Keresés

Részletes keresés

kovacsgyula44 Creative Commons License 2016.08.30 0 0 119400
kovacsgyula44 Creative Commons License 2016.08.30 0 0 119399
kovacsgyula44 Creative Commons License 2016.08.30 0 0 119398
Éhesló Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119397

http://mek.oszk.hu/12900/12993/pdf/12993_4.pdf

 

A fórumon itt, a 90485 hozzászólás után már el elbeszélgettünk róla anno 2013 októberében, meg persze még párszor korábban is.

 

Előzmény: Batkaa (119396)
Batkaa Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119396

Azta!Nem tudtam, hogy ilyesmivel is foglalkoztál.

Nagy respekt a Szöcskéért!

Boldogult ifjúkorom nagy élménye volt, katona haverok is dicsérték.

Sőt, fölmelegíthető lenne akár ma is, az alapkoncepció mindenképpen. Persze, nem misszióba járnának vele, de az országvédelmi koncepcióba illeszkedne.

 

A páncélozás a "maximum nulla áldozat" miatt történt. Az ilyen gyarmati típusú háborúk korában nyilván ez most a megfelelő politika, de a honi hadszíntéren van létjogosultsága a könnyű járműveknek. És a Szöcske, ha jól emlékszem, egy komolyabb quad árában volt...

 

 

Előzmény: Éhesló (119395)
Éhesló Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119395

Hali, nem ez volt az igazi előd, hanem a willys jeep, majd az M151.

Az osztrákoknál máig rendszerben van pl. a Haflinger, amit anno ilyesmikre is használtak.

 

A kilencvenes évek elején két irányzat rajzolódott ki: a páncélozott és az ultra könnyű (gyors) fegyverhordozó járművek.

Mivel itthon nem volt addigra már péncélgyártás és pénz se sok, ezért a hazai M esetén bontható komplett orrmotor elsőkeékhajtású vagy hátsókerekes farmotoros blokkra alapozott, hazai acél, csepeli GIFLO csőből gyártott  csővázra és a bontott blokkhoz tartozó járműfődarabokra (fék, kerék, kormány stb.) alapozott ultrakönnyű verzióra savaztunk két mérnökkollégámmal.

Ezzel a koncepciótervvel díjat is nyertünk, majd prototípus és prototípus sorozat épült.

 

Az eredeti koncepció difizáras két(hátsó)kerékhajtású járműről szólt.

Csobánkán ezek meghaltak sec perc és nem nagyon fogadta el sdenki, hogy megkerülni gyakran gyorsabb, mint átvágni tökön-babon.

Ezért lett összekerekes is, no az elment bárhol.

Mind VW (Salzburg) bázison, mert a GM (Szombathely) szart ránk.

 

Minden akkor létező fegyvert hordozni volt képes egyszerű adapterekkel: pkm, gepárdok, fagott, igla, szpg, sőt (bár ez eszementség volt a könnyú és gyors járműkoncepcióhoz) vontatta a 82mm-es automata kanavetőt is...

 

A világ úgy alakult, hogy mindent szétpáncéloztak azóta, a mozgékonyság(manőverezőképesség), védettség, tűzerő örök hármas kompromisszumából a védettség mindent vitt és páncélos monstrumok hordoznak olyan fegyverzetet, amit annak idején az usa (FAV) németek, hollandok-angolok , szingapuriak is az M151 mintájára könnyű és olcsó járművekkel oldottak meg.

 

Itthon a "korszerűsített" BTR látja ma el azokat a feladatokat, amire a Szöcsit szántuk akkor, amikor ezeket a fegyvereket GAZ-66 szállította ki a terpere és hagyta hátra gyaloggaloppra...

 

Szerintem nem jó döntés volt a régi se és a mostani se, arról nem is szólva, hogy se békében, se háborúban nem tud ilyet gyártani itthon senki.

Márpedig valamivel nem árt odamenni ahová kell és nem árt, ha el is lehet lépni onnan.

Mágiscsak olcsóbb és jobb mint egy BTR, vagy dzsihadmobil.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Python24 (119379)
kovacsgyula44 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119394
Batkaa Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119393

"Nálunk nem vált be a koncepció"

 

Bevált. Csak, ugye, mint ismert... ez mit sem jelentett...

 

Előzmény: Python24 (119379)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119392

Jónak tűnik..(annak ellenére,hogy francia...):))))))))))))

Előzmény: Vuduman (119390)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119391

A britek is egyre inkább használják a Supacat Jackal 1-2/Coyote járműveket.

Igaz,az oldalt,és alul páncélozott,de nyitott jármű.

 

A műszaki srácaik már 2010-ben azzal voltak felszerelve a nehéz technika mellett.

 

A norvégok kombinálták a dolgot Észak-Afganisztánban,ugyanis páncélozott UNIMOG teherautókkal szállították a különleges erőik quadjait,majd a a műveleti területre érve a srácok átszálltak azokra,és eltűntek a hegyek közt..:)

Előzmény: Vuduman (119389)
Vuduman Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119390

Valószinűleg amúgy Sherpa Light-okról van szó.

http://www.renault-trucks-defense.eu/Defense/SHERPA-LIGHT/Special-Forces

Előzmény: Vuduman (119389)
Vuduman Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119389

Igaz, de végül is a srácoknak azzal kellett dolgozniuk, ami volt.

Valószinűleg egyébbként utána ezeket a hibákat javitgatták.

A franciákhoz, az éve elején kapott a Renault csoport egy rendelést a hadügytől, miszerint 2018 ig szállitsanak nekik 214 könnyű és 202 nehéz gépjárművet a különleges erőiknek.

Tehát több könnyű terepjáró kell nekik, páncél nélkül.

Manapság is sok kép jelenik meg az SAS telipakolt dzsipjeiről az ISIS es hireknél.

 

(Gondolom a francia beszerzésről Dobri többet is tudna irni)

Előzmény: Python24 (119388)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119388

A jármű túlterhelése nem a gép,hanem a humán faktor hibája....:)

Előzmény: Vuduman (119386)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119387

Megfelelő feladatra, a megfelelő járművet.

 

 

Előzmény: Vuduman (119386)
Vuduman Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119386

Nem pro vagy kontra. Valamelyik SEAL visszaemlékezés szidta mint a bokrot ezeket a buggy-kat,  nem emlékszem melyik könyv, olyasmi volt, hogy egy hirtelen hadművelet lefulladt az elején Irakban, mert a túlterhelt buggy-k megakadtak a sárban. Talán valami reptér elfoglalása ?

Előzmény: Python24 (119381)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119385

 

Itt jobban látszik az UNIMOG.

Előzmény: Python24 (119384)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119384

Van könnyebb gép is.

Cseh katona,quad,és AGS-17 automata gránátvető..:)

 

 

De nehezebb,páncélozatlan eszköz  is.

Belga különlegesek UNIMOG járműve:

 

 

Szóval a könnyű járművek használatban maradtak,2003 után is.

 

 

Előzmény: Hiryu-reload (119380)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119383

Ezek a srácok ugyan  kik lehetnek a páncélozatlan járműveikben,Gázában,2014-ben?:)))

 

Előzmény: Hiryu-reload (119380)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119382

Más nemzetek különleges erői is használnak páncélozatlan eszközöket  manapság is.

 

Pl a franciák :

 

Előzmény: Hiryu-reload (119380)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119381

a különleges műveleti csoportok használták nem csak ezeket,hanem quadokat,és egyéb,könnyű járműveket 2003 után is,bizonyos feladatokra.

 

Az MRAP és egyéb járművek mellett.

 

Horses for courses....

Előzmény: Hiryu-reload (119380)
Hiryu-reload Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119380

A bevált a koncepció....

Mintha 2003-után nagyon eltűntek volna,  és visszaálltak a masszívabb terepjárókra, de lehet rosszul emlékszem

Előzmény: Python24 (119379)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119379

Nálunk nem vált be a koncepció,de fura mód az amerikai barátainknak igen:

 

Előzmény: Éhesló (119374)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119378

Aki ezt írta,az még a kerítés környékén sem volt.

 

"A csempészek a drótakadály egyik megjelölt oszlopát emelik ki a földből minden hajnalban egy megadott időpontban a magyar oldalon."

 

Az oszlopok úgy másfél méter mélyre vannak leverve,közte kifeszítve a drótkerítés.

Marha erős  lehet,aki ezt kiemeli,majd vissza is teszi úgy,hogy az senkinek sem tűnik fel.

 

"A drótot félrehajtva percek alatt 200–250 embert engednek át, aztán visszateszik a kerítést a helyére. Az akció után szinte semmilyen nyom nem marad."

 

Persze,a határsértők csak úgy tovalebegnek az éterben.Több száz ember olyan nyomot hagy a talajon,amit egy félvak járőr is kiszúr a Holdról is.

 

Hihető,hogy a határnál szolgáló több ezer katona,rendőr közül senkinek sem tűnik ez fel....

 

Mellesleg hová tűnik az a napi több száz ember?

 

Hazugság az egész.

Előzmény: kovacsgyula44 (119367)
Plieur Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119377

Szia

 

Köszi a megerősítést,:)

Előzmény: belic (119371)
trizs77 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119376
Éhesló Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119375

Mese.

Vagy állami támogatással megy az itt felvázolt csempészet, vagy sehogy.

Előzmény: kovacsgyula44 (119367)
Éhesló Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119374

Hát még én hogy sajnáltam... :(

Előzmény: Python24 (119366)
Python24 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119373

Gyanítom,ez egy olyan "abból főzünk,amink van" megoldás volt.

Akkoriban még szó sem volt arról,hogy ezeket bárhol be kellene vetni élesben....

 

Nem is kerültek bevetésre...szerencsére.

 

Bár,ha belegondolok,az Irakban alkalmazott,saját magunk által barkácsolt géppuskatartós G-270 Wolfjaink sem sokban különböztek.

Jó,ott hátul volt a pótkerék...:)

Előzmény: Hiryu-reload (119368)
kovacsgyula44 Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119372

A Szöcskével én is tartottam egy bemutatót. A Rockwell-Collinstól kaptuk kölcsön a Viper lézertávmérőt (távmérő-GPS-rádió egyben). Csináltunk a bukóra egy PAB gömbcsukló fészket, a csavaros gömb menetét illesztettük a Viperhez. Megállásból a tizedik másodpercben korrekt cél koordinátát adott. A bemutatón itt volt a RC európai képviselője Londonból. Nem volt 12 ezer dollárunk a Viper megvásárlására. Egy-két év múlva a műszakiak megvették, beépítették a műszaki felderítő járműbe. Volt szerencsém követni ottani lerohadását. 

Előzmény: Python24 (119366)
belic Creative Commons License 2016.08.29 0 0 119371

Szia,

 

Nem tudom, hogy Magyarorszagon belul hol gyartjak a tavcsoveket, en konkretan Nemetorszagban talalkoztam veluk, de ott kifejezetten ugy hirdettek ezeket, mint magyar gyartmany (termeszetesen volt mellettuk sok, tobbsegukben ezeknel modernebb, amik nemet gyartmanyok).

 

Bel

 

Előzmény: Plieur (119330)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!