Most beszéltem a szalonnal ahol vettem az autot, Ők ismerik ezt a rendszert, es megnyugtattak, hogy semmi olyan beavatkozás nem tortént az auton, ami a garancia elvesztesevel jarhat.
Rákérdeztem a kuplungra is, amit korábban említett egyik forumtárs, azt mondták, hogy biztosan nincs átfurva vagy átalakitva.
Sajnos 1-es osztályzatot kell, hogy adjak erre a dolgozatra!
Nézzük!
Nyithatatlanság: A pajzs 10.000 Ft-ért nyitja ki a motortérzárat (roncsolás nélkül, pár perc alatt) szerinted akkor az autótolvaj????
Hozzáférhetetlenség: Sokkal jobban eldugott és védettebb helyek vannak az autó több pontján is, ami tényleg szinte hozzáférhetetlen, főleg ha azt se tudják, hogy mit és hol kell keresni.
Kockázat: Sokkal kisebb a lebukás veszélye egy tolvaj számára, ha a motortérbe szerelget (látja, ha közelednek felé) mint ha az autó belsejébe szerelget!
Megbízhatóság: A motortérben sokkal nagyobb párának, víznek vannak kitéve az eszközök, nem is beszélve az irreálisan nagy hőhatásokról. Az ide szerelt eszközök élettartama ebből adódóan sokkal inkább kiszámíthatatlanok.
Az autó szerelhetőségéről és az esetleges garancia érintéséről nem is beszélve...
Tegyük fel tényleg nem tudod, leírom röviden. Ahhoz, hogy egy autót ellopjanak, többnyire el kell indítani, mert lábon elvinni a legkisebb kockázat. Utólagos védelem nélküli autókban gyakran kell a motortérben lévő egységekhez nyúlni, azokat cserélni, szabotálni, stb., hogy az eredeti kulcsa nélkül is be tudják indítani. Az új típusoknál sokszor elég a szerviz csatlakozón keresztül megdolgozni az elektronikát, azoknál ez tényleg nem bír jelentőséggel. Tehát az utólagos védelem nélküli autóknál típusfüggő, hogy jelent-e védelmet. Van ahol igen, van ahol nem.
DE!
Egészen más a helyzet az utólagos védelmeknél. Azokat ugyanis valahogyan ki kell kerülni, át kell kötni, ki kell iktatni, hogy folytatni lehessen a beindítást az előzőek szerint. Ha ezek a védelmek úgy vannak beszerelve, hogy a tolvaj hozzáfér, akkor értelemszerűen van lehetősége ezeket megtenni és miután az utólagos védelmet kiiktatta, viszi az autót. Ha az a 'dolog', ami a beindítást akadályozza, hozzáférhető, akkor ki is fogják iktatni. Ez tuti. Vagy ha kiiktatás nélkül pótolni tudják a blokkolt áramkört, odavezetést, stb.
Ezért kellett találni egy olyan helyet az autóban, amit mechanikusan is meg lehet védeni, amihez megfelelő kivitel esetén csak durva roncsolással lehet hozzájutni és a motor beindítása lehetetlen anélkül, hogy ide bejussunk. Erre a motortér a legalkalmasabb. Eleve itt van a motor, itt vannak a működtető elektronikai egységek. Van gyakorlati módszer, amivel megvédhető az illegális kinyitás ellen, így a kívánt cél megvalósítható. Ha itt egy konkrét, a motor működéséhez elengedhetetlenül szükséges dolog van letiltva, akkor azt nem lehet illegálisan beindítani semmiféle más módszerrel. Bele kell jutni a motortérbe és ott vissza kell alakítani a védett áramkört eredeti funkciójába, különben a motor állva marad. Ez a motortér zár igazi értelme. Ha az autó ellopásához rengeteg idő, nagy zaj és komoly roncsolás szükséges, akkor egyszerűbb tiplizni és keresni egy könnyebb prédát.
Természetesen van ennek a témának rengeteg részletkérdése amit itt nem lehet kifejteni terjedelmi okokból, de a lényeg nagyjából ez.
Nem reklámozok, abszolut nem erdekel, hogy vesz-e valaki ilyen rendszert. Én csak leírtam, hogy én mit csináltam, mert láttam, hogy sokan tanácstalanok, mint én, amikor elkezdtem utána járni. Én abszolut nem mondtam, h bárki is ilyet vegyen.
Lehet nem 1 rendszerrol beszelunk, mert ebben van motorter zar és ugy tudom, nincs elektronikai megszakitas.
A bowdent itt a forumon olvastam, hogy gond lehet, nekem eszembe sem jutott volna....
Nekem azt mondták, hogy semmi nincs furva.
Olvasom a forumot honapok ota, es az itt kapott informaciokat ezek szerint sikerult jol osszegezni, mert azt hiszed, hogy barmit is ertek ezekhez a rendszerekhez... :)
Persze, az autók BT-s fejegysége, ami egy összetákolt Android, negyedannyira sem törekednek a biztonságra mint a telefonoknál... érthető okokból, mp3-ast lejátszani , futtatni a guglit megteszi bármi, nem foglalkoznak a javitási szinttekkel, frissitésekkel.
Szerintem, ha a Car-Őr ösök fontosnak tartanák a motortérzárat, akkor biztosan raknának ők is! Nem spórolnának 5 ezer forinton, de lehet hogy megemelnék az árát annyival :-))))
Komolyra fordítva, szerintem pont úgy gondolják mint én, hogy teljesen felesleges, csak saját magát szivatja vele az ember, meg a szerelőjét. A tolvaj körberöhögi!
Ezek azért viccesek, mert gépjárműveknél sokszor van ami BT-n keresztül simán törhető, de egyik ilyen ajtózáras reklám alá is bekérdeztem, hogy na vajon ezt milyen hamar törik meg, aztán a kereskedő persze tiltakozott. Végül nem kellett sokat várni. Marha nagy zűrök vannak ezzel, de hát mit mondjak, a világ egyik vezető telkom cégénél az indiai Sanyika most rakott ki admin/admin jelszóval egy eszközt a világba, mire lekúrták volna, arra nem is kellett foglalkozni a cuccal úgy meghegesztették a hekkerek. És ez csak rosszabb lesz :-/
Próbáltam utánajárni én is dolognak, de mindegyiknél a BT-s eszköz és egy applikáció közötti biztonsági résre hivatkoznak. Pl az ajtózárak esetén (egy sima lakás BT-s ajtózár) a hozzáadott cél applikáció üzenetváltása kódolatlan formában cserélt gazdát. Itt is kiemelték hogy tulajdonkéépen nem a BT-t törték fel a biztonsági rést az üzenetváltás pillanatában elkapott adatfolyamban találták meg...
Szóval a BT-t feltörték kijelentésem valóban erős volt...
Persze, lehet klónozni, de mikor csinálja meg? Ha leírja valaki, hogy pontosan miképpen zajlik ez a BT-s atzonosítás, akkor bele bírok okoskodni, de azt sem tudom, hogy csak indításkor kér valamit vagy folyamatos kapcsolatot, satöbbi, de ez már elég zűrös dolog műszakilag, nem olyan, mint egy zavaró, hogy odahaza összepattintod és mindenhol működik. Ha kiadod az eszközt a kezedből, akkor azt bonyásan lehet klónozni. Már csak a forgalomra kell rájönni, azt behamisítani, párosítani a vevővel, amihez ahhoz is hozzá kellene férni, szóval nem olyan egyszerű az egész. Még akkor sem, ha 4 darab nulla az alap kódja :-D
Ez a "fel lehet törni a BT-t" érdekes dolog, akkor mikor először emlegették nekiestem a szabványnak és nézegettem az akkori verziót, amiben egy gyenge pont volt. Aztán utána néztem neten hatástanulmányt, amivel labor körülmények közt meg lehetett csinálni, de sokra nem mentek vele és jött a következő szabvány. Akkor a protestáns nevezetű arc elég rendesen magyarázott a BT gyengeségeiről, meg minden másról is, ami műszakilag elképzelhetetlen, így meg akartam nézni de hiába írtam Neki levelet. Lehet nem szeretne híres lenni a hekkertársadalomban, vagy csak egyszerűen nem mondott igazat. Valamelyik jó lehet, de ki tudok találni 3. választási lehetőséget is.
2. BT-t használ, ami lehet telefon is. Szvsz ezzel nincs baj, hiába lehet feltörni a Bluetooth-t azzal még nem tudja meg az embert hogy az autó milyen választ vár az adott pillanatban az BT eszköztől... Én úgy értelmezem, hogy ezt a kérést az autó csak a gyári kulcsokkal történt nyitás után küldi az autó és ha megnyugtató választ kap , mehet az inditás. Továbbiakban szerintem már nem ellenőriz... (legfeljebb ha ajtónyitás történik) - gondolom ez váltja ki a tudásalapú azonosítást ennél a rendszernél, bár úgy tudom van valami kapcsoló is valahol...
3. A GSM zavarás esetén (élesitett riasztó, parkoló autó) gondolom blokkolja az inditást. majd ha továbbállnak a csúnyaarcúak akkor értesít.
Nekem ez igy tűnik logikusnak bár lehet tévedek.... Ami jobban zavar a motortérzár hiánya, bár a fene tudja erről is lehet olvasni ilyet is olyat is...
Autózáskor egy BT fejhallgatót használok. Néha óriási reccsenések mellett úgy bont le, hogy öröm újra párosítani. De én most nem is erre gondoltam igazán, hanem különféle cikkekre, ahol kritikákat fogalmaztak meg a biztonságával kapcsolatosan. Volt olyan állítás, hogy fel lehet törni ill. lehetséges klónozni is. Ezt én sem pro sem kontra nem tudom eldönteni, de a kétely azért beköltözik az ember fejébe.
Lehet félreérthető volt amit írtam, de az OBD nincs blokkolva. A Cerberos teljesen külön rendszer, amit a kommunikációs portra csatlakozva nem lehet elérni. Csak a kártyaolvasón keresztül juthat el a jel a "központjához" ha valaki valahogy zárlatot okoz, vagy bármilyen módon kisüti az auto teljes elektromos rendszerét, vagy az akkut valahogy tönkre teszi, akkor a védelem nem nyílik ki.
Ha nem ez volt a gond a leírásomban, akkor nem tudom ki mire gondolt.... Még egyszer hangsúlyoznám, hogy laikus vagyok, csak azt tudom leírni amit én értettem a szakemberrel való beszélgetést követően a rendszerrel kapcsolatosan, ami remélem azért fedi a valóságot...
"A mobiltelefon puszta jelenlétét használja azonosításra,"
Ezt én a BTnél is kérdeztem, azóta elég jól lekonyult a mobilom, azzal lehetett volna szopolás, valamint akad 1-2 hely a városban ahol eldobja a BT kapcsolatot. Némelyik fix, rekonstruálható, de ha nem is túl gyakran, azért véletlenszerűen kimarad a BT kapcsolatom. Igaz a kihangósítóm sokkal régebbi szabványt támogat, abból akármi is lehet, sokat kellene tesztelni sokféle cuccal, de hát ja. MÜPA sarkánál a HÉVen a 3G-t is eldobja, ott is lehet valami fekete luk.
Igen ez az, ezt nem értem... Ha nem vágsz el semmit, akkor úgy tudod blokkolni, ha rácsatlakozol és pl megszakítás helyett leföldelsz egy vezetéket, azaz a kommunikáció nem fog működni. Gondolom én. Na az szvsz meg még jobban összezavarhatja a kocsi elektronikáját, mint egy egyszerű megszakítás. Ráadásul a kommunikáció hibájának helye simán kijön az OBD-n keresztül.