Én is hitetlenkedve olvastam ezt, de időm semmi nem volt utánanézni hogy miként is van ez... Az általam említett/használt Motul-ra sem igaz szerintem hogy az alapolaja félszintetikus. Kifejezetten kiemelik hogy "teljesen szintetikus" https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motul-production2/images/product_descriptions/technical_data_sheets/52/8100_X-cess_5W-40__28GB_29.pdf?1492016013 ill. ".. Teljesen szintetikus, korszerű személygépkocsik akár közvetlen befecskendezésű Ottó- és Diesel motorjaihoz is ajánlott olaj. Kiváló minősége különösen alkalmassá teszi többszelepes és turbófeltöltős High-Tech motorokhoz való felhasználásra. Már az indítási szakaszban is optimális kopás elleni védelmet nyújt. A nagyértékű szintetikus bázisolaj és a szokványostól eltérő adalékok együttese hosszú felhasználási időt garantálnak és megfelelő védelmet nyújtanak hosszú olajcsere időszakok esetén is. Extrém terhelés mellett is magas kenési biztonság jellemzi. Hihetetlenül rövid idő alatt minden kenési helyre eljut az olaj , ezáltal csökken a súrlódás és ezzel együtt a kopás, mindemellett hamar kialakul a szükséges olajnyomás. A kiemelkedően könnyű üzemeltetési tulajdonságok következtében érzékelhető az üzemanyag megtakarítás. Tiszta, lerakódásmentes égés, nincs olajsár, kiemelkedő korrózióvédelem, együtt tökéletesen tiszta motor...."
Persze szépeket írni mindenhol tudnak, de a Motul a nagy átlagból nem lefelé lóg ki..
Ugyanezt tettem én is Nissanba. Autónepper haver mondja: "Mi a f**zt foglalkozol ezzel...??" :D
Hát én szeretném néhány évig megtartani a kocsit ha minden jól megy, nekem ennyit megér hogy tudom, le van cserélve az olaj. Lehet hogy van ettől "nevesebb" olaj a piacon, de az előírásoknak megfelelő, olcsó, és nem hiszem hogy rosszat teszek a váltóval, ha a benne lévő 11 éves olajat lecserélem Mannol-ra. A szerelő szerint a leeresztő és feltöltő csavarokból ítélve, sosem volt még cserélve benne olaj.. Ha jól emlékszem nagyjából 3 liter körül ment bele.
Bocsánat, de nem hiszek az élettartam olajokban. Olyan szempontból el tudom fogadni a fogalmat, hogy ha a váltódban időszámításunk előtti az olaj, akkor az legyen szinti, vagy disznózsír, vagy csukamájolaj, nem tudja a húsz évvel ezelőtti állapotát hozni. Mert húsz év alatt állásban is megrottyan bármilyen kenőanyag. (pálinka kivételével, szerintem) Tehát ha az olaj megpusztul, akkor a váltó is rövid gyász után.
Olyan sok járműgyártó marketingje szól arról, hogy ne cserélj olajat a váltóban. De ugyan miért ne? Mert az autó meg sem éri a nagykorúságot? És ha mégis?..
Nos az én bébimercim bizony nagykorú. Ha meg sem kíséreltem volna az olajcserét. Urambocsá' még szintet sem nézek, akkor tegnap, vagy holnap besül a váltó. Ugyanis az 1,8 l töltetű váltóból pontosan 3 dl olajat engedtem le. Lehet találgatni, hogy melyik szimmering a sok közül, vagy csak 19 év párolgás. Ki tudja. Csillió km után egy bögre Latte jött le.
Viszont befért 1,8 l Mannol MTF-4. És lehet, hogy ez a legalja, de sok-sok G4, 75W-80 van a piacon, de kevésnek van MB 235.10 minősítése. Ennek meg van.
Remélem, hogy túléli a váltó az ínséges időket és a hányattatást. Nálam jobb sora van az autónak, mint előző gazdáinál. (Ha csak alánézek, nem derül ki semmi, mert szivárgás nyoma nem látszik.)
De miért írtam e sorokat? Mert ha ez a váltó ma nem kap olajcserét, akkor az élettartam-olaj elképzelés nagyon rövid úton kivégzi. Ha másra nem is jó egy ilyen csere, de legalább az olajszint ellenőrzésére és önmagunk megnyugtatására, hogy megmentettük a váltót.
" .... nyugodtan beleönthetem a 0w-40-et is, csak gyakorlati haszna az 5w-40-hez képest a mi éghajlatunkon az égvilágon semmi sincs.. ... "
Az 5W-40-es motorolajok nagy többsége hdrokrakk (félszintetikus) alapolajból, a 0W-40-es olajok pedig szinte kizárólag PAO (teljesen szintetikus) alapolajból készülnek. Ez az árnyalatnyi különbség minden éghajlaton érvényesül.
Persze nyugodtan beleönthetem a 0w-40-et is, csak gyakorlati haszna az 5w-40-hez képest a mi éghajlatunkon az égvilágon semmi sincs..
Nem is a viszkozitás volt a fő téma nálam, hanem a teljesítményszint/minősítések.. Pláne hogy 5w-30 a gyári előírás, így a 0W-40-et semmi sem indokolja.
Nem nagyon értek hozzá, de az itt olvasottak fényében nyugodt szívvel beleöntheted a motorba a 0w-40-es viszkozitású olajat, mert a második szám a meleg oldali ami megegyezik pl. a 10w-40-es olajéval is.
Vagy nem értelmeztem jól amiket itt olvasok? Aki ért hozzá, szúrjon le nyugodtan, hogy ne írjak bolondságokat :) !
Most nem keresem vissza, de aki érdemben hozzászólt a kérdésemhez lapar, oLayos, luki7... ....mármint hogy C3-as olajat nem igazán kellene erőltetni benzinmotorba.. (C2-t sem..)
Volt ajánlás pl. Elf, Mobil 1 New Life (jó olaj, de nem vitt rá a lélek hogy a 30 fokban 0w-s olajat tegyek bele, még akkor sem ha tudom hogy lesz tél is majd..)
Hogy miért tűnik jobbnak? ...írtam hogy miért, de még mennék vele pár ezer km-t mielőtt ezt tovább ragoznám.
Amúgy meg tényleg köszi a hozzászólást, de a téma már lefutott. ;)
Akkor vettem a kocsit és gyorsba megvolt az olajcsere, az Unix-on keresztül egy haver hozta a Castrolt Valeo szűrővel. Utána kezdtem el informálódni jobban olajtémában, pl. itt is mindenki azt írta hogy benzines motorba nem éppen a legjobb a C3-as olaj. Idegesített, :) ezért (is) cseréltem le, meg a Motul X-Cess 5w-40 az A3/B4-es API SN, 2000-2010 közti motorokhoz ajánlott. Ez valóban jobbnak tűnik, megerősítve egy w67/1-es Mann filterrel. ;)
Kb. 1,5 hónapja variáltam itt olaj témában... :) Nissan Primera 1.8 benzin, 2006-os, most 150.000 km-rel...
Végül MOTUL 8100 X-CESS 5w-40 lett a befutó. Egyelőre amit tapasztalok: 1. Hidegindításnál (is) nulla a füstölés. 2. Lehet hogy hülyeség, és nem ettől van, de sebességváltáskor szépen ejti a fordulatot a motor, nem pörög vissza kicsit mint korábban, "kellemesebb", komfortosabb vezetni.
Hogy eszi-nem eszi arról majd később tudok nyilatkozni.
az mitől lehet hogy egy nagyárúház által árult valvoline all climate olaj 5w40-ese tudja az autóm által kért olaj specifikációt(vw502.00) viszont a 10w40-ese már nem? mármint normális hogy 1 gyártó(valvoline) azonos tipusnevű(all climate) de más vizkozítású olaja más vw specifikációt tud?
nagy gond ha 5w40-est veszek? lesz e gond ha a mostani 10w40-es olajat 5w40-re cserélem??(term szűrőt is cserélem)
Ha épp utolérsz egy lámpánál álló sort amelyik indul, és a kettő már sok neki, akkor bizony vissza kell rakni egyes fokozatba.
De valójában a kettes fokozatba felkapcsoláskor is várni kellett picit...
A 75w 90 meg az API előírás kb semmit nem jelent, annyira tág lehetőségeket ad meg,,. A váltóolajak adatlapján meg szokták adni a dermedéspontot, a hideg és meleg kinematikai viszkozitást is. Még, ha valaki nem is érti mit jelentenek, akkor is beszédesek a számok...
Arra vigyázz, hogy lehetőleg szintetikus legyen. A félszintetikus olajaktól hidegen akadhat a váltó. Bar Mazdaba, de szintén 6 sebességes váltóba Castrol Syntrans-t tettem. A Motul félszintetikus olajától télen az egyes gyakorlatilag kapcsolhatatlan volt, ha gurult az autó.
" ... Van egy '98-as évjáratú W168 "A140" bébimercim. A gyári specifikációt nem ismerem, de olajválasztók mind API GL4 teljesítményszintű olajat javasolnak, vagy gyárit. ... "
Nem tudom 100 %-ra de nagy valószínűséggel MB 235.10 jóváhagyású olaj használatát írták el ami valóban az API GL-4 minősításen alapul.
" ... Nekem viszont egy másik (volt) autó miatt Shell spirax s6 axme 75w-90 van dögivel. Emlékeim szerint a viszkozitás szükséglete 75w-80 lenne. ... "
Ez a Shell olaj kiváló megoldás a differenciálművek túlnyomó többségéhez és nem egy más kézi kapcsolású váltóhoz de ehhez a Merci váltóhoz még véletlenül sem.
" .... Nem tudom, hogy mekkora óperenciás bajt okozok azzal, ha a melegoldali viszkozitásban egy lépcsővel feljebb megyek egy húszéves, csillió kilométeres autó váltójában. .... "
Autója válogatja..... miért gondolkodsz másféle SAE osztályú olajon?
" ... Illetve a gyári GL4 és a rendelkezésre álló GL5 között mennyire kell komolyan venni azt a különbséget, hogy az ötös a leíráspk szerint olyan agresszív adalékokat tartalmaz, ami a négyesre készült kéziváltó alkatrészeiben bajt okozhat (színesfémek korróziója). .... "
Néhány váltó (pl. a régebbi Toyoták) elviseli a GL-4-es és a GL-5-ös olajat is (a Subaru váltók többsége pedig kimondottan csak GL-5-ös olajjal használható) de a Merci esetében GL-5-ös olajokon még gondolkodni sem érdemes!
" ... Ugyanakkor nyírás-stabilitása és extrém terheléssel szembeni ellenállása fényévekkel jobb. .... "
A nyírási stabilitással kapcsolatos állításodra nem mernék komoly tétben fogadni.
" .... Na itt nehéz okosnak lenni, ha az ember nem mereven dogmatikus... "
Az, hogy 80-as helyett 90-es a melegoldal, az szerintem nem okozhat problémát, viszont ha tényleg gl-4 kell bele, akkor a gl-5-öt nem erőltetném. Kb 5-6000ft értékű olajjal nem hiszem, hogy spórolni érdemes.
Fagyállók (konkrétan G12+-okat nézek) minősége között van különbség? A hazai márkák, a Mannol valamint a BASF terméketet néztem. A legtöbb tanúsítással a Mannol rendelkezik, emellett az egyik legolcsóbb is. BASF-t szinte nem is lehet kapni nálunk, Mobil Antifreeze Advanced néven találtam, az volt a legdrágább. Krarusz régebben BASF-t csomagolt de leálltak mert mindenki az olcsóbbat akarta.
Vagy túlbonyolítom és mindegyik G12+ ugyanolyan jó?
Sajnos nem találtam hajtóműolajos topikot, ami működne. Had' tegyem fel itt a kérdésemet:
Van egy '98-as évjáratú W168 "A140" bébimercim. A gyári specifikációt nem ismerem, de olajválasztók mind API GL4 teljesítményszintű olajat javasolnak, vagy gyárit. Nekem viszont egy másik (volt) autó miatt Shell spirax s6 axme 75w-90 van dögivel. Emlékeim szerint a viszkozitás szükséglete 75w-80 lenne.
Nem tudom, hogy mekkora óperenciás bajt okozok azzal, ha a melegoldali viszkozitásban egy lépcsővel feljebb megyek egy húszéves, csillió kilométeres autó váltójában. Illetve a gyári GL4 és a rendelkezésre álló GL5 között mennyire kell komolyan venni azt a különbséget, hogy az ötös a leíráspk szerint olyan agresszív adalékokat tartalmaz, ami a négyesre készült kéziváltó alkatrészeiben bajt okozhat (színesfémek korróziója).
Ugyanakkor nyírás-stabilitása és extrém terheléssel szembeni ellenállása fényévekkel jobb.
Na itt nehéz okosnak lenni, ha az ember nem mereven dogmatikus...
"ott volt közte az itthon lenézett Mannol olaj is"
A sztárallűröktől mentes felhasználó, meg aki már próbálta és rendszeresen használja, ( mi körünkben 6-8 évesnél idősebb autókról van szó) az valószínűleg nincs közte, aki lenézné. Persze ők nem keresik a csomagoló céget...:)