Na megjöttem! Látom a szörny amit alkottam életre kelt :D
Mai munka: OSB, hungarocell leszedve. Miután alaposan ki lett szellőztetve a "szag" lényegesen javult.
LIDLIS nedvességmérővel mérve a vályog részen 0,2-0,6 % közötti, a beton részen kiakad (2% vag fölötte). Most nem tudom azért-e mert eddig is vizes volt, vagy most lett az mivel hideg.
Értem én,h a párát kellene elzárni a faltól, de hogyan? Még 10 cm lábazatit akár még most is rá lehtne nyomni a lábazatra.
Pedig ebben a belső falban bizakodtam.
Ez a kerámiaszemcsés festék (protektor vagy hasonló) segíthet valamit?
Azon kívül,h várok, szárítok, fűtök mit tegyek a falra? Így most a csupasz fal elég idegen egy szobához :D
persze, jól leengedve az xps-t, vastagon :) csak mint látod, ez a lábazat bent van a szobában, 30-40 cm magasan! tehát hiába szigeteli kívül, lentről akkor is áthűl, nyirkos marad. és gyanítom, hogy az a vízzáró beton sem az igazi.
és ha bentről szigeteli xps-sel, osb nélkül? valamennyire felengedve a falazatra?
De én nem arduniozom. Még. Így nekem valami kész megoldás kell, ami biztos hogy pontos. Egyébként ezekre ráírták, vagy tényleg pontos? Mi van, ha olyat kapok amire csak rá van írva, aztán bőven határértéken túl mér?
és az eddig szabadon álló lábazat miért nem fagyott szét? vagy egy betonjárda? folyamatos nedvességet kap a talaj felől :)
de mintha lenne azon xps...
véleményem szerint (ha gyakran van szellőztetve) az a "vendégfal" a lakótérből felvett párát nem engedi olyan gyorsan a beton közelébe. a tégla fel tud kissé jobban melegedni, külső levegő nem éri. ahogy itt olvasgatom, a lakótér párája elenyésző mennyiségben távozik a falon keresztül...
de hogy mennyire jó megoldás, én sem tudom. csak agyalgatok a megoldáson, mert az igazi az lenne, ha az aljzat e szint fölött volna :)
Ha a hideg beton elé falaz a meleg oldal irányából akkor az a beton MÉG HIDEGEBB lesz, még több időt fog harmatpont alatt tölteni, egyes részei fagypont alá is hülhetnek és jön a szétfagyás veszélye. Egy darabig ebből nem lát semmit, pont úgy, mint az EPS/OSB eléfalazáskor 8 évig észre sem vette.
Szerintem ez teljesen másra való. Nem tudom a lábazata mennyire páraáteresztő, de ez a tégla eléggé. Szóval ez is csak egy pofon lenne a csorgó víznek.
vizes fal mellé ytong..., nem tudom mennyire jó ötlet. de itt, vagy az építkezősben, esetleg a vályogházasban kapsz majd tanácsot :)
nekem a régi tanyámon volt hasonló a helyzet, ott egy sor 25-ös fal lett felrántva a téglaalap mellé, sacc 90 centi magasan, vakablakokkal kiépítve :) tetejére szélezetlen akácdeszka polcnak. igazi dísze volt az alsókonyhának...
Szóval ezt így hívják!Most is egy méterig volt a hungarocell. Ezért jönnének bemérni a hőhidat, mert látatlanba nem akart centit mondani. Én 10 centis Ytongot gondoltam, de ezt csak tavasszal. Bár szerinte sincs mit méregetni, a hőhid ott van és lesz is.
A szomszédos ház is így néz ki. Gondolom akkoriban jó ötletnek tűnt bevinni az alapot, vagy nem tudom. Náluk nincs rajta szigetelés és állandóan ledobja kint és bent is a vakolatot. Bár ott nem gond, mert ezeket a szobákat nem használják.
mondjuk az a vízzáró vakolat/beton sem biztos, hogy teljesen vízzáró...
egyébként meg egy méter magas (vagy födémig érő?) szakszerűen kivitelezett vendégfal volna az ideális ott, ahol ilyen magas a lábazat a helységben (mert gondolom a belmagasság nem elég ahhoz, hogy a bitumenes szigetelés fölé menjen a padlószint :D )
talán egy gusztusosan kivitelezett vendégfal még jó lehet tárolásra, ülőkének stb.
105nm alapterület. 4*4es szobákban van az ablakban 1-1 légbeeresztő. Itt az ajókba alul lett betéve rács ahol kijön a levegő. Nagyrészt ezt a levegőt viszi ki a konyhában lévő elszívó. Nappaliban van egy fali légbeeresztő innen a fürdő felé megy a levegő ahol szintén elszívó van.
Igazából nem vettem észre számottevő emelkedést a fűtésben. Ha kint nagyon hideg van lekapcsoljuk az egészet.
Na, ezt jó tudni. Esetleg a kémény feletti levegő hőmérsékletét mivel lehet leragasztani, hogy azt is meg tudjam mérni? :D
Akkor még drágább, de egy 100 ezres készülékkel lehet megcsinálja 7-10 ezer forintért a vizsgálatot, max nem hőkamerás lesz.
Na, ha tényleg ilyen olcsó és pontos, akkor lehet még én is beszerzek egyet :) én eddig úgy tudtam, olcsón csak szart kapni...
Ha a páratartalom mérő pontos, akkor rendelek, csak nem tudom melyik a pontos és hogy lehet ellenőrizni... pár % nem érdekel. De kaptam egyet, ami a szobában folyamatos 80%-on áll... a lépcsőházban nyáron minimum 65-70%-ot mutatott... szerintem nem jó, lehet hozzád hasonló gondolkozású volt akitől kaptam :D
Ja az említett lépcsőház melletti szoba. Alul szerintem kapja a nedvességet, bár méter magasan van kb. a padló. Viszont az előző tulaj parkettát cserélt, és látva az eddigi munkásságát, holt biztos vagyok benne, hogy bszott kátránypapírt teríteni alulra, a fallal meg biztos nem kötötte össze a nem létező vízszigetelést... de állítólag ezek sem bírják sokáig, és pár év után kezdenek töredezni...
Ha leszedem a hungarocellt biztos lecsapódik a pára.
Lehetséges, de most amíg fent van addig is JOBBAN csapódik, mert hidegebb a falad. Időben is kitolod tavasz és ősz viszonylatában mert nem hagyod melegedni és mértékében is, mert hidegebb falon több csapódik ki.
Ráadásul adsz neki egy porózus gombák számára ideális környezetet. Ez az EPS és az OSB maga.
8 évig működött ez a hungarocell/OSB kombó de most jött el a váltás ideje.
Dehogy működött, csak nem láttad, mert csak most jutott át, hogy láthasd.
Mint írták, le kell szigetelni a külső falat, minél vastagabb rétegben, annál jobb. Mivel vályog, ezért csak a drágább gyapot jöhet szóba, az öt centi eps semmit nem ér, csak rontja a helyzetet, le kell szedni. A terméskőre mehet eps és xps szerintem, ebbe talán a vályog nem kavar be, de majd leírják, lehet már le is írták. A pincét szintén érdemes lehet leszigetelni, de macerás.
Drága és jó, pince esetében rohadt drága és kevésbé jó megoldás van, de olcsón ezt nem fogod megúszni.
A szellőzőről írhatnál picit bővebben, mekkora szobába mekkora kell, mennyivel lett hűvösebb a szoba?
.Aereco központi elszívásos rendszer van. Ablakokba épített és egy nagyobb légbeeresztő, 2 helyen pedig mennyezeti elszívás, tetőn kívüli elvezetéssel.
Le tudom zárni az automata szellőzőt, ha valamelyik paraszt itt falun szros pelenkát vagy egyéb szemetet éget a kazánjában, ha erre gondolsz ;)
Tehát engem elsősorban maga a szellőztetés ilyen formája érdekel, de ha drága, akkor nyitogatom tovább az ablakot...
?????
Na akkor kezdem a kisregényt :D
Kettő bejárati ajtónk van, a kettő között egy lépcső, oldalt egy asztalos által gyártott fix nagy ablak néz a külvilág felé. Másik fal mögött egy szoba, aminek falán fehér penészt törölgettem nemrég, de ez most nem fontos, nem tudjuk rendesen szellőztetni a szobát, időhiány miatt, reggel hosszabb ideig nyitva van, aztán csak délután nyitjuk ki.
Vissza a lépcsőhöz :D Én sem értem minek kellett akkora ablak oda, mindegy, 100 ezer forintot nem ér meg, hogy lecseréljük, hisz még fűtve sincs a lépcsőház. Kb. 1.2*2.5 méteres a helyiség, és 3-4 méter magas. Az első ajtó mögött - ami az udvarra nyílik - látni hogy vizes a fal kb. 70 cm magasságig, végig a lépcső kb. feléig, de vízszintesen marad a sötétebb sáv. Nem vizes ha megfogom, csak hideg.
Tavaly vizesebb volt, meg penészes, most csak fehérpenész van, az nem gond, letörlöm, de nincs sok. Ja, másik gond, vissza a szomszédos szobára, hogy a fehérpenészt már a szekrény hátuljáról töröltük le... mostantól nyitva lesz a szekrény ajtaja, naponta többször, árad belőle a hideg amikor kinyitom. Vissza a lépcsőre :D tehát mivel ott vetjük le a néha vizes ruhákat, cipőket, és nem lehet nyitni az ablakot, tavaly erős cipőszag volt, az a tipikus vizes-füves, aki focizik vagy a gyereke kinti edzésekre jár ősszel meg tavasszal és csurom víz lesz, ismeri. Tehát vizesebb volt a fal is, szellőztetni ott macera, mert az ajtón bejön a macska meg a kutya...
Minden gond megoldódott, annyi, hogy hidegebb van picit, de meglepően jól zár a fenti régi ajtó, nem érezni hogy jönne a hideg, így le sem zárjuk a szellőzőt, pedig le lehetne, esetleg majd nagy hidegekben, akkor megengedi a gyártó is. Most már nem vizes a fal csak hideg. Ha fent lesz a szigetelés, remélem még tovább javul a helyzet.
DE ezzel a kütyüvel egy nagyobb szobát már nem fogsz tudni megfelelően szellőztetni, nyáron, mivel délkeleti az ablak, már ebben a kis helyiségben is gondok voltak. Vagy berakok 3-at egymás mellé a 15-20 m2-es szobákba, de az már 40 ezer forint, annyiért már van ventis megoldás is szerintem.
CSináltattunk egy levegőtenyésztéses vizsgálatot. Az mutatta ki,h ebben a szobában és csak is itt van ez az elvileg csak lakáson kívül élő gomba. ezen belül is a fal mellől (nem az OSBből)vett mintában több volt. Ezért dondoltuk,h az OSB ben lakhat. Nincsenek penészfoltok sehol. Ami engem kezdettől zavar az maga az OSB "szaga". nem budös, csak OSB szagú. Aztán beszéltem egy építésszel, Ő mondta,h a belső hungarocellt le kell szedni mert HBCD szabadul fel belőle ami mérgező.
Namost mivel a lábazatom bent lakik a házban és mint írtátok szar a szigetelése. Ha leszedem a hungarocellt biztos lecsapódik a pára. Ezért gondoltam feltenni a kérdést!
Elnézést,ha gondot okoztam! Valóban nem értek hozzá, csak amiket olvastam. Ha a helyi kőművesekre bíztam volna még itt sem tartanék. 8 évig működött ez a hungarocell/OSB kombó de most jött el a váltás ideje.
"Olcsó hőmérő biztos hogy szar :D elég ha máshogy reagál a felületre, mint hogy kéne, TE meg azt hiszed jól mér, holott nem"
Az olcsó infra hőmérők 0,95-ös emissziójú felületekhez vannak kalibrálva, ez a beállítás az építőanyagok 90 százalékához teljesen jó. A maradék 10 százalékot (pl üveg/kerámia/lakk) pedig meg lehet jegyezni és a felületüket egyszerű trükkökkel (pl egy darab ragasztószalag) 0,95-ösre változtatni a mérés idejére.
"Hívjon ki egy ürgét, az 15-20 ezerért körbeméri a házat normális eszközzel, ami lehet 50-100 ezer forint értékű."
Ha a hőkamerára célzol: annak az ára az NAGYON nem 50-100 ezer forint.
"De ha 20 ezerért vesz egy hőmérőt, azzal sem megy többre, maximum többször meg tudja nézni, aztán eladja a gépet."
Ha véletlenül rákattintottál volna a linkre a bejegyzésemben, akkor láthatnád, hogy már 5-6000 Ft körül is van választék.
Az illető kb két éve készül a háza hőszigetelésére és szerintem még évek múlva is hőhidakra fog vadászni a sarkokban unalmas téli estéken.
Egy infra hőmérő jó néhány más célra is használható (pl hány fokos a cserépkályha/radiátor/kémény/gyerek).
Szóval egy mondatban három butaság :)
"Páratartalom mérőket szeretnék venni, tudsz esetleg normálisat ajánlani?"
Vagy veszel drága profi műszert, amit lehet kalibrálni pl az időkép-hez,
Nincs mit bemérni. Ahol most vizes, penészes, ott van a legnagyobb baj.
Az 5 cm EPS nagyon kevés szigetelés, főleg vályogra.
A kőlábazatra pedig brutálisan kevés.
Belülre nem teszünk semmi szigetelést. Soha. Még ha honlapok 10-100-ai ajánlják is. Mosóporból is van intelligens és Gyurcsók is gyógyított képernyőn keresztül.
Szigetelés vastagsága 10cm felett kezdődik, problémás esetekben mégtöbb.
Te esetedben a vályog és az ismeretlen aljzat miatt páratechnikailag a legjobb megoldás az EPS lecserélése lenne gyapotra.
Jól vízzárt házban (aljzat, alap/fal köze) télen nincs gond a párával. Illetve van, az, hogy valahogy feltornázd 40-50% fölé.
Ezért javasoltam az elején, hogy OLVASS vissza sokat. Ha valaki a belső oldalról kezd neki a problémák orvoslásának ott nagy a hiányosság ismeretek terén. Ez persze nem gond, senki nem úgy születik, hogy....
Ebben a fórumban viszont minden le van írva többször is olyan szinten, hogy ha valaki rászánja az időt és kis műszaki érzéke is van a dologhoz akkor mindent meg fog tudni csinálni, vagy bármi mesterember felől érkező szándékos vagy tudatlanságból fakadó átverést ki tud szűrni. Ez a fórum nagy erőssége. A Te komplikált esetedben olyan szinten elmagyarázni, hogy megértsd mit miért KELL úgy csinálni ahogy az nagyon nagy feladat lenne a hozzáértőktől. Szélesebb és bonyolultabb az összefüggések hálózata egy ilyen többismeretlenes, halmozottan problémás rendszernél, minthogy azt pár HSZben le lehessen írni úgy, hogy érthető legyen olyan számára is aki sok alaptétellel nem igazán van tisztában.