Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Nem vagyok szakértő de úgy saccolom, hogy egy egész kaszni már túl nagy lenne a viaszkiszorításos technológiához. Legalábbis a szokásoshoz, az ékszerekhez és műfogakhoz használatoshoz (leszámítva a Z-nagyságot, az már elmegy ékszernek :-)))
Igen, tudom. Egy ekkora darab már túl nagy a szilikonos centrifugál-öntéshez. A zamakban nem lennék biztos - bár ezt legjobban egy eléggé forró forrasztópákával lehet megállapítani ;-))
Precíziós öntésen már gondolkoztam, sárgarézzel. Tulajdonképpen rendelkezésre is áll, ami kell, csak ott kell egy kicsit matekozni, hogy hogyan is érné meg. Teszem azt, egy uzsgyi kasztnihoz mesterdarabot gyártani leginkább öttengelyes megmunkálással lehet, ami elég macerás lehet. Kézileg nem mernék nekiállni, mert nem érnék el olyan eredményt, mint amit szeretnék.
Na, ez így ebben a formában nem igaz... [(c) Dr. Torgyán]
De úgy is mondhatnám: "Zigóta, ez hülyeség..." [(c) Besenyő Pistáné Margit] :-))))
Igenis, tegyétek csak ide a kézzel, egyszerű eszközökkel készült modelleket! Én is így csinálom, még ha csak kocsikat barkácsolok, és nem mozdonyokat. És nem minden a digitális technika, igenis lehet enélkül is jó dolgokat csinálni.
A fém öntésnek igazán akkor van értelme, ha nem egy darabot készítesz, hanem egy egész sorozatot. A kis sorozatú modellek gyártói gyakran alkalmazzák (DJH - Model Loco, Micro Metakit, Weinert).
Vagy puha fémet (fehérfém) használnak, vagy akár (sárga) rezet is. A puha fémeket leggyakrabban centrifugál-öntéssel öntik magas hőmérséklet tűrésű, általában vulkanizált szilikon formába. A réz öntvényeket azzal a technológiával készítik, mint az ékszereket és műfogakat: viaszkiszorításos precíziós öntéssel.
Úgy gondolom, aki sorozatban akar gyártani, annak meg kell tanulnia ezeket a technológiákat és be kell ruháznia a szükséges szerszámokba, Akinek csak egy-két apróbb alkatrész kell, az megkereshet egy-egy iparost, aki minta után kiönti neki. Az árat általában grammra mondják meg.
Írtam az email címedre, ha még érdekel a dolog, akkor kérlek oda írj, nem akarom terhelni a topikot feleslegesen, mert a kézzel / esztergagép, 3 D nyomtatás, fotómaratás nélkül /, házilagos felszereléssel készült dolgokat , nem tartják a Tisztelt hozzáértők igazi modellezésnek.
Az újabb verziójú corelek természetesen megnyitják az alacsonyabb verziószámú file-okat... csak fordítva nem működik. A formátum ugyanaz még X7-ben is... Corelben jártas vagyok. Írjatok, ha tudok segíteni! :)
Szerencsére egy tartálykocsin viszonlyag kevés ablak van :-)
Egyébiránt találtam itthon abból a fajta (acetonmentes) körömlakklemosóból, ami nem bántja a műanyagot. Arra mondjuk figyelni kell, hogy lemosója válogatja, hogy minek eszi meg a felületét is.
Érdeklődnék, hogy van -e valakinek itt tapasztalata a fém öntéssel készült modellekkel kapcsolatban. Napok óta keresgélek, de nem találtam túl sok hasznos anyagot a témát illetően. Főként a használt anyagok és hozzájuk alkalmazott technológiák érdekelnek. Alumínium öntésről találtam anyagot, minimális tapasztalatom is van vele, de az technológia nem elég pontos erre a célra. Utólag be kéne rakni marógépbe is, az meg valószínűleg már elég húzós lenne.
Találtam képet egy gőzmozdonyról, ami fémből készült, de fogalmam sincs milyenből. A felület is igen jónak tűnik, attól függetlenül, akkor vehették ki a formából/szerszámból.
Egyszer már leírtam , de nem jött ősze.Úgyhogy akkor újra megpróbáljuk.
Szóval a Nitróban található aromás delhid kioldja a lágyítót a műanyagból és az elején a felületét oldja meg , majd törékennyé válik(a helyzet az Acetonnal hasonló).
Én tapasztalataim szerint az újj fajta kromofágot javasolnám , ami a PP-t nem bántja és egyéb műanyagokat sem (de mondjuk mindegyiket nem próbáltam ki,a PVC-t mondjuk puhítja!?!?)
Aztán meg lehet próbálni a Dennszesz alapú kemikáliákat is , aztán sokan esküsznek a fék olajra is de abból is létezik néhány fajta és a legtöbb tartalmaz aromás delhidet (bár elég keveset)
De én inkább az ablakok miatt aggódnék mert a valszeg plexi és azt még a hangya fing is elhomályosítja.Üdv:M.m.
És lenne még egy kérdésem: ha nem lakkozom le utólag, akkor mennyire tartós? Sajnos amit építek, az már rég le van festve, csak feliratok nincsenek rajta, mivel ez a matrica dolog ebben az országban eddig problémás és dôcôgôs volt. Gondolom, vállaltok egyedi nyomtatásokat is fájlok alapján.
Egy régebbi Roco kocsiról szeretném eltávolítani a festéket. Keresgéltem a neten, meg itt a fórumban is, csak éppen mindenütt mást találtam. Úgyhogy szeretném megkérdezni a nálam tanultabbakat, hogy mivel merjek hozzányúlni a kocsihoz (olvastam például nitrohigítót valahol, ami van is itthon, csak félek, hogy megeszi a műanyagot).
Üdv matrica rajta minden, 014-ről mintázva. Próbáltam kimaszkolni is de nemvolt meggyőző. Jó lenne a 017-est megcsinálni! Tervben vannak még a Bah kocsik amiket te is csináltál. (már írtam ez ügyben) Aztán Roco M62 átfestés és csörgő Roco hajtással. Csak hát a szabadidő...