Keresés

Részletes keresés

róbertke Creative Commons License 2016.08.11 0 0 26469

Nem tudom mért emlékeztem 5 tengelyesre, de köszi.

Előzmény: fantal (26468)
fantal Creative Commons License 2016.08.11 0 0 26468

A parkban lévő alváz 6 tengelyes, adatai:

 

Gyártó: MVG Győr

Gyártási év: 1956

Pályaszámok: Rg 530056 -> 111. sz. Gázszállítókocsi

História pályaszám: 80 55 117 9513-2

Előzmény: róbertke (26450)
Szütyi Creative Commons License 2016.08.11 0 0 26467

Sziasztok!

 

A lennti kép bal oldalán látható teherkocsival kapcsolatban érdeklődnék:

 

https://flic.kr/p/byaxeq

 

 

A jellegrajz albumban ezt találtam a legközelebbinek:

 

 

Viszont a teteje ettől függetlenül nem okés.

 

Mit mopndanak a szakértők, mi lehet ez?

rezgaras Creative Commons License 2016.08.11 0 1 26466

A Mannesmann technológia leírásában az szerepel, hogy (manapság) max. 660mm átmérőjű csöveket lehet készíteni vele, de ez a legújabb technológia. Az 1930-as években még egyszerűbb volt, az akkori technológiával 406mm átmérő a felső határ. Szóval közeledünk... :-))

Előzmény: Tamasch (26464)
róbertke Creative Commons License 2016.08.10 0 0 26465
Tamasch Creative Commons License 2016.08.10 0 0 26464

A 24 tartályos kialakításnál kb. 770 kg egy tartály tömege.

Dupla átmérő és falvastagság esetén 3 tonna egy tartály. Ilyenből max 6-ot lehet felrakni ugyanarra az alvázra, hogy a tengelyterhelést és a folyómétersúlyt ne lépje túl.

Elszállított gáz mennyisége ugyanannyi. 

 

 

Előzmény: rezgaras (26461)
Zsivany2 Creative Commons License 2016.08.10 0 0 26463

Én ebből gondolnám, hogy egyéb kocsik átépítéséből alakították ki ezeket a kocsikat. Ebből adódóan nem is lehetnek egyformák.

Előzmény: rezgaras (26462)
rezgaras Creative Commons License 2016.08.10 -1 1 26462

Kösz. Érdekes, hogy a rendelkezésre álló képek mind más-másféle kocsit mutatnak (tető íve, megléte, töltőcsövek, ferde feszítőművek) Lehet, hogy ahány volt, annyiféle?

 

Előzmény: Zsivany2 (26457)
rezgaras Creative Commons License 2016.08.10 0 2 26461

Dupla ekkora átmérő mellett dupla ekkora falvastagság kellene. Persze négyszer annyi gáz férne bele. Gondolom az átmérőt a gyártástechnológia korlátozta.

Előzmény: Tamasch (26460)
Tamasch Creative Commons License 2016.08.09 -1 1 26460

A 14 mm-es falvastagságnak lehet egy ilyen diszkrét romantikája.

Előzmény: rezgaras (26453)
róbertke Creative Commons License 2016.08.09 -1 0 26459

Az a töltőnyomás lesz, de egy ilyen gázpalacknak biztonság szempontjából a többszörösét kell elviselnie. 

Előzmény: Zsivany2 (26458)
Zsivany2 Creative Commons License 2016.08.09 0 1 26458

Én 75 atm üzemi- és 105 atm. maximális nyomást olvastam valahol a kocsiról.

Előzmény: tom sawyer (26443)
Zsivany2 Creative Commons License 2016.08.09 0 0 26457
Előzmény: rezgaras (26452)
tom sawyer Creative Commons License 2016.08.09 -1 0 26456

A Miskolci egyetem anyagvizsgáló laborjában van egy elrepesztett gázpalack. Emlékeim szerint több mint 2000 bar nyomás kellett hozzá :-)

 

Előzmény: rezgaras (26453)
gumidani Creative Commons License 2016.08.09 0 0 26455

2011-ben gyűjtöttem nem tudom, hogy honnan. Úgy rémlik, hogy valamilyen könyvből. Nem kicsinyítettettem a képet.

Előzmény: rezgaras (26452)
róbertke Creative Commons License 2016.08.09 -1 0 26454

Egy héten belül kimegyek a Füstibe és újból megnézem azt az alvázat.

Előzmény: rezgaras (26451)
rezgaras Creative Commons License 2016.08.09 0 1 26453

Ha jól számolom, a tartályok 430%-os túlméretezéssel készültek.

 

Előzmény: Tamasch (26447)
rezgaras Creative Commons License 2016.08.09 0 0 26452

Kösz. Megkaphatnám esetleg eredeti méretben  magánban?

 

Tkp. az érdekelne legjobban, ami a közepén van, az elosztó. Az egy tartály lenne? Vagy csak a burkolat kerek? Na meg ennek nincs teteje sem!

Előzmény: gumidani (26444)
rezgaras Creative Commons License 2016.08.09 0 0 26451

Ez a kivitel nem már a háború után készült?

 

Előzmény: róbertke (26448)
róbertke Creative Commons License 2016.08.09 -1 0 26450

Szerintem inkább ez az öttengelyes lesz, aminek az alvázából csináltak egy színpadot a Füstiben.

Előzmény: Zsivany2 (26449)
Zsivany2 Creative Commons License 2016.08.09 -1 0 26449

Ez a hattengelyes?

Előzmény: róbertke (26448)
róbertke Creative Commons License 2016.08.08 0 1 26448
Tamasch Creative Commons License 2016.08.08 0 1 26447

A 24 tartályos kocsikkal a személy (és poggyász) kocsik gázvilágításhoz szükséges földgázt szállították Hajdúszoboszlóról vagy az Istvántelken lévő olajgázgyárból.

A tartályok 65-75 kp/mm2 szakítószilárdságú Martin acélból, Mannesmann eljárással készültek.

fantal Creative Commons License 2016.08.08 -2 0 26446

Szerintem hegesztéstechnikai okai voltak. Valószínűleg ekkora tartályoknál még lehetett szavatolni a hegesztés varratszilárdságát, míg a ma használatos nagy tartályokkal egyező méretben pedig még nem. Nem vagyok hegesztéstechnikai szakértő, de erre gondolnék :) (Tekintve, hogy Magyarországon az 1940-es években inkább a szegecskötéses eljárást alkalmazták, egyszerűen nem volt meg a technológiai háttér nagy nyomású tartályok hegesztéses gyártására)

Előzmény: somytomy (26442)
Sosuke Creative Commons License 2016.08.08 -1 1 26445

Esetleg ha egy elrepedt, szivárgott, megsérült, stb. egy ballon, a többiben még megmaradt, biztonságban volt a gáz.

gumidani Creative Commons License 2016.08.08 0 1 26444

Előzmény: rezgaras (26440)
tom sawyer Creative Commons License 2016.08.08 0 1 26443

Én amondó lennék, hogy szilárdságtani megfontolás lehat az oka. A jellegrajz album szerint 150 atmoszféra az üzemi nyomás, ami nem kevés.

Előzmény: somytomy (26442)
somytomy Creative Commons License 2016.08.08 -1 0 26442

A gázszállítók amúgy milyen megfontolásból készültek ilyen sok kis tartállyal (szemben a mai gázszállítóknál megszokott egy nagyméretűvel)?

Előzmény: rezgaras (26440)
rezgaras Creative Commons License 2016.08.08 0 0 26441

És a két képen eléggé különböző kocsik láthatók (fedél, hosszmerevítő, feliratok).

 

Előzmény: rezgaras (26440)
rezgaras Creative Commons License 2016.08.08 0 1 26440

Hú, a 24 tartályos földgáz szállítóról eddig még csak azt az egy képet láttam, ami az albumban is van!

 

Előzmény: Tamasch (26410)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!