Huh, ennyire alaposan még nem számoltam ki semmit, csak úgy hasra ütve, de ez is igen változó a használat eltérő volta miatt, de teljesen jogos, köszönöm a felsorolást és számítást!
Ha a főzőlapot ki tudod váltani gázzal akkor már sokkal kisebb a kapacitás igény.
Inverterből nézz valami normálisat ami a hűtőt, mikrót el tudja indítani mert azzal sok bosszúság tud lenni. A hűtők indítási áramfelvétele nagy, sok inverter letilt miatta.
Elég nagy a választék a neten, érdemes körüljárni alaposan a kérdést.
Azt olvastam, hogy szigetüzemű rendszer a kis teljesítményű hobbi-pakk is. :) Én elhittem, hogy így nevezik. :))
Hamarosan a házunkra is tervezek napelemeket felrakatni, de mivel túlszaladtunk az építkezés költségeivel, az nem idén lesz megejtve, hanem talán jövő évben. De a házra nem szigetüzeműt tervezek, mert nincs értelme, ha itt van a három fázis bent.
Mivel sohasem merítenénk le teljesen az akkumulátorokat, illetve nagyrészt hétvégéken használnánk a lakóhajót, ezért úgy vélem, hogy szép kényelmesen mindig lenne pár nap a töltésre.
Ki kell próbálni.
A lényeg nagyon egyszerű, bár a gyakorlat szinte soha nem igazolja vissza.
Ha beindítom a csónakmotort, az 12 amperrel tölt, de mivel naponta csak pár órát használnám, ezért ez nem számottevő.
Ezt is ki kell próbálni, de ne feledd: a lemerült akku tönkremegy.
Ha két panelt rakok fel, eleve felezem a töltési időt. Csak nem biztos, hogy érdemes...
Erre konkrétan.
Nem a kettőn érdemes gondolkodni, hanem a négyen....
P.S.
Itt senkinek nem adom meg a nevét, de e-mailben szívesen segítek ebben.
Oda-vissza átrágtam, számolgattam (amiben a villamosmérnöknek tanuló fiam is segítségemre van), a fő problémám leginkább az, hogy tényleg megbízható rendszert szeretnék, lehetőleg nem aranyáron.
Ha az általad említett gyártó-forgalmazó nevét megemlítenéd, azt megköszönöm, mert aktív információ és ötletgyűjtési fázisban vagyok, bár a megvásárlást csak május közepére tervezem, mert addigra készül el a teljes felépítmény.
Az akkutöltési időt hozzád hasonlóan számoltam én is.
Ha két panelt rakok fel, eleve felezem a töltési időt. Csak nem biztos, hogy érdemes...
Mivel sohasem merítenénk le teljesen az akkumulátorokat, illetve nagyrészt hétvégéken használnánk a lakóhajót, ezért úgy vélem, hogy szép kényelmesen mindig lenne pár nap a töltésre. Ha meg netán két-három hétre egyedül beveszem magam a Tisza-tavi rengetegbe, én alacsony fogyasztással vagyok, csak a hideg fröccshöz valókat kell hűteni... :))
Illetve azon is gondolkodom, hogy jobban járnék gázfőzőlappal az indukciós helyett, és eleve 12 voltos hűtőgépet építek be az A+++ os 220-as helyett.
Ha beindítom a csónakmotort, az 12 amperrel tölt, de mivel naponta csak pár órát használnám, ezért ez nem számottevő.
Ha egy kicsit átrágod magadat a témán, akkor nem fog különösen nagy feladatot jelenteni a megoldás.
Néhány mankó, hogy könnyebben átlásd az összefüggéseket.
A nagy akku kapacitás igen jó, amikor az abban tárolt energiát felhasználjuk.
Viszont kifejezetten problematikus, amikor azokba be kell tenni az energiát, mert ha sok az akku, akkor betenni is sokat kell.
A 400 Ah azt jelenti (mindenféle veszteség nélkül számolva) hogy pl. 10 Amperrel kell tölteni az akkukat 40 órán keresztül.
Vagy 40 Amperrel 10 órán keresztül.
Egy db napelem 8-10 Amperes maximális áramerősséget produkál, a gyakorlatban ennek 60-70%-a várható átlagos és jó viszonyok között, ami természetesen az időjárás romlásával arányosan csökkenni fog.
Gyorsan belátod, hogy egy-két panel igencsak sovány ahhoz , amit a névleges teljesítményük alapján vársz tőlük egyrészt az aktuális fogyasztás, valamint az akkuk feltöltése terén.
Egyébként valóban egyszerű szerkezetű a megoldás, ezt máris jól gondolod.
Az akkuk a töltésvezérlő -> inverter vonalra párhuzamosan vannak kötve.
Az időszakos bulikra tökéletesen elegendő megoldás.
Mielőtt belefogsz, alaposan nézz körül, az itt ólálkodó ügynökök nem neked akarnak segíteni, hanem a várható jutalékuk reményében vernek át.
Van olyan magyar termék, amelyik az általad megfogalmazott igényeknek messzemenően megfelel, ugyanakkor fajlagosan kb. a fele árban megkapod, mint az ún. neves külföldi cuccokat.
Mielőtt bármiféle tévedés megfogalmazódna: én nem árulom senkinek a termékét, és egyetlen gyártónak sem vagyok sem az ügynöke, sem pedig az elkötelezettje.
Köszönöm, közben újra nekifutottam az oldalnak, és rátaláltam. Te rendeltél már tőlük? Mennyire megbízható a cég illetve az általuk forgalmazott termékpaletta?
Nem életvitelszerűen, csak áprilistól november végéig horgászni, csavarogni, a gyerekeim meg bulizni. Nem nagy dolgot kell elképzelni, az egész kb 14 nm. Nagyrészt a Tisza-tavon és a Tiszán használnánk.
2x20 csöves db rendszerünk van,a db tartály a tetőtérben fagymentes helyen. Kb 7-8 éve van fent a rendszer, eddig hibamentesen működött, pontosabban kétszer kellett a db tartálynál tömítést cserélni meg kicsit módosítani flexibilisebbé tenni, mert ahogy tágultak a csövek elnyírták a tömítést. Illetve egyszer az elején egy szivattyút. A rendszerben van 1.5 baros biztonsági szelep, rendesen működik, most néztem meg, közvetlenül fent a db tartály csonkján.
Bevallom, hónapok óta rá se néztem, termel nem termel mit csinál. Oka, hogy télen amúgy is megy a kazán a hmv-t fűtve, meg sokszor borús idő is volt - na meg én is elfelejtettem, pedig szoktam nézni időnként hogy áll mit csinál.
A hét elején ránéztem, kíváncsiságból elindítottam a szivattyút, de nincs vízáramlás, csak a kavitálást hallom.
Hát elpukkant a rézcső. Nem is akárhol, a db tartály alatt kb 2 méterrel, még a függőleges ágon a tetőtérben. az az ág, ami a db tartály aljáról megy lefelé a hmv tartály hőcserélője felé. A db tartály szinte közvetlenül a kollektor alatt van, a tetőtéren belül fent.
Kicsit rejtély az ügy hogy x év hibamentes működés után mi történt. Mellékelek pár képet a csőszakaszról.
Nem láttam még ilyet, így hátha más avatott szem többet tud kiolvasni belőle. Mivel szinte felnyílt, felhasadt, azt gondolnám belső erő - más nem lehet mint gőz - nyitotta fel. De azt nehezen tudom így elképzelni, mert felette ott van még a db tartály kb 15 liter vízzel. Ha hasad és valamiét gőz keletkezett (ez sem egyértelmű hogy tud nagynyomású gőz keletkezni, de majd később), azt gondolnám, valahol fentebb lévő szakaszon kellett volna megtennie.
A vezérlő 15C dT indítja a szivattyút, de a kollektor 98C feletti hőmérsékleténél már tiltja, nem indul. A HMV tartály most 80C-ra volt maxban beállítva, régebben 85C volt.
Az az egy merült fel bennem, hogy valamiért az elszaladt kollektor hőmérsékletre valahogy ráindult a hideg víz, és ez a gőz verte szét. De ez sem értem hogy lehetséges. Tegyük fel a vezérlő "hibázott", de akkor is ott az a fránya sok víz fent a tartályban. Úgy gondolnám ez esetben valahol fent kellett volna ilyet művelnie - már ha hasad. És talán annyi gőzt a biztonsági szelep se tudna hirtelen elengedni - túl nagy térfogatváltozás.
A másik gondolat az esetleges fagy volt. Bár a tetőtér nem lakott még csak lomtár, de a legnagyobb hidegben is volt 6-8C fok fent, azaz fagymentes. Viszont idén volt 2 hét brutál hideg felénk, -20 alatt volt kint. Ekkor esetleg elfagyhatott, bár ez is nehezen hihető a 6 -7 év tapasztalata alapján (volt már hosszabb ideig tartó ilyen hőmérséklet, pl tavaly, és nem fagyott el).
Mondjuk sajna konkrétan nem tudom mikortól rossz, ősszel októberben még üzemelt.
Mellékelek pár képet, az utolsó képen belülről próbálkoztam. A képen annyira nem látszik, de egy nagy folt valami van a kihasadás körül, nem tudom hogy elcsapódás vagy megnyúlás, mindenesetre fehéres/világosabb színű.
Nincs külön aggregátor (túl hangos), bár a motor képes pár amperrel visszatölteni a rendszerbe, de ez nem számottevő.
Elvileg egy-két polis panellal (plusz fesz. szabályzó, szinuszos inverter stb) és az aksikkal tökéletesen illene működnie a rendszernek. Áramigénye a világításnak, a csónakmotor indításának és kiemelésének, a mikrónak, az inverteres főzőlapnak, a hajszárítónak, a WC-nek, a fenék és használati-víz szivattyúknak, illetve a zenének és mobil/laptop töltéseknek lenne. De egyszerre egy időben nagyon kevés dolog üzemelne.
Lakóhajó? Victron energynek van A-Z-ig megoldása. Nézd meg a honlapjukat, van egy rakás megvalósítási példa és a magyar képviselet is egészen képben van.
Valakinek van tapasztalata szigetüzemű rendszerekkel kapcsolatban? Akár személyes, akár forgalmazói vagy akár szerelői? Lakóhajóra szeretnék polikristályos napelem panel(eke)t rakni a szokásos berendezésekkel társítva, ami úgy kb 400Ah-nyi párhuzamosan kötött munkaakkumulátorokat töltene fel. Előre is köszönöm a segítségeket, tippeket.
Jaja, nyilvan, de a teslaval kapcsolatban ezek a "majd HA felfuttatjak a gyartast" elegge kerdojeles kijelentesek, lasd model 3... :)
Mindenesetre en szurkolok nekik, franko lenne ha ertelmes alternativa lehetne a napelemes cserepbol es bennuk valahogy jobban megbizok mint az orokmozgot igero magyar ezoterikus ceggel akik meg az invertert is beleepitik a cserepbe :)
9-10kW-os rendszer volt, ~7kUSD/kWp ~1.75m/kWp, ez meg akkor is draga ha ebbol 1M a teto fajlagosan.
Egyebkent amerika nyilvan mas, cserepteto fajlagosan (gondolom) sokkal dragabb mint nalunk, mert egyszeruen ritka. Pont ugyanezen ok miatt a zsindely meg olcsobb lehet mint nalunk.
Egyebkent olvassatok el a kommenteket, tanulsagos, nyilvan nehez pontos osszehasonlitast adni (pl nem tudjuk mekkorak a tetofeluletek) de 70+k USD volt a testla teto, masik csavo meg 15k USD koruli osszeget irt a sajat hazanak a zsindelyes megoldasara. Ha a tesla matek a +20%-al megallja a helyet akkor bizony van egy 3-4x-es kulonbseg az usaban a zsindely/cserep vonalon. persze ebbe bele kellene szamolni a mereteket amiket nem adtak meg, szal ez egy nagyon durva becsles, de azert jol latszik hogy az usaban sem fog mindenki rohanni hogy a teslatol vegyen napelem cserepet
Egyebkent tenyleg elkepesztoen jol nez ki, azt meg kell hagyni.
Az lehet, hogy nem kéne rádolgozni a palatetőre, de főleg a keleti régiókban sokféle megteszik.
Felénk mostanában 15x15 ös a szarufa és a talpszelemen is.
A fedélszék néha még vastagabb.