Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
Felhajtva, gyakorlás közben tud csak por, hajszál stb bejutni pl. a billentyűk közzé. Normális körülmények közt ez sem jelent gondot, de mondjuk 4-5 évente érdemes feltérképezni belül és kiporszívózni. Gondolom műszaki ember lévén ez nem akkora probléma. :)
Én minden hozzám kerülő hangszer vagy műszaki cikk esetén ott kezdem, hogy tisztítás kívül, belül ha kell. De ha vigyáz ezekre az ember, nem önt bele semmit, akkor nincs miért izgulni.
Azonban van egy privát szabályom: hangszer közelébe én semmi inni vagy enni valót nem engedek. Véletlenre nem bízunk semmit. :)
Bocsánat, terven kívül szinte teljesen offline voltam a hétvégén. Így most válaszolok utólag:
A Korg RH3 billentése teljesen versenyben van a Roland PHA-IV Standard és a Kawai RH kompakt billentésekkel. Persze ezen a ponton is a végén a szubjektív megítélés dönt a végén (vannak objektív szempontok persze, szenzorok száma, pivot-hossz stb., de ezek súlya az egyéni mérlegelésben már dettó szubjektív)
Gratulálok, sok örömet a hangszerrel!
Ami a karbantartást illeti: így az elején egy porfogó leplen (dust cover) érdemes elgondolkodni -- akár házilag is készítheted, de 1-2 ezer forintért kapni is... A komolyabbaknak gumírozott a széle (mint a gumis lepedőé) vagy egy fűzőszállal összehúzható -- úgy hogy a lepel szélét a billentyűzet alá fogja.
10-15 évig nem szokott ezekkel gond lenni. Gyárban több 100 órán át tesztelik pl. billentyűütögető robotokkal tartósságilag a prototípusokat, meg különfélképp ejtegetik le őket, szóval strapabírók.
Az ilyen digit zongoráknak van-e valamilyen karbantartási igényük, kell-e ilyent éren ezt azt csinálni? Vagy ha elromlik csak akkor szokás?
Erről tudnátok mesélni?
Illetve napi rendszeres átlagos 1-2 órás gyakorlásnál mire lehet számítani milyen problémák jelennek meg előbb utóbb, és ez az idő nagyságrendileg mennyi egy kb. új hangszernél?
Az persze nyilvánvaló, ahány típus ahány féle mechanika ez annyiféle probléma , típusprobléma lehetséges.
Köszi előre is.
(én is kb pár óra alatt csaptam le rá, egy órával a hírdetés felrakása után jeleztem, hogy ez nekem kell :-) )
Gratulálok! Ez így új év elején, hétvégén jó gyorsan ment! :D
2 hónapja láttam a jófogáson egy fehéret 90 ezerért. Vadi új volt, de szállításkor összetörték. Pár billentyűt cserélni kellett, meg az egyik oldalláb szinte kettétört, de amúgy működött, szólt, tehát az elektronikájának nem lett baja. Rátelefonáltam a fickóra (vmi hangszerboltjuk van), egy órája volt fenn akkor a hirdetés, de már mondta hogy másnap viszi el egy korábbi érdeklődő. :)
Biztos meg tudták menteni 5-10 ezer Ft-ból és 0 km-es volt a hangszer!
Először is köszönöm szépen mindenkinek a segítségét, megtörtént a vétel. A végső megoldás számomra a KORG LP-380 lett.
Ez is arra billentette a mérleget, hogy sikerült egy "használtat" vennem kb 20-25%-kal olcsóbban. Azért az idézőjel, mert kb fél éves a hangszer, alig pár órát használták, és egy balesetet szenvedett a tulaj, teljesen szétment az úja, nem tud zongorázni. Úgyhogy kb egy újat sikerült megvennem 180-ezerért garanciával. MA el is hoztam, éppen rakom össze, nagyon tetszik laikusként is, mennyire egész jó billentése meg hangja van főleg ilyen áron.
Már volt szerencsém kipróbálni a Kawai CN 27-et (ismerősömnél), illetve a Yamaha CLP 625-öt (hangszerboltban), de, ha jövő héten kinyit a Budapest Zongoraszalon, akkor oda is elnézek, mert szeretném kipróbálni egymás mellett a kettőt, mert így nehéz dönteni.
Ja, és ott elvileg van Korg G1 is, ami szintén izgalmas lehet, ahogy írtátok. Az most jóval olcsóbb. Szerintetek tud annyit billentésben és hangban mint az előzőek?
A Yamaha Aurius YDP 163-at is kipróbáltam, annak nagyon nem tetszett a billentése.
Ezek azért nehéz kérdések, mert a keveset tapasztalt ember nem fogja tudni úgy értékelni akár egy akusztikus hangszer előnyeit sem, hiába kerülne az 1 millióba. De természetesen van az a helyzet ahol megérheti egy akusztikus hangszer. Ezeknél azonban azt sem árt tudni, hogy egy régi de jó állapotú, karbantartott és rendszeresen használt hangszer, akárcsak egy bejátszott hegedű, az idővel nemesedik is, azaz a hangzása egyre érettebb, de ennek értékeléséhez már művésznek is kell lenni.
Én egyszer ültem egy 2 milliós, kb. 100 éves, régi stílusú, de már angol mechanikás, restaurált Bösendorfer középzongoránál, ami a restaurátor nappalijának dísze volt. Szerette és használta is a bácsi és értően karban is tartotta. Ezzel párosulva álomszép krémes, bársonyos hangzása volt, talán a legszebb amit életemben hallottam. Na azt nem helyettesíti semmilyen digitális.
Digitálisban nekem a Roland RD színpadi zongoráiban a 700SX, GX, NX modellek mechanikája a legkényelmesebb játékérzetra azzal a plusz tulajdonsággal, hogy nem fárad a kéz rajta. 1 óra elteltével is ragyogóan, szinte trenírozva, felfrissülten mozog rajta a kéz.
Szóval ezen a ponton nem érzem hátrányát sehol egy digitális zongora billentésének. A hangzásba már inkább bele lehetne kötni, de ott én inkább egy profi kihangosításban látnám a megoldást, mint felesleges pénzeket abba ölni, hogy méregdrágán rezonáló felületet is kapjunk a hangszerben. Viszont ez már annyira szubjektív és tapasztalatokon nyugvó terület, ahogy pl. hasonló mélységű kérdéseket is feltesznek azzal, hogy most egyik zongoristának miért a Steinway jön be, a másiknak meg mondjuk csakis a Fazzioli... Ez egyszerűen már nem a laikusok beszédtere a témában. :)
Ez teljességgel kizárt, ha már csak a P sorozat minőségibb mechanikával kiadott darabját is nézzük, ami majd 3x annyiba kerül hirtelen emiatt. A polifóniát már feltornázták 192-re, szinte nincs is mit fejleszteni. Picit más dizájnt képzelek inkább, 1-2 új hangszínt, kíséretet és persze magasabb árat. :)
Persze, egyértelmű! De a kérdés inkább az, hogy billentésre rohadt eredeti az akusztikus, akárhogy is nézem, de hangzásra milyen lehet egy jó digitálishoz képest. OK, hogy bonyolult elektronika, meg sokszoros mintavétel, ami fejhallgatón tutira nagyon jó eredményt hoz, de anélkül inkább egy pár hangszóró szólaltassa meg a mélyeket, vagy egy pianínó soundboardja? Vagy lehet annyira rossz az akusztikus hangzása, hogy inkább legyen egy digitális, ami viszont egy nagyszerű hangszert próbál utánozni?
Máshogyan: adott 200e-500e-1mFt, és nem szempont a hangolás/fejhallgató. Melyik? Akusztikus/digitális?
Megint máshogyan: tart ott a technika, hogy a hangzás/mechanika is jobb a digitálison (árkategórián belül), vagy főleg a hangolás/fejhallgató/esetleg hely kérdéskör miatt választotok inkább digitálisat?
Az a baj en meg nem tudok a sajat ujjaimnak hinni, akkor tudnek ha zongoraznek egy ideje :-(. Neked a Korg LP-rol mi a velemenyed? Mind hanzasilag mind a billentyuzetet tekintve?
Az egyértelmű, hogy nem cseszték el az FP-30 hangolását. A mért adatok bőven beleférnek a stretch tuning kategóriába.
Ezzel együtt, nekem az jött le az utolsó fórumos link screenshotjaiból, hogy néhány billentyű egy kicsit talán szokatlanul van hangolva -- nyilván azért, hogy jól együtt szóljon bizonyos másik billentyűkkel -- és cserébe bizonyos más billentyűkkel, egyes akkordokban elég furcsán szól...
Ezt összerakva azzal, hogy a Roland megerősítette, ugyanezt a stretch tuningot alkalmazza régóta, kezdek arra gyanakodni, hogy ez is benne lehet, hogy a Roland zongorahangjai elég megosztóak: van aki oda van értük, és van akinek természetellenesnek hatnak...
Na igen, a DGX-660 esetében (mint az arranger zongorák esetében igen gyakran) a gyenge pontja a billentés, ami GHS -- hasonlóan a Yamaha P-45/P-115/P-125/YDP-143-hoz stb.
A ki kell próbálni itt is játszik, természetesen :)
Ha kifut, remélem, az utódja legalább GH, de inkább GH3 billentést kap majd...
Ja, aztán ha odaül az ember egy hangversenyzongorához, ott meg megint akkora különbséggel szembesül a pianínóhoz képest pozitív irányban, hogy egyenesen sírvafakad ha szerelmese a zongorahangnak és hazamegy sietve (de előtte vesz még az Obiban egy motorosfűrészt útközben a pianínónak ajándékba...) :DDD
Pont most akartam még utoljára megkérdezni, hogy mi a véleményetek a KORG LP-380 típusról. Főleg mint billentyűzet milyen...
Az akusztikus pianínóval sokat kokettáltam de végül elvetettem, azért is amiket leírtál, meg használtan ebben az árkategóriában van benne azért lutri is. Plusz nemt udom csak úgy odábbrakni ha úgy adódna.
Hát a pianínó nagyszerűbb mindenben, csak egyben nem és ez mindent aláás! Hangoltatni kell, érzékeny melegre, hidegre, huzatra, nedvességre (na persze nem hiperszenzitíven), de évente felhangoltatni 5-10 ezerért akár 2x is, azért ma nem olcsó. Szerintem beszélj Tajtiékkal (Attilával! ő a billentyűs szaki) és jól útba fog igazítani.
Ha engem kérdezel én a mechanikája és a zongoraszerűség miatt ilyen oldalról a Korg D1, C1-et nézegetném vagy az LP380-at ár, kialakítás és hangszórók tekintetében (bár ez utóbbi, keverős hangrendszer birtokában nem lehet kérdés). Hangzásban sem szörnyűek már, mint a korábbi Korgok.
"Gondolkodom azon is hogy esetleg egy pianinót venni, akusztikusat, hely van elfér, de az is kérdés, hogy jobb választás lenne-e."
Hja hát igen. Ez talán nem a megfelelő fórum erre, de engem is érdekel, szerintetek az alap használt digitális zongorához képest milyen ötlet egy gyakorlatilag ugyanannyiba kerülő használt pianínó?
Persze ha nincs szükség a fejhallgatóra, és nem gond az időnkénti hangolás szükségessége. Illetve nem is az alaphoz képest, legyen az 500e-1m közötti/fölötti digitális kategória vs. akusztikus.
Az akusztikusnál *reálisabb* hangzás és billentés nincs is (by definition), és nagyon lent vannak az akusztikus árak.