Az ITK új autóbuszgyára két piacra bizton számíthat.
Saját buszaik cseréjére (kb. 120 db) 2021-ben és még azt megelőzően az ex Hajdú Volán + Szabolcs Volán kb. 500 db autóbuszának cseréjére.
Tervekben persze írhatnak bármit.
Távolsági meg turista buszt is.
Ez lényegtelen.
De helyközi szólóból - pláne ha nyújtott verzió - tényleg kell közel 500 db.
Az legalább kettő év gyártási kapacitása.
Hogy hogyan tovább azután ?
Majd a támogató(k) megmondják.
Ráébresztik a JászKun és más Volánok akkori vezetőit, hogy ismerjék már fel, fedezzék már fel saját magukban, az addig szunnyadó gént, mely szerint mindíg is ITK buszt akartak venni titkon.
Hát figyu, az ITK eddig elkészült egyetlen egy busza után, amit közel egy évtized alatt se sikerült használható állapotba hozni, szerintem semmi nem lesz visszalépés, főleg nem egy olyan busz, ami a világ egyik legjobb önjáró alvázára épül. Az LE kialakítást mondjuk valóban nem kéne erőltetni nagyvárosi forgalomban, de bőven van olyan alkalmazási terület ahova jó lehet, és a C56/E95 buszok kiváltására se ártana már valami - erre alkalmas lehet a tervezett távolsági busz. Ezzel szemben az általad modernnek tartott elektromos buszok jelenleg itthon kb a kutyának se kellenek jelenleg, egyszerűen nincs rá pénz és egyébként se egyenértékűek még egy dízel busszal. Két-háromszoros vételár, korlátozott hatótávolság, x évente akkucsere horror áron, infrastruktúra kiépítése... nem véletlen, hogy még Nyugat-Európában is csak óvatosan veszegetik. De ennek ellenére ahogy olvasom a hosszabb távú terveik között azért szerepel az elektromos buszok, kisteherautók gyártása is; egyszer, valamikor majd biztos eljön ezeknek is az ideje. Egyelőre egyébként még egy prototípus se készült el, így semmi értelme nincs az árról vitatkozni. Arról nem is beszélve, hogy történt már olyan nem is egyszer, hogy valamiért a drágább, kiforratlanabb magyart vették meg az olcsóbb, jobb külföldi helyett.
1. ITK miért egy Mercedes alvázú dízel busszal akar a piacra lépni?
Miért nem akarja a saját flottája lecserélését egy versenyképes új busztípus piaci bevezetéséhez referenciaüzemeként felhasználni?
Az ITK már 2009-ben is alternatív hajtásrendszerű buszok gyártására akart buszgyárat építeni.
Ehhez képest a Mercedes alvázas dízel busz gyártás még akkor is durva visszalépés volna, ha közben nem haladt volna előre a világ.
2. Pont azért nem értem az ITK kishitűségét, mert nekik aztán tényleg arra van pénzük, amire akarják.
Ha az ITK arra van pénze, amire csak akar, akkor miért mondott le az alternatív hajtásrendszerű buszok fejlesztéséről?
3. Az ITK a 100-150 dízel buszt sem a 20 millió euróból csinálta volna, hanem egy másik 20 millió euróból.
Én csak arra céloztam, hogy a kutató-oktató-fejlesztő-gyártó központra szánt 20 millió euró épp elég volna 100 busz akkus hajtására.
4. Nem valószínű, hogy a kormány 2018 után hajlandó volna évi 800 magyar busz megvásárlását kierőszakolni akkor, ha azok 20%-kal többe kerülnének a nagy külföldi buszgyártók termékeinél.
Márpedig legalább 20%-kal többe fognak kerülni, mivel az ITK-nak valamiből vissza kell fizetnie az 50 millió eurós beruházást, és ráadásul még nyereséget is kell termelnie.
Ad 1, Ha buszgyártói ambícióid vannak, akkor baromira nem mindegy, hogy egyesével kell kilincselned minden potenciális üzemeltetőnél, hogy ugyan vegyenek már a prototípusodból, vagy a saját ütemterved és igényeid szerint kifejlesztesz szépen egy típust magadnak, amiből aztán 100-150-200-at le tudsz gyártani szintén saját részre, a saját tempódban. Ez már egy olyan komoly referencia, ami belépő lehet más piacokra is.
Ad 2, Nem tudom hol élsz, de aki így vagy úgy valamilyen szinten benne van ebben a szakmában, az tudja, hogy arra van pénz, amire akarják, hogy legyen. Említve volt az evopro műanyagbusza, de kapásból mellé lehetne még tenni 5-10 másik példát is ezt alátámasztandó.
Ad 3, Az árban is el vagy tévedve, 20 millió euróból nem lehet kifejleszteni és legyártani 100 elektromos buszt; nézz utána, hogy például az előbb említett 10 BKV-s elektromos midi mennyibe került és mit tud.
Ad 4, A járműparkcserét se lehet a végtelenségig halogatni, az elmúlt évek ámokfutása után mára sikerült eljutni oda, hogy a közforgalmú autóbuszállomány kb 80%-át azonnali hatállyal le lehetne cserélni, sőt le is kell. Ebben a feladatban pedig egy kormányzati támogatást élvező cég nyilván jó eséllyel indul, gyártson az bármit is.
Egyrészt elég nagy aránytévesztésnek tűnik 100-150 dízel busz saját célra való összeszerelése kedvéért egy 20 millió euróba kerülő komplett oktató-kutató-fejlesztő-gyártó bázist létrehozni.
Ennyi pénzből az ITK egy komplett elektromos buszcsaládot ki tudna fejleszteni, és még le is tudna gyártani 100 darabot.
Ha tehát az első fázis célja az ITK járműparkjának korszerűsítése volna, akkor a lehető legrosszabb megoldást választották.
Másrészt pedig továbbra sem látom, hogy az évi 800 darab Mercedes alvázas dízel busznak hol volna stabil felvevőpiaca.
Nehezen hihető ugyanis, hogy egy készen vett Mercedes alvázra épülő busz árával alá lehetne kínálni a konkurenciának.
És ha az elmúlt 7 év pénzbősége idején nem jutott elég pénz a buszvásárlásra, akkor a 2018 után várható pénzszűkében biztos hogy még kevesebb fog jutni.
Vagyis 2018 után még a mostaniaknál is olcsóbb megoldásokat kényszerülünk majd választani.
Tehát még ha feltételezzük is, hogy 2018 után még mindig elavult dízel buszokat akarunk vásárolni, akkor sem hihető, hogy az ITK versenyben tudna maradni a német buszgyártók török és lengyel gyáraiban készülő olcsóbb buszaival szemben.
Úgyhogy nekem az ITK 20 és 50 millió eurós buszgyár-beruházása csupán kormányzati blöffnek tűnik, a kormányzat által az elmúlt években bejelentett többi hangzatos, de soha meg nem épült nagyberuházási blöffhöz hasonlóan.
Hát első körben nem is nagyon kell parancsolgatni senkire, mert valószínűleg az első 100-150 buszt saját maguknak fogják eladni. Aztán ha okosan csinálják, akkor a többire önként is találnak vevőt, de szerintem arra is jó esély van, hogy a jövőben tovább növelik majd a részarányukat a fővárosban vagy akár a helyközi/távolsági közlekedésben, miután lejár a regionális KK-k szerződése.
Mi a garancia arra, hogy Kossa versenyképes lesz egy olyan termék gyártásával, amit még a Mercedes is a harmadik világban gyártat?
-------------
Az, hogy egy volt padtárs rendeli meg tőle.
(vicc)
Ez az új üzem egyértelműen politikai megrendelésre épül.
Márpedig ha a politika azt mondja onnan vegyél, ha holnap is be akarsz menni munkahelyedre, akkor onnan fogsz venni.
A BKV saját jószántából mikor vett volna 167 millió forintért midi buszt, mikor 56 millióért egy héttel korábban vett, új, jó, midi buszokat?
Ha a politika azt mondja, hogy az új debreceni buszgyárban készült buszra adok pénzt, akkor a Körös/Kunság%akármilyen Volán vezérigazgató 50-70 perc alatt megvilágosodik és felfedezi önmagában, hogy Ő tulajdonképpen mindíg is onnan akart új buszt venni.
Mi a garancia arra, hogy Kossa versenyképes lesz egy olyan termék gyártásával, amit még a Mercedes is a harmadik világban gyártat?
Hol fogja Kossa ezeket a buszokat eladni?
Talán Magyarországon, kormányzati hátszéllel?
Ha csak a kormányzati elhatározáson múlna a dolog, akkor már a Rába is tudott volna itt évi ezer Volvo buszt eladni.
De a kormányzat nemcsak hogy nem támogatta, hanem egyenesen megtiltotta a buszvásárlást a hazai piacon (lásd BKV, MKV, Volán stb.).
Pedig 2018 előtt még lett volna uniós keret, amit a "magyarbuszok" vásárlásának támogatására lehetett volna osztogatni.
2018 után viszont már nem lesz, mivel még a választások előtt mindenféle hülyeségre ki fogják szórni a teljes keretet.
Márpedig ha még az uniós ingyenpénzből sem jutott a "magyarbuszok" vásárlásának kormányzati támogatására, akkor az uniós keret kimerülése után miből jutna rá?
- - -
A kormány és buszgyártók még mindig nem értették meg, hogy a magyarországi buszgyártás nem a buszgyártó kapacitás hiányán bukik meg.
Hanem a versenyképes termékek hiányán.
Ha nem szánnak elég időt és pénzt a termékfejlesztésre, akkor sohasem lesz versenyképes a hazai buszgyártás.
Az 50 millió eurós beruházással a repülőtéri, déli ipari övezetben felépülő gyárukban pedig 2018 második felétől további 700-800 autóbuszt gyártanak évente a holding és az EvoBus együttműködésében - tette hozzá.
Magyarország kormánya az iparfejlesztést szolgáló Irinyi tervben 35 milliárd forinttal támogatja a buszgyártás megerősítését - mondta a kormányzati kommunikációért felelős államtitkár pénteken Debrecenben.
Tuzson Bence a debreceni autóbuszgyártó üzem és fejlesztési-oktatási központ építési munkálatainak helyszínén tartott sajtótájékoztatón bejelentette: a kormány 12 százalékos támogatási intenzitással járul hozzá a helyi repülőtéri ipari parkban létesülő autóbuszgyári beruházáshoz, ennek összege elérheti az egymilliárd forintot.
Kossa György, az InterTanker Holding elnök-vezérigazgatója hozzátette: a megkezdett 20 millió eurós beruházással oktatási-fejlesztési központot és gyártóüzemet építenek a Határ úti ipari parkban, ahol az év végétől évi kétszáz busz készül.
Az 50 millió eurós beruházással a repülőtéri, déli ipari övezetben felépülő gyárukban pedig 2018 második felétől további 700-800 autóbuszt gyártanak évente a holding és az EvoBus együttműködésében - tette hozzá.
Utólag is lehet sablont gyártani, bár így egy kocsi esetén nyilván nem túl költséghatékony a dolog. Bár ha jól sejtem, akkor csak az üveg szélessége kisebb a keskenyebb karosszéria miatt, úgyhogy túl sok meló talán nem lenne vele.
Ennek a típusnak az igaz történetét egyébként szívesen elolvasnám egyszer, mert elég nagy homály fedi már a gyártás óta.