Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67386

 

Ezeknél a gyapotoknál/haboknál...

A gyártás technológia AZONOS ezért >> gyakorlatilag azonos lamda-knak is kell lenniük!!! gyártótól függetlenül.

 

 

A gyártói átbaszást vizsgálni, viszont egy konyhai mérleg elég neked kontrollhoz :-)

A testsűrűségük ugyanis jól mutatja a tényleges lambda-t is.

 

Megmérsz pár tábla habot vagy egy guriga/bála gyapotot és látod a valóságot.

Falra való EPS H80 esetén pl. ~15 kg/m3 kell legyen a testsűrűség, de 14,5 kg/m3 alatt már biztosan szívatnak.

 

Üveggyapotnál a korábbi ábra alapján: ha 10 kg/m3 fölött van, akkor a 0,039 vagy a 0,044 lambda is megvan.

Avagy az olcsó tömegtermék üveggyapottal nem nagyon tudnak átverni...

Előzmény: Mekk Elek ezermester (67383)
Dani198709 Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67385

Sziasztok. Az lenne a kérdés hogy mien a bachl eps lapja? Mert nekem azt ajanlották a Baumitos rendszerhez. Köszönöm valaszotok. Üdv Dani. 

Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67384

Az a jó, hogy "elég komoly" hőszigetelés esetén már gyakorlatilag lényegtelen az eredeti födém/fal állapota :-)

 

----

 

Vegyük a te 30 cm gyapotodat példának, ami 0,039-esből: R=0,3/0,039=7,7 m2K/W

Azaz U=0,130 W/m2K már magában a födém nélkül is !!!

 

Ha a gyapot alatt ott van egy U=R=1 képességű födém is, akkor lesz R=8,7 >> U=0,115

A különbség 0,015... számít?!  Hááát... NEM számít igazából.

Hisz gázzal fűtve 1 m2 plafonon egy télen 700x0,015=~10 Ft-ról

Azaz egy átlag ház esetén ~1200 Ft/év-ről van szó már csak.

 

...és ha egy ettől is jobb eredeti födém van, ami csak U=0,5 ?

Akkor lesz R=(1/0,5)+7,7=9,7 >> U=0,100

A különbség immár 0,030... ez számít?! 

EZ SEM számít már valójában semmit.

Egy télen 700x0,030=~20 Ft-ról átlag háznál  ~2500 Ft-ról van szó.

 

 

Akkor legyen 40 cm gyapot az már khirályság alapon... hisz az magában is U=0,10 lesz!

Aminél aztán az eredeti plafon már végképp nem fog számítani :-)

 

Igen ám, de a +10 cm gyapot ára minima is 500 Ft és a vele elérhető megtakarítás pedig csak ~20 Ft/év.

Azaz a plusz beruházás ~25 év (inkább 30 év) alatt lesz nullán, nem egy nagy biznisz...

 

---------

 

Mintegy ökölszabálynak kimondható, hogy: ha egy födémre R=6...7 hőszigetelés kerül az ésszerűen gondolkodva elég is.

- a 25 cm 0,039-es (R=6,4)

- a 30 cm 0,044-es (R=6,8)

 

Avagy:

- ha egy födém U<=0,15 W/m2K az már jónak minősül.

- ha egy falazat U<=0,20 W/m2K az már jónak minősül.

 

Szerintem.

 

(a most felkapott passzívház nevű agymenés persze egy másik műsor, más szempontok alapján)

Előzmény: Törölt nick (67381)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67383

"érdekes, hogy a Szigatech nem veszi át a hivatalos gyári adatot. Bár ha jól rémlik, akkor a Hirsch grafitos EPS-re is pl 0,031-et ír az osztrák gyártó, ők pedig 0,032-t. Persze ezek nem világmegváltó eltérések :)"

 

Ha létezne Magyarországon valódi fogyasztóvédelem, akkor ezeket az anyagokat bevizsgálhatná egy pártatlan labor. Szerintem igen sok termék esetén simán van 10-20 százalék a gyári adat és a valóság között**, szóval egy picit vicces, amikor mi itt a különböző termékek hőszigetelési jóságát ezred pontossággal számoljuk ;)

 

(** egyes purhabok esetében valószínűnek tartok akár 30-40 százalékos átverést/parasztvakítást is, de bizonyos aerogél termékek szerintem még ennél is messzebb mennek)

Előzmény: Törölt nick (67375)
elemes2 Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67382

az egyetlen, ami tapadás szempontjából szóba jöhetne, a szilikátos vödrös nemesvakolat: ez valóban iszonyúan erősen tapad (a polietilén kivételével mindenhez), de 1. nem éri meg ragasztónak használni (a legjobb műgyantás ragasztóhabarcsnál meg purhabnál is 3-5-ször drágább), 2.  az állaga sem alkalmas ragasztásra, nincs meg az a "tartása," amit a ragasztóhabarcsokban a műgyanta adalékokkal beállítanak.

Előzmény: murray (67379)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67381

Igazándiból nálam ez úgy volt, hogy a ház hőtechnikai számításánál a födém szigetelést 40cm/0,039-es üveggyapottal számolták ki. A falnál már buktam egy picit, mert 15cm-es grafitos EPS-sel lett számolva, de a gyakorlatban kiderült, hogy nem fér be a tető alá - így csak 12centist kapott. 

Az 50centi tényleg túlzás, mert azt saccra írtam a 0,042-es üveggyapotnál - viszont utána számolva egy 42,5 centis 0,042-esnek megegyezik a hőszigetelő képessége a 40centi/0,039-el.

A valóságban viszont úgy fog működni ez az üveggyapottal beterítés, hogy idén kap 10 centit (még nem lakunk ott), aztán jövőre még +20 cm-t. Akkor majd meglátom, hogy lesz-e értelme növelni annak tükrében, hogy mennyire stimmel a ház papíron kiszámolt éves energia igénye a valós fogyasztással. 

Nekem az a véleményem ugyanis, hogy főleg egy ilyen régi ház teljes szigetelésénél, felújításánál csak erősen tájékoztató jellegű egy hőtechnikai számítás. Elég csak a terméskőre gondolni - aminél igen tág értékeket adnak meg a lambdára. Nem vették figyelembe pl azt sem, hogy nálam sárban van -nem betonban. Körülményes a régi vakolatok vastagságát, lambdáját meghatározni, a stukatúrét ugyancsak. 

És akkor még ehhez jön hozzá, hogy a nyílászáróknál mennyire sikerül megoldani a hőhidak szigetelését stb. 

Idén télen egy 10-15 fokon temperálom a házat a belső munkákhoz és meglátom a tapasztalatokat. Ez alapján a padló és födém szigetelésen még tudok változtani - a homlokzatin és a nyílászárókon már nyilván nem. 

Előzmény: Törölt nick (67362)
topikolos Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67380

Nem, azzal tuti nem tudod rendesen felragasztani, sőt, szerintem egyáltalán nem.

Előzmény: murray (67379)
murray Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67379

ok. most nagyon suttyó leszek de van egy csomó vakolatom. abba nem lehet beleragasztani a hungarocelt? :-)

 

Előzmény: topikolos (67374)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67378

A kiugró tetőrészt hogy szigeteljem? Tömjem ki azt is üveggyapottal?

 

De elég lesz csak addig kitömni, hogy a lakóteret és az alatta lévő falat (+annak hőszigetelést, ha van) eltakarja.

Az alul  már csak a szabadtérrel érintkező ereszdeszkát kár volna felül hőszigetelni... mert minek?

Előzmény: aias (67371)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67377

...és dübelezni sem kell, mert a padláson nem lesz szélvihar, ami letépje a habot.

 

Viszont a B30-ra ami csak R=0,7 m2K*W ettől vastagabb hab célszerű.

A 10 cm fehér habbal csak U=0,31 W/m2K adódik, ami jó, de még nem az igazi...

 Mivel az optimális U=~0,20 azaz R=~5,0 esethez hiányzik még R=4,3

Az pedig vastagság=R*lambda=4,3x0,04=0,172 azaz 17 cm lenne....

 

Szóval 15 cm fehér vagy 12 cm grafitos illene oda, legalább.

Ezzel már U=0,22-0,23 adódik.

Előzmény: topikolos (67374)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67376

Ez egy érdekes ábra - viszont ahogy elnézem olyan óriási különbség egy bizonyos ponton túl már nincs. 0,0295-ről felmegy 0,0315-re háromszoros sűrűség esetén. Ez 0,002 W/mK különbség csak. 

Előzmény: Törölt nick (67361)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67375

Ez egyértelmű - bár én nem gondoltam ennyire túl a dolgot, csak érdekes, hogy a Szigatech nem veszi át a hivatalos gyári adatot. Bár ha jól rémlik, akkor a Hirsch grafitos EPS-re is pl 0,031-et ír az osztrák gyártó, ők pedig 0,032-t. Persze ezek nem világmegváltó eltérések :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (67359)
topikolos Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67374

Ha elég sík a felület, akkor elég lehet csak kikenni a téglák közti réseket, akár ragasztóval. Az gyorsan kiszárad, és már mehet is rá a szigetelés.

Előzmény: murray (67373)
murray Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67373

lenne egy  egy  kérdésem :

 

padlásszoba, a  szabad kinti  padlástér felé egy b30as tégla fal. kintről be sincs vakolva.  szeretnék a vakolással együtt egy 10cm hungarocellt is ráragasztani/rögziteni.  kegyetlenül hideg. 

 

akkor előbb vakoljam fel, kiszárad,  majd ragasszam és dübelezzem a hungarocelt? 

 

kösz

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.09.22 0 0 67372

"a tető végénél a kereszt szelemen és a fal között  1-1,5 méteres szakaszon végig nincs saralás"

 

Akkor azon a részen sár nélkül csináld ugyanazt, ugyanúgy.

 

"A kiugró tetőrészt hogy szigeteljem? Tömjem ki azt is üveggyapottal?"

 

Szerintem a kiugró tetőrészben nem fog lakni senki, tehát ott fázni sem fog senki. Akkor meg minek hőszigetelni azt a csücsköt?

A lényeg: a falakon lévő hőszigetelés lehetőleg megszakítás nélkül és teljes vastagságában simuljon össze a födémen lévő hőszigeteléssel. Szerintem ezt meg tudod oldani a kispadlás teljes kitömése nélkül is.

Előzmény: aias (67371)
aias Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67371

Sziasztok!

 

Hőszigetelni szeretnénk a padlásunkat.

 

Korábban már itt megbeszélten a rétegrendet itt (jó régen)

 

Akkor a következő rétegrendet ajánlottátok:

-          padlástér >> jó huzatos legyen

-          járó deszkázat hézagosan

-          5 cm légrés >> BRAMAC léc élére

-          páraáteresztő fólia

-          5x15 cm palló élére állítva,

-          ---------------------------------------------- „alább a meglevő rész”

-          saralás

-          deszkázat

-          a gerendák, köztük a légtérrel

-          heratekta

-          vakolat

-          lakótér

 

Móricka rajz

 

 

Hétvégén kiürítettem a padlás egy részét. Kiderült hogy a tető végénél a kereszt szelemen és a fal között  1-1,5 méteres szakaszon végig nincs saralás, csak a puszta deszka, A fal másik oldalán van egy kb 1 méternyi tető kiugrás.

 

Kérdések:

 

A kiugró tetőrészt hogy szigeteljem? Tömjem ki azt is üveggyapottal?

 

A saralás nélküli résznél a deszkák és a szelemen teteje között 27 centi van. Ez töltsem ki teljesen gyapottal és fedjem le fóliával és kész, úgyse járható?

 

A saralásos részen 20 centi van a szelemen tetejéig. Mi van ha 20 centis pallót veszek és a bramac lécek alátámasztására felhasználom a szelemeneket?

tamas1000 Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67370

5 cm széles 4 oldalon vágott természetes követ 1 centis fugaközzel nem lehet felrakni, k. szarul nézne ki.

de feltételezem itt a sok pár mm-es "rés" bőven kitesz annyit mint a nagyobb lapok közti 1-1 cm.

 

biztos kivitelezhető, de az is érdekes számomra, hogy a két réteg üvegszövet hálót és dübelezést egy időben kéne elkészíteni?!

elég furcsa lenne. a frissen beágyazott üvegszövet hálót még jó ragacsos korában kezdjem el kifurkálni, és kalapáljak bele X dübelt??!

 

2 vb oszlopról van szó, azt nem lesz gáz, oda csak 2 cm XPS kerül, majd szólók kenjék telibe, + az be lesz hálózva meg dübelezve.

 

kb. 8 m2 a ház sarka (két ablak is kitakar, ott 10 cm Ravatherm XPS került a kővel rakandó felület alá, erős dübelekkel, hozzáteszem műanyag beütőszegesből is van erős, némelyik erősebb mint fém társaik.

Oda akkor erősebb háló kerül (jórészt már le van dübelezve) és akkor még beletolunk pár dübelt plusszba a hálózás után...

baumit starcontact ragasztóval ment fel az xps.

Előzmény: Törölt nick (67366)
CyberShot Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67369

Köszi mindkét válaszadómnak :) 

Csak 5 centi körüli gyapottal lenne érdemi eredmény, vagy mindenképp 10-es kéne (plusz karton)?

A PTH 12 esetleg kisméretű téglás fal (futóban rakva) közül vmelyik lehet még opció a 10-es PTH-hoz képest?

Előzmény: Mekk Elek ezermester (67349)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67368

Tájképnek pl.  http://szigatech.hu

 

Bár itt az MPN most elég jó áron akciós ...   http://tuzep.co.hu/knauf.php?id=kozep

De még így is ~40% a felára.

 

Mondjuk rakni vagy felszedni, bolygatni egyszerűbb a táblást, mint a tekercsest.

Előzmény: Törölt nick (67367)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67367

A tekercses 0,039-es gyapot jóval olcsóbb, cirka 3x~550 Ft/m2 a 30 cm vastagság belőle.

 

KNAUF, URSA, ISOVER, stb.

Előzmény: tamas1000 (67365)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67366

1.

 

Ez cirka félévente van meg a fórumban... csak tudnám minek van a kereső.

De lásd....

-----------------

 

Olvasmány:   http://www.austrotherm.hu/upload/austrotimes/austrotimes_2007_tel.pdf

Az Elválik, hogy leválik-e című cikk a 6. oldalon.

 

A ragasztott burkolat esetén a lényeg.

- 25 kg/m2 súlyú burkolatig egy réteg háló kell

- 25-40 kg/m2 súlyú burkolathoz két réteg háló kell

 

Az egy rétegű hálóbeágyazáskor fém beütő-szeges, tányéros, műanyag dübelezés készül.

Két rétegű hálózásnál a két hálóréteg között történik a dübelezés.

 

Egy dübelszárra legfeljebb 8 kg burkolati teher alkalmazható.

 

 

Az így képzett kéregre ragasztható a burkolat >> megfelelő ragasztóval (páraÁTeresztő) és hézagolással (széles 1 cm körüli).

Előzmény: tamas1000 (67365)
tamas1000 Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67365

Hali!

 

Két kérdés:

 

1.

Homlokzatra lesz kis kő burkolat, legyen mondjuk 35 kg/m2.

Az alá XPS lapok kerültek, és több dübel.

Ez így megfelelő ugye? nem kell a hálót duplázni meg közte dübelezni??

 

 

2.

18 cm monolit vasbeton födémre 3X 10 cm kőzetgyapot van tervezve.

Knauf Nobasil MPN. simán a betonra rakva se alul se felül fólia nem lenne.

Van esetleg valami alternatív megoldás amit tudnátok ajánlani? Ami nem lenne sokkal drágább...

200 m2 kábé.

Vagy ez elég tartós anyag?

 

 

köszi

tamás

 

Törölt nick Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67364

A korszerű "BIO/ZÖLD" gyártástechnológia már nem a kipárolgó műgyantákat használja, hanem egy keményítő alapú ragasztót.

Ami a nedvességre érzékenyebb (lassan szétázik).

 

Ezért fontos, hogy se a tárolás, se a használat közben NE ÉRJE tartós párahatás a gyapotot, pláne ne érje víz.

Szárazon kell tartani, mint a puskaport ...

Mert a ragasztó legyengül a nedvességtől >> összesik a térszerkezet, széthullik, szakad a gyapot.

 

---

 

Ugyanígy fontos, hogy ne érje mechanikai terhelés se (járkálás/rápakolás, tekercsek dobálása, nyomorgatása).

Mert a szálakból a ragasztással összerakott térszerkezet tönkremegy >> összesik, szakad a gyapot.

Előzmény: 0l0 (67360)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67363

Ezt kéne KOMOLYAN venni a bótosoknak... amit a tárolásról ír!

 

Előzmény: Törölt nick (67356)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67362

A 40-50 cm az már igazából értelmetlen vastagságú beruházás a gyakorlatban.

Nagyon rossz az ár/érték aránya....

Előzmény: Törölt nick (67355)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67361

A sűrűbbnek kisebb a lambdája egy határig ... aztán újra nő.

 

Az olcsó tekercses (10-15 kg/m3) sűrűségű.

 

Az URSA szerint így alakul az üveggyapot lambda értéke.

 

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (67355)
0l0 Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67360

Az összeesés körülményeinek minden paraméterével nem vagyok tisztában, de az ugyanolyan (sőt rosszabb feltételekkel) lerakott táblás anyag nem esett össze észrevehetően. Nem vitatom, hogy a pára okozhatja, de akkor sem mindegy melyik anyag mennyi pára és milyen körülmények közt mennyire rogy meg. Pára feltétlenül éri mindenütt a gyapotot, a lecsapódás már más kérdés. Még az esetleges vizes állapot sincs ugyanolyan hatással a különböző gyapotokra. Gondolom.

 

Előzmény: Törölt nick (67352)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67359

"érdekes, hogy a gyártó saját román oldalán 0,0415-ös lambdát ír"

 

Mindig lesz olyan balek, aki elvesztette a számológépét, ezért hajlandó egy százalékkal jobb lambda miatt öt százalékkal több pénzt fizetni ;)

Ha egy 0,042-es gyapot köbmétere 5000 ft-ba kerül, de van SOKKAL jobb, 0,0415-ös gyapot MINDÖSSZE 5200 ért, akkor ugye egyértelmű, hogy ilyen kis árkülönbség esetén a jobb minőségűt kell megvenni (vagy mégsem? ;)

Előzmény: Törölt nick (67356)
Hangus Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67358

Garázs alatti pince jó hő/vízszigetelésére van esetleg valakinek valami jó ábrája, leírása?

 köszi

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.09.21 0 0 67357

"Az olcsóbb szigetelés gagyibb is lehet"

 

Én  "legolcsóbb" hőszigetelő anyagról beszéltem.

Ha te tudsz olcsóbbat a legolcsóbbnál, akkor nem mondtál butaságot ;)

Előzmény: Törölt nick (67353)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!