történik. Ide hogy juthat víz? Beeshet? De mivel jég volt olyan, mintha nem működne az előfűtés sem. Nekem ez a 13-as paraméter 0-n van, most fogom majd kipróbálni, h 1-esre állítom, hátha ez hiányzott eddig, csak azt nem tudom, akkor eddig akkor hogy működött...
- 5.3-as fejezetben írják, h falslevegő juthat be a kondenz csonknál, ide kéne még valami tömítés? Lehet kiszilózom. Bejut a levegő és kicsapódik vhogy? Mondjuk szárítás után egy éjszaka annyi víz lett benne, h sztem az sokkal inkább a kondenzvíz volt, mint a kicsapódott pára, persze ki tudja...
- szakit nem tudok, nekem az a cég volt, akik még anno beszerelték (bicalor), de nem tűnt úgy, hogy igazán értenek hozzá
Most az a tervem, h újra szétszedem, és következőket csinálom:
- az alsó lapon megpróbálom kitalálni, h vhol átfolyhat-e víz, és ha találok vmit, azt betömítem
- átállítom az előfűtő regisztert is 1-esre (lehet ez az előfűtő spirál adta meg magát)
- kiszilózom a kondenzelvezető és váz közti rést
Kicsit el vagyok keseredve, mert csak találgatok, és nem tudom kit kéne kihívni szakit, aki tényleg képes megtalálni és javítani a hibát, és nem csak odajön, csinál vmit, aztán elmegy, de a probléma megoldása nélkül...
Ha találtál vmi kérlek írj, köszi! Vagy ha másnak van ötlete, előre is köszi!
Sztem akinek van hővisszanyerős szellőzése, az éjjel-nappal üzemelteti, akkor is, ha üresen áll a ház délelőtt. A személyekre meghatározott m3/h fontos, de nálam(és ismerőseimnél is) az üres házban(hasonlóan, mint éjjel), csökkenett üzemmódban, 100 m3/h-n megy a szellőzés.
Szeretném azt a kialakult vitát lezárni, mivel nem ez a fórum célja, hanem az hogy segítsünk egymásnak.
Bízom benne, hogy ezzel te is egyetértesz.
Sorjában haladva:
-egy-két számadaton kívül, hozzászólásaid messze elkerülték a tudományos indoklásokat,
- a szellőztetés alapelveivel tisztába vagyok, nem vagyok szakértő ezt nem is állítottam. Többször egyező gondolatokat fogalmaztunk meg, de Te még ezt is cáfoltad a következő hozzászólásodban.
-ravaszkodni nem állt szándékomban, nem az a fajta ember vagyok.
-nem sértődtem meg, de az őszinte vélemény nyilvánítás híve vagyok
Köszönöm , ha elolvastad ezen témában utolsó reagálásomat, de még egy megjegyzést engedj meg.
Biztosan sokat kell még tanulnom, de fogékony vagyok rá. Egyre azonban nem. Önbizalomtól túlcsordult , felületes embertől, emberektől.
Mi folyamatosan konkrét számértékeket adunk közérthető és tudományos indoklással, sőt sokszor internetes hivatkozással, te meg folyamatosan mellébeszélsz, tehát valójában semmit a világon nem értesz a szellőzés alapelveihez és ezt ravaszkodással próbálod takargatni.
Ismerjük az effajta ál-szakértőket ebben a fórumban, legkésőbb a harmadik keresztkérdésnél meg szoktak bukni a tudatlanságukkal :) ilyenkor vagy sértődötten visszavonulnak a boldog tudatlanság büszke fellegvárába, vagy félreteszik a nyakasságukat és nekiállnak tanulni, kérdezni.
Ennek annyi értelme van, mint a fűtést a lakás légköbméterére tervezni. Igen ilyen is van még a mai napig. AZtán a papírfalú kunyhóra kitalált méretezés egy jól szigetelt házban úgy működik, hogy napi 5-10 percre kapcsol be. És az ostoba megrendelő boldog, mert milyen jól MŰKÖDIK, a buta átbaszós kivitelező meg nyaral szigeteken mert 5X annyi radiátort sikerült rásózni a megrendelőre, mint kellett volna.
Megpróbállak mégegyszer rávezetni.
Egy üresen álló házban minek cseréled ki az 1/3 levegőt és fűtöd fel drága pénzért? A 20nm-es kártyabarlagban meg hagyod az 1/3 levegő csere mellett megfulladni a pókerasztal lovagjait és escortjaikat? (mondjuk 10-12fő)
Te valószínűleg egy középkori szellőzési szakkönyvből tanultad ezeket, abban az időben az emberiség a párát már ismerte, de még nem hallott a szén-dioxidról :)
A lakás levegőjének szellőztetéséhez ez egy átlagos elfogadott arány.
A lakás levegőjét nem kell szellőztetni.
Éjszakára szokták csökkenteni. Ez még nem szellőzteti túl , de mindig friss levegőt biztosít a lakótérnek.
A lakótérnek nem kell friss levegő.
Külön be szokták szabályozni, hogy melyik helyisében mekkora legyen a friss levegő befújása, illetve az elszívásoknál milyen arány legyen. Ha egyéb más igény van, ami a használat miatt szükséges, akkor kiegészítjük pl. páraszabályozással, levegő minőség érzékelővel, mely a cserélt levegő mennyiségét felülírja.
Friss levegőre a lakásban tartózkodó embereknek van szüksége. Tehát lehet olyan lakás ahol az 1/3 levegő kicserélése mellett még bőven fejgörccsel vergődnek az emberek, míg máshol ugyanúgy 1/3 levegő kicserélése mellett durva pocsékolást végzünk.
A lakás levegőjének szellőztetéséhez ez egy átlagos elfogadott arány.
Éjszakára szokták csökkenteni. Ez még nem szellőzteti túl , de mindig friss levegőt biztosít a lakótérnek.
Külön be szokták szabályozni, hogy melyik helyisében mekkora legyen a friss levegő befújása, illetve az elszívásoknál milyen arány legyen. Ha egyéb más igény van, ami a használat miatt szükséges, akkor kiegészítjük pl. páraszabályozással, levegő minőség érzékelővel, mely a cserélt levegő mennyiségét felülírja.
A falak nyáron felszedett kevéske víztartalma szárazabb külső időjárás esetén pár óra alatt eltűnik belőle, a fűtési szezon viszont (hivatalosan) 4800 óra hosszú.
Egy lakás párásításához naponta akár 10-20 liter, egy egész fűtési szezon alatt akár ezer liter vízre is szükség lehet. A házad falai ennek elenyésző töredékét se spájzolják be nyáron.
"A páraszabályzott légbeeresztők hogyan működnek?"
Mivel a széndioxid szinttel nem foglalkoznak, ezért akár egészségtelen lakáslevegő előidézői is lehetnek.
"a páranyomás a meleg oldal felöl igyekszik a hideg oldal felé."
Pontosabban a pára a magasabb ABSZOLÚT páratartalom felől az alacsonyabb abszolút páratatalom felé próbál vándorolni. Persze többnyire a hideg oldal az alacsonyabb abszolút páratatalmú, tehát többnyire a te meghatározásod is tökéletes.
Az abszolút páratartalom a levegő víztartalma gramm per köbméterben kifejezve (ezt te biztosan tudod, de hátha más is olvassa :)
Egy normális lakáslevegő mondjuk 22 fokos és 50% relatív páratartalmú, ennek abszolút páratartalma kb 9 gramm víz köbméterenként.
Az ország hidegebb részén jelen pillanatban -8 fok kb 75%-os páratartalom van, tehát arrafelé a kinti levegő mindössze kb 1,5 gramm vizet tartalmaz. (valószínűleg a Szaharában is nedvesebb a levegő ennél :)
Na a lakásban lévő 9 g/m3 és a kinti 1,5 g/m3 víztartalom folyamatosan megpróbál kiegyenlítődni, ezt hívjuk páranyomásnak / páravándorlásnak, ez okozza azt rengeteg problémát pl a hőszigeteléseknél.
Érdekesség: ha a benti szobalevegő víztartalma is ugyanannyi lenne, mint a kinti levegőé, akkor egyáltalán nem kéne foglalkoznunk a párával. Csakhogy pl egy 1,5 g/m3 víztartalmú lakáslevegő 22 fokosra felmelegítve kb 7%-os relatív páratartalmú lenne, ennyire száraz levegő egy lakásban (szerencsére) nemigen fordul elő :)
A csö a csöben már nagyon régen épült , hisz tudod . Akkor került 16000 SK-ba ami akkor 180000HUF -volt , ha jól emlékszem . Vissza lehetne keresni a hsz-ek között . Ma is ugyan ezt építeném , csak ma már EC motoros ventikkel. Nálam a tetötérben vígan elfér .:)
Semmi titok nincs benne . Sima szellöztetöegység höcserélövel minden helyiségbe . Hatásfok cca 75% . Közös elektronika , ahol úgy vezérled , ahogyan neked megfelel . A helyiségekben (szobák, konyha , elöszobában semmi, a fürdöben csak elszívás) zárt ajtók esetén helyi szellöztetést végeznek , ha kell (lassú , gyors ) . Nyitott ajtóknál ( ha az összes szellöztetett) párosítva , hogy a légmennyiség azonos legyen ,pl kettö szobai kifúj , amikor a konyhai beszív. Konyhai elszívó esetében például konyhai csak beszív maxon .Két szobai kisebb típus volt , a konyhai nagyobb , gondolom a légszállítás végett.
Egy ilyen lakásban laktam Bajorországban , ahol konkrétan így volt megoldva . Nagyon tetszett , aludni is lehetett , ha nagyon odafigyeltél , akkor az irányváltást mondhattad kicsit zavarónak. Olcsó megoldásnak viszont nem mondható . :(