Azt biztos, csak nem erről volt szó. Arról próbáltam hangolni, hogy kivételes modelleket többet gyártanak H0 - ban, mint bármit TT - ben. De jó, tegyük fel, hogy több Borgward brémai rendőrautó fogy, mint TT akármi. De gyártanak Maybach Zeppelint is, (ami nagyon jó a háború előtti magyar korszakot modellezőknek) de az biztos nem modelleznek többet ep II. - t, mint TT - t.
Természetesen kellet, csak hogy az ep. 3-as H0-s nyugat német vasutat modellezők száma valószínűleg a legnagyobb, sőt megmerem kockáztatni hogy nagyobb mint a teljes TT-s társadalom.
Na ezért nem értem én ezt az egészet. Mert jó, hogy jogdíj, meg keveset lehet eladni, de H0 - ban, de N - ben is olyan modelleket is gyártanak, amiből biztos, hogy még kevesebbet.
A másik, amit nem értek, hogy van autószállító kocsi, nagyon szép, de legfeljebb Volgát lehet vele szállítani. Ennek így nem tudom mi értelme.
Ilyen részletek nem ismertek. Még az sincs kizárva, hogy külön jogdíj van, hisz hallani olyanról is, hogy H0-ban engedélyezik a gyártást, TT-ben meg nem. Nézd meg az árakat! A Herpa kamionok, pótok viszonylag olcsók, de azért egy komplett szerelvény 10-20 ezer között mozog, akárcsak az AWM-nél. H0-ban! Ha ugyanez TT-ben jelenne meg ennyiért, akkor meg hőzöngene a piac, mert nem tudná megfizetni. A német se, a magyar se.
Igen, tele vannak kombifuvaros kocsival a TT-s katalógusok, de a kiszolgáláshoz már nincs semmi se. Se Kalmár, se portál daru, se közúti jármű. De félő, hogy nem is lesz, mert ezek finom, apró részletekből összerakott makettek/modellek, melyek épp emiatt nagyon drágák.
Akkor külön H0 és TT jogdíjat fizetnek? Kicsit hihetetlen. Érdekes, hogy a kombinált fuvarozáshoz sem gyártanak pótkocsit. Konténert igen, pótkocsit nem. Annak csak nem olyan nagy a jogdíja. Az NSU pedig a VW - hez tartozik, ha az NSU Prinzre nincs jogdíj, akkor a többire miért van? Gyárthatnának RO80 - at is, érdekesebb lenne...
"Kicsit érthetetlen, hogy miért van ilyen kevés jármű TT - ben"
Most nem másolom be ide azt a nagyon sok hozzászólást és hosszas eszmecserét, ami e témában már billentyűt ért, mert akkor tuti behal a fórummotor.
Nagyon röviden: a közúti járművek terén szinte mindegyik márka jogdíjas. Azaz, a modell/makett autókat gyártó cégek komoly licenszdíjat fizetnek egy-egy típusért, vagy márkajelzés használatáért. Pl. a Herpa be nem vallott euró százezreket költ egy-egy járműre, mely tényt a csomagoláson is jelzik hologramos matricával.
Ez H0-ban megtérülő beruházás, de TT-ben nem, hiszen ismerjük a méret penetrációját.
Szerencsére nagyon sok közúti jármú, szgk, tgk van már a méretünkben, de ha jól megnézzük, ezek zöme a régi szocialista járműipar remekei, ahol vagy nincs már jogutód, vagy nem volt lényeges a licensz, vagy mondjuk annyira jó megállapodást sikerült kötni, hogy belefér a kisebb példányszámba is.
A kamionok esetében a Herpa az induláskor 3 traktort is gyártott (Scania, DAF, MB), majd rövid időn belül ez lecsökkent egyre. A személyautók esetében a régi szovjet típusok már nem zavarnak senkit, ahogy a Barkas, vagy a Framo sem.
A másik jelentős gyártó a V&V szintén már letűnt keleti típusokat gyárt, illetve néhány VW Golfot, melyek jogdíja nagy kérdőjel...
A Hädl nagyon szép Ifái mellett a Trabik, Zaporozsecek, NSU-k és pár más márkák kaphatók, szerintem itt sincs jogtulajdonosi igény.
A Gabor készítget ugyancsak VW Golfot, de szerintem ő nem sok vizet zavar, nem csinált ügyet a jogdíjból.
A Shapeways RailNScale Mercedes-ei, Volvo-i, Ford-jai, Renault 5-ösei és további típusai egyedi tervek után készülnek 3D nyomtatással, nem tudom, hogy ez licensz szempontból milyen kategória.
A lényeg, hogy 3.-4. és tán egy kicsi 5. korszakhoz bőséggel van közúti állomány, a legújabbakhoz meg maradnak a kamionok, illetve pár Kinder tojás melléklet és a sokak által is ismert kínai (vagy japán???) fémautók, melyek modernek, nagyjából beazonosíthatók és méretben is megfelelőek.
Nekem az a véleményem, hogy az 1/110 az nem egészen jó. Van 1/100 - as angol autómodell is, sokkal szebb, mint ez, de nem vettem meg. A Zvezda 1/100 - as makettjait sem. Kicsit érthetetlen, hogy miért van ilyen kevés jármű TT - ben, ha gyártanak valamit, az meg biztos, hogy kicsit eltér.
Il Buono kollégával teljes egyetértésben (amióta türelmeteket kértem a közlekmodis topikban, azóta egyeztetünk az ügyön) a TT-s topik(ok) ügye valóban ily módon látszik megoldódni. Külön alfórumba nincs értelme költözni, de például itt is nyithattok egy TT börze topikot és akkor a szakmázás és a csere-bere nem keveredik, s nem fulladtok bele a H0-ba sem.
Az autonómiátok komolyan veendő, csak a saját modijaitok nyúlkálhatnak ide, így az eddigi konfliktus lehetőségek alapjaiban szűnnek meg.
Ezt a helyet bekedvenceltem, bármi kérdés-óhaj-sóhaj van, itt megbeszéljük.
Úgy néz ki, a probléma megoldódni látszik, hamarosan a következő változások lépnek életbe a TT-s társadalomra vonatkozóan:
- kaptok két saját, különbejáratú (új) modit, akik csak és kizárólag a Ti érdekeiteket képviselik majd.
- teljes autonomiát kaptok, ami azt jelenti, hogy a fórum legtöbb szabályától függetlenek lesztek (természetesen nem lehet ezek után sem zsidózni, nácizni, stb.)
- a rátok alkalmazandó szabályzatot viszont a Ti, illetve a két moderátorotok fogja felállítani
- ha a szabályzatban az lesz, hogy lehet kereskedni itt a topicban, akkor onnantól fogva azt nem tiltja meg senki és semmi...
- ha szeretnétek egy külön TT Börze topicot, akkor megnyithatjátok, ugyanúgy a Ti két moditok fogja felügyelni.
Azt szeretnénk, ha jól éreznétek magatokat az Index szerverén, én ennyit tudok tenni az érdeketekben.
szeretnék venni egy viszonylag kisméretű multifunkcionális kompresszort és azt gondolom, hogy a modellezéshez/airbrushoz használt kompresszorok körül kellene szétnéznem
Az alábbi feladatokra:
- elektronikai eszközök, számítógépek belső portalanítása
- felületszárítás, talán később kisebb festések.
- autógumi fújás
Nekem fontos lenne, hogy halk legyen és beférjen és viszonylag kisméretű, mert társasházban lakom
Ezért a 15 liter alatti készülékeket nézegettem, de a legtöbbhöz 95-100 dB-t írnak, ami nagyon hangos.
Van egy Lidl Parkside táskakompresszorom, de az is marha hangos.
Szerintetek ha a tillig 83134 betonaljas flexiből kihúzom a sínszálat és helyére code 60-as tt-filigran szálat fűzők be,akkor kell-e NEM kereket cserélni RP-25-re?
Az eladást még megértem hogy áttolták a Börze topicba de ha valaki valamit keres/megakarja venni azt miért nem teheti itt?/ Hiszen itt vannak azok a modellezök akik ezzel foglakoznak. Ha pedig valaki elakarja neki adni akkor megegyeznek privátban.
Szorgalmaznám a börzetopikot kategorizálni méretarányonként... Mi a fenéért olvasgassam feleslegesen a VEB PIKO H0 N, Märklin Z eladómodellek hirdetéseit, amikor TT-zek?