Jó a grafitos EPS persze, építéskor tettek perlitet, nem igazán volt még más, ha jól gondolom. Az utcai oldalra nem érdemes kőzetgyapotot tenni a hangszigetelés miatt? Úgy tudom a kerámia blokk+EPS nem az igazi hanggátlásban.
Egy 35 éves ház felújításáról/átépítéséről van szó. A gépészet miatt jött ez elő. A gépészetről, mint koncepcióról (hőszivattyú, felület fütés, napelem) a felmérő építész gondolt okosat, amik igazából maximálisan a saját álláspontomat képviselik, ha tehetném, ezzel mennék, viszont az árakban nem vagyok teljesen tájékozott. Az egész gépész tervezésnek nincs addig alapja, míg a teljes használatba kerülő m2 és a szigetelés jósága nincs meg papíron, ide értve nyilván a nyílászárókat is, hiszen nem tudunk hőveszteséget kalkulálni. A jelenlegi fal U=0,765W/m2K lehet, ha jól számoltam, ez 15cm grafitos EPS feldobásával 0,167-re ugorna le. 3 rétegű, meleg peremes ablakokkal az átlag talán 0,2 körül tartható lenne, ami a jelenlegi és a 2019-es magyar szabályoknak is bőven megfelel majd. Ennek viszont nem lesz túl sok fűtési igénye, a gázfűtés is szóba jöhet (pár millával olcsóbb, bár felületfűtés így is kell a kondis kazánnak). Sajnos gázt nem tudunk termelni napelemmel, így viszont még egy dolog eszembe jutott: a villanyhálós fűtés. Ezt is végig kell gondolni. Ha kicsi az energia igény, ennek kiépítési költsége nevetségesen alacsony. Nem kellene csövezni pl. Én már csináltam ilyet, még házilag is könnyű kivitelezni. Mondjuk a gáz és a villany sem tud hűteni nyáron, bár egy jól szigetelt háznál ez nem lehet túl nagy gond. A jelenlegi viszonyok mellett is elviselhető volt a kánikula a kérdéses házban. Értelmes/automatizált szellőztetéssel és ügyes árnyékolás technikával ez tovább tökéletesíthető. Gázfűtés (FÉG kazán, bélelt kémény) van egyébként most egy gravitációs, vegyes kazános rendszerre ültetve. Ezt csak azért írom, hogy a gázbevezetés nem jelentkezne költségként, bár áttervezni/engedélyeztetni kellhet, remélhetőleg újra bélelni nem.
"A fenti módszerrel végzett palatető átfedés esetében mikor mondható megfelelően kialakítottnak a szellőzés?"
Az egész írásodból marhára hiányzik a legfontosabb információ: a palatető alatt tetőtér beépítés van, vagy egy padlástér, amit percek alatt kellemesen huzatossá lehet varázsolni?
"Jelenlegi mérés szerint a tetőtér belső hőmérséklete 54 C, páratartalom 27,1 %"
Amíg a gerendáknál a relatív páratartalom nem magasabb 99,99 százaléknál (még a hajnali órákban sem),
"Azt számolnám mennyi utólagos szigetelést kérne a fal. Tud valaki segíteni?"
Segítek: a fal nem kér semennyi hőszigetelést.
Te döntsd el, hogy milyen jóságú hőszigetelést szeretnél.
Javasolt számolási módszer gondolatmenete:
- én mondjuk azt szeretném (én, és nem a falam!!!), ha a fal teljes hőszigetelése ne legen rosszabb kb 0,25 W/m2K-nél
- 14 centi vastag grafitos hőszigetelés ÖNMAGÁBAN tudja ezt a jóságot, tehát ha ennyit teszek a falra, az ettől csakis jobb lehet
- nem vagyok hajlandó a régi falról fél napig adatokat gyűjtögetni meg számolgatni kizárólag azért, hogy megtudhassam, hogy a számolás eredményeképpen nem-e lehetne-e a 14 centit 13 centire csökkenteni, mert akkor is ugyanúgy 14 centi vastag lesz a hőszigetelésem
Tehát fél nap számolgatás helyett leszarom,hogy milyen a régi fal hőszigetelése, ettől a végeredmény (=hőszigetelés vastagsága) nem változik, viszont én nyerek plusz fél napot az életemhez.
A lényeg röviden:
a régi fal/födém hőszigetelési értékét aki szorgalmasan kiszámolja, az okos ember,
Egy gyors lambda érték kellene erre ill. a belőle rakott falra:
Talán Porothon volt a neve, a 80-as évek legelején épült házban van és méretei: 29,5x19,5x19cm Van rajta belső vakolat, kívül simító+3cm perlites vakolat+simító.
Ha a palatető annyira elöregedett, hogy a felújítása festéssel nem lehetséges, akkor alkalmazhatjuk az átfedést. Ennek a technológiának a lényege, hogy a palára egy újabb réteg tetőfedő anyagot építünk fel kétféle módon:
1. Bitumenes lemezt olvasztunk a palára
Ez a technológia is gyakran alkalmazott megoldás Magyarországon. A modifikált (gyakran mintázott) bitumenes tekercslemezt - az előre megtisztított száraz palára - olvasztással helyezzük fel. A technológia valamivel lassab, mint a festés, de lényegesen gyorsabb, mint a lécezésre épített átfedés. A tető megnövelt élettartama 15-30 év. A módszer hátrányai:
- tűzveszélyes technológia (több tető égett le így felújításkor)
- a felvitt réteg nem páraáteresztő, ezért a szellőzést fokozottan meg kell tervezni és a megfelelő szellőző elemeket be kell építeni, mert különben rövid idő alatt (5-10 év) elrohad a tető faszerkezete.
- a felvitt bitumenes lemez réteg nem teherhordó, azaz ha alatta a pala sérült, akkor az új réteg is elszakadhat és a tető be fog ázni
- hullámpalára nem igazán alkalmas megoldás
A fenti módszerrel végzett palatető átfedés esetében mikor mondható megfelelően kialakítottnak a szellőzés?
Jelenlegi mérés szerint a tetőtér belső hőmérséklete 54 C, páratartalom 27,1 %.
Ez ellene hat a rohadásnak, téli mérés nincs, akkor miért rohadna jobban a fázat anyaga mint átfedés nélkül?
A lécezést, a szarufákat lezáró, nem páraáteresztő szigetelés,
vagy kezdő légrés után párazáró fólia+szigetelő+párazáró fólia alkalmazása lenne a jó szigetelési megoldás?
"A födém betongerenda béléstestekkel, amelynél úgy lett megcsinálva, hogy a béléstestek válla lett megkenve betonnal és úgy lett a gerendára helyezve. A födém tetejére nem lett felbeton "
Eg érdekes gondolat: lehet, hogy ez a megoldás annyira jó páraáteresztő (az ezernyi rés miatt), hogy a hőszigetelés akár ALÁ is mehetne, tehát a födém és az álmennyezet közé.
Sokan ott szokták elcseszni, hogy az álmennyezet gipszkartonja fölé KÖZVETLENÜL ráteszik a párazáró fóliát, majd ezután csinálnak rá jó néhány lyukat az elektromos kábeleknek meg a szellőztető rendszernek.
És amikor megkérdezem, hogy tessék mondani ezt a rakás utólagos lyukat vajon hogyan sikerült légmentesen letömíteni, akkor nézik a plafont és fütyörésznek (sokszor élükön a tervezővel).
"A párazáró fóliát nem lehet a födém fölé és a szigetelés alá betenni?"
Lehet, de ott már valószínűleg olyan sok réteg lesz alatta is, hogy nagyon hideg időben a fólia harmatpont alá hűlve vizesedni kezdhet alulról. Persze lehet, hogy ott is jó helyen lenne de ehhez pontos számítások kellenének egy szakember részéről, aki alá is ír egy nyilatkozatot erről. Én a távolból csak a hülyebiztos megoldást merem javasolni: a fólia legyen a födém alatt.
"az álmennyezet és a födém közé hogy lehet berakni, hogy jól is működjön a dolog?"
Számos módon lehet, pl nem baj, ha átmennek rajta facsavarok vagy tűzőkapcsok, ezek egyből el is zárják saját lyukaikat. Az legyen a cél, hogy a végén a pártazáró réteg szinte tökéletesen zárt, "légmentesen tömített" legyen (körben az oldalfalakhoz is légmentesen oda legyen ragasztva).
"EPS-ből gondolom nem a sima 80-ast kell rakni, hanem mondjuk 100-as, igaz?"
Ez nem a Parlament főbejárata :) évente egy-három végigsétálást még az eps30-is elvisel (szöges bakancs nem ér). Persze mivel alig olcsóbb, ezért inkább eps 80-ast tennék.
"Ha 30 cm-es üveggyapottal szigetelem, akkor mondjuk az EPS-ből 2×15 cm-es a jó választás vagy egy 30 cm-es tábla?"
Én inkább két réteget tennék, átfedéssel, hogy a táblák illesztéseinél se lehessenek hő-lopó légáramlatok. A két réteget egymáshoz ragasztanám ragasztóhab/szerelőhab pöttyökkel (négyzetméterenként kb 9 db szilvásgombóc méretű ragaszutópötty a két eps réteg közé).
Az egészet ugyanígy leragasztanám a padlóhoz is, mert a könnyű hab-tábla szélére lépve kifordulhat a lábad alól.
A kulso lampak felrakasanal kiderult hogy a dubelezeskor elfurtak a vezetekeket. Konkretan a kulso lampak kapcsolojaba meg van aram de a haz ket sarkanal levo lampakhoz mar nem jut el. Villanyszerelo egy homlokzaton kivul futu kabelcsatornara gondolt en meg valami bentrol jovo megoldasban.
Viszont mikor egy lampaarrebrakas miatt kb 20 centin atvagott szilikonos vakolatregget halostul atvagtak es bejavitottam amator dorzsolos modszerrel eleg jo eredmenyt kaptam. persze latszik hogy javitva van de vajon ez kivitelezheto lenne vizszintesen a szomszed feloli homlokzatrol van szo ahol a bejarat is van. A felet eloteto takarna al csak kb 6meter latszana ha megbontanant es a szigetelesbe vinnenk el a kabelt. de vajon a halo megbontasa ilyen hosszon nem okoz gondot kesobb?