Szia! Jogos a nyelvóra, de mentségül annyit, hogy későn este írtam és elsiklottam a "vagy" felett. Egyébként
a paraméterek szenzációsak. A M.O.-n kapható "occó -n adom" gyártmányok tudása (amit egyébként így is boldogan használok), után üde színfolt a cikk. Üdv. Cs.I.
"Az üzemmódkapcsolót háromféleképpen lehet állítani: hegymenet, nagy teljesítmény és nagy hatótávolság. Utóbbival állítólag 320 kilométeres hatótáv is kipréselhető a bringából, egyetlen töltéssel."
Üdvözlet minden villanybringás fórumtársnak! Karácsonyra ki szeretne olyan villanybringát ami 110 km/h. -t tud és 320km a hatótáv egy feltöltéssel? Ime:
Az idősebb akkuknál a belső ellenállás megnövekedése miatt a védelem hamarabb tilt le, mivel a belső ellenálláson folyó áram kapocsfeszültség csökkenést okoz. A lekapcsolódás után rövid idővel a feszültség többszáz mV-ot emelkedik. Mire megméred, már a magasabb feszültséget látod. Ugyanez a jelenség működik feltöltéskor is, emiatt hamarabb érzi úgy a védelem, hogy feltöltődtek a cellák. Járműveknél ez a jelenség csak blokk túlméretezéssel kerülhető el. Néhány év alatt mindegyik cellánál jelentősen megnő a belső ellenállás.
A pakkom sem töltéskor, sem kisütéskor nem melegedett, nekem is az volt a félelmem! A gyári zacskós cellák tele vannak hővédelemmel, csak a felső fólia alatt három volt, és még ragasztottak a BMS-re is. Azt hiszem le is fényképeztem, majd megkeresem.
A dobozon a Li-Polymer felirat van, ezért gondoltam,h Lipo akku van benne.
A régi laptopakkum az 18650-es, kimértem, 2Ah-át adnak le, ebből négy db-ot tettem a hibás cellához (ez volt 0V-os amikor megkaptam egy hibás forrasztás miatt) ezért gondoltam így párhuzamosítva használható lesz. Ez akkor így nem jó?
Annak azért örülök,h a 3V legalább nem gond, ebbe BMS-t elég drágán tudnék csak venni. Ráadásul kettő ilyen akkupakkom van.
Már csak a tartók-ház megléte miatt sem szeretnék új, ráadásul 10 kg-os pakkot, ez így 3,5kg, és simán elmegy 40km-ert teljes rásegítésen (ez pedelec).
Ne töltsd a LiFepo-t 4V fölé, mert tönkremehetnek! Gyanús jel lehet, ha erősen elkezd melegedni. A Li-ionost töltheted akár 4.3V-ig is, de ott is lehetnek meglepetések! A LiFepo-nál normális a 3 V alatti kisütési érték, de a terhelést lekapcsolva gyorsan emelkedni fog a feszültség, mintegy visszatölti magát kis mértékben. A mélyebb kisütést nem érdemes erőltetni, mert alacsony feszültségen igen nagy mértékben megnől a belső ellenállás, és azon a szakaszon már alig van energia tárolás. Ha a cella feszültsége 0 V alá csökken, akkor majdnem biztosan tönkremegy!
Mindent jól csináltát, már csak a tapasztalatokat kell helyesen levonni! A pihentetett pakkod azért viselkedett rosszabbul, mert közben kihült! Valójában semmi baja nincs.
Ami a valódi gondot jelenti, az az, hogy egy 10Ah-s blokk 5A-t szeret leadni. Persze többet is tud, de ekkor két jelenség lép fel, vagy letilt a BMS, vagy pedig elfűtik magukat a cellák. Ha használat közben nem melegszik a blokk, akkor jó a méretezés.
Gyakorlati tanács: A 18650-es cellákból kerékpáron ne használj 12-nél kevesebbet párhuzamosan, és így is mindez 6A tartós leadására alkalmas! Valamint ne kösd párhuzamosan az alcsonyabb -nem 4.2V-ig tölthető egyéb gyártmányú cellákka-l. A közlekedésben használt leggyakoribb cellák max töltési feszültsége 3.9V, de töltés után visszaállnak 3.6V környékére. Korlátlanul párhuzamosíthatsz viszont olyan lítiumos akkukkal, melyek gyári adatlapján 4.2V max töltési feszültség szerepel. Ennek ellenére nem javasolom a zacskós és 18650 párhuzamba kötést. Ennek oka a zacskós változat fokozott sérülékenysége, és az a tény, hogy nem rendelkeznek robbanás, és tűz elleni védelemmel! A 4.2V lítiumosok általában 4.2 V-ig tölthetők, és 2.8V körül tiltják le töltésüket. A LiFepo esetében 3.9 V szokott lenni a felső határ, és 2 V-ig engedik le. A fajlagos enmergiatárolás a 4.2V-osoknál a jobb. Ha van elég 18650-esed, akkor 10 Kg-ból készíthetsz olyan blokkot, mellyel garantáltan megtehetsz 50 Km-t!
Pár mérés. Lipo, 10Ah. Egyiket sem a töltés után azonnal mértem.
Először az Imax6-al töltöttem, 4,1V-ra cellánként.
Másodszorra a saját töltőjével-BMS-ével, az csak 4,0V-ra töltötte fel elsőre, aztán érdekes módon másodszorra már az is 4,1V-ig engedte, de azt már nem mértem ki.
És hogy még rosszabb legyen a helyzet, egy saját tapasztalat!
Ahogyan a méréseket végezzük, az sajnos önmagunk -nem tudatos- átverése. A 10Ah pakkomat 200-150W-al terhelve folyamatosan mindegyik pakk kb 8,5-10Ah-ra jött ki.
Most csináltam olyat, h egy óra terhelés, fél óra szünet, aztán újra terhelés. Sajnos a "pihenés" után gyorsabban merült az akku, szóval pont ellentétes a hatás, mint amire számítottam. Ha ehhez még hozzátesszük,h a használat az szinte állandóan változó terhelést jelent, sok-sok pihenővel, akkor lassan úgy érzem, a névleges teljesítményét valójában csak megközelíteni tudjuk!
Ha esetleg vki megismételné, az azért jó lenne, ez a most hibás cella +4db laptopakkuval "javított" pakkom volt, talán ez nem általános, hanem csak ezzel volt így!
A kép még csak a próba volt, azóta fixen beforrasztottam, össze is szereltem készre.
Bogarászgattam egy kicsit a GWL típusú LiFePo4 aksikat és általában azt szűrtem le, hogy folyamatos terhelésnél 0.5C az ideális akkor leghosszabb az élettartam. a 10C-t 15 secondig bírják a 3C-t pár percig mert tartósan úgy használva az élettartam majdnem feleződik. Végül is igazából még nem ismerjük a lelkivilágukat
Bizony a jó öreg ólmos még egy ideig állja a sarat!
Kezdetben idegenkedtem attól, hogy egy rendszeren belül kétfajta pakkot működtettek a hatótáv növelése érdekében, de már kezdem belátni, hogy van valami a dologban!
Nem,én megelégedek a Ritar pakkal.A lítiumosokkal itt olvasva elég sok gond van.Én használom minden nap,nem akarom Bms hiba,vagy pakk hiba miatt hazatolni a robeszom,csak használni akarom.Majd lehet eljön az az idő mikor váltok,de nem lesz olcsó :-(
Nem vagyok képben, de túl olcsónak sem mondanám, mivel 15Ah-s cellákról van szó!
Lehet, hogy rosszul látom, de Neked vagy ez a típus, vagy a sárga téglácskák kellenek! Nekem szinte mindegy; ha lemerül az újrahasznosított cellákból épített pakk: menet közben indítom a benzinest, még megállnom sem kell.