Annyi csak, hogy nem passzentos az üveg. Nyilván hőtágulási, ill. hődeformációs okok miatt. Négy kis csavarral rögzített hasáb tartja a helyén, van némi játéka. Nincs zsinór, vagy más tömítés. Végülis szerintem ez szándékos szekunder nem pedig fals levegő, csak nem túl kifinomult, de nyilván itt is felül jut be a legtöbb levegő. De az már nem fokozza az égést annyira, sőt az teszi lehetővé a primer teljes zárása utáni normál égést (a szekundert lehetne még akár növelni is, meglepő tud lenni, hogy mennyi éghető gáz van még a tűztérben). Persze csak akkor lesz valódi primer zárás, ha pótolva lesz a zsinór.
"Nem valami profi üvegmosó szekunder nyílás van, csak négy kis csavaros "izé" tartja a helyén az üveget."
Nem egészen értem a levegő beáramlását az üveg körül, de talán próbaképpen le kéne zárni ezt a rést alul és két oldalt (a kísérlethez elég lehet valami egyszerű hőálló paszta) hogy csak az üveg tetejénél szívhasson be levegőt
és ha még így is túl intenzív az égés (vagy így már kormolódik az üveg) amikor meleg a kémény, akkor muszáj lesz a kimeneti oldal (füstcső+kémény) huzatát (is) korlátozni/szabályozni.
Igaz ! A Bricostoreban vettük a kandalló építőnk esküdött rá. 2012-ben a francia cég anélkül vonult ki Magyarországról, hogy üzletközpontjait bárkinek értékesíteni tudta volna.
Ahogy a kandallóbetétek többsége, ez is szív levegőt körben az üvegnél. Nem valami profi üvegmosó szekunder nyílás van, csak négy kis csavaros "izé" tartja a helyén az üveget. Tehát van már szekunder, ha erre gondolsz (még zörög is az üveg intenzív égésnél), de én nem vagyok híve a tercier, meg további sorszámozásnak. Csupán arra utaltam, hogy amennyiben az égéslevegő nagyobbrészt primer, úgy a tűz intenzitása nőni fog, ez előzhető meg megfelelően bejuttatott szekunder levegővel, merthogy koppra zárva a primert az ablak körüli, meg a réseken bejutó levegő kevés a jó égéshez, primerrel meg ugye fokozódik a helyzet.
Megvan a típus is, csak keresnem kell (francia öntvény).
Köszönöm, ez lesz a megoldás. A tolattyú körül nincs tömítés, bár a helye látszik. Szerintem eredetileg sem volt benne. Három nagy hasábbal szoktam kezdeni, arra jön az aprófa, majd amikor az leég mehet bele újból a vastagja. Kíváncsi leszek a tömítés csere eredményére !
A lyuk valóban ott van, de semmi funkciója, a füstcsövek be vannak építve, max. a padlástérben lévő tisztítónyíláshoz tudnék csappantyút elképzelni. A kandalló nem kormol, nyolc év alatt alig látni benne kormot.
Lehet. Évekig fűtöttem fenyővel. Szomszédok károgtak a kátrány veszély miatt. Kémény béléscsövet láttad? Nem volt azóta takarítva. Tök jó anyag, főleg hogy majdnem ingyen volt, csak sok helyet foglal és nehéz vele dolgozni. kWh/kg-ban lever minden más fát. Pont a gyanta miatt. Száradás közben az illata is nagyon finom...
Fontos, hogy száraz (mérve!) legyen, ezért időben fel kell vágni, hasítani, könnyen szárad. Utána már csak annyi a lényeg, hogy nem szabad sajnálni tőle a levegőt. Nagy lánggal kell égetni és csak annyit rátenni, hogy ne fűtsön túl, mert nagyon nem veheted vissza a levegőt, egyből kormol. Parazsa elég gyengusz, hamuja nagyon könnyű és száll mindenfelé, koszol.
Ugyanez a betétem van. Ha a tolattyúra nem reagál, akkor ne az ajtón körbefutó zsinórt cseréld (persze, ha sérült, hiányos, vagy túl kemény akkor azt is), hanem az ajtó alján a levegőbeszívó részt záró zsinórt a tolattyú körül. Mellesleg aprófával tüzelsz, ahogy elnézem, az könnyen láncreakcióba fordul. Ráteszel két rendes félméteres hasábot (ha már van jó parazsad), és a reakcióképes felület a tizede lesz a mostaninak. Szekunder levegős tuning tovább javítaná a helyzetet...
Minél melegebb a kémény, annál erősebb a huzata, tehát annál erősebben szívja be a levegőt a tűztérbe, tehát annál kisebb lyuk is elegendő, hogy a tűz túl sok levegőt kapjon (=nagy lánggal égjen). Peches esetben a tűztéren lévő összes nyílást lezárhatod, ha nem jól záródnak, akkor pusztán az illesztési réseken is képes a forró kéményed túl sok levegőt szívni a tűzre.
Ez a nem kívánt túlzott szívóhatás korlátozható pl a tűztér felet beépített füstcsappantyú kézi állítgatásával, vagy automatikus kéményhuzat szabályozóval.
Vizsgáld meg az ajtó tömítését és az ajtó tetején is keress légrést az üveg felett (lehet, hogy csak kinyitott állapotban látszik).
1. Parázs akkor lesz amior már az összes fagáz kiégett a fából. Ha ezt megakadályozod túlzott levegőelvétellel akkor egyrészt durván lerontod a hatásfokot, mert arengeteg fagáz égés nélkül kimegy a kéményen, másrészt ezzel durván telekormolod az kályhát az üvegtől kezdve végig a kéményig.
2. Ahogy látom nincs füstcsappantyú a kéménycsöveden, jobbra fent az a luk szolgál a karjának a kivezetésére. Így ha nagy keresztmetszetű a kéményed akkor jól túlhuzatolja a kályhádat, nehezen szabályozható lesz és még a meleget is túlzottan kirántja a tűztérből.
Tanácsért fordulok Hozzátok. Kandallónk évek óta jól működik, van egyéb fűtés, ez csak a hangulat miatt . A kérdés annyi, hogy teljes tűznél próbálom mérsékelni az égést az ajtón levő tolattyú elzárásával, de erre nem reagál, ég tovább. Azt szeretném, hogy izzó fahasábok legyenek benne, mint egy cserépkályhában, amire néha ráteszek pár fahasábot. Lehet, hogy az ajtaján körbefutó tűzálló szigetelést kellene cserélni ? Vagy hol máshol kap levegőt ?
Én ezt úgy fogalmaznám meg, hogy egy kémény minél többet hűt a füstgázon, annál több hőt kell a huzat fenntartására pazarolni (ahelyett, hogy azt a hőt benn tartanánk a lakásban).
Persze az a legjobb, ha a kéménynek közel nulla a hőtároló tömege (pl vékony acélcső), mert akkor a begyújtás után másodpercek alatt felmelegszik a kémény fala (kialakul a maximális huzat),
ezzel szemben minél nagyobb hőtároló tömeg van a hőszigetelésen belül (kerámia kéménycső, vagy pláne tégla) a begyújtás után annál lassabban melegszik fel a kémény fala (maximális huzat lassú felépülése) és a tűz leállása után is annál tovább "szív" a kémény feleslegesen (sőt energetikailag károsan).
Én bélelnék. Az a tuti. Persze nem biztos, hogy egyszerű. Nekünk 200x600mm volt a belméret, de egy kéménytűz miatt ki is kellett nyitni.:D
Ha nem bélelsz, akkor magasabb hőmérséklet kell, tehát pazarolsz, de muszáj. Ha bélelsz, akkor lejjebb viheted a kilépőt és ezért több meleget tudsz benn megfogni. Ha akarsz. Nem kötelező vele vacakolni, de minek fűteni a varjak/seregélyek fenekét, nem igaz?:D
A vízteres kandallók/kályhák szinte mind durván túlfűtik a beépítés helyét, de írtuk is már. Találtam a napokban egy pellet kályhát (kicsi ablak, jól szabályozott égés), ami névleges terljesítményen 94,5% hatásfokú és 93C a kilépő füstgáz hőmérséklete, vízre 16,7kW, levegőre 2,6kW-ot ad le. Minimum teljesítményen 96%, 64C, 6,9kW/1,9kW. Van összefüggés.
Nekem úgy van. Nyitott kör kandalló, zárt kör radiátorok + cirkó. A kettő között egy SWEP30kW lemezes hőcsi. Tehát ha beüt a gond (elmegy az áram), akkor nem fog semmi pusztulni. Legfeljebb lesz egy kis gőz. Ezért jó az UPS, mert azzal szépen el lehet fűtögetni, míg a tűz leég vagy akksitól függően akár újra is lehet gyújtani.:D
Annak az idro30-nak lesz kátrányos a belseje, amelyik kívülről vörösen izzik? Egyre nagyobb ellentmondásba keveredsz, nem gondolod? És még egy jótanács. Ha közölni szeretnél velem valamit, nekem címezd, ne légy kisstílű.