A minimál bér az mindenütt minimál bér. Itt se lehet belőle fenséges életet élni. Az, hogy mire elég nagyban függ tőled, az igényeidtől, és hol kapod azt a minimál bért (vidék, vagy nagyváros)
A hasonló jellegű kérdésekre azt szoktam mondani, hogy gyere ide egy hétre és nézzél szét! Te ismered magad, te tudod, hogy mire kell figyelni, minek az ára számít. De általánosságban azért talán tudok segíteni...
Vidéken jellemzően olcsóbb bérelni egy kuckót és sokkal kevesebb a csábítás felesleges költekezésre. Viszont picit drágább boltok vannak csak helyben és kevesek olyan szerencsések, hogy helyben tudnak dolgozni. Így sok pénz elmegy a napi utazásra.
Nagyobb városokban drágábbak a lakások és a bérleti díjak (ráadásul zömük kritikán aluli minőségűek) sok a csábítás a költekezésre, viszont a sok az olcsó bolt és a közlekedés is megoldható olcsóbban, ráadásul többek találnak helyben munkát, amihez nem is kell költeni a munkába járásra.
A legnagyobb költség jellemzően a lakóhely. Akár venni, akár bérelni akarsz ilyet, a www.daft.ie amit ajánlok. Az összes lehetőség ha nincs is benne, személyes becslésem szerint a bő 95% itt megtalálható. Elég jól használható oldal.
Egyedül álló emberek sokan használják a house sharing -et. Biztosan tudod, hogy mi ez, de ha mégsem: Ilyenkor a bérlő csak egy szobát bérel a házban/lakásban. A többi lakó ugyancsak, de a közös helyiségek (konyha, nappali, fürdőszoba, stb.) használatán osztoznak. A hátránya a jellegéből fakad, de az előnye is. Olcsóbb, mint az önálló bérlés és a rezsi is megoszlik a lakók között.
Az fontos tudni, hogy Írország mostanában bérlakás válságban van. Hosszú volna leírni, hogy mit is jelent ez, de a te szemszögedből azért fontos, mert baromi nehéz albérletet találni és ami van az is nagyon drága. A hiány felhajtotta az árakat.
Enni is kell, van akinek ez is nagy költség.
A legolcsóbb áruház az Aldi, a Lidl, a Tesco.
Árban nem sokkal drágább, de minőségben néha picit jobbak a helyi láncok boltjai, A Dunnes Stores és a SuperValue.
Viszont ezek jellemzően csak városokban vannak. Minél nagyobb a város, annál több és annál sűrűbben. Vidéken csak drágább kisboltok vannak, mint a Centra, a Spar, a Londis, stb. Ezek persze városokban is megtalálhatóak, de senki sem a heti nagybevásárlást intézi ezekben.
Még drágábbak a magán boltok, farmer piacok, és specifikus üzletek (hentes, hal árus, zöldésges, stb.)
Ruházkodás terén az Ausztriában is ismert Primark itt is megtalálható, csak itt Penneys a neve. De árban és minőségben nagyon közel áll hozzá a Dunnes Stores is. Ezeknél jellemzően csak drágább helyek vannak.
Ha nem tudsz helyben dolgozni, akkor a közlekedés is sok pénzt tud elvinni.
Írország nem nagyon büszkélkedhet a közösségi közlekedéssel. Dublin még csak csak el van látva, hiszen ott A www.dublinbus.ie a buszaival van 2db villamos vonal a www.luas.ie ami mostanság a sztrájkjairól híres, valamint a nemzeti vasút társaság üzemeltet elővárosi vonatokat is amik a www.dart.ieEgyébként a vasút úgy néz ki, hogy Dublint összeköti a többi nagyobb várossal, de csak a legnagyobbakkal. Valamit mutatóba van ezekhez is van néhány szárny vonal, de messze nem nyújt olyan lefedettséget, mint amihez egy osztrák, vagy magyar ember megszokott.
Vidéken a közösségi közlekedés gerince a távolsági busz. A legnagyobb ilyen szolgáltató a http://www.buseireann.ie/. A legtöbb település elérhető a járataival és vidéki nagyvárosokban (Cork, Limerick, Galway, stb.) az ő buszaik adják a tömegközlekedést. Persze ez sincsen olyan szintű, mint Ausztriában, vagy Magyarországon. A kisebb helyeken annyi csak a tömegközlekedés, hogy van buszmegálló. Az árképzésük nem túl logikus. Tavaly nyáron egy ismerős jött velük Dublinból Cork-ba, (kb.300km) kb. €15 -ért. Átszállás után tovább Skibbereenbe (kb 90km), €20-ért. Erre adnak valamiféle kiegészítést a helyi vállalkozók A helyi igényekre teremtett vállalkozás vénséges és lepukkant minibuszokkal járják azokat az utakat, amik a fő szolgáltató útjain nincsenek, vagy csak hatalmas kerülővel és átszállással volna megoldható. Ezek járatok meg sem próbálnak menetrend szerint közlekedni. Megállapodás kérdése az irány, az indulás, és az ár is.
Mindez az oka annak, hogy aki teheti, az saját autóval jár még a WC-re is.
Saját autó venni, nem nagy dolog. Fenntartani, már kicsit drágább.
A használt autók árai után itt tudsz informálódni: http://www.carzone.ie/ olcsóbb / öregebb autókat (és sok minden mást is) meg itt találsz: https://www.donedeal.ie/
Az autó tartás legnagyobb költsége, a biztosítás. Országos botrány a pofátlanságuk. Nem ritka a 4 számjegyű éves díj, de láttam egy €14000-s ajánlatot is egy 18 éves Toyota Starlet-re. A kalkuláció kisebb része az autó jellege, nagyobb része a személy aki köti. Ha van biztosítási történeted, mindenképpen hozd magaddal.
Van még Motor Tax, ami az autó jellemzői által van meghatározva, de sosem több pár százasnál évente.
Az üzemanyag és a többi költség hasonló a magyaréhoz, de a szervizelés minősége csapni való.
Azt fontos tudni használt autó vásárlásnál, hogy nem csak végtelenűl lelakottak az autók, de lepusztultak is. A karbantartásuk hiányos, és rossz minőségű. Először az ilyenen spórolnak itt az emberek. Állami kényszer hatására a kopott gumik is most kezdenek használaton kívül kerülni, de sok a dac e-körül is.
Ha 5000-6000 Eurónál drágább autót autóban gondolkozol, akkor érdemes az UK-ban keresgélni. Ott jellemzően jobban tartják a verdákat és mégis olcsóbban lehet hozzájuk jutni. Kb. az említett összeg az a határ, amikor már a kompozás és a regisztráció kifizetése után sem drágább, mintha itt vetted volna meg a kocsit. De minősége jó eséllyel sokkal jobb a behozott kocsinak.
Ennyi jutott most hirtelen eszembe a kérdéseddel kapcsolatban.