Tudom, hogy van már Lancia topik, csak ott nincsenek Kappa tulajok, akikkel meg lehetne vitatni a típust. Tervezem egy Kappa vételét, de szeretnék tulajdonosokkal értekezni róla, tesztek/népítélet alapján nagyon jó lehet, és nincs annyi hibája, mint amennyit egy olaszról gondolna az ember(egyébként imádom az olasz autókat), ugyanakkor több tulajdonos megkérdezése nem ezt támasztja alá.
Szóval Kappa tulajdonosok, légyszi segítsetek! Vegyek? Ne vegyek? Jöhet minden info! Képek eladó Kappák is jöhetnek, bármi, ami a típussal kapcsolatos!
Kösz előre is.
Fogalmam nincs.Én nem láttam,csak telefonon beszéltem a sráccal.Egyik ismerőse csinálta nálam a napelem rendszert és ő mondta szól az ismerősének,hogy ilyen Olasz őrült vagyok.Igy keresett meg a srác telefonon.
Sziasztok, ezer éve nem fórumoztam és akkoriban is inkább Fiatoknál, de nagyon rég megfordultam már nálatok is, miután régi Lancia rajongó vagyok, 11 évig volt Betám. Jelenleg egy '98-as Kappa Coupe 2.0t 20V-vel szemezgetek és szeretnék némi szakértő segítséget kérni, mire figyeljek leginkább az általános dolgokon túl, hogy minél kisebb legyen a macska a zsákban? Mondanátok pár hasznos tippet? Előre is köszönöm.
Faterom regen karosszeriazott.Akkor voltam kb 10-12eves.Ha ilyen hegesztest csinaltam volna oxigennel fater vissza adta volna az iparjat es lehet azota nem lenne kezem...
Ha egy szaki nulláról indul, önállósodni akar, szinte biztos, hogy nemigen tudja kifutni magát. Az első húsz éve csupán a beruházásról szól.
Telephely. Eszközök.
Vagy fuser szinten leragad, vagy nagyon sok pénz kell, amit kevesen lépnek meg, mert nem tudni, viszontlátja-e a pénzét. A füstgenerátorunk fél misi, használtuk háromszor, akkor viszont nagyon kellett, másfél év alatt megtérült az ár 6%-a. De ott van a polcon, ez jó, nem adnám el. Ha egy bef.próbapadot veszel sokmillióért, garantáltan elveszítesz rajta egy fél autó árát. (Mi építettünk inkább)
Idehaza igény persze van ugyan a nívós, szakszerű munkára, de kevesen hajlandók megfizetni.
Németországban pl. háromszorosát, ötszörösét kérik ugyanazért a munkáért, mint mi, ugyanolyan árú eszközökkel dolgoznak (sőt, idehaza esetleg drágább..)
Bemelegedés-szabályzó: vsz. a legtöbbet mi újítjuk fel, nagy tételben megy pl. a német megrendelő cégeknek, nyomott, 150€ körüli áron, amibe már a szállítási ktsg is benne van. Ők eladják a neten 350-550 €-ért, mivel német cég, tőlünk ugyanezt az ebay-en nem veszik meg még fél áron sem.
Képzés. Olyan, amilyen. Általában nem a magas IQ-val bíró fiatal választja a szakmát.
Közben az autók is tényleg baromi bonyolulttá váltak, egy komolyabb műhelybe egy villamosmérnököt kellene alkalmazni. De a szervizek nagyobb része nem tudja kitermelni a költségeit, mert a magyar ember zsebe vékony. Sok ember vesz majmot, banánra nemigen akar/tud költeni.
Aztán az elvándorlás. Aztán az igénytelenség.
Mindez arra vezet, hogy gyakran lepukkant kócerájokban, kicsorbult szerszámokkal megy a meló, hihetetlen, riasztó kupleráj az egész, lásd amit becsatoltál.
A márkaszervizekben a tárgyi feltételek (általában) sokkal jobbak, ami nem garantálja önmagában a sikert.
Mint egykori Kappa tulajdonos még mindig szívesen olvasom ezt a fórumot, bár írni nem szoktam. Most is csak azért, hogy leírjam, nekem milyen tapasztalataim voltak vezérléscserékkel. A páciens mindannyiszor Fiat Brava 1.6 volt. Ehhez is célszerszám kell, de nekünk anno még nem volt. Egy szerelő barátomat kértem meg a cserére én is jelen voltam. Úgy tűnt, hogy a feladatot megoldottuk, de nekem nem sokkal később feltűnt, hogy nem teljesen úgy jár a motor, ahogy korábban. Konkrétan azt tapasztaltam, hogy alapjáraton remeg a motor, egyenetlenül jár. Tudtam, hogy a vezérléssel lesz a baj, de akkoriban (lakásvásárlás, felújítás, egyebek) egyszerűen nem tudtam vele foglalkozni. Miután rendeződtek a dolgok, egy helyi szerelőhöz vittem el a kocsit, neki volt célszerszám hozzá, és beállította rendesen. Azt mondta, hogy a kipufogó oldali vezérműtengely volt elrakva talán egy foggal.
Egy másik esetben a következő volt a jelenség. Az autó azt a hibát produkálta, hogy minden előzmény nélkül leállt, ha például megálltam egy lámpánál, vagy akárhol. De érdekes módon nem mindig. Újraindítottam és ment tovább. A motor viszonylag rendesen járt, bár néhány hidrotőke csattogott benne. Akitől vettem, elmondta, hogy nem tudtak rájönni a hiba okára, a szerelő cserélt benne gyertyákat, gyertyakábeleket, és lecserélte a vezérlésben a szíjat (!). Egyébként a kiszedett szíjat is megtaláltam a kocsiban, csak annyit róla, hogy hosszában végig volt már szakadva. Én még ilyet nem láttam. Innen már gondoltam, hogy túl sok jóra nem számíthatok. A tőkék csattogása is idegesített, így megbontottuk a motort, (a vezérlés rögzítőit nem tudtuk felhelyezni, ez már gyanús) le a vezérlés, (akkor már új görgők is) leszedtük a kipufogó oldali vezérműtengely szíjtárcsáját is, és akkor láttuk meg, hogy a jeladó, ami a tárcsa alatt van, le van törve. Innen már gondoltuk, hogy ez lehet az ad hoc jellegű lefulladás oka. Nyilván az előttünk munkálkodó szerelőnek sem volt rögzítője a vezérléshez. A tőkéket kicseréltük, a jeladót is, a görgőket is, beállítottuk a vezérlést és az autó megjavult.
Szóval jó szerszám fél munka. Bár ezzel nem mondok újat.
Ui. A jelenlegi autóm (szintén 1.6, csak marea) produkál egy sajátos hibát. Hidegen semmi baja,majd kezd melegedni, és amikor olyan 70 fok környékén jár a vízhőfok, és egy kicsit megállok lámpánál, majd indulok, akkor onnantól az autó csak küszködik, nem bír gyorsulni rendesen, alapjárat környékén fullad. Rém idegesítő ilyenkor, hiszen csak nagy gázzal bőgetve tudok elindulni, és előzni sem túl kellemes. de ami igazán érdekes, hogy ha rendesen bemelegszik a motor, és újraindítom, akkor a hiba megszűnik. ezután tökéletesen teszi a dolgát. esetleg valakinek van ötlete? nagyon szívesen fogadnám.
Milyen érdekes, hogy bármelyik cikket végigolvasva az jön le számomra, hogy teljesen logikus gondolkodással és a kellő időt rászánva, megfelelő alapossággal ezt a hibát bármelyik szervizben ki lehetett kellett volna deríteni. Mégis szinte minden hozzátok kerülő autó előtte már megjárt egy vagy több helyet ahol "beletört a bicska" néha utólag szemlélve egészen banális dolgokba. Pld. a behernyákolt xenon esete.
És ez megint oda vezet számomra, hogy az általános szerviz színvonal meglehetősen alacsony. Se szaktudás se idő és sokszor eszközök sem állnak rendelkezésre. És egy bizonyos szinten túl nem is látok törekvést erre. Ez a szint van nagyon alacsonyan hazánkban szerintem. Ez márkaszervizekre is igaz.
Többször leírtam, hogy ezért én nem tekintelek benneteket vagy a Novoth Tibit stb.. igazán autószerviznek ezen szóval kapcsolatos általános véleményem alapján. Inkább "Autójavító laboratórium" nevet tennék a cégtáblára.
Laboratórium.
Mi jut az ember eszébe? Rend, tisztaság, mindenféle műszerek, képzett, szakértő személyzet.
Pro
És most a kontra:
Nézzétek végig ha időtök engedi az alábbi galériát és most kivételesen ne a munkaműveleteket, inkább a környezetet, az állapotokat.
Ez a Totalcar és kiváltképp Csikós úr által egekbe istenített Karesz úr szervize Viszen. Én tényleg senkit nem akarok megbántani és elismerem a hosszú évek munkáját, szakértelmét, eredményeit, de én ezt ehhez hasonló helyzetet állapotokat egy "szervizben" (ami egyébként sajnos egyáltalán nem unikális sajnos inkább általánosnak nevezném) nem tudom elfogadni.
Történetesen mi a nagyon sokadikak voltunk a sorban, hozzánk is szerelőtől került. Amennyit tudunk, először egy többszintű beavatkozás volt először, elektromos hibákat javítottak, alkatrészeket is cseréltek, olajat is, vműszíjat is.
A méretosztályos szortírozás a főtengely csapágyait érinti. Tudomásom szerint a hajtórúd csapágyait nem osztályozzák így.
A méretek kiadódhatnak szerencsétlenül is, de ennek az esélye azért lássuk be, hogy elég kicsi. Nyilván van a legyártott darabok között szórás, de azért nem az a jellemző, hogy az alkatrészek mindegyike vagy felső vagy alsó határértékre esik.
A kagylós kopás ennyi km alatt számomra nem meglepő. A főtengelynek biztosan van lógása, a kérdés csak annyi, hogy mekkora. Tudom, hogy a tapasztalat nem mérés, de az mégis azt mutatja, hogy az ép csapfelületek nem indokolnak túlméretes csapágyakat vagy tengely cserét. A másik autómon is megcsináltuk ezt, mondjuk az kapott komplett dugattyúkat is. Mindenből alapméretes került bele úgy, hogy volt már benne kb. 250e km és azóta elmentem vele még 20e-t. Végre megszűnt az olajfogyasztásom, ugyanis az volt ott a fő probléma.
A hosszanti friss behúzásokat én követtem el a csapágyakon utólag.
a Bms által szétszedett motor szerintem pedig elhanyagolt volt, de ezt majd ő megmondja.
Szó volt korábban a vezérlést állító célszerszámokról, kikerülhetetlenek, szükségesek, vagy ügyes ember enélkül is boldogul. A vélemények eléggé eltértek, általában az itt fórumozók is hajlottak a "csak semmi cécó, minek a felhajtás, nem űrrakéta ez, megcsinálom okosba" irányzathoz.
Az Autótechnika friss, novemberi számában van egy cikk, éppen egy egyszerű Fiat Pandáról, ahol még a felkent szerelők is úgy gondolták, hogy kár a célszerszámra pénzt költeni.
Az eredmény: több százezer Ft felesleges kiadás, szívás, szervizről szervizre járás.
Nyilván ez csak elméleti lehetőség, az árak miatt. 185+Áfa most egy főtengely javító szett ebben van egy főtengely póluskerékkel, támcsapágyak és egy szett nyugvó. Hajtókar cucc nélkül.
Ez az ár akkor érvényes ha leadod cserébe a kibontott főtengelyt (akkor is ha az már használhatatlan, az nem érdekes, ez ilyen visszagyűjtési hülyeség a Fiatnál). Csak külön főtengely már nem rendelhető, de a mostani állapot ettől eltérhet úgy, hogy már a komplett szett sem rendelhető vagy rendelhető, de az ár még magasabb.
A hajtókarcsapágyak párban rendelhetők tehát az még a főtengely javító szett fölötti költség és a csavarok is. Csavarok rendelhetők külön, de ott minimum 5-db-ot kell rendelni (hacsak nincs polcon kereskedésben.) Ha hajtókart veszel ahhoz kapod a csapszegperselyt és 2db csavart.
És mi abban az esetben, amikor eljut valaki a motorgenerál szintig és a sérült/torzult főtengelyt is megrendeli-cseréli? Szettben kapja a tengelyt a csapágyakkal?
Igaz az is, a modular pont attól modular, hogy az 5 hengeres pontosan egy hengerrel és egy támasztással hosszabb a 4 hengertől. A geometria egyebekben azonos.
Valójában tehát amennyivel biztosabban támaszt a +1 csapágy pontosan annyival hosszabb is a főtengely ami ezt indokolja, hogy kell oda egy plusz csapágy.:-)
Az eredmény: rév és vám esete:-))
És azt is hozzá kell tenni, ha a modular jellemzőit figyelembe vesszük, hogy a 2,4-en cca 20%-al, a 20vt-n cca 40%-al nagyobb a csapágyterhelés mint a 2,0-n miközben a csapágyak (nagyjából) azonosak.
TiszaG
Oda kell figyelni a kiváltó hajtókarcsapágy kiválasztásánál mivel a forgattyúcsap gyári tűrése viszonylag magas. Azaz nagy a szórás a gyári darabok között. Nem tudom elhessegetni a gondolatot, hogy ez az nemgyári javítók életének megkeserítése miatt van így. Ezért és a forgattyús csap gyári tűrését 3 egyenlő alméretre elosztották, ezt összeszerelés előtt egy robot pontosan megmérte a forgattyúcsap átmérőjét és a rendelkezésre álló 3 alméret közül a legmegfelelőbbet helyezték be. A főtengelyeket festékpöttyel jelölték meg amelyek színe a szükséges csapágy méretére utal. Vörös, kék vagy citromsárga.
Aztán az a további bökkenő aminek szerintem technológiai oka van hogy a 2,0 és a 2,4 közötti 3 alapméret nem azonos, hanem 6 egymást követő méretsort ad ki. Ezt pedig számomra azt jelenti talán eredetileg valamilyen módon mégis válogatták, melyik legyártott főtengely kerül a 2,0 és melyik a 2,4 es blokkba. A gyáriban egyébként a túlméretek között ugyanígy megvan ez a méretkülönbség. A 6 méret között 4-ezredes lépések vannak 1-1 ezred átfedéssel. Ha az 5 méretközt figyelembe vesszük az 5x4 ezred szóval 2 század. Tehát szerencsétlen esetben lehet 2 század difi az már simán mérhető. Az már annyi mint egy kissé megnyúlt csavar vagy épp ütő főtengely. Namost az utángyártók ezzel nem foglalkoznak, elintézik egyetlen kiváltó mérettel a két motorhoz a 6 helyett. Azaz ennyi difit szerencsétlen esetben mi magunk tudunk bevinni csak a nem megfelelő (és egyetlen elérhető) utángyártott csapágy beépítésével pedig maximális alapossággal és körültekintéssel jártunk el. Ráadásul pld. a King csapágy vastagsága az meg fölötte van a legvastagabb gyári méretnek is még egy ezreddel. Az AE vagy a Glyco legalább a közepére lőtt és ott kínál egy-egy méretet. Hangsúlyozom ez nem feltétlen van így, de a csillagok szerencsétlen együttállása esetén sajnos előfordulhat, benne van a pakliban.
Ez sajnos tény, ezzel számolni kell. Ezért érdemes mérni, mérni, mérni. Pláne ha az ember kezében már majdnem ott van egyébként a főtengely.
Ne vedd példaként annak a blokknak az állapotát amit BmS szétszedett az nem egy szimplán elhanyagolt hanem az már egy nyugodtan hibásnak tekinthető motor volt szerintem.
Nekem az a véleményem, hogy a hajtókarcsapágyad állapota a kép alapján amit betettél azért nem nevezhető szépnek vagy éppen megnyugtatónak. Egyrészt a kagylós kopás miatt illetve azok a hosszanti barázdák amik a csapágyfémbe vannak maródva azok nem tudom milyen módon kerültek oda, ha az eleve ott volt, mert akkor egy szennyezett olajkör van vagy ha a szétszereléskor akkor a tisztaság nem volt makulátlan munka közben.
Bízzunk benne, hogy a műtét sikeres volt és a beteg tartósan életben marad.
Vigaszképpen még mindig jobb a helyzet mint az Alfa boxernál ahol az AE utángyártott alapméret és a gyári alapméret között volt kicsit több mint 3 század ami már nagyon sok, egy fél túlméret. Ott rögtön a "javításnál" belekódolhatsz egy hibát az elkövetkező 10ekm-en belül. Vagy hamarabb...