Szia!
Másik fórumon jelezted, hogy írjam le a véleményem.
Kutyafuttában visszaolvastam picit a topicban.
Nem akarok offolni, de hazudni sem szeretnék. Az akku építés és felújítás – szerintem – nem csak gazdaságtalan, de hatékonytalan, valamint csak rövid időre ( max 6-12 hónap) ad némi „megoldást”, ami ráadásul az üzembiztonságot is erősen veszélyezteti. Ráadásul veszélyes is a sav maró hatása miatt.
Nem vagyok villamossági, valamikor szerelőként végeztem, de nem dolgozom a szakmában. kb 2 éve egy rossz riasztó bekötés miatt ( villamossági szakember csinálta) 2 akkum ment tönkre néhány hónapon belül. ( magas nyugalmi áramfelvétel, 600 mA) Innen indult, hogy kezdtem jobban foglalkozni az autó akkukkal.
Rokonságomban van autószerelő, dögivel van nála levetett autó akku. Azokon gyakoroltam, illetve azokból mentegetek meg. A sok próbálkozás, utánaolvasás, eszközök vásárlása és használata után valamennyi tapasztalat kialakult.
Szóval csodák nincsenek, az újraélesztés sem jelenti azt, hogy az akku felújított lesz, inkább csak azt, hogy használható lesz egy darabig.
Az AGM akukkal igen jó a tapasztalat, háromból három feléledt úgy, hogy az egyik szinte gyári értékeket produkált ( BMW gyári akkuja, ami Varta AGM, kb 3-4 éves lehetett), a másik kettő Passat AGM akkuk. AZ egyik a 68Ah-ból 57Ah-t tud és nagyjából 320-340A valós áramot képes leadni, a másik már gyengébb lett, de az is 44Ah és 250A-t tud kitartani 2*15 mp-ig. ( Mindkettő 6-7 éves )A normál akkukkal már közel sem ilyen rózsás a helyzet…
Van rengeteg töltőm a kínaitól kezdve az Optimate6-ig, van (a lentebb kinkelt) deszulfátorom, csepptöltőm, 4 db kapacitásmérőm, + elektronikus akku teszter,+terhelő villa. Bőven 100.00 Ft felett van amit beletettem. Ez van, hobbinál nem számoljuk a pénzt… ( van amikor egyszerre 6 db akku van nálam)
Ahhoz, hogy „lásd”, hogy mit is értél el javulás terén, mindenképp kell egy kapacitásmérő ( kb 8-9 ezer Ft a kínai és tökéletes) és minimum egy elektronikus akkuteszter ( kb 10.000 Ft a kínai és tökéletes). Sajnos az akkuteszter nem ad 100 %-os képet, néha téved, ezért a legjobb egy terhelő villa ( 25.000 Ft).
Innentől kezdve lehet objektíven mérni, hogy mennyit változott pozitív vagy negatív irányba az akku indító árama és kapacitása.
A „feltámasztás” sok esetben csak annyit jelent, hogy néhány Ah-val és valamennyi százalék indítóárammal erősebb lett az akku, ami elegendő arra, hogy reggelente beindítsa az autót. Egy darabig…
Az általános tapasztalat a normál akkuknál az, hogy kb 4 évesnél idősebb akkunál – ha kibírja a nyesztetést- jó esetben 10-15, ritkán 20% javulás várható. Ez így jónak hangzik, de mégsem az. Egy 55 Ah több éves akku mondjuk 15-20 Ah. ( észre sem veszed, hogy fele az Ah kapacitása, mert tökéletesen működik). Ha ehhez hozzáadunk 20%-ot, akkor 18-24Ah lesz, igaz az indító áram is növekszik hozzá, de ez még mindig nem felújítás. A régebbi akkura ráereszted a deszulfátort és ha nem elsőre, de második, harmadik alkalomra szétbomlasztja a lemezeket, tehát az ipari deszulfátor sem az igazi, mert inkább öl, mint épít idős akkunál. ( AGM akkuknál viszont nagyon jó volt)
A fiatalabb ( általában sokat állt, vagy folyadékhiányos) akkuknál elérhető a 20% feletti javulás is valamennyivel, de ott sem lesz újszerű.
Egy esetben próbáltam akku cella mosással, de nem jött össze, majd 40%-al kisebb lett a kapacitása, mint elötte volt. A mostani akkuk már tasak szeparátorosak, nem nagyon hullik az aljára leváló cella darabka.
Amivel ténylegesen hosszabb élettartamúvá tehetem az autó akkuját, ha új korától karbantartom. A nem teljesen feltöltött akku szulfátosodik, valamint indítás után nagyobb árammal töltődik, így rövidül az élete. Ha nagyon rázkódik, akkor is szépen rövidül az élete, illetve ha nagyon melegszik. ( sugárzó hő a motortérben)
A legolcsóbb egy csepptöltő rendszeres használata. Általam is használt (kínai) csepptöltő 14.4 V-ig feltölt, majd 13,5-13,6 V környékén tart, nagyjából 1A-s. Ha jól emlékszem 1.500 Ft körül volt.
Amikor napokat áll az autó, mindig rajta van.
A másik olcsó és hasznos dolog, ha bebugyoláljuk az akkut hő visszaverő tasakba. esetleg az akku aljára gumit teszünk rázkódás csillapításnak. Ezzel a kettő olcsó és hatékony dologgal üzembiztossá és hosszabb életűvé tettük akkunkat. ( A motor akkum 9 évet bírt, amikor nem használtam a motort, csepptöltőn volt)
A harmadik, még elfogadható árban a töltés-merítés eszközei. Egy egyszerű fényszóró izzóval ( igényesebbek foglalattal+ csipesszel ellátják) ami elé egy relé kötünk ( 10,7V-nál lekapcsol, kb 1.300 Ft) és egy Aldis-Lidlis ( Ctek klón) töltővel ( kb 5.000 Ft szokott lenni) visszatöltjük. A második merítés töltés még „hoz a konyhára”, a többi töltés-merítés már csak ritkán.
Az ínyenceknek ajánlanék tirisztoros töltőt, pl: https://logout.hu/bejegyzes/brogyi/tirisztoros_akkumulatortolto.html
Az Aldis-Lidlis töltőt, csepptöltőt nyugodtam használhatjuk az autóba hagyott akkun. A tirisztoros töltőt már inkább ne.
A teljes merítés-töltés természetesen lekötött sarukkal történik .
+10 C alatt nyugodtan lehet a hópihe ( AGM) módot használni, ahol 14,7 V-ig töltenek az Aldis-Lidlis töltők. ( bár előfordult már hibás széria és magasabb feszültségen töltött, de gondot az sem okoz)
Az akkusav szint ellenőrzés gondolom mindenkinél alap, ha van kupak az akkun. Ha nincs kupak és ügyesebb az ember, meg lehet fúrni, majd vissza kupakolni.

Részemről ennyit tudok ajánlani.
Hasznos linkek:
Kapacitásmérő
https://ru.aliexpress.com/item/ATORCH-150W-Constant-Current-Electronic-Load-200V20A-Battery-Tester-Discharge-Capacity-Tester-meter-12V24V48V-Lead-acid/32821877897.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.iD97gt
akkuteszter
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmicro+200.TRS0&_nkw=micro+200&_sacat=0
terhelővilla:
http://www.akkudream.hu/FY-500-terheleses-teszter
relé
https://www.ebay.com/itm/12V-Battery-Against-Excessive-Discharge-Controller-Low-Undervoltage-Protection/192164444513?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

feszültségmérő
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2060353.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XLED+Digital+Display+Panel+Volt+Meter+Voltage+Voltmeter+.TRS0&_nkw=LED+Digital+Display+Panel+Volt+Meter+Voltage+Voltmeter+&_sacat=0

csepptöltő:
https://www.banggood.com/Auto-Car-Truck-Motorcycle-12V-1300mA-Smart-Compact-Battery-Charger-US-Plug-p-1114679.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN
szulfátoldó:
http://www.akkudream.hu/Szulfatoldo