"érdekes, hogy a Szigatech nem veszi át a hivatalos gyári adatot. Bár ha jól rémlik, akkor a Hirsch grafitos EPS-re is pl 0,031-et ír az osztrák gyártó, ők pedig 0,032-t. Persze ezek nem világmegváltó eltérések :)"
Ha létezne Magyarországon valódi fogyasztóvédelem, akkor ezeket az anyagokat bevizsgálhatná egy pártatlan labor. Szerintem igen sok termék esetén simán van 10-20 százalék a gyári adat és a valóság között**, szóval egy picit vicces, amikor mi itt a különböző termékek hőszigetelési jóságát ezred pontossággal számoljuk ;)
(** egyes purhabok esetében valószínűnek tartok akár 30-40 százalékos átverést/parasztvakítást is, de bizonyos aerogél termékek szerintem még ennél is messzebb mennek)
az egyetlen, ami tapadás szempontjából szóba jöhetne, a szilikátos vödrös nemesvakolat: ez valóban iszonyúan erősen tapad (a polietilén kivételével mindenhez), de 1. nem éri meg ragasztónak használni (a legjobb műgyantás ragasztóhabarcsnál meg purhabnál is 3-5-ször drágább), 2. az állaga sem alkalmas ragasztásra, nincs meg az a "tartása," amit a ragasztóhabarcsokban a műgyanta adalékokkal beállítanak.
Igazándiból nálam ez úgy volt, hogy a ház hőtechnikai számításánál a födém szigetelést 40cm/0,039-es üveggyapottal számolták ki. A falnál már buktam egy picit, mert 15cm-es grafitos EPS-sel lett számolva, de a gyakorlatban kiderült, hogy nem fér be a tető alá - így csak 12centist kapott.
Az 50centi tényleg túlzás, mert azt saccra írtam a 0,042-es üveggyapotnál - viszont utána számolva egy 42,5 centis 0,042-esnek megegyezik a hőszigetelő képessége a 40centi/0,039-el.
A valóságban viszont úgy fog működni ez az üveggyapottal beterítés, hogy idén kap 10 centit (még nem lakunk ott), aztán jövőre még +20 cm-t. Akkor majd meglátom, hogy lesz-e értelme növelni annak tükrében, hogy mennyire stimmel a ház papíron kiszámolt éves energia igénye a valós fogyasztással.
Nekem az a véleményem ugyanis, hogy főleg egy ilyen régi ház teljes szigetelésénél, felújításánál csak erősen tájékoztató jellegű egy hőtechnikai számítás. Elég csak a terméskőre gondolni - aminél igen tág értékeket adnak meg a lambdára. Nem vették figyelembe pl azt sem, hogy nálam sárban van -nem betonban. Körülményes a régi vakolatok vastagságát, lambdáját meghatározni, a stukatúrét ugyancsak.
És akkor még ehhez jön hozzá, hogy a nyílászáróknál mennyire sikerül megoldani a hőhidak szigetelését stb.
Idén télen egy 10-15 fokon temperálom a házat a belső munkákhoz és meglátom a tapasztalatokat. Ez alapján a padló és födém szigetelésen még tudok változtani - a homlokzatin és a nyílászárókon már nyilván nem.
Ez egy érdekes ábra - viszont ahogy elnézem olyan óriási különbség egy bizonyos ponton túl már nincs. 0,0295-ről felmegy 0,0315-re háromszoros sűrűség esetén. Ez 0,002 W/mK különbség csak.
Ez egyértelmű - bár én nem gondoltam ennyire túl a dolgot, csak érdekes, hogy a Szigatech nem veszi át a hivatalos gyári adatot. Bár ha jól rémlik, akkor a Hirsch grafitos EPS-re is pl 0,031-et ír az osztrák gyártó, ők pedig 0,032-t. Persze ezek nem világmegváltó eltérések :)
padlásszoba, a szabad kinti padlástér felé egy b30as tégla fal. kintről be sincs vakolva. szeretnék a vakolással együtt egy 10cm hungarocellt is ráragasztani/rögziteni. kegyetlenül hideg.
akkor előbb vakoljam fel, kiszárad, majd ragasszam és dübelezzem a hungarocelt?
"a tető végénél a kereszt szelemen és a fal között 1-1,5 méteres szakaszon végig nincs saralás"
Akkor azon a részen sár nélkül csináld ugyanazt, ugyanúgy.
"A kiugró tetőrészt hogy szigeteljem? Tömjem ki azt is üveggyapottal?"
Szerintem a kiugró tetőrészben nem fog lakni senki, tehát ott fázni sem fog senki. Akkor meg minek hőszigetelni azt a csücsköt?
A lényeg: a falakon lévő hőszigetelés lehetőleg megszakítás nélkül és teljes vastagságában simuljon össze a födémen lévő hőszigeteléssel. Szerintem ezt meg tudod oldani a kispadlás teljes kitömése nélkül is.
Korábban már itt megbeszélten a rétegrendet itt (jó régen)
Akkor a következő rétegrendet ajánlottátok:
- padlástér >> jó huzatos legyen
- járó deszkázat hézagosan
- 5 cm légrés >> BRAMAC léc élére
- páraáteresztő fólia
- 5x15 cm palló élére állítva,
- ---------------------------------------------- „alább a meglevő rész”
- saralás
- deszkázat
- a gerendák, köztük a légtérrel
- heratekta
- vakolat
- lakótér
Móricka rajz
Hétvégén kiürítettem a padlás egy részét. Kiderült hogy a tető végénél a kereszt szelemen és a fal között 1-1,5 méteres szakaszon végig nincs saralás, csak a puszta deszka, A fal másik oldalán van egy kb 1 méternyi tető kiugrás.
Kérdések:
A kiugró tetőrészt hogy szigeteljem? Tömjem ki azt is üveggyapottal?
A saralás nélküli résznél a deszkák és a szelemen teteje között 27 centi van. Ez töltsem ki teljesen gyapottal és fedjem le fóliával és kész, úgyse járható?
A saralásos részen 20 centi van a szelemen tetejéig. Mi van ha 20 centis pallót veszek és a bramac lécek alátámasztására felhasználom a szelemeneket?
5 cm széles 4 oldalon vágott természetes követ 1 centis fugaközzel nem lehet felrakni, k. szarul nézne ki.
de feltételezem itt a sok pár mm-es "rés" bőven kitesz annyit mint a nagyobb lapok közti 1-1 cm.
biztos kivitelezhető, de az is érdekes számomra, hogy a két réteg üvegszövet hálót és dübelezést egy időben kéne elkészíteni?!
elég furcsa lenne. a frissen beágyazott üvegszövet hálót még jó ragacsos korában kezdjem el kifurkálni, és kalapáljak bele X dübelt??!
2 vb oszlopról van szó, azt nem lesz gáz, oda csak 2 cm XPS kerül, majd szólók kenjék telibe, + az be lesz hálózva meg dübelezve.
kb. 8 m2 a ház sarka (két ablak is kitakar, ott 10 cm Ravatherm XPS került a kővel rakandó felület alá, erős dübelekkel, hozzáteszem műanyag beütőszegesből is van erős, némelyik erősebb mint fém társaik.
Oda akkor erősebb háló kerül (jórészt már le van dübelezve) és akkor még beletolunk pár dübelt plusszba a hálózás után...
Az összeesés körülményeinek minden paraméterével nem vagyok tisztában, de az ugyanolyan (sőt rosszabb feltételekkel) lerakott táblás anyag nem esett össze észrevehetően. Nem vitatom, hogy a pára okozhatja, de akkor sem mindegy melyik anyag mennyi pára és milyen körülmények közt mennyire rogy meg. Pára feltétlenül éri mindenütt a gyapotot, a lecsapódás már más kérdés. Még az esetleges vizes állapot sincs ugyanolyan hatással a különböző gyapotokra. Gondolom.
"érdekes, hogy a gyártó saját román oldalán 0,0415-ös lambdát ír"
Mindig lesz olyan balek, aki elvesztette a számológépét, ezért hajlandó egy százalékkal jobb lambda miatt öt százalékkal több pénzt fizetni ;)
Ha egy 0,042-es gyapot köbmétere 5000 ft-ba kerül, de van SOKKAL jobb, 0,0415-ös gyapot MINDÖSSZE 5200 ért, akkor ugye egyértelmű, hogy ilyen kis árkülönbség esetén a jobb minőségűt kell megvenni (vagy mégsem? ;)